Full version: Bedrövligt...
Sidor: 1, 2, 3, 4
Monaxe
Jag la ner Odla vid årsskiftet eftersom jag tröttnade på den verbala pajkastningen och för att väntetiderna var för långa.
När jag nu kikar in på Odla igen för att få lite svar på en del blomsterfunderingar, upptäcker jag att väntetiderna är lika orealistiska (om man inte använder firefox) samt att nivån på inläggen i trådarna är obeskrivliga.

Personangreppen haglar och pajkastningen är otrolig. Några få nick håller i gång ett forum på en nivå som är skrämmande. Beskyllningar om bla rasism tycks vara helt acceptabla...

Sorgligt är det att Odla har utvecklats till att bli någon form av klotterplank där vem som vill väcka uppmärksamhet kan klottra en provocerande mening för att få igång ett gräl.

Inser att Odla för mej förmodligen är ett passerat kapitel, synd, men det finns fler trädgårdsforum där man ställer lite mer krav på sina medlemmar.

Visst kan man hålla sig ifrån småpratsdelen där de flesta angreppen huserar, men på något sätt så genomsyrar småprat hela forumet.
Ralf
Jag håller med till 100 %. Är det itne personangrepp så är det medlemmar som skriver vad som helst utan att ha nåt egenansvar, eller så är detblajtrådar eller blajsvar.
Solstorm
Det var faktiskt väldigt längesedan forumet gick långsamt för mig och jag har inte firefox. Tidigare var det så segt så det ibland gick långa tider utan att jag gick in men nu har det fungerat bra jättelänge för mig.
Det finns ju en del trådar i småprat som skulle kunna vara intressanta diskussioner men där är några personer som tydligen har bestämt sig för att förstöra varenda intressant diskussion. Tråkigt, och de kommer med samma argument i alla trådar trots att de inte hör till ämnet. De har förstört så mycket nu att det är bara att hoppas att de fortsätter ett tag till i samma anda så är de väl snart avstängda förhoppningsvis.
andersen
Aj då, håller delvist med dej, och har sakt det förut många gånger, det saknas Admin på det här forumet, som är delaktiga,det kan inte vara så att den ena efter den andra försvinner ifrån forumet, då står ägarna här snart utan inkomster från reklamen.
Anki på Öland
CITAT (Monaxe @ 19-06-2010, 12:30) *
...........Sorgligt är det att Odla har utvecklats till att bli någon form av klotterplank där vem som vill väcka uppmärksamhet kan klottra en provocerande mening för att få igång ett gräl...........


Bedrövligt är rätta ordet!
Anki
Alba
Jag tycker inte att man ska dra alla över en kam. Det finns alltid några som utmärker sig i alla forum.
Varför dömma ut ett forum bara efter några personers uttalanden ?
Snabbt ser man ju vilka trådar man ska undvika. Jag håller absolut inte med om att småprat genomsyrar hela forumet.
Det finns otroligt många trevliga inlägg i småprat.
Jag vidhåller fortfarande att Odla är ett fantastiskt forum.
Anki på Öland
Det håller jag också med om Alba, absolut, men så bedrövligt när några går in för att förstöra och trasa sönder diskussioner i nästan alla trådar.
Anki
fuchsian
CITAT (Anki på Öland @ 19-06-2010, 13:18) *
Det håller jag också med om Alba, absolut, men så bedrövligt när några går in för att förstöra och trasa sönder diskussioner i nästan alla trådar.
Anki


ALBA och ANKI på Öland, tänkte just på samma sak när jag satte mig en stund från tv-brölloppet, även de maler på som bara den nu när det hela inte har startat på allvar. Jag skulle älska bra disskussioner att byta tankar med men allt detta som sker , SKRÄMMER mig. Snart blir jag som snigeln, kryper in i mitt skal..... confused.gif Vi har ju tillsammans en enorm kunskapsbas att ösa ur samt läsa andras, men.... -cry-.gif snart orkar man inte ...... Fuchian ...
herkules
CITAT (Alba @ 19-06-2010, 13:04) *
Jag tycker inte att man ska dra alla över en kam. Det finns alltid några som utmärker sig i alla forum.
Varför dömma ut ett forum bara efter några personers uttalanden ?
Snabbt ser man ju vilka trådar man ska undvika. Jag håller absolut inte med om att småprat genomsyrar hela forumet.
Det finns otroligt många trevliga inlägg i småprat.
Jag vidhåller fortfarande att Odla är ett fantastiskt forum.

internet är fullt av forum, trivs man inte så byter man. håller med om att småprat definitivt inte är hela odla. det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp) om att trådar är hemska/elaka, det lustiga är dock att de är de absolut mest lästa! vill man inte läsa/orkar inte med jargongen - byt tråd!
fuchsian
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 12:40) *
Det var faktiskt väldigt längesedan forumet gick långsamt för mig och jag har inte firefox. Tidigare var det så segt så det ibland gick långa tider utan att jag gick in men nu har det fungerat bra jättelänge för mig.
Det finns ju en del trådar i småprat som skulle kunna vara intressanta diskussioner men där är några personer som tydligen har bestämt sig för att förstöra varenda intressant diskussion. Tråkigt, och de kommer med samma argument i alla trådar trots att de inte hör till ämnet. De har förstört så mycket nu att det är bara att hoppas att de fortsätter ett tag till i samma anda så är de väl snart avstängda förhoppningsvis.

Hej Solstorm, ... det är verkligen trassel i trådarna, när man får en bra debatt så .... längre än så orkar man inte med .... det är trots allt trevligt med småprat och olika åsikter som varje människa har och lyssnar man på dessa så det är ju lärdom, men man behöver inte alla nicka -- ja ...för alla kan inte tycka om samma sak, eller? Livet är inte en rak linje .... angel_not.gif ... Fuchian ..
Aqvakul
Stämningen kunde vara bättre... Den är faktiskt mycket bättre på FB...

Segt har jag numera sällan... (använder IE)

Folk som "skitar ner" i trådarna bör avstängas... fast när jag tog initiativ till det, så fick jag skit av en annan medlem..

Det är illa nog i småprat, men mycket värre som det nu i framförallt ett fall drabbat flera "facktrådar"

Odla är ändå helt fantastiskt
fuchsian
CITAT (herkules @ 19-06-2010, 13:38) *
internet är fullt av forum, trivs man inte så byter man. håller med om att småprat definitivt inte är hela odla. det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp) om att trådar är hemska/elaka, det lustiga är dock att de är de absolut mest lästa! vill man inte läsa/orkar inte med jargongen - byt tråd!


HERKULES , det är det fina i kråksången! Det gäller att söka sig dit man kan träffa trevliga inlägg och även att bara läsa om man inte vill el. kan ämnet så borde det funka om flera kunde ta det till sig, eller vad tycker du? ... confused.gif ... Fuchian ..
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 13:42) *
Stämningen kunde vara bättre... Den är faktiskt mycket bättre på FB...

Segt har jag numera sällan... (använder IE)

Folk som "skitar ner" i trådarna bör avstängas... fast när jag tog initiativ till det, så fick jag skit av en annan medlem..

Det är illa nog i småprat, men mycket värre som det nu i framförallt ett fall drabbat flera "facktrådar"

Odla är ändå helt fantastiskt


tummenupp.gif
Solstorm
CITAT (herkules @ 19-06-2010, 13:38) *
det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp)


Jag tror att många fler skulle vilja delta i diskussionerna men väljer att avstå pga av ett fåtal som sabbar. Jag vet ju några personer som deltog tidigare men som helt har slutat delta i den delen. De hade ofta tänkvärda saker att komma med och jag saknar dem i diskussionerna. Att vara tyken och slänga skit är knappast någon konstruktiv diskussion, och när de tykna säger till de som kan föra en diskussion att lämna så sänker ju det hela forumet.
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 13:42) *
Stämningen kunde vara bättre... Den är faktiskt mycket bättre på FB...

Segt har jag numera sällan... (använder IE)

Folk som "skitar ner" i trådarna bör avstängas... fast när jag tog initiativ till det, så fick jag skit av en annan medlem..

Det är illa nog i småprat, men mycket värre som det nu i framförallt ett fall drabbat flera "facktrådar"

Odla är ändå helt fantastiskt

AQVAKUL --- Visst, stämningen kunde vara bättre, det håller jag med dig om. Jag har pratat med Ingemar om detta och att det blev så mycket fel i början för min del så bad jag om råd och det han kom med var att inte ge sig i dom diskussioner som nämnda personer kan komma åt en och göra livet surt för en. Det var nybörjarbesvär, men även jag nämnde det i nån tråd så då skulle jag ut och stängas av. Jag undrar, vad är detta för mentalitet. Jag har ytterligare bett om hjälp fr. Ingemar så att jag kommer på rätt köl, men lika för....ad förstörs mina möjligheter och jag är inte den enda, har fått privata pm från medlemmar som farit illa, men som jag sa till Ingemar, så kommer jag inte befatta med vissa, hoppas få trädgårdsvänner och småpratsvänner med tiden.
Jag har inte varit med något forum innan, men det blev så här när jag började handla hos Odla, och äntligen efter 2 andra trädgårds missar träffade jag en bra och kunnig leverantör, så för mig gäller Odla för hela slanten..
.. tummenupp.gif Jag ville säga detta till dig, har väntat på ett lämligt tillfälle .... Fuchian
fuchsian
CITAT (herkules @ 19-06-2010, 13:38) *
internet är fullt av forum, trivs man inte så byter man. håller med om att småprat definitivt inte är hela odla. det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp) om att trådar är hemska/elaka, det lustiga är dock att de är de absolut mest lästa! vill man inte läsa/orkar inte med jargongen - byt tråd!

HERKULES, helt rätt. Jag har inte varit på några forum på nätet innan jag började handla hos Odla och jag trivs mycket bra med allt de har hjälpt mig med. Inget gnussel här när det har gällt växter och råd. de är verkligen generösa med det. Jag har handlat tidigare fr. 2 olika nätbutiker, men den läxan blev dyrköpt, och jag tvekade länge innan jag kontaktade Odla. Visst finns det många trädgårdsbutiker där jag bor, men saknar den personliga servisen ang. hur sköter jag det ex....Jag hamnade igår kväll på nån politisk tråd och herrejösses vilket kattfajt det fanns där!! crying.gif och visserligen hade många vettiga åsikter att komma med, men även där hackades den tråden sönder av samma personer som är överallt. Jag är inte hemma i politiken, så jag höll tyst när jag inte hade nåt att komma med och sedan när det började gå åt pipan, höll jag mig undan .... Fuchian ..
fuchsian
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 13:53) *
Jag tror att många fler skulle vilja delta i diskussionerna men väljer att avstå pga av ett fåtal som sabbar. Jag vet ju några personer som deltog tidigare men som helt har slutat delta i den delen. De hade ofta tänkvärda saker att komma med och jag saknar dem i diskussionerna. Att vara tyken och slänga skit är knappast någon konstruktiv diskussion, och när de tykna säger till de som kan föra en diskussion att lämna så sänker ju det hela forumet.


SOLSTORM ... jag har fått den uppfattningen också att det skulle vara roligt att ha en diskussion och gör man bort sig, rätta till det och be om ursäkt. Detta har jag gjort, men jag har inte fått respons att jag erkänner felet och ber om ursäkt.
Men nu diskuterade vi om de upplevelser du har haft och hur bra de var. Då förstår jag att du saknar det.
Det är egentligen synd att det blivit så. Jag vet inget om din tidigare tid i forumet, så kan bara tänka på det du säger ... snälla .. om vi kunde samsas i nåt hörn .... Fuchian ..
Farbror Blå
Hej på er!
Farbror Blå säger:

Strunta i dom som försöker mucka, ska det vara så svårt?
Klart dom inte ska få förstöra vårt forum, men låt dom inte göra det då!

På fejan ( facebook) startade en vis man i blått en grupp för "oss som är FÖR"

Sluta vara emot allt och alla, för då är du redan i försvarsställning, som om elaka kommentarer varit berättigade, vilket dom aldrig är! Håll huvudet högt och strunta i inlägg som skrivs i affekt eller som tycks medvetet vilja såra.

Sen är det faktiskt inte så svårt att glömma och förlåta också! Det är faktiskt urlätt.
Jag försöker alltid ha inställningen att den som är dum mot mej idag, är inte automatiskt dum imorrn.
Kanske han/hon var ur form igår, men ska jag fortsätta schismen idag? Då är det ju JAG som håller den vid liv?

Farbrår Blå säger: Krama varann på forumet!
malcolm
Konstigt hur olika man kan uppfatta saker och ting, jag har visserligen inte varit med på Odla så länge och aldrig sett den pajkastning som det talas om. Kan hända att jag inte varit inne på de aktuella trådarna som det talas om och därför inte sett nå´t tjafs och några oegentligheter, tvärtom så uppfattar jag sajten som gemytlig och trivsam och har därför inga som helst planer på att avregistrera mig. Har varit ute på nätet och pratat/chattat sedan början av 80-talet och jisses vilka bråk och vilken smutskastning jag sett under åren men som någon sagt tidigare, ser man bråk är det väl bara att undvika diskussionen ifråga och nonchalera dem som försöker skapa osämja.

Hos mig fungerar det alldeles utmärkt med IE 8 och aldrig har sajten segat eller krånglat.
Farbror Blå
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 14:40) *
Konstigt hur olika man kan uppfatta saker och ting, jag har visserligen inte varit med på Odla så länge och aldrig sett den pajkastning som det talas om. Kan hända att jag inte varit inne på de aktuella trådarna som det talas om och därför inte sett nå´t tjafs och några oegentligheter, tvärtom så uppfattar jag sajten som gemytlig och trivsam och har därför inga som helst planer på att avregistrera mig. Har varit ute på nätet och pratat/chattat sedan början av 80-talet och jisses vilka bråk och vilken smutskastning jag sett under åren men som någon sagt tidigare, ser man bråk är det väl bara att undvika diskussionen ifråga och nonchalera dem som försöker skapa osämja.

Hos mig fungerar det alldeles utmärkt med IE 8 och aldrig har sajten segat eller krånglat.


Farbror Blå säger :
Heja malcolm=)
Tycker du har rätt! Trådar man inte gillar, håller man sig ju bäst ifrån.
Nej jag märker heller inte av något laggande (som är internettermen för allt som segar, tar lång tid på sej)
Gita
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 14:40) *
Konstigt hur olika man kan uppfatta saker och ting, jag har visserligen inte varit med på Odla så länge och aldrig sett den pajkastning som det talas om. Kan hända att jag inte varit inne på de aktuella trådarna som det talas om och därför inte sett nå´t tjafs och några oegentligheter, tvärtom så uppfattar jag sajten som gemytlig och trivsam och har därför inga som helst planer på att avregistrera mig. Har varit ute på nätet och pratat/chattat sedan början av 80-talet och jisses vilka bråk och vilken smutskastning jag sett under åren men som någon sagt tidigare, ser man bråk är det väl bara att undvika diskussionen ifråga och nonchalera dem som försöker skapa osämja.

Hos mig fungerar det alldeles utmärkt med IE 8 och aldrig har sajten segat eller krånglat.

Jag uppfattar inte alls Odla som särskilt bråkigt och otrevligt, tvärtom kan jag tycka att det är lite väl lågt till tak ibland. Ibland tycker jag att ett fåtal skribenter som alltid står för någon slags mainstream-åsikt onödigt mycket försöker undervisa och tillrättavisa andra som kanske vill ge uttryck för en åsikt som avviker från majoriteten. Nu är jag kanske sådan att jag föredrar intelligenta elakheter före självgod präktighet och att det munhuggeri som förekommer nästan alltid är kul och underhållande, till och med lärorikt.
Så mitt råd till trådstartaren är att strunta i det som inte intresserar dig (själv hoppar jag över massor trådar som jag tycker är urtrista) lite dålig stil tycker jag trots allt det är att plötsligt hoppa in för att klaga på andra forumister.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-06-2010, 17:13) *
Jag uppfattar inte alls Odla som särskilt bråkigt och otrevligt, tvärtom kan jag tycka att det är lite väl lågt till tak ibland. Ibland tycker jag att ett fåtal skribenter som alltid står för någon slags mainstream-åsikt onödigt mycket försöker undervisa och tillrättavisa andra som kanske vill ge uttryck för en åsikt som avviker från majoriteten. Nu är jag kanske sådan att jag föredrar intelligenta elakheter före självgod präktighet och att det munhuggeri som förekommer nästan alltid är kul och underhållande, till och med lärorikt.
Så mitt råd till trådstartaren är att strunta i det som inte intresserar dig (själv hoppar jag över massor trådar som jag tycker är urtrista) lite dålig stil tycker jag trots allt det är att plötsligt hoppa in för att klaga på andra forumister.
Gita


tummenupp.gif det verkar som om det finns en rätt utbredd konflikträddsla och önskan att alla ska klappa varandra på axeln istället för att ha en egen åsikt. Problemet är väl när man inte kan skilja på sak och person och då istället går till personangrepp när argumenten tryter. Tyvärr har vi några här ibland oss som satt i system att politisera eller på annat sätt sabotera många trådar. Ibland när man läser trådar så är munhuggeriet väldigt underhållande och kul precis som du säger men när en del går över gränsen för det anständiga så har åtminstone jag väldigt svårt för att sitta på händerna (tyvärr kanske). Jag håller fullständigt med dig om att istället för att hoppa in plötsligt och klaga på andra i en tråd så vore det bättre för alla att man hoppar över de trådar man inte finner något nöje att delta i.
Aqvakul
Högt i tak - JA

Olika åsikter - JA


Skifta ämne - nej

Vara oförskämd - nej
fuchsian
CITAT (Farbror Blå @ 19-06-2010, 15:07) *
Farbror Blå säger :
Heja malcolm=)
Tycker du har rätt! Trådar man inte gillar, håller man sig ju bäst ifrån.
Nej jag märker heller inte av något laggande (som är internettermen för allt som segar, tar lång tid på sej)

Malcom och Farbror Blå ...... rolleyes.gif Det har jag försökt att undvika om det går, Man borde ha trådar där vi kunde diskutera i fred utan att vissa stör det man har börjat med och fått igång en vettig diskussion. Jag trivs bäst när man dela med sig om olika saker och diskutera och skoja med varandra på ett normalt bas.
Skulle det vara för svårt? Kan vi klara av det på något sätt? ....Fuchian ..
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2010, 19:15) *
tummenupp.gif det verkar som om det finns en rätt utbredd konflikträddsla.......................Problemet är väl när man inte kan skilja på sak och person och då istället går till personangrepp när argumenten tryter. Tyvärr har vi några här ibland oss som satt i system att politisera eller på annat sätt sabotera många trådar...........................


Det är inte fråga om konflikträdsla, tvärtom, som du säger en diskussion med olika åsikter kan vara mycket underhållande, även om man bara läser och inte deltar i diskussionen - det tror jag dom flesta som "plötsligt hoppar in för att klaga" tycker, det är hur saker sägs och sättet vissa har att sabotera alla trådar för sina egna syften som jag tror många av oss tycker är obehagligt. Det är det som förstör stämning, inte bara i Småprat utan även i andra avdelningar.
Anki
mamamaggan
CITAT (Anki på Öland @ 19-06-2010, 19:43) *
Det är inte fråga om konflikträdsla, tvärtom, som du säger en diskussion med olika åsikter kan vara mycket underhållande, även om man bara läser och inte deltar i diskussionen - det tror jag dom flesta som "plötsligt hoppar in för att klaga" tycker, det är hur saker sägs och sättet vissa har att sabotera alla trådar för sina egna syften som jag tror många av oss tycker är obehagligt. Det är det som förstör stämning, inte bara i Småprat utan även i andra avdelningar.
Anki




tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 19-06-2010, 19:43) *
Det är inte fråga om konflikträdsla, tvärtom, som du säger en diskussion med olika åsikter kan vara mycket underhållande, även om man bara läser och inte deltar i diskussionen - det tror jag dom flesta som "plötsligt hoppar in för att klaga" tycker, det är hur saker sägs och sättet vissa har att sabotera alla trådar för sina egna syften som jag tror många av oss tycker är obehagligt. Det är det som förstör stämning, inte bara i Småprat utan även i andra avdelningar.
Anki

yes.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 19-06-2010, 19:43) *
Det är inte fråga om konflikträdsla, tvärtom, som du säger en diskussion med olika åsikter kan vara mycket underhållande, även om man bara läser och inte deltar i diskussionen - det tror jag dom flesta som "plötsligt hoppar in för att klaga" tycker, det är hur saker sägs och sättet vissa har att sabotera alla trådar för sina egna syften som jag tror många av oss tycker är obehagligt. Det är det som förstör stämning, inte bara i Småprat utan även i andra avdelningar.
Anki


OK anledningarna är kanske olika men likväl är det lika trist.
malcolm
Min (och då menar jag MIN uppfattning) är att de som alltid skall gå i svaromål hamnar i bråk oberoende vad saken gäller, det kan vara svårt att skilja på sak och person i många fall och då blir det lätt personangrepp istället då argumenten tryter. Många behärskar inte det skrivna ordet heller och lägger in saker i texten som faktiskt inte står där så mitt råd är: Ta det lugnt, läs igenom vad som faktiskt är skrivet, begrunda det och skriv sedan ett svar och läs igenom det du skrivit INNAN du postar.

På många sajter sker de värsta påhoppen och personangreppen sena helg- och kvällar/nätter då folk fått i sig en del innanför västen och skall hävda sin fullkomlighet. Visst finns det inlägg här på Odla som jag reagerat på men det skulle aldrig falla mig in att starta ett "världskig" pga. dessa. Erfarenheten (och jag är "gammal") har lärt mig att blandar man sig in i ett bråk, även om man vill medla så är man snart inblandad.

Den som alltid vill ha sista ordet binder inga vänskapsband!

Aqvakul
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 19:54) *
Den som alltid vill ha sista ordet binder inga vänskapsband!


Nog så sant! yes.gif
Peztis
Nu har väl jag hängt här i snart 1,5 år och så mycket otrevligheter har jag inte sett - kanske för att jag väljer att inte se dem eller för att jag helt enkelt inte läser de trådarna.

Jag höll till mycket på Familjeliv innan Odla (som nybliven mamma) och herregu om man inte kunde eller ville amma!!! Kan någon ringa Socialen!!!!!

Jag får känslan här i Odla att alla är trevliga och hjälpsamma men att vi alla är olika och därmed olika uppfattningar om saker och ting.
Men ok, i ärlighetens namn, visst blir jag också irriterad emellanåt när man man läser klumpiga formuleringar eller sådant som ska få saker att explodera.

Jag trivs i alla fall jättebra här och jag hoppas innerligt att ni trivs med mig (tror dock inte jag är så väldigt "iögonfallande", i brist på lämpligare ord, att jag stör någon, är ganska mainstream).

Tycker i alla fall att ODLA ÄR FANTASTISKT!

zaaritha
Ledsen--men jag har inte märkt av elakheter på länge--nu!
Hoppas att jag inte förolämpat någon?!
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 19:54) *
Min (och då menar jag MIN uppfattning) är att de som alltid skall gå i svaromål hamnar i bråk oberoende vad saken gäller, det kan vara svårt att skilja på sak och person i många fall och då blir det lätt personangrepp istället då argumenten tryter. Många behärskar inte det skrivna ordet heller och lägger in saker i texten som faktiskt inte står där så mitt råd är: Ta det lugnt, läs igenom vad som faktiskt är skrivet, begrunda det och skriv sedan ett svar och läs igenom det du skrivit INNAN du postar.

På många sajter sker de värsta påhoppen och personangreppen sena helg- och kvällar/nätter då folk fått i sig en del innanför västen och skall hävda sin fullkomlighet. Visst finns det inlägg här på Odla som jag reagerat på men det skulle aldrig falla mig in att starta ett "världskig" pga. dessa. Erfarenheten (och jag är "gammal") har lärt mig att blandar man sig in i ett bråk, även om man vill medla så är man snart inblandad.

Den som alltid vill ha sista ordet binder inga vänskapsband!



Precis !

Fast jag måste medge att det är svårt att alltid leva upp till det här.
Motti
Malcom bra sakt kompiskram.gif
fuchsian
CITAT (zaaritha @ 19-06-2010, 23:06) *
Ledsen--men jag har inte märkt av elakheter på länge--nu!
Hoppas att jag inte förolämpat någon?!


ZAARITHA, Var glad för det och jag hoppas att du får vara ifred från den som skäller för fullt här och sedan skickar meddelanden till Udda at hon Blivit hotad ...... Ändlösa saker men jag fattar inte att hon orkar med det. Har märkt under den korta tiden jag varit medlem att ofta är det de nya som får påhopp, men att gamla rävar också fajtas, stör inte så ..... det är bara att flytta sig till annan del ......Fuchian ...
fuchsian
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 19:54) *
Min (och då menar jag MIN uppfattning) är att de som alltid skall gå i svaromål hamnar i bråk oberoende vad saken gäller, det kan vara svårt att skilja på sak och person i många fall och då blir det lätt personangrepp istället då argumenten tryter. Många behärskar inte det skrivna ordet heller och lägger in saker i texten som faktiskt inte står där så mitt råd är: Ta det lugnt, läs igenom vad som faktiskt är skrivet, begrunda det och skriv sedan ett svar och läs igenom det du skrivit INNAN du postar.

På många sajter sker de värsta påhoppen och personangreppen sena helg- och kvällar/nätter då folk fått i sig en del innanför västen och skall hävda sin fullkomlighet. Visst finns det inlägg här på Odla som jag reagerat på men det skulle aldrig falla mig in att starta ett "världskig" pga. dessa. Erfarenheten (och jag är "gammal") har lärt mig att blandar man sig in i ett bråk, även om man vill medla så är man snart inblandad.

Den som alltid vill ha sista ordet binder inga vänskapsband!


MALCOLM, Du har så rätt. Vissa kan inte skilja en diskussion som den är utan börjar leta angreppspunkter.
Jag har lagt märke till, till min förvåning att det är sån forumstrafik på nätterna, men du har nug rätt, ingen vettig människa sitter uppe på nätterna och häver osannorligheter ifrån sig, kanske är det spriten el. likn som talar. jag brukar ha en stund på förm. som jag kollar trådar och senare på em. Men stänger av datorn innan kl. 19 senast. Jag vill sova och har den förmågan att koppla av. Du, Malcolm, ett mindre världskig har startat under helgens gång och hamnade mitt i skottlinjen så sa det bang! Jag undviker hellre än går i angrepp, men vissa vill ha krig ..... Fuchian ...
*Stintan*
Tillåt mig småle giggle.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 11:36) *
Tillåt mig småle giggle.gif

a0a.gif Småle...
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 11:36) *
Tillåt mig småle giggle.gif


Ja du, Stintan, skratta du bara, men den som skrattar sist, skrattar bäst ......Fuchian
Chamomille
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:48) *
Ja du, Stintan, skratta du bara, men den som skrattar sist, skrattar bäst ......Fuchian

Men jösses. Har du 100 skruvar lösa?
fuchsian
CITAT (Motti @ 20-06-2010, 01:36) *
Malcom bra sakt kompiskram.gif

Motti, Det är svårt att vara alla till lags, men mer förståelse saknas, men jag försvarar ikke dem som slår sönder en bra tråd. ..... angel_not.gif Fuchian
Anki på Öland
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:31) *
MALCOLM, Du har så rätt. Vissa kan inte skilja en diskussion som den är utan börjar leta angreppspunkter.
Jag har lagt märke till, till min förvåning att det är sån forumstrafik på nätterna, men du har nug rätt, ingen vettig människa sitter uppe på nätterna och häver osannorligheter ifrån sig, kanske är det spriten el. likn som talar. jag brukar ha en stund på förm. som jag kollar trådar och senare på em. Men stänger av datorn innan kl. 19 senast. Jag vill sova och har den förmågan att koppla av. Du, Malcolm, ett mindre världskig har startat under helgens gång och hamnade mitt i skottlinjen så sa det bang! Jag undviker hellre än går i angrepp, men vissa vill ha krig ..... Fuchian ...


.......och vissa häver ur sig dumheter vilken tid på dygnet det än är........
Anki
Red Top
CITAT (Anki på Öland @ 20-06-2010, 12:21) *
.......och vissa häver ur sig dumheter vilken tid på dygnet det än är........
Anki

giggle.gif tummenupp.gif
fuchsian
CITAT (Red Top @ 20-06-2010, 12:29) *
giggle.gif tummenupp.gif



giggle.gif giggle.gif whist.gif

fuchsian
CITAT (Anki på Öland @ 20-06-2010, 12:21) *
.......och vissa häver ur sig dumheter vilken tid på dygnet det än är........
Anki

Anki, det Håller jag med om. Jag bara undrar hur man är om man måste hålla på nätterna igenom?
Det är inte trevligt, men de får väl hålla på med det, men man blir rätt konfyss confused.gif vad som har hänt under natten? Instämmer att det finns folk som tar sig en jävel, det har jag inget emot, men om det är att stärka deras redan låga nivå, så är det bara blädra vidare.
Nuförtiden hinner bara tidvis på dagen kolla igenom vad som har hänt, men börjar bli oless och tittar efter vettiga saker att diskutera i så fall...Fuchian
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 20-06-2010, 12:21) *
.......och vissa häver ur sig dumheter vilken tid på dygnet det än är........
Anki


000.gif giggle.gif
herkules
bra där, mellan 13-16 är det fritt fram att diskutera, annars är det bara tummen-upp-smajlisar och slicka röv som gäller?

Red Top
CITAT (herkules @ 20-06-2010, 13:38) *
bra där, mellan 13-16 är det fritt fram att diskutera, annars är det bara tummen-upp-smajlisar och slicka röv som gäller?

Förstår inte riktigt vad du menar, eller vem det riktar sig till.
Rihane
För första gången har jag upplevt det jag sett att andra klagat på. På vissa av inläggen tuggar webbläsaren på och ibland kraschar fliken. Använder Chrome. Vill inte använda långsamma firefox, men får väl återgå till det när jag läser på odla. Det har varit så på kanske 3 inlägg som jag försökt läsa dom senaste dagarna.

Vad det gäller det övriga så är det kanske som så att det som en del tar för skoj är blodigt allvar för andra. Att ge utrymme för båda så att båda får komma till tals är ett konststycke.

Att backa i en diskussion när man märker att det är för jobbigt för den man diskuterar med, hur rätt man än kanske tycker man har, kanske ger egot en liten törn. Men vem styrs av egot?
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 13:10) *
000.gif giggle.gif



angel_not.gif whistling.gif sleeping.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon