Full version: Gökunge
Margith
Jag har frösått ett helt gäng olika potentillor. Jag planterade alla på samma ställe i rabatten. Nu börjar de blomma.
Men den här.... kan väl ändå inte vara en potentilla??
Den är ca 1 meter hög.
Nån som känner igen den, trots att den inte blommat ännu?

Bort måste den, den är grymt felplacerad, men ska jag flytta den, eller ska den raka vägen till komposten?

[attachment=51995:100715_010.jpg]

[attachment=51996:100715_005.jpg]

anilin
Tycker det ser ut som malörtsambrosia, fröna finns i fågelmat.
Meriona
Margith, din lurifax!
Jag trodde jag skulle få se en fågelunge... giggle.gif
Margith
Förlåt Meriona shy.gif
Det slog mig, samtidigt som jag skickade iväg mitt inlägg, att det här låter som nåt som skulle ha varit i avdelning Natur. Det var inte min mening, men jag blev lite full i skratt själv...

Enligt SKUD är Malörtsambrosia 1-årig, det här är en perenn, så det är det nog inte.

Fler gissningar? Jag har försökt att vänta ut blomningen för att det ska vara lättare att se vad det är. Men den är så våldsamt felplanterad så jag vill bara ha bort den!

Ska jag kasta den eller försöka att hitta ett annat ställe för den?


Meriona
Förutom att den har så jättetandade blad så påminner det ju om hampa som isåfall kommer från fågelfröna som anilin också nämnde. Men de har välan inte så där tandade blad . Så konstigt! Hoppas någon duktig kan svara snart, annars skulle jag plantera den i utkanten av trädgården så länge, till dess att du får svar.
Dilara
Jo, visst är det en Potentilla!

Överbölingen
Jfr med Potentilla recta!

Blommor gula.
Margith
Potentilla recta sulphurea, frösådd 2008, den var det!

Nu var dem ju redan halvvägs till komposten, men OK då, Dilara och Överbölingen räddade dem, iaf ett tag.
Imorgon flyttar jag dem ett par meter bakåt. Lev eller dö tongue.gif

Tack snälla för hjälpen smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon