Full version: Pioner
linkan77
Är min första säsong å det ä så mycket att lära. Har nu sett att jag har rosa pioner problemet är att dom är ca 1 meter höga vilket leder till att dom ligger på gräsmattan. Skall dessa vara så? Och i så fall hur löser ni detta enklast?
DykUnderYtan
Jag använder vanliga buskstöd även om inte mina är så höga som 1 m.
Vic
Samma här, sånadär vanliga gröna stöd som man bara kör ner i marken, finns i tre olika höjder på ex Plantagen, du måste antagligen använda de högsta och ganska många. Jag har en fristående grupp om tre gamla pioner som blivit väldigt stora och tunga och de kräver 10 - 15 st sådana stöd för att inte allt ska braka ihop när det blommar som mest!

Vic
varghem
Jag har en fristående grupp som jag omgärdad med 4 såna gröna växtstöd som jag förankrat i varann... fungerar utmärkt. Pionen är ca 1 m hög
Monica zon 1
Fler frågor om pioner.
När de blommat ska de klippas då, eller stå kvar?

Dessutom har jag två stora blomknoppar som nu vissnat innan de slagit ut (en liten planta, den tredje blomman blommade finfint midsommardag), är det för att det varit för torrt?

Novis tacksam för svar så kan lära mer...
/Monica

kerstin z5-6
Nej låt dem stå och vissnar gör de inte förrän i höst, de behöver sitt bladverk så klipp inte.
Knopptorka händer då och då, vintern vi hade var ju hemsk så mycket reagerar på det.Torka kan det också vara.
Man kan plantera något fint sensommarblommande vid pionerna,de står ju gröna länge, så blir pionens blad en fin grön bakgrund när den växten blommar:)
Ywonne
Jag klipper bort den vissna blomman, och låter den gröna "busken" stå kvar och pryda sin plats.

yes.gif
kerstin z5-6
fast varför-de har väldigt vackra frökapslar...
svennis
Har krukat pioner i småkruka o de ser inte roliga ut. Har nog fått 10 grader kallt.
Tål pioner frysa ? Nybörjare
ingrid fuxwall
CITAT (svennis @ 15-01-2011, 16:10) *
Har krukat pioner i småkruka o de ser inte roliga ut. Har nog fått 10 grader kallt.
Tål pioner frysa ? Nybörjare

De jag hade i krukor förra vintern, de dog.
svennis
Oj Oj! Tack. smile.gif
Peztis
OK, visst kanske de inteklarade kölden nu men ge det ett försök i alla fall.

Håll koll på vattning (så den inte torkar ut på våren) och ställ om möjligt krukan i skugga och/eller täckt så att den inte tina-fryser-tinar-fryser... Det är ingen hit för växter på något sätt.
svennis
TacK! Har tagit in dom nu och de skall inte få frysa fler gånger
De kommer från, tyst så hon inte hör det (Gröna Gunnel, Trädgårdriket) Aj Aj
Har ros sticklingar som jag låter stå kvar ute i tältet, de ser friska ut o några som inte kommit in.
Vinter kom så tidigt jag hann inte med..
Vatten får de ha ...Viktigt/svennis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon