Sidor: 1, 2, 3
anne-li i olofstorp
Phu en sådan inledning på semestern.... -cry-.gif
Mamma ramlade natten till lördagen och slog sig så illa att hon fick en hjärnblödning. (hon äter Waran också) Sjukhuset till 06,00 söndag morgon och sedan kl 12 igen.... kontaktbar och klar i huvudet, men hemskt trött.
Sämre idag satt sig på talet och medvetandegraden, dessutom hosta och lite feber.... oroligt!!!!

Dessutom var jag så ambitiös att jag för flera veckor sedan bestämde mig för att röja allt oanvändbart, gammalt som står lite varstans, och beställde en container....... Den kom idag.. 33 grader, körde skräp fram till 14 sedan sjukhuset, hemma 00,30. Fick skälla ut en sköterska för att mamma skall få övervakning i natt... då hon vill gå upp.... Nu dundrade åskan i stan men här hemma har inte kommit en vattendroppe ännu. w00t.gif

Nu skall jag försöka sova, men med åska i faggorna och 27 grader inomhus vete sjutton hur det skall gå..... sick.gif
blomkronan
Ibland blir det inte som man har tänkt sig!! och en olycka kommer aldrig ensam... säger man ju!!
Hoppas det går bra för din mamma och att semestern blir en.... semester sweatingbullets.gif
Ställ nu inte för stora krav på dig själv utan ta dagarna som dom kommer kompiskram.gif
Klint
Hoppas du sover nu!
Mamma blev sådär akut sjuk i början av juni jättehögt blodtryck och väldigt yr fick åka ambulans till näl,det är väldigt jobbigt det liksom mal hela tiden i huvudet.Containern står väl ett tag?Ta hand om dej så bra det går och hoppas din mamma blir bra snart igen.Jag tänker på dej trostar.gif
Aqvakul
trostar.gif kompiskram.gif Att se sina föräldrar bli gamla och sjuka är ingen lisa för själen.. Det här med containerna är kanske inte så dumt iaf. När själen mår dåligt så är det bra att ta ut det fysiskt... Tag hjälp av dina nära och kära. Tänker på dig, vännen... smiley_small_hug.gif
Myosotis
trostar.gif smiley_small_hug.gif Vad hemskt, hoppas din mamma blir bra snart! Det kanske kan vara värmen inblandad också?
Min gamla granne har fårr flera små hjärnblödningar, det märktes ganska mycket på hennes tal direkt efter, men sen blev det bättre igen, så idag märks det inte alls längre. För ett tag sen var det ett mycket intressant program på tv om hjärnan och musik. Där var det strokepatienter som hade förlorat talförmågan helt som med hjälp av musik kunde lära sig att tala igen, för man har upptäckt att musikdelen är en annan del av hjärnan än språkdelen, så om de sjunger en mening kan de plötsligt få fram orden, sen hjälper man dem att minska ner melodin till nästan normal språkmelodi. Det är fantastiskt vilka möjligheter det finns idag, det kanske kan vara en liten tröst att din mamma kommer att bli bättre. kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-07-2010, 00:49) *
Phu en sådan inledning på semestern.... -cry-.gif
Mamma ramlade natten till lördagen och slog sig så illa att hon fick en hjärnblödning. (hon äter Waran också) Sjukhuset till 06,00 söndag morgon och sedan kl 12 igen.... kontaktbar och klar i huvudet, men hemskt trött.
Sämre idag satt sig på talet och medvetandegraden, dessutom hosta och lite feber.... oroligt!!!!

Dessutom var jag så ambitiös att jag för flera veckor sedan bestämde mig för att röja allt oanvändbart, gammalt som står lite varstans, och beställde en container....... Den kom idag.. 33 grader, körde skräp fram till 14 sedan sjukhuset, hemma 00,30. Fick skälla ut en sköterska för att mamma skall få övervakning i natt... då hon vill gå upp.... Nu dundrade åskan i stan men här hemma har inte kommit en vattendroppe ännu. w00t.gif

Nu skall jag försöka sova, men med åska i faggorna och 27 grader inomhus vete sjutton hur det skall gå..... sick.gif


Hoppas att du har kunnat få lite sömn!
Tröstekram och styrkekram, hoppas det hjälper, för det var verkligen ingen bra semesterstart! trostar.gif
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
ninnisky
Många tröste- och styrkekramar från mig också smiley_small_hug.gif , Anne-Li. Hoppas det reder upp sig med din mamma. trostar.gif
Hade liknande med min gamla mor förra sommaren - men nu är hon pigg igen och har just rest till Stockholm med vänner.
Förresten här på Hisingen har det regnat hela förmiddagen biggrin.gif
herkules
jag hoppas på det bästa och att du får lite semester och vila också
smiley_small_hug.gif
Snöflinga

trostar.gif
anne-li i olofstorp
Tack snälla för alla tröstande ord! De värmer skall ni veta. Idag är läget kanske nåååågot bättre än i går kväll, fortfarande sämre än i går morse....
Lyckligtvis kom min dotter (undersköterska) hem från sin 4-dagarssemester ikväll och mötte upp på sjukhuset... jag var så glad att jag kunde gråta att få hjälp med allt som måste bevakas, upptäckas och bedömas....
Dessutom förstår hon bättre vad mamma säger än vad jag gör... Närmare bebispratet kanske. -för det är så det låter, eller som om någon pratar i sömnen!

Containern har jag förlängt till på fredag så jag har lite mer tid. Jag vill inte ha den stående utanför min grind för länge, kanske någon vill kasta något tungt och miljöfarligt i den och då får jag "böta" för det!

Jajaj! Snart dags att sova igen -eftersom huset står tillbommat halva dagarna och halva kvällarna blir det inte svalare.... sweatingbullets.gif


Motti
Många tröstekramar till dig anne i olofstorp ,jag har varir där där du är nu,det är verkligen så himmla jobbigt,men jag lovar allt blir bättre smiley_small_hug.gif Livet går vidare så småning om:)i bland kör livet ihop sig och man undrar hur man ska fixa det:men det fixar sig så småningom:)

Mvh motti
netha
smiley_small_hug.gif
Hoppas att allt reder sig till det bästa. wub.gif

På fredag föll min dotters arbetskompis ihop på golvet ... hon låg livlös ... troligen tiaattack eller stroke ...
Nu är hon sjukskriven i två veckor har spricka i skallen och liten blödning.

Detta hände två veckor före hennes pensionsavgång.
abbbe
Hoppas att det blir bra så snabbt som möjligt, för om det blir det så känner man sig glad och lättad efteråt smile.gif.
Myosotis
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-07-2010, 22:36) *
...Idag är läget kanske nåååågot bättre än i går kväll, fortfarande sämre än i går morse....
Lyckligtvis kom min dotter (undersköterska) hem från sin 4-dagarssemester ikväll och mötte upp på sjukhuset... jag var så glad att jag kunde gråta att få hjälp med allt som måste bevakas, upptäckas och bedömas...

Vad skönt att hon är lite bättre och att du har fått hjälp, så praktiskt att din dotter är undersköterska! smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Myosotis @ 14-07-2010, 09:16) *
Vad skönt att hon är lite bättre och att du har fått hjälp, så praktiskt att din dotter är undersköterska! smiley_small_hug.gif


- och dessutom mentalvårdare,..... så henne har JAG nytta av nu!! wacko.gif
Skojar bara.

Idag skall dottern till mamma och jag bär skräp till containern, sedan åker jag väl upp till sjukhuset själv och är där en stund
funderar på närståendepeng från försäkringskassan, jag har ju semester, och den är dyrbar för mig.....
Aqvakul
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
Hemma igen efter en "kortdag" på sjukhuset, min underbara anita (dotter) tog över ansvaret idag så jag kunde köra skräp till containern på förmiddagen.... Skönt, nästan klar med detta.... Med Mamma är det sämre, men som läkaren sa: För att få närstående-penning måste den anhörige vara döende, - och där är vi inte!
Jag tycker nog att det beskedet var värt mer än att ha närståendepenning! kiss.gif

Tack alla ni som stöttar mig! Det värmer skall ni veta!!!
Sussie F-Flower
trostar.gif blomma.gif

smiley_small_hug.gif
Red Top
Tänker på dig! trostar.gif smiley_small_hug.gif
Motti
anne-lie !tänker på dig också kompiskram.gif du har det svårt just nu.
Myosotis
Håller med, det var ett bra skäl att inte få närstående-penning. Synd på din semester bara.

smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
Har igen varit på sjukhuset. Hjärnblödningen har avstannat, men blod finns kvar, mer lättflytande nu och det ger hopp...
Bara lunginflammationen ger med sig och allmäntillståndet bättrar sig kanske dom kan göra något. Idag låg mamma med syrgasmask, som irriterade, fick slemlösande - mådde illa av allt slem i halsen - och fick ett krampanfall i hela kroppen!!! - Efteråt sa hon "rädd" - det var nästan det enda ord som var begripligt idag! Alltså, detta är hemskt! Att se mamma lida och må så dåligt!
Tack för er stöttning! Det värmer och stärker oerhört, bara så ni vet!!!! thanks.gif
Biggan_
CITAT (anne-li i olofstorp @ 15-07-2010, 22:49) *
Har igen varit på sjukhuset. Hjärnblödningen har avstannat, men blod finns kvar, mer lättflytande nu och det ger hopp...
Bara lunginflammationen ger med sig och allmäntillståndet bättrar sig kanske dom kan göra något. Idag låg mamma med syrgasmask, som irriterade, fick slemlösande - mådde illa av allt slem i halsen - och fick ett krampanfall i hela kroppen!!! - Efteråt sa hon "rädd" - det var nästan det enda ord som var begripligt idag! Alltså, detta är hemskt! Att se mamma lida och må så dåligt!
Tack för er stöttning! Det värmer och stärker oerhört, bara så ni vet!!!! thanks.gif


trostar.gif Det är helvetiskt när någon av ens nära och kära drabbas så. Min dotter drabbades av hjärnhinneinflammation och var nära att stryka med, så jag vet vad du går igenom nu! Kram på dej Anne-li, och jag hoppas att det vänder till det bättre snart!
Motti
Många av oss här har varit med om mycket i livet och förstår hur jobbigt du har det nu,man önskar man kunde göra något för dig för att lindra men det kan vi ju inte i handling:)men vi finns här och tänker på dig och hoppas kompiskram.gif Strindberg sa:vem har sakt att det ska vara lätt att leva !och det är sannerligen inte lätt att just leva blush.gif
silos
Massor av tröstekramar kommer här till er alla smiley_small_hug.gif
Jag har missat detta tråd,såg först idag vad trådet handlade om.

Jag hoppas innerligt att din mamma blir bra! wub.gif
Myosotis
CITAT (anne-li i olofstorp @ 15-07-2010, 22:49) *
...Efteråt sa hon "rädd" - det var nästan det enda ord som var begripligt idag!...

crying.gif Reagerar hon när ni pratar med henne? Kan hon kommunicera, typ nicka som svar på en fråga? Prata med henne, förklara, svara på alla frågor som hon kan tänkas vilja ställa. Jag är säker på att hon förstår er, det måste vara hemskt att inte kunna prata och bara ligga där, instängd med sina tankar.

Styrkekram: smiley_small_hug.gif
ninnisky
smiley_small_hug.gif Anne-li, hoppas det går frammåt med din mamma. Har inte varit inne på några dagar så jag läste ikapp mig just nu. Så skönt att din dotter stöttar dig nu när det är jobbigt! trostar.gif
anne-li i olofstorp
Tack snälla ni för all styrka ni för över till mig!
Det är i sanning behövligt!

Idag var mamma lite bättre - enligt vårt sätt att se! Min moster var på sjukhuset idag för första gången sedan måndag morgon.... Hon upplevde allt som fruktansvärt, - hon är 89 år och tog väldigt illa vid sig idag.... Så henne har jag också att lugna och försöka peppa.....
Det gick nästan att gissa vad mamma pratade om idag, hon har mer kraft i kroppen och vänster ben hängde med, dock inte vänster arm ännu,,,,,
Hon är klar i huvudet, som hon varit hela tiden, och hon sa hej då tack för idag när jag gick hem.....
Hoppas hon är ännu bättre i morgon,,,,
Tack än en gång, det känns skönt att ha er!
Meriona
trostar.gif Stackars dig Anne-Li, det där låter oerhört jobbigt. -cry-.gif

Hoppas att hon repar sig så snart som möjligt!
Snöflinga

Vad skönt att din mamma är lite bättre idag ... Håller tummarna för att hon skall bli bättre ändå. Tänker på dig smiley_small_hug.gif
mamamaggan
Skickar tröste och styrkekramar till dig !!! trostar.gif


Låter bra i alla fall att din mamma blir bättre om än i små steg. Ta till vara allt positivt nu även det minsta lilla , det behöver du.

silos
smiley_small_hug.gif wub.gif smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
Tack!
Rihane
Skönt att din mamma mår bättre hoppas att du själv också gör det.
Glöm inte bort att ta hand om dig själv också bland alla behövande människor.
Myosotis
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-07-2010, 21:37) *
Idag var mamma lite bättre ...
...hon sa hej då tack för idag när jag gick hem....

Underbart att det går åt rätt håll!

Kram...
[attachment=52363:BigHug1.jpg]
kikki
Jeg tenker også på deg,Anne-Li kram2.gif kram2.gif smiley_small_hug.gif
Irene_L
Jag håller tummarna för att din mamma ska bli bättre för varje dag! trostar.gif
anne-li i olofstorp
Tack snälla ni för era tankar och hälsningar.

Idag var det bättre, hon har sovit för första gången riktigt på snart en vecka, först var det kontroller varje halvtimma, sedan kramperna...
Kramperna var fruktansvärda, huvudet vreds åt vänster, ögonen stirrade åt samma håll utan att se, ögat och munnen slöts och öppnades hela tiden, vänster arm krampade och handen knöts och ryckte.... Två gånger fick hon kramper i hela kroppen,.,,, helt fruktansvärt att se och hon sa själv efteråt "rädd", ja det hade jag också blivit.
Lunginflammationen härjar fortfarande men personalen har gett henne slemlösande medicin att inhalera, och det hjälper!!!!.
Ny röntgen troligen på måndag och om blödningen är mer lättflytande då kommer dom att göra ett litet hål och försöka suga ut blodet ur skallen..... Hon är livrädd och det är jag med!

Ni är så underbara som ger mig stöd och stöttning i min svåra tid! Tack snälla ni, det värmer!
ingrid fuxwall
Hoppas allt blir bättre för dig - vet hur hemskt det är att ha en anhörig på sjukhus så jag skickar många tankar till dig

CITAT (anne-li i olofstorp @ 17-07-2010, 22:52) *
Tack snälla ni för era tankar och hälsningar.

Idag var det bättre, hon har sovit för första gången riktigt på snart en vecka, först var det kontroller varje halvtimma, sedan kramperna...
Kramperna var fruktansvärda, huvudet vreds åt vänster, ögonen stirrade åt samma håll utan att se, ögat och munnen slöts och öppnades hela tiden, vänster arm krampade och handen knöts och ryckte.... Två gånger fick hon kramper i hela kroppen,.,,, helt fruktansvärt att se och hon sa själv efteråt "rädd", ja det hade jag också blivit.
Lunginflammationen härjar fortfarande men personalen har gett henne slemlösande medicin att inhalera, och det hjälper!!!!.
Ny röntgen troligen på måndag och om blödningen är mer lättflytande då kommer dom att göra ett litet hål och försöka suga ut blodet ur skallen..... Hon är livrädd och det är jag med!

Ni är så underbara som ger mig stöd och stöttning i min svåra tid! Tack snälla ni, det värmer!

Har sett detta på nära håll flera gånger och lärt mig att de är fantastiska i sjukvården, de har enorma resurser.
anne-li i olofstorp
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-07-2010, 23:01) *
Hoppas allt blir bättre för dig - vet hur hemskt det är att ha en anhörig på sjukhus så jag skickar många tankar till dig
Har sett detta på nära håll flera gånger och lärt mig att de är fantastiska i sjukvården, de har enorma resurser.


Vet att du varit där Ingrid! Tack för ditt stöd! Du vet att det betyder mycket när det kniper!!!!! Tack alla andra med!
Rihane
Bra att du får sova. Kom att tänka på att du glömmer väl inte bort att äta? Kan vara viktigt med bra näring för att orka med när det är jobbigt.
silos
Jag tänker på din mamma och dig wub.gif smiley_small_hug.gif rose.gif
Myosotis
Nu snor jag alla bilder som Boxer letade fram en gång i tiden... Jag sparade ner dem då, för de är så söta, och du kan behöva många kramar nu smiley_small_hug.gif

[attachment=52407:kram3.jpg]
anne-li i olofstorp
Tack för er omtanke! Det är guld värt för mig just nu! thanks.gif

Idag sov jag till 9.20, det har väl inte hänt på år och dag! Skönt! shy.gif

När jag ringde sjukhuset visade det sig att Mamma blivit flyttad till en "vanlig" avdelning, kirurgakuten som hon legat på behövde väl hennes plats, det är en otrolig press på den avdelningen.
Den nya sköterskan har ju inte sett mamma tidigare, men förklarade glatt att : hon är ganska bra idag, hon sitter upp i sängen och äter smörgås och dricker kaffe!

Kan man svimma av glädje med!!!! yahoo.gif I så fall var det nära!!!
Min moster trodde inte sina öron, likadant med dottern, hon såg ju mamma igår likväl som jag, och då var det låååååångt till kaffekoppen, även om hon ville ha en kopp kaffe!
Jag skall åka upp till sjukhuset lite senare idag och se med egna ögon hur det är, men detta var fantastiskt!!!!!
Aqvakul
Härligt, Anne-li! tummenupp.gif yahoo.gif kompiskram.gif
ninnisky
smiley_small_hug.gif så härligt att hon är bättre!

du får hälsa henne att vi på odla hållit tummarna i flera dagar nu kompiskram.gif
Myosotis
yahoo.gif Det var skönt att höra!! Ja, du får lov att hälsa henne att en massa okända människor håller tummarna för henne! biggrin.gif

smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
Efter att igår varit någorlunda pigg, druckit kaffe (som hon längtat efter) och käkat en macka, blev det ett bakslag idag! Trött, trött och trött. Hon har fått en ny sorts madrass som skall underlätta liggandet, så hon inte får trycksår. Några kramper, då huvudet och ögonen dras åt ena sidan och även armen krampar, men annars inget konstigt.... Dock säger läkarna att hon inte borde blivit så allmänt nedsatt av den blödningen som finns i hjärnan.... Vi får väl se om hon får vara kvar på sjukhuset eller hamna på ett korttidsboende... hon är ju 82 år och har aldrig haft hjälp med något från kommunen!!! Lägenhet och kolonistuga, och inte en hemhjälpstimma någonsin (inte min moster heller och hon är 89 år!!!!! ) Jaja! Tiden rullar på mina dagar består till stor del av sjukhusbullentiner.... Alla vill veta hur det är och hur det går, dom saknar henne på kolonin, min moster är jätteledsen, och igår kom en väninna på besök..... hon hitta inte henne så hon satte sig i trappan och grät tills någon kom och körde henne i rullstol till rätt plats.....(mamma mia) De 45 minutrarna vi talades vid i telefon var hälften nog svordomar,.... Skall se över mammas umgänge tror jag hahhahha!
har hälsat från alla er och mamma tycker det är helt underbart att folk som inte hon känner hälsar och tänker på oss!!! Tack snälla ni!
Annie-72
Önskar er också lycka till... Vet också vad du går igenom. Min svärfar ligger också på sjukhus. Han höll på att förblöda ifrån prostatan. När han skulle förflyttas ifrån sitt närsjukhus till Centralsjukhuset så fick han ett hjärtstillestånd. De fick dock igång honom. IVA-op-kirurgen. Nu är blödningen stoppad. Han har fått många påsar blod och Hb´t börjar stiga. Dock har han en aortastenos som gör att allm tillståndet är ganska kass. Idag när jag kom till sjhså trodde jag han höll på att lämna in. Bara en snabb bröstandning, men när jag väckte honom så började han andas ordentligt. Vi önskar att de flyttar honom till medicin avd/hjärtavd.. Han väntar på hjärtop men risken är stor att de imorgon skickar tillbaka honom till hemsjukhuset...

Blääää, inväntar morgondagen för att få höra hur de tänker.. Jag som sjuksköterska vet för väl hur sjukvården fungerar..


Kram Anne-li//Annie
anne-li i olofstorp
CITAT (Annie-72 @ 19-07-2010, 23:06) *
Önskar er också lycka till... Vet också vad du går igenom. Min svärfar ligger också på sjukhus. Han höll på att förblöda ifrån prostatan. När han skulle förflyttas ifrån sitt närsjukhus till Centralsjukhuset så fick han ett hjärtstillestånd. De fick dock igång honom. IVA-op-kirurgen. Nu är blödningen stoppad. Han har fått många påsar blod och Hb´t börjar stiga. Dock har han en aortastenos som gör att allm tillståndet är ganska kass. Idag när jag kom till sjhså trodde jag han höll på att lämna in. Bara en snabb bröstandning, men när jag väckte honom så började han andas ordentligt. Vi önskar att de flyttar honom till medicin avd/hjärtavd.. Han väntar på hjärtop men risken är stor att de imorgon skickar tillbaka honom till hemsjukhuset...

Blääää, inväntar morgondagen för att få höra hur de tänker.. Jag som sjuksköterska vet för väl hur sjukvården fungerar..
Kram Anne-li//Annie



Kram själv!!!!! trostar.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon