Christa
Nästan varje dag får man höra om nya forskningsrön när man lyssnar på nyheterna. Funderar ni kring dessa eller passerar de bara?

Vet inte riktigt hur jag starta denna diskussion men det skulle vara intressant att höra era reflexioner.
Malvia

Tror att man ska använda sitt egna sunda förnuft.

Idag sa dom att det var bra att sola när man har/haft hudcancer!
*Stintan*
Man skulle väl inte bli dement om man solade när man var gammal heller eller vad det var.

Edit: rättat stavfel
Huggorm
Vissa är ju tankeväckande, medan annat bara är dumheter. Inte sällan kommer rader av nya rön som motbevisar varandra slap.gif
skogstroll
Det verkar som om man faktiskt kan bli sjuk av allt som finns att köpa i matvaruaffärer. Äter man inget av det de varnar för så blir man väl sjuk av det med så jag bryr mig inte om detta dravvel utan försöker tänka själv.

Det är sånt de gillar att skriva när de inte har några andra nyheter. Själv äter jag sotiga grillkorvar, smör, grädde, camembert, färdiggjord fiskgratäng och en massa onyttigt och jag lever än vilket är rätt otroligt med tanke på alla sotiga korvar jag ätit (ja jag tycker det är gott).

Det enda jag kan tro på är att man inte ska grilla sig på plajan. Så jag steker mig inte i solen men det är mest för jag inte gillar det + att jag är en riktig blekfis som blir en kräfta när jag solat.
silos
Det äör sällan som jag tittar på nyheterna,men sådant är jo intressant så kanske kollar jag en dag....
mamamaggan
De sa i dag att det gjorts en undersökning , som pågått i 11 år, att kvinnor som solar har mindre benägenhet att få diabetes.


Min första tanke blir då att undra över vilka andra parametrar har man vägt in osv osv . Undrar också vad det egegntligen står i undersökningen d v s hur massmedia väljer att presentera det .


Om det är något som jag tycker är värt att höja på ögonbrynen för så brukar jag försöka att ta reda på mer men det leder nätan aldrig till att jag ändrar mina vanor.

*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 15-07-2010, 13:54) *
De sa i dag att det gjorts en undersökning , som pågått i 11 år, att kvinnor som solar har mindre benägenhet att få diabetes.


Min första tanke blir då att undra över vilka andra parametrar har man vägt in osv osv . Undrar också vad det egegntligen står i undersökningen d v s hur massmedia väljer att presentera det .


Om det är något som jag tycker är värt att höja på ögonbrynen för så brukar jag försöka att ta reda på mer men det leder nätan aldrig till att jag ändrar mina vanor.


Hahaha ja diabetes var det ja. Glöm det jag skrev högre upp!

Undrar vilket man har helst, diabetes eller hudcancer?
Piccante
Man måste skilja på kvällstidningsjournalistik och forskning. Ibland lyckas kvällstidningarna förvränga fakta något otroligt. I en studie tar de alltid upp felkällor och diskuterar metoden de valt. I tidningar framställer man det ofta som om även en pilotstudie med svaga indikationer (som iofs inte behöver vara fel men de behöver styrkas med fler undersökningar) är rena sanningen.

Läser jag om något intressant rön i slaskmedia så försöker jag hitta källan så jag kan läsa mer innan jag bildar mig en uppfattning.
Ralf
CITAT (mamamaggan @ 15-07-2010, 13:54) *
De sa i dag att det gjorts en undersökning , som pågått i 11 år, att kvinnor som solar har mindre benägenhet att få diabetes.

Förra sommaren sade forskare i massmedia att solning var bra mot benskörhet och han tog upp detta med hudcancer... ansåg det var liten risk få hudcancer, jämfört med benskörhet.
Fny
man får vara väldigt försiktig med orsakssambanden... bara för att två saker hör samman betyder inte att det ena orsakar det andra... det brukar dom vara väldigt dåliga på att redovisa... Sen säger jag som vanligt att man rent generellt inte kan lita på kvällspressen, vill man få veta något måste man gå till den vetenskapliga originalartikeln, och även då kan man ju såklart inte svälja vad som helst...
Aqvakul
CITAT (Fny @ 15-07-2010, 17:10) *
man får vara väldigt försiktig med orsakssambanden... bara för att två saker hör samman betyder inte att det ena orsakar det andra... det brukar dom vara väldigt dåliga på att redovisa... Sen säger jag som vanligt att man rent generellt inte kan lita på kvällspressen, vill man få veta något måste man gå till den vetenskapliga originalartikeln, och även då kan man ju såklart inte svälja vad som helst...

yes.gif
gnon49
När det gäller mat bryr jag mig inte om några som helst forskarrön. Jag äter det jag tycker om, och det är ingen bantarmat precis. Men jag rör mig mycket. Tog prover inför min operation nyligen. Värden som en tonåring, enligt doktorn. Tror vi alla använder sunda förnuftet när det gäller livsföring. Och det räcker mycket långt.
Piccante
CITAT (Ralf @ 15-07-2010, 17:02) *
Förra sommaren sade forskare i massmedia att solning var bra mot benskörhet och han tog upp detta med hudcancer... ansåg det var liten risk få hudcancer, jämfört med benskörhet.

Båda sjukdomarna är åldersrelaterade och utvecklas ofta under längre tid. Benskörhet är mer kopplat till levnadsvanor som kost och motion. Hudcancer drabbar nog inte lika generellt? för alla solar ju inte överdrivet mycket och ökar risken. Man får väl ta det goda med det onda.

Att leva väldigt sund ökar ju livslängden och då ökar ju sannolikheten att utveckla någon sjukdom med åren med.
Red Top
Nu handlade det ju inte om att man skulle ligga på playan och pressa. Det handlade helt enkelt om att vi är beroende av solen för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. D-vitamin reglerar bl a kalkbalansen i kroppen.

I Norden har förmodligen de flesta invånare D-vitaminbrist under vinterhalvåret, eftersom vi bara får tillräckligt med sol under högsommaren och då bara mitt på dagen.

Rekommendationen var att sola 15-30 minuter mitt på dagen. Utan solskydd; som hindrar de strålar, som bildar D-vitamin, och utan att bränna sig.

Eftersom det ändå inte räcker för vårt årsbehov av D-vitamin, måste vi komplettera med bra kost, ex fet fisk och ägg, som innehåller D-vitamin. Dagsbehovet beräknas till 2000 IE.

Forskning talar för att brist kan spela en roll i långt fler sjukdomar än benskörhet. Infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, autism, generell värk/fibromyalgi, vinter/vårdepression. Det finns en lång lista på olika sjukdomstillstånd där man misstänker ett samband.

Just i dag handlade det om Typ 2-diabetes hos kvinnor.

Jag har inte läst Aftonbladet, men P1 hade samma nyhet; kompletterad med en intervju med en 'sakkunig'
(minns inte vem han var blush.gif )


fuchsian

Alla dessa forskningsrön som sprutas ut hur som helst och vrids och vänds så in i vassen, det har jag slutat att läsa ens flera år tillbaka.
med sunda förnuftet kommer man längst. ..... tummenupp.gif fuchian ..
andersen
CITAT (Red Top @ 15-07-2010, 18:09) *
Nu handlade det ju inte om att man skulle ligga på playan och pressa. Det handlade helt enkelt om att vi är beroende av solen för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. D-vitamin reglerar bl a kalkbalansen i kroppen.

I Norden har förmodligen de flesta invånare D-vitaminbrist under vinterhalvåret, eftersom vi bara får tillräckligt med sol under högsommaren och då bara mitt på dagen.

Rekommendationen var att sola 15-30 minuter mitt på dagen. Utan solskydd; som hindrar de strålar, som bildar D-vitamin, och utan att bränna sig.

Eftersom det ändå inte räcker för vårt årsbehov av D-vitamin, måste vi komplettera med bra kost, ex fet fisk och ägg, som innehåller D-vitamin. Dagsbehovet beräknas till 2000 IE.

Forskning talar för att brist kan spela en roll i långt fler sjukdomar än benskörhet. Infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, autism, generell värk/fibromyalgi, vinter/vårdepression. Det finns en lång lista på olika sjukdomstillstånd där man misstänker ett samband.

Just i dag handlade det om Typ 2-diabetes hos kvinnor.

Jag har inte läst Aftonbladet, men P1 hade samma nyhet; kompletterad med en intervju med en 'sakkunig'
(minns inte vem han var blush.gif )


Ang autism, så borde då kvinnor med burka ha många barn med autism, stämmer det tro?
Gunilla T
CITAT (fuchian @ 15-07-2010, 18:19) *
Alla dessa forskningsrön som sprutas ut hur som helst och vrids och vänds så in i vassen, det har jag slutat att läsa ens flera år tillbaka.
med sunda förnuftet kommer man längst. ..... tummenupp.gif fuchian ..


"Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt" Francois-Marie Arouet de Voltaire (1694 - 1778)
Ralf
CITAT (andersen @ 15-07-2010, 18:32) *
Ang autism, så borde då kvinnor med burka ha många barn med autism, stämmer det tro?

Beror inte det på alla kusinäktenskap inom vissa grupper?

Det finns exempel på kvinnor med täckade klädsel som fött barn med benskörhet. Bebisarna hade det alltså vid födsel!!! pga av D-vitaminbrist/för lite sol...
Christa
CITAT (fuchian @ 15-07-2010, 18:19) *
Alla dessa forskningsrön som sprutas ut hur som helst och vrids och vänds så in i vassen, det har jag slutat att läsa ens flera år tillbaka.
med sunda förnuftet kommer man längst. ..... tummenupp.gif fuchian ..


Jag har följt cancerfondens råd och inte varit ute i solen mellan 11 och 14. De säger visserligen att man inte skall gå ut före 15 men det har jag inte brytt mig om.

Jag hade ingen aning om att man bara bildar D-vitamin mitt på dagen och jag känner mig lurad.

Att själv räkna ut att en etablerad organisation som cancerfonden ger helt felaktiga råd är inte så lätt med hjälp av sunt förnuft. Detta budskap har dessutom också basunerats ut av läkare i radio och andra massmedier.
skogstroll
CITAT (Red Top @ 15-07-2010, 18:09) *
Nu handlade det ju inte om att man skulle ligga på playan och pressa. Det handlade helt enkelt om att vi är beroende av solen för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. D-vitamin reglerar bl a kalkbalansen i kroppen.


visst måste vi ha solljus om vi inte ska se ut som Greve Dracula allihop och sitta och gråta hela vintern, men jag blir förvånad att så många ligger i timtal på stranden nästan utan kläder och blir röda som kräftor. Jag kan nog få ljus på mig ändå med en t-shirt när jag rensar ogräs. Man får ju tänka lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon