Rihane
Min mor dog till min stora sorg runt midsommarsolståndet. Detta skedde en timme efter en endoskopi-undersökning hon genomgått. Hon skickades omedelebart hem efter den.
Jag var med henne när hon sa till mig, att hon skulle svimma. Jag hann att fånga upp henne och få ner henne på en bänk. Tills ambulansen, kom fick hon HLR . Jag är tacksam för all den hjälp jag fick. Efter det som jag tror var ungefär 45 minuter kom en man fram och sa beklagar till mig.

Ca en vecka innan begravningen ringde polisen till mig och meddelade att patologen hade beslutat att göra en Lex Maria på min mamma, med tanke på undersökningen innan, vilket innebar att hon skulle genomgå en till obduktion hos rikskriminalen.

Preliminär rapporten fann ingen entydig orsak till min mors död. Fler undersökningar på proverna ska göras och vi får reda på resultatet i slutet på september.

Är det någon som vet mer om Lex Maria och hur det fungerar? Man får så mycket information men i sorgen tar man inte riktigt den till sig.


EDIT: Tog av respekt för min mor bort några detaljer som jag nu en tid efteråt ångrar finns med. Dom har inget med Lex Maria att göra och jag hoppas att alla har överseende med dom förändringarna
Sussie F-Flower
Jag vet inte hur turerna är när det gäller Lex Maria men vill ändå ge dig en styrkekram i din stora sorg....
trostar.gif smiley_small_hug.gif
Rihane
Tack för styrkekramen.
mamamaggan
En stor stor tröstekram till dig .

Har du sökt på nätet för att få fram info om Lex Maria ? Om du inte tycker det räcker så kan du alltid vända dig igen till den/de som gav dig informationen och få veta mer.

trostar.gif
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 16-07-2010, 14:15) *
En stor stor tröstekram till dig .

Har du sökt på nätet för att få fram info om Lex Maria ? Om du inte tycker det räcker så kan du alltid vända dig igen till den/de som gav dig informationen och få veta mer.

trostar.gif

Tack för tröstekramen.

Jag har sökt förut och förstått att Lex Maria är något som vården har för att anmäla sig själva för att bli bättre. Polisen jag talat med två gånger var mycket vänlig och svarade på alla frågor jag hade. Men grejen är att jag vet inte vilka frågor jag behöver ställa för att inte missa något viktigt.

Sussie F-Flower
Har du själv fått reda på vad patologens anmälan till HSAN grundar sig på?
Är det själva dödsfallet i sig? (Dom måste väl misstänka något, innan dom gör en anmälan?)
Rihane
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-07-2010, 15:10) *
Har du själv fått reda på vad patologens anmälan till HSAN grundar sig på?
Är det själva dödsfallet i sig? (Dom måste väl misstänka något, innan dom gör en anmälan?)


Egentligen inte. Som jag uppfattade polisen ville patologen ta det säkra före det osäkra eftersom hon hade genomgått en endoskopi en timme innan hon dog.

När jag sedan får slutresultatet kommer jag få möjlighet att tala med rättsläkaren sa polisen till mig, men det är i september.


Kom och tänka på nu när jag skriver till dig att jag kanske borde skriva ner hela förloppet som jag mindes det även om det känns svårt.
Tack för det.

silos
Jag vet ingenting om sådant men jag vill beklaga din sorg och sänder tröstekramar! smiley_small_hug.gif
sommarhumla
Beklagar sorgen, det måste kännas otroligt jobbigt. Skickar en tröstkram trostar.gif

Har ingen erfarenhet av Lex Maria, men på Socialstyrelsens hemsida står en del info, kanske har du redan varit där och läst, men annars vet jag inte. Kanske patientnämnden eller HSAN (som Sussie härovan rekommenderar) kan vara till hjälp, sjukvårdsupplysningen eller vårdguiden kanske? Länken till Socialstyrelsen är: http://www.socialstyrelsen.se/lexmaria
Rihane
Tack för tröstekramarna.

Ser nu att jag läser slarvigt och ber om ursäkt för det, HSAN förstod jag inte var något viktigt men har nu googlat fram deras sida.

Socialstyrelsens länk tror jag har varit inne på tidigare men det var strax efter polisen hade ringt och det jag läste bara var suddigt.


Tack snälla ni.
mamamaggan
Kom på att när man utsätts för brott så kan man vända sig till brottofferjouren för att få stöd och hjälp. Det kanske inte är de som har hand om sådant här men det borde finnas något liknande tycker jag. Du kan ju iaf prova att ringa till dem .


Det här måste vara oerhört jobbigt för dig , du kanske skulle behöva prata med någon , kurator eller liknande . Kolla i dina försäkringar om du har något som heter krishantering i någon försäkring , då kan du kanske få hjälp med sådant via den. Det fick jag när jag blev överfallen och det var suveränt att få prata av sig.
malcolm
ALLA människor som dör utanför sjukhus obduceras.

Skänker dig en tröstens tanke Rihane och hoppas du kommer över det hela så småningom. smiley_small_hug.gif
Myosotis
trostar.gif smiley_small_hug.gif
Rihane
Jag tror att det är det som patientnämnden är till för när det gäller patienter, om jag fattat det rätt.

Tack för omtanken
Det är jobbigt, (är mycket som jag utelämnat i det jag berättat). Eftersom jag intellektuellt förstår att jag mycket lätt skulle kunna braka ihop är jag uppmärksam på hur jag mår. Har pratat ihjäl min stackars make och ventilerat det med alla doktorer som sett mig i ögonen och råkat säga hej. . På sjukhuset ingår att man får ett telefonnummer till en kurator som man kan ringa.
Rihane
Tack Malcolm för tanken,
J


Min mamma obducerades som brukligt men med en Lex Maria anmälan blev det en till obduktion hos rikskriminalen i Solna.
Ophelia
Lex Maria: Sjukvården anmäler sig själv.

HSAN: Patienten (eller NÄRSTÅENDE) anmäler vid misstanke om oegentligheter.

Hoppas verkligen du får reda på vad som skett. Det är nog bra för dig (er alla) att få svar på frågorna som säkert uppstått. Dra dig inte för att ta kontakt med kuratorn. Vid chockartade händelser finns det en tendens hos vissa att bli väldigt "effektiva" på något sätt och försöker hantera det som skett. Jag tror att det bästa är att kunna få ventilera hos någon som är duktig på att styra samtalet. Din man kanske oxå är lite i chock och kanske har svårt att kunna stötta på så sätt att du inte får bekräftelse och tankegångarna låser sig. Tror knappast att du förlorar något på att testa.

Kram rose.gif

anne-li i olofstorp
trostar.gif -cry-.gif trostar.gif smiley_small_hug.gif
En stor kram från mig till dig! Kan inte mycket om detta men känner med dig och
vad du går igenom!!!!
Rihane
CITAT (Ophelia @ 16-07-2010, 21:38) *
Lex Maria: Sjukvården anmäler sig själv.

HSAN: Patienten (eller NÄRSTÅENDE) anmäler vid misstanke om oegentligheter.

Hoppas verkligen du får reda på vad som skett. Det är nog bra för dig (er alla) att få svar på frågorna som säkert uppstått. Dra dig inte för att ta kontakt med kuratorn. Vid chockartade händelser finns det en tendens hos vissa att bli väldigt "effektiva" på något sätt och försöker hantera det som skett. Jag tror att det bästa är att kunna få ventilera hos någon som är duktig på att styra samtalet. Din man kanske oxå är lite i chock och kanske har svårt att kunna stötta på så sätt att du inte får bekräftelse och tankegångarna låser sig. Tror knappast att du förlorar något på att testa.

Kram rose.gif


Polisen sa när jag frågade att ibland får man inga svar men att dom brukar kunna vara rejält kluriga med att lägga pussel.
Jag har lovat mig själv det du föreslår med kuratorn. Har ett nätverk som håller ögonen på mig.
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-07-2010, 21:52) *
trostar.gif -cry-.gif trostar.gif smiley_small_hug.gif
En stor kram från mig till dig! Kan inte mycket om detta men känner med dig och
vad du går igenom!!!!


Tack, har sett inlägget om din mamma. Har försökt skriva till dig utan att blanda in mig själv men det bara sket sig .
Ska göra ett nytt försök för jag vet att jag kan.
Biggan_
Beklagar sorgen Rihane! trostar.gif
smiley_small_hug.gif
Irene_L
En stor tröstkram från mig!
trostar.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Rihane @ 17-07-2010, 00:43) *
Polisen sa när jag frågade att ibland får man inga svar men att dom brukar kunna vara rejält kluriga med att lägga pussel.
Jag har lovat mig själv det du föreslår med kuratorn. Har ett nätverk som håller ögonen på mig.
Tack, har sett inlägget om din mamma. Har försökt skriva till dig utan att blanda in mig själv men det bara sket sig .
Ska göra ett nytt försök för jag vet att jag kan.


Vännen min! Bry dig inte om det, jag känner din värme ändå!!!! trostar.gif
ingrid fuxwall
Vet inte så mycket om detta mer än att jag har fått hjälp av biståndshandläggare när sjukvården försökt skicka hem min sjuke sambo förtidigt, att handläggaren då hotat med att göra en Lex Maria anmällan och då har de gett fortsatt vård men i Ert fall är det ju lite annorlunda.

Så hemskt med din sjuka mor
Rihane
Tack alla för dom snälla orden.

ingrid fuxwall: Tror att jag minns att du skrev om din sambo här på odla. Jag minns inte inte riktigt. Men jag tolkar dig nu som att Lex Maria aldrig genomfördes i din sambos fall.(?)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon