blomkronan
Jag träffar på MASSOR med människor på jobbet som inte vet...
Många vill köpa ny fläkt för att den inte fungerar... fast den gör det... om man gör rätt smile.gif
(jobbar som försäljare på vitvaror)
INGEN läser instruktionsboken för alla "tror" att dom vet!!!

Så här är det... enkelt förklarat.
För att en spisfläkt ska fungera måste man sätta på den minst 10 minuter INNAN man börja steka. Fläkten jobbar med hela rummets luftmängd.

När man kommer in i köket trycks luftflödet upp i taket pga av värmen ( värme stiger ju) tar du då och börjar steka före du satt på fläkten så trycks oset upp i taket istället för in i fläkten.

Har man rätt kapacitet på fläkten ska det räcka med 10 minuter för fläkten att vända luftflödet i rummet.

Tänkt länge på att jag ska tipsa er, så ni inte gör tabben som många andra och köper en ny fläkt pga okunskapen blush.gif

Går ni i funderingar att köpa ny fläkt pga av ombyggnad. Tänk på att det finns flera olika system... det går inte att "BARA" köpa en ny fläkt. Det finns en del uppgifter du måste veta, innan du går till affären.

Bor du i lägenhet:
Kolla med hyresvärden vilken fläkt du får sätta in... med motor eller utan motor. Många hyres hus har en fläktmotor på taket, då får du inte sätta upp vad du vill.

Bor du i villa:
hur många kvm är rummet.
hur går kanalen, raka spåret upp genom taket eller finns det böjar på röret? en böj tar bort en del av kapaciteten.

Ska du ha kolfilter eller inte??

Jag blev själv "lurad" då jag köpte min spisfläkt för några år sedan (förstår jag nu... när jag vet).
Försäljaren jag kom till då, ställde inga frågor alls på vilket system jag hade!!! hon ville bara sälja!!

Ställ gärna frågor jag hjälper gärna till kompiskram.gif
Ralf
Lite förtydligande i flerfamiljshusen, går det/ är det tillåtet att ansluta fläkten till ventilationssystemet över huvudtaget eller inte......

Om ja, självsug och kåpa eller fläkt med motor

Om nej, ja Blomkrona, vad finns det för alternativ?? Kolfilterfläkt har jag haft, finns det andra alternativ?






Sen är det ju så som du antyder Blomkrona, folk väntar sig underverk av fläkten som ingen fläkt ger. Det är ingen dammsugare suger upp allt matos med ett schwooop.
blomkronan
CITAT (Ralf @ 18-07-2010, 10:34) *
Lite förtydligande i flerfamiljshusen, går det/ är det tillåtet att ansluta fläkten till ventilationssystemet över huvudtaget eller inte......

Om ja, självsug och kåpa eller fläkt med motor

Om nej, ja Blomkrona, vad finns det för alternativ?? Kolfilterfläkt har jag haft, finns det andra alternativ?
Sen är det ju så som du antyder Blomkrona, folk väntar sig underverk av fläkten som ingen fläkt ger. Det är ingen dammsugare suger upp allt matos med ett schwooop.


I ett flerfamiljs hus är det MYCKET vanligt med att man delar luftkanal med sina grannar, då sitter det en motor på taket. Den brukar vara ett riktigt uselt drag i dom!! Men sätter du då dit en fläkt med motor, får DU ett bra drag smile.gif i din lägehet... Men det skapas ett mot-tryck i kanalen och ditt mat-os trycks in till dina grannar!!!.
Sätter man upp en felaktig fläkt, upptäckts det snart... och då måste man byta fläkt. Grannen kommer ringa fastighetsägaren... och han ringer dig blush.gif

Därför får man inte koppla på vad man vill! Har man timer styrning, det vill säga att du vrider på en timer och inte har några knappar att ställa hastigheten med, den fläkt kåpan öppnar bara ett spjäl och "självdraget" från motorn på taket får jobba.

Är man inte nöjd med självdraget finns bara alternativet kolfilter. En kolfilterfläkt ska inte kopplas på med rör till utsuget. Det finns fläktar med tvättbara kolfilter, men dom är inte så effektiva som fläktar med kolfilter som sitter ovanför motorn.

Jag menar...
Tvättbara kolfilter sitter före motor tillsammans med fettfiltret, därför är dom tvättbara eftersom fettet kommer på dom.

Har man ett kolfilter som sitter ovanför motorn, har man ett separat fettfilter under som man tvättar och då kommer ju inte fettet åt kolfiltret... som håller betydligt längre än tvättbara och fungerar bättre.

Här gäller samma regel... sätt på fläkten 10 minuter innan flirting.gif

Så gå inte på om försäljaren säger att det är tvättbart!! Men det kan ju vara priset på fläkten som avgör vilken man väljer blush.gif Fläkt med tvättbart filter är oftast mycket billigare...
*Stintan*
Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar. Finns det något krångligare än att göra rent den. Helt hopplöst att komma åt att ta loss filtret och byta lampa när det behövs. Vassa kanter och skrymslen där fettet samlas och är svåråtkomligt att komma åt. Sen måste man i princip ligga på rygg på spisen för att kunna torka rent under huven.
Varför måste dom sitta så jädrans lågt så att man knappt kan använda spisplattorna längst in om man behöver röra i en gryta? Hatar min köksfläkt ranting.gif
malcolm
Mitt största problem vad det gäller köksfläkt är att hitta en som är 70 cm bred och har slanganslutning för utblåset, Bauhaus har en 70 cm modell men den har kolfilter och det vill jag helst inte ha eftersom jag inte tror de är lika effektiva.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:34) *
Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar.


Snacka om påhopp på halva världens befolkning!
*Stintan*
CITAT (andersen @ 18-07-2010, 13:47) *
Snacka om påhopp på halva världens befolkning!


rotfl.gif ja tänk så förfärligt och dessutom visste jag att det skulle komma en sån kommentar.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:34) *
Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar.


Gör en ritning på hur du vill att din fläkt skall vara konstruerad och skicka till tillverkaren, de blir säkert glada för alla tips de kan få vad det gäller förbättringar av produkten. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 18-07-2010, 14:06) *
Gör en ritning på hur du vill att din fläkt skall vara konstruerad och skicka till tillverkaren, de blir säkert glada för alla tips de kan få vad det gäller förbättringar av produkten. tummenupp.gif


Det finns säkert bättre än den jag har flirting.gif men ibland skulle konstruktörerna behöva tänka ett steg längre faktiskt.
Jag bor i lägenhet så jag lär inte byta den själv.
TheLan
Och ur ett annat perspektiv
Om du vill spara på uppvärmningen av huset. Använd inte fläkten över huvud taget då den drar ut värmen. Mycket mer effektivt både att få ut matoset och för elräkningen att vädra i 5 till 10 minuter efter du har lagat mat. smile.gif Inget jag själv har hittat på utan information från mitt elbolag.
Huggorm
CITAT (andersen @ 18-07-2010, 13:47) *
Snacka om påhopp på halva världens befolkning!

Fast det är troligtvis sant...
blomkronan
Kul att det hade varit lite aktivitet i tråden... har just varit och jobbat mina sista timmar på jobbet, nu har jag SEMESTER yahoo.gif

CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:34) *
Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar.

giggle.gif speciellt dom utdragbara... dom är ju hur dumma som helst!! Hur "snyggt" det än kan vara!! skulle jag ALDRIG välja en sån.

CITAT (malcolm @ 18-07-2010, 12:03) *
Mitt största problem vad det gäller köksfläkt är att hitta en som är 70 cm bred och har slanganslutning för utblåset, Bauhaus har en 70 cm modell men den har kolfilter och det vill jag helst inte ha eftersom jag inte tror de är lika effektiva.

Nej det är inga problem... Som vi tex vi har bara fem fläktar i utställningen, men om du frågar säljaren finns det mera att välja på, oftast är det bristen på "väggar" i butiken som gör att man inte kan visa flera. Du har massor att välja på... i märket Franke, Thermex och Electrolux.

Vilket system har du? bor du i fler-familjs hus eller villa/radhus. Ska du ha vägghängd eller under överskåp?

CITAT (TheLan @ 18-07-2010, 14:48) *
Och ur ett annat perspektiv
Om du vill spara på uppvärmningen av huset. Använd inte fläkten över huvud taget då den drar ut värmen. Mycket mer effektivt både att få ut matoset och för elräkningen att vädra i 5 till 10 minuter efter du har lagat mat. smile.gif Inget jag själv har hittat på utan information från mitt elbolag.

Alldeles riktigt. Felet många gör att dom sätter in en fläkt med för hög kapacitet för att dom inte vet bättre.... flirting.gif Dom tror att suget ska bli bättre men vad som händer är att man tömmer rummet på luft fortare än det kommer in luft... tänk på vintern!!! slap.gif då kan man bli tvungen att öppna ett fönster för att släppa in luft.


Rätt kapacitet räknar man ut så här.
En fläkt med rätt kapacitet ska klara av att vända luften 10 gånger på en timme.

exp: en kök på 20 kvm med 2,5 m i takhöjd har c:a 50 m3 luft, ta det gånger 10 = 500 m3/h
om det inte finns några böjar, så ska man ha en fläkt med en kapacitet runt 500 m3/h

Finns det böjar på utluftröret räknar man bort 30%. Ett kolfilter tar oxå bort 30% av kapaciteten.


mamamaggan
Tack för de värdefulla tipsen !


Nu sitter jag här och undrar hur vi ska göra när vi ska laga mat. Vi bor i bostadsrätt och köksfläkten ska vara på hela tiden eftersom den sköter ventilationen. Ska vi då höja fläktnivån innan vi steker ?
blomkronan
CITAT (mamamaggan @ 18-07-2010, 19:27) *
Tack för de värdefulla tipsen !
Nu sitter jag här och undrar hur vi ska göra när vi ska laga mat. Vi bor i bostadsrätt och köksfläkten ska vara på hela tiden eftersom den sköter ventilationen. Ska vi då höja fläktnivån innan vi steker ?

JA, du ska sätta på spisfläkten 10 minuter innan. Nu vet jag inte vilket system du har, men fläkten och ventilationen är ändå två system (kan man säga) Du "bara" styr ventilationen från fläkten. Fläkten har ett eget rör och ventilationen har sitt rör. Sen kan dom vara sammankopplade "högre upp" Hur det är gjort går över min kunskap då kommer vi in på VVS kunskap blush.gif
mamamaggan
TACK ! Nu vet vi hur vi ska slippa matos och att ha fläkten igång nästan en timme efter att vi stekt för att få ut oset.
Meriona
Vad spännande, detta hade jag ingen aning om, att jag ska sätta på fläkten 10 minuter innan, det ska jag pröva ikväll!

Tack Blomkronan! wub.gif

Den andra tekniken behöver jag inte bekymra mig om just nu iallafall, jag bor i hyreslägenhet och får väl anta att värden satt in en vettig fläkt.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:34) *
Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar. /..../



inte bara köksfläktar utan även hela kök och badrum, det är ju så tillkrånglat och dumt så man tar sig för pannan ibland.
Bettis
Väldigt intressant, tack för tipsen tummenupp.gif men jag undrar om det räcker med den minsta hastigheten crazy.gif man har ju några olika eller måste den vara på högsta (förmodligen en idiotiskt fråga giggle.gif )
*Stintan*
CITAT (herkules @ 19-07-2010, 09:14) *
inte bara köksfläktar utan även hela kök och badrum, det är ju så tillkrånglat och dumt så man tar sig för pannan ibland.


tummenupp.gif
blomkronan
CITAT (Bettis @ 19-07-2010, 09:16) *
Väldigt intressant, tack för tipsen tummenupp.gif men jag undrar om det räcker med den minsta hastigheten crazy.gif man har ju några olika eller måste den vara på högsta (förmodligen en idiotiskt fråga giggle.gif )

Vilken hastighet du ska ha beror på vilken kapacitet din fläkt har flirting.gif Om du inte vet det... kan du ta bort fettfiltret under där sitter en etikett som talar om vilken modell du har, sen kan du googla på modellnummret då kan du hitta både den uppgiften samt bruksanvisningen smile.gif När fläkten har vänt luften en gång kan du börja steka...

Som min fläkt som är på 360 m3/h med mitt kök på ca 30 m3 luft. I bruks anvisningen står det vilken kapacitet varje läge har... jag har bara två lägen. Läge 1 är på ca 200 m3/h och läge 2 är på 360 m3/ så för mig räcker det med läge 1 i 10 minuter.

Kul att ni uppskatta mitt tips, jag träffar på detta varje dag... och jag tycker det är så synd att vi inte känner till detta. Innan jag jobba med detta, hade jag heller INGEN aning om detta blush.gif och svor över att spisfläkten inte fungera!!

edit: jag glömde säga att inga frågor... är idiotiska biggrin.gif Frågar man inte får man ju inget veta... happy.gif
netha
Tackar för tipset!
Maken stekte strömmingsflundra idag ... inget problem med fisklukt i hela huset
som det annars brukar vara. Körde fläkten nästan 15 min innan stekning påbörjades och 40 min efter. smile.gif
malcolm
[quote name='blomkronan' post='1256343' date='18-07-2010, 17:52']Vilket system har du? bor du i fler-familjs hus eller villa/radhus. Ska du ha vägghängd eller under överskåp?
quote]

Jag bor i radhus och har egen luftkanal upp till taket, den nuvarande fläkten sitter inmonterad under en kryddhylla ala 70-tal.

Har hört mig för hos Bauhaus och Coop Forum men inte hittat någon 70 cm fläkt.
netha
quote]

Jag bor i radhus och har egen luftkanal upp till taket, den nuvarande fläkten sitter inmonterad under en kryddhylla ala 70-tal.

Har hört mig för hos Bauhaus och Coop Forum men inte hittat någon 70 cm fläkt.
[/quote]

Köksfläktar 70 cm
malcolm
Tack för länken netha, skall åka till On Off idag. :-)
blomkronan
CITAT (netha @ 19-07-2010, 11:31) *
Tackar för tipset!
Maken stekte strömmingsflundra idag ... inget problem med fisklukt i hela huset
som det annars brukar vara. Körde fläkten nästan 15 min innan stekning påbörjades och 40 min efter. smile.gif

Kul att man kan hjälpa till smile.gif



Där sa du något... att låta fläkten gå en stund efter man har stekt, ska man ju oxå göra, på lägsta hastighet kan man låta fläkten gå i 10-15 minuter. På "finare" fläktar finns den funktionen och kallas för efterventilation, dom går automatiskt ner på lägsta och stänger av sig själva efter en viss tid


Lite info om...
Kolfilterfläktar är många skeptiska emot, men jag tror det beror på att man inte sätter på fläkten 10 minuter innan! ja då fungerar dom ju inte!!! Men ett kolfilter renar faktiskt luften, man byter filtret efter kanske efter 1,5-2 år (beror förstås på vilka matvanor man har), man känner på lukten då det är dax... det luktar mat os när man sätter på fläkten!! (Men en kolfilterfläkt kan förstås inte vara lika bra som en frånluftfläkt)

Alla "vanliga" fläktar (med motor) kan göras om till kolfilter... man sätter bara dit kolfiltret och kopplar inte på röret.

SimonMaz
Denna köp guiden är bra http://swedluxury.se/kopguide-for-koksflaktar
Dom har också jätte fina köksfläktar, och bra priser!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon