Snöflinga

Mannen i huset handlade idag en bit rökt skinka på COOP. Halvmånformig och det syntes helt klart att det var ihoplimmat kött. Dessutom smakade den gummistövel sick.gif Den åkte ner i soppåsen illa kvickt.

Nu vet jag inte riktigt säkert men har för mig att det råder förbud på att sälja sådant kött. Men det kanske inte träder i kraft före ett visst datum g.gif Någon som vet ?
netha
Rökt och kokt skinka är så gott som till 99% hoplimmat (tumlat)
Ingen gris har runda skinkor. Likadant är det vad gäller rökt nötkött, hamburgerkött mm

Allt är hoptumlat och pressat till runda korvar.


Limmat kött däremot är förbjudet att sälja.
Snöflinga

Nu blev jag förvirrad unsure.gif Du skriver att 99% av skinka är limmad (tumlad) ... ihoptumlat och pressat.
Att limmat kött är förbjudet. Men hur ser man skillnad på limmat och pressat kött g.gif
netha
Kött = rent obehandlat ... t.ex fransyska, rostbiff, högrev mm.

Rökt och kokt skinka m.fl pålägg är limmade/tumlade.
Jag kan på Coop köpa äkta rökt skinka, men då är den inte i runda korvar.

Som jag förstått så limmas pålägget ihop med någon sorts bindväv ... ev var det gelatin.

Jag köper aldrig charkvaror som innehåller bindväv. Köper heller aldrig skinka eller annat pålägg i runda skivor eller halvmånar.

Frågan ang limmat kött var väl uppe i EU om jag minns rätt, men det blev nej, ingen ville sälja sådant.
Där handlade det om att man av kött"slamsor" kunde göra fina köttbitar ... tex rostbiff ...
det skulle tydligen inte synas någon skillnad på helt och limmat = kunden skulle luras.
Piccante
CITAT (netha @ 18-07-2010, 18:04) *
Kött = rent obehandlat ... t.ex fransyska, rostbiff, högrev mm.

Rökt och kokt skinka m.fl pålägg är limmade/tumlade.
Jag kan på Coop köpa äkta rökt skinka, men då är den inte i runda korvar.

Som jag förstått så limmas pålägget ihop med någon sorts bindväv ... ev var det gelatin.

Jag köper aldrig charkvaror som innehåller bindväv. Köper heller aldrig skinka eller annat pålägg i runda skivor eller halvmånar.

Frågan ang limmat kött var väl uppe i EU om jag minns rätt, men det blev nej, ingen ville sälja sådant.
Där handlade det om att man av kött"slamsor" kunde göra fina köttbitar ... tex rostbiff ...
det skulle tydligen inte synas någon skillnad på helt och limmat = kunden skulle luras.

Nja, sanningen är att "limmat" kött är tillåtet eftersom man i den skinka du beskriver pressar ihop kött med bindemedel. Det "köttklister" som diskuterades i EU var trombin, ett naturligt enzym som vi har i kroppen som är verksamt vid sårläkning då sidorna läker ihop. Med trombin skulle man i princip kunna foga ihop köttfärs till nya filéer på nytt eftersom det skulle sättas samman på cellnivå och inte bli lika synligt som trumlat/ pressat kött. Trombin fick nej som tillsatts men att sälja pressat kött är tillåtet, behöver nog inte ens stå på förpackningen?
netha
CITAT (Markus_H @ 18-07-2010, 18:19) *
Nja, sanningen är att "limmat" kött är tillåtet eftersom man i den skinka du beskriver pressar ihop kött med bindemedel. Det "köttklister" som diskuterades i EU var trombin, ett naturligt enzym som vi har i kroppen som är verksamt vid sårläkning då sidorna läker ihop. Med trombin skulle man i princip kunna foga ihop köttfärs till nya filéer på nytt eftersom det skulle sättas samman på cellnivå och inte bli lika synligt som trumlat/ pressat kött. Trombin fick nej som tillsatts men att sälja pressat kött är tillåtet, behöver nog inte ens stå på förpackningen?

Jag kanske förklarade dåligt. Visst är skinkan limmad, men den säljs inte som skinkstek t.ex.
Limmat kött finns bara i rökta/kokta skinkor/nötkött/hästkött plus ev ngn mer = sk påläggskött.

Du hittar ingenstans en limmad rostbiff el fransyska .... de ska vara äkta helt kött ...
inte hoplimmade/hoppressade bitar.
Piccante
CITAT (netha @ 18-07-2010, 18:33) *
Jag kanske förklarade dåligt. Visst är skinkan limmad, men den säljs inte som skinkstek t.ex.
Limmat kött finns bara i rökta/kokta skinkor/nötkött/hästkött plus ev ngn mer = sk påläggskött.

Du hittar ingenstans en limmad rostbiff el fransyska .... de ska vara äkta helt kött ...
inte hoplimmade/hoppressade bitar.

Kassler är limmat med, även om det inte syns lika mycket på det. Om trombin hade blivit godkänt så skulle produkter där det ingår märkas för att inte luras.
netha
CITAT (Markus_H @ 18-07-2010, 18:45) *
Kassler är limmat med, även om det inte syns lika mycket på det. Om trombin hade blivit godkänt så skulle produkter där det ingår märkas för att inte luras.

Ja, kassler är limmad ... den tillhör också gruppen Charkuterier, precis som rökta/kokta skinkor och korvar mm.

Trombin skulle anges på förpackningen och det var väl det som fick alla livskedjor att säga nej, eftersom de förstod att varan då inte skulle sälja så bra (kanske inte alls)
Snöflinga

Jaha ... lite klokare blev jag väl ... tack för det . Men vad innehåller "bindemedlet" som det klistras med confused.gif
netha
CITAT (Snöflinga @ 18-07-2010, 21:51) *
Jaha ... lite klokare blev jag väl ... tack för det . Men vad innehåller "bindemedlet" som det klistras med confused.gif

Orkar inte leta reda på exakt vad som stoppas i skinkan, men hittade denna sida där du kanske blir lite klokare på vad just skinkan innehåller ... Pressader köttbitar
Piccante
CITAT (Snöflinga @ 18-07-2010, 21:51) *
Jaha ... lite klokare blev jag väl ... tack för det . Men vad innehåller "bindemedlet" som det klistras med confused.gif

Det står på förpackningen


http://www.parsons.se/8901.html

E452
Motti
Finns ju så kallat "skinksnitzel"djupfryst !den är så ihoplimad som man bara kan !söndermalt fläskött och panerat.BLÄÄ sick.gif Man kan ju undra varför en del har behov av att äta sådan smörja wacko.gif
bergvallmo
Blir illamående när jag läser denna tråd. Vill så gärna äta det som är rent å bra. Men det är verkligen svårt att veta vad man egentligen stoppar i sig. sad.gif
Red Top
Mig veterligt är kassler inte limmad. Det finns liksom ingen anledning att limma en benfri kottlettrad(av gris).

Däremot injicerar man stora mängder saltvatten och stabiliceringsmedel, s.k. polysfater(E 450-E 452), innan man röker den. Stabiliseringsmedlet gör att köttet binder mer vatten. Fusk skulle man kunna säga, eftersom det innebär att man betalar bra för att bära hem vatten. giggle.gif

Vissa tillverkare säger att de gör det för att kasslern inte ska bli så torr vid tillagningen.

Claes Sörmland
Det behövs inget "lim" för att få kött att klistra ihop sig, det gör det på egen hand bara man formar det och leker lite med fosfathalten och temperaturen. Och inte är det något underligt eller hemskt - det svenska köket baseras traditionellt på sådant "limmat" kött. Har ni aldrig ätit korv, sylta eller pastej? Lyxen att få äta de enstaka fina köttbitarna som finns på djur hör det samtida välståndet till.
Snöflinga

Jag gillar Ica Maxis vinmarinerade kassler rolleyes.gif Knepet att få den godaste biten är att känna sig fram, ju mjukare, ju mörare sleep.gif Det var ju bra att den inte var limmad ... det ser man ju faktiskt också.

Tror nog att de flesta vill äta "ren" mat, men det har ju visat sig att det bluffas en hel del med sk ekologisk odlat, svanmärkt osv. också. Så det är nog opp till var och en att avgöra vad man stoppar i munnen.
Piccante
CITAT (Snöflinga @ 20-07-2010, 22:38) *
Jag gillar Ica Maxis vinmarinerade kassler rolleyes.gif Knepet att få den godaste biten är att känna sig fram, ju mjukare, ju mörare sleep.gif Det var ju bra att den inte var limmad ... det ser man ju faktiskt också.

Tror nog att de flesta vill äta "ren" mat, men det har ju visat sig att det bluffas en hel del med sk ekologisk odlat, svanmärkt osv. också. Så det är nog opp till var och en att avgöra vad man stoppar i munnen.

Kassler är ju också onaturligt rund i formen, en sådan bit finns inte på grisar utan det är tumlat/ pressat. Jag har slutat äta kassler då det tyvärr är svårt att hitta utan smakförstärkare, tillsatt socker och massa konserverings och stabiliseringsmedel.

Svanmärkning finns väl inte på mat?
Snöflinga

När jag tillagar en stek så binder jag alltid opp den för att köttet skall hålla ihop. Formen kan bli både rund, oval och avlång, det bestämmer jag själv. OK jag pressar ju själv ihop och formar köttet men använder inget
onaturligt. Kan tänka mig att det är på samma sätt med tex julskinka dunno.gif

Angående svanmärkningen så var jag ute och seglade blush.gif
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 20-07-2010, 22:58) *
Kassler är ju också onaturligt rund i formen, en sådan bit finns inte på grisar utan det är tumlat/ pressat. Jag har slutat äta kassler då det tyvärr är svårt att hitta utan smakförstärkare, tillsatt socker och massa konserverings och stabiliseringsmedel.

Svanmärkning finns väl inte på mat?


Men benfri kotlett som kassler oftast är kan väl visst få den formen när den nätas in och röks. Man kan ju fråga sig varför det måste vara en massa tillsatser.
mamamaggan
Har slutat köpa bacon eftersom det innehåller så mycket tillsatser. Köper flatrökt skinka i en affär som inte använder några tillsatser och bara har lokalt kött.

Ta bort benet på kotlettraden så får man ju en rund köttbit kvar , är väl liknande med kassler .
Monica M zon 4
Kassler är väl inte limmad!? Ryggraden ser ut så på grisar.

Jag har förövrigt inga problem med att äta pålägg, korv och syltor. Jag vet att det är pressat och hoplimmat, så då kan jag stå ut med det. Det känns inte som jag blir lurad eftersom jag vet att det är behandlat på något sätt.

Men att bli lurad av fejkat kött som ser alldeles äkta ut vill jag inte!! Så limmad filé och rostbiff vill jag inte ha! Kött ska vara helt kött och äkta vara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon