Christa
Jag satt på träningscykeln och tittade på skärgårdskvinnor. Då hörde jag något som pep som fågelungar. Inga fåglar i TVń just då så jag öppnade takfönstret i badrummet och lyssnade. Kunde inte lokalisera pipet så jag gick tillbaka till träningscykeln.

Nä nu pep det igen. In i badrummet och lyssna. Till slut lyckades jag lokalisera pipen till golvbrunnen vid badkaret. Lade mig ner på knä och hörde också hur det krafsade där nere. O shit, råttbarn i golvbrunnen. Gick ner och hämtade min sambo som först inte trodde mig utan öppnade takfönstret han också. Till slut blev han övertygad och jag undrade lite försiktigt om han trodde att råttorna kunde komma in i huset.

Nej det trodde han inte. Jag stängde i alla fall dörren för säkerhets skull så vi kunde fundera ut vad vi skulle göra i lugn och ro. Fem minuter senare gläntade jag försiktigt på dörren. Swisch, chop ...en grå råtta i storlek som en hamster sprang ner i golvbrunnen. Den hade suttit under badkaret. Troligen hela tiden medan jag låg på knä och lyssnade vid brunnen.

Nu är dörren definitivt stängd men vad skall vi göra? Är det någon som har ett råd? Det är vårt extra badrum så det är ingen panik men jag är ju lite orolig att den skall smita ut genom dörren om jag öppnar. Funderar på att banka och bröta på dörren en stund och hoppas på att den flyttar.

Min sambo har bott här sedan 1971 och det har aldrig hänt tidigare.
*Stintan*
Skaffa en fångstbur och ställ in så kan ni köra den till skogs sen. Fast det kan ju vara knepigt förståss om den har ett tjog ungar i golvbrunnen.
Biggan_
CITAT (Christa @ 18-07-2010, 20:37) *
Jag satt på träningscykeln och tittade på skärgårdskvinnor. Då hörde jag något som pep som fågelungar. Inga fåglar i TVń just då så jag öppnade takfönstret i badrummet och lyssnade. Kunde inte lokalisera pipet så jag gick tillbaka till träningscykeln.

Nä nu pep det igen. In i badrummet och lyssna. Till slut lyckades jag lokalisera pipen till golvbrunnen vid badkaret. Lade mig ner på knä och hörde också hur det krafsade där nere. O shit, råttbarn i golvbrunnen. Gick ner och hämtade min sambo som först inte trodde mig utan öppnade takfönstret han också. Till slut blev han övertygad och jag undrade lite försiktigt om han trodde att råttorna kunde komma in i huset.

Nej det trodde han inte. Jag stängde i alla fall dörren för säkerhets skull så vi kunde fundera ut vad vi skulle göra i lugn och ro. Fem minuter senare gläntade jag försiktigt på dörren. Swisch, chop ...en grå råtta i storlek som en hamster sprang ner i golvbrunnen. Den hade suttit under badkaret. Troligen hela tiden medan jag låg på knä och lyssnade vid brunnen.

Nu är dörren definitivt stängd men vad skall vi göra? Är det någon som har ett råd? Det är vårt extra badrum så det är ingen panik men jag är ju lite orolig att den skall smita ut genom dörren om jag öppnar. Funderar på att banka och bröta på dörren en stund och hoppas på att den flyttar.

Min sambo har bott här sedan 1971 och det har aldrig hänt tidigare.


rotfl.gif Jag kan se framför mej minen på råttan när du ligger på golvet och kikar i golvbrunnen!
Låt dörren vara stängd och ring Anticimex i morgon. Är där en råtta så finns det säkert fler och ni behöver ha sanerat!
Ophelia
Jag skulle först försöka glömma bort bilden av råttan och tanken på att de fanns därnere i golvbrunnen. Sedan skulle jag måndag morgon kl. 07.59 sitta beredd med fingret på telefonen och prick kl.08.00 ringa Anticimex för goda råd.

Good luck!!
Gossen Ruda
Men är det något problem? När råttan väl är nere i brunnen så blockera den med något så den inte kommer upp igen.
malcolm
Anticimex, ingår i hemförsäkringen.
Christa
Jag bankade på dörren och i badkaret igår kväll och hoppades på att den skulle flytta. Idag har vi inte hört några pip så det verkar som om den gjorde det. Skall banka lite till och sedan försiktigt fylla på vatten i vattenlåset så får vi se vad som händer. Jag skall fylla lite först så de får en chans att undkomma ner i avloppet. Det var en ganska söt råtta så jag har inte hjärta att göra den illa.

Hittade dock en massa råttlort och en stor urinpöl bakom skurhinken så där satt nog den stackarn och var skräckslagen medan jag kollade vad som pep i golvbrunnen.

Tur i alla fall att jag upptäckte det hela och stängde dörren. Jag har min säng 5 meter därifrån och dörren är alltid öppen eftersom jag vädrar genom takfönstret på natten.
Meriona
CITAT (malcolm @ 19-07-2010, 12:38) *
Anticimex, ingår i hemförsäkringen.


Inte i alla inte. crying.gif

CITAT (Christa @ 19-07-2010, 13:31) *
.... Jag skall fylla lite först så de får en chans att undkomma ner i avloppet. Det var en ganska söt råtta så jag har inte hjärta att göra den illa.

....



Du är en FIN människa, Christa ! smiley_small_hug.gif
Jag tror som du att de "piper" iväg till annan ort om du för oväsen, och framför allt använder den där toaletten lite oftare.

Den råttyngling som var här och strök för ett år sen försvann när jag skrämde livet ur den genom att försöka fota den lite närmare än vad han tyckte om... wacko.gif
Biggan_
Hur har det gått Christa?

Här är en till som fått in råtta i badrummet! LÄNK crying.gif
Chamomille
CITAT (Biggan_ @ 23-07-2010, 11:00) *
Här är en till som fått in råtta i badrummet! LÄNK crying.gif

-fear-.gif

"Råttan e fortfarande på fri fot" giggle.gif
Huggorm
Lite ofräscht med råttor som kommer simmande genom avloppet, och sedan springer runt och smutsar ner överallt, dom lär ju knappast ha badat efter simturen om man säger så.
Christa
CITAT (Biggan_ @ 23-07-2010, 11:00) *
Hur har det gått Christa?

Här är en till som fått in råtta i badrummet! LÄNK crying.gif


Som sagt så var dom borta på morgonen och min sambo sanerade badrummet och lade på ett extra galler ovanpå det andra och en hink vatten ovanpå. Vi har ju fyllt i vattenlåset också.

Jag hade kanske tur som inte blev attakerad. Honor med ungar av andra djurarter kan ju vara aggressiva. Den här stackarn satt troligen och darrade bakom skurhinken medan jag låg på alla fyra och kikade ner i golvbrunnen. Bakom skurhinken fanns en stor urinpöl och en massa råttlort.

Dörren till badrummet brukar stå öppen på nätterna eftersom jag öppnar takfönstret så det var ju också tur att jag upptäckte råttfamiljen innan jag gick och lade mig 5 meter därifrån...
*Stintan*
Inte för att jag vill skrämma dig för den är förhoppningsvis borta nu men den kan ju faktiskt ha kommit in någon annan väg än genom avloppet.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2010, 19:19) *
Inte för att jag vill skrämma dig för den är förhoppningsvis borta nu men den kan ju faktiskt ha kommit in någon annan väg än genom avloppet.


Vattenlåset var tomt och ungarna fanns någonstans där nere. Dörren var stängd natten efter att jag upptäckt dem och på morgonen var de borta. Jag hade bankat i badkaret och på dörren för att få dem att flytta.

Det finns alltid råttor i avloppssystemet. Jag har hört flera berätta om att de dykt upp.
malcolm
Vår katt brukar ta hand om objudna gäster.

http://www.youtube.com/watch?v=3DN2uvWE_38
bergvallmo
Fy, va läskigt.

I fjol vår så hörde vi hur det lät i bänken under diskhon. Öppnade och såg att någon hade dragit upp ätna kycklinglår ur sophinken. Senare på natten vaknade jag av att vår undulat var skräckslagen och skrek. Jag var livrädd och gick och letade i morgonrock och gummistövlar. Men hittade inget.

Införskaffade stor fälla och natten efter blev det livat igen. Monstret gick i fällan och visade sig vara en hermelin smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon