Full version: sååå löjligt!
Malin_MeL
Nu ska företaget spara pengar och minska antalet artiklar vi köper...så de har valt att ta blort väss-blyerts-pennor
nu kan vi bara välja på 0,7 stiftpennor eller bläck

jag skulle tro att jag kommer över besvikelsen, men jag gillar träpennor! smile.gif
Suz
CITAT (Malin_MeL @ 22-07-2010, 14:34) *
Nu ska företaget spara pengar och minska antalet artiklar vi köper...så de har valt att ta blort väss-blyerts-pennor
nu kan vi bara välja på 0,7 stiftpennor eller bläck

jag skulle tro att jag kommer över besvikelsen, men jag gillar träpennor! smile.gif



Överallt ska det sparas och snålas thumbdown.gif
Jag gillar med vässpennor...de funkar inte att teckna med stiftpennor!
*Stintan*
CITAT (Malin_MeL @ 22-07-2010, 14:34) *
Nu ska företaget spara pengar och minska antalet artiklar vi köper...så de har valt att ta blort väss-blyerts-pennor
nu kan vi bara välja på 0,7 stiftpennor eller bläck

jag skulle tro att jag kommer över besvikelsen, men jag gillar träpennor! smile.gif


Gillar jag också och med olika hårdhet.

Undrar hur mycket företaget sparar på det unsure.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 22-07-2010, 14:37) *
Undrar hur mycket företaget sparar på det unsure.gif

Säkert inte speciellt mycket med tanke på vad det kostade att förhandla fram detta fantastiska beslut i styrelserummet.
Huggorm
Det kanske är en rökridå som skall flytta fokusen från andra utgifter där man av någon anledning inte vill spara? Eller så är det bara ett helt vanligt beslut av någon mellanchef i en offentlig institution, dom brukar fatta sådana beslut för att folk skall se att dom faktiskt gör något på dagarna.
andersen
CITAT (Malin_MeL @ 22-07-2010, 14:34) *
Nu ska företaget spara pengar och minska antalet artiklar vi köper...så de har valt att ta blort väss-blyerts-pennor
nu kan vi bara välja på 0,7 stiftpennor eller bläck

jag skulle tro att jag kommer över besvikelsen, men jag gillar träpennor! smile.gif


Kan det vara av hänsyn för miljön?pennor av återanvänd plast är väl bättre ur miljösynpunkt?
fuchsian


Näääe, det menar ni inte? Jag som köper lådvis med vanliga blyertspennor av olika sorter! det är ju tillräckligt svårt att hitta en pennvässare till dom, för de slits också, Vilket båttennapp! Gillar inte den andra sorten och den duger inte till när man ska skissa motiv och till mina kära korsordstidningar har jag den vanliga hårdheten med suddis ...... -cry-.gif .... Fuchian ....
Peztis
CITAT (andersen @ 22-07-2010, 15:20) *
Kan det vara av hänsyn för miljön?pennor av återanvänd plast är väl bättre ur miljösynpunkt?

Det undrar jag...
Träpennor är ju av naturligt förnyelsebart material och det man vässar bort kan man slänga i komposten - det gör i alla fall jag.
Hur många pennor av plast är av återanvänd plast? Räkna då in alla miljarder av reklampennor som produceras världen över. Kan inte vara många promille...
Huggorm
Den materialansvariges kusin kanske äger en firma som importerar plastpennor men inte blyertspennor?
Snöflinga
CITAT (Malin_MeL @ 22-07-2010, 14:34) *
Nu ska företaget spara pengar och minska antalet artiklar vi köper...så de har valt att ta blort väss-blyerts-pennor
nu kan vi bara välja på 0,7 stiftpennor eller bläck

jag skulle tro att jag kommer över besvikelsen, men jag gillar träpennor! smile.gif


Vilket företag talar du om confused.gif Träpennor finns ju överallt ...
Meriona
CITAT (Snöflinga @ 22-07-2010, 22:03) *
Vilket företag talar du om confused.gif Träpennor finns ju överallt ...

Det gör det nog inte, om det inte köps in fler så tar de ju slut i kontorsförrådet, det är inte någoy som användaren kan påverka på större företag. På ett lite bolag som jag jobbar på kan man fortfarande påverka inköpen, men inte på ett stort.
Snöflinga
CITAT (Meriona @ 22-07-2010, 22:10) *
Det gör det nog inte, om det inte köps in fler så tar de ju slut i kontorsförrådet, det är inte någoy som användaren kan påverka på större företag. På ett lite bolag som jag jobbar på kan man fortfarande påverka inköpen, men inte på ett stort.


Nu var det ju Malin jag frågade. Hon kanske vet vilket företag hon skrev om.
Malin_MeL
Det är ett väldigt stort företag jag jobbar på. Det som finns i materialskåpen, det är det som finns. Det går inte att önska. Det står tillochmed på en lapp att om man har andra önskemål på saker så får man köpa in dem själv.

Vi hade faktiskt bäckpennor av återvunnet meterial förr, såna av papper. men de har vi slutat med.

Alphaville
CITAT (Huggorm @ 22-07-2010, 14:54) *
Det kanske är en rökridå som skall flytta fokusen från andra utgifter där man av någon anledning inte vill spara? Eller så är det bara ett helt vanligt beslut av någon mellanchef i en offentlig institution, dom brukar fatta sådana beslut för att folk skall se att dom faktiskt gör något på dagarna.



Tror att det ligger något i vad du säger. Tycker att de sparar in på fel saker. Det gäller nog i både offentlig och privat regi.
Snöflinga

Som ganska stor konsument av pennor tycker jag faktiskt att stiftpennor är minst lika bra om inte bättre rolleyes.gif De kan fås i olika mjukhetsgrader och så slipper man vässa jämt och ständigt sleep.gif
fuchsian
Snöflinga,

Det är en smakfråga, men jag är van med vanliga träpennor och de speciella för konst för ritning. Min make använder en sån stiftpenna som du menar, även att han är 5 år äldre än mig, men det är ju en vanesak.
Jag tömmer mina pennvässare i komposten, så då blir det ju en återandvändning, men jag känner att enbart det räcker inte.
Alla dessa tomma el kladdiga plastpennor åker ju i sophinken, och sopberget bara växer .... Fuchian ...
Wilmer
Hos oss har jag upptäckt att företaget inte innehar en ENDA pennvässare confused.gif vässar med kniv.. Stiftpennorna går av helatiden, är ALLMÄNT irriterande. Är inte alls sköna att skriva med heller. Olika hårdhet på stiften kan man bara få om man köper själv, inte om företaget köper in! (Hos flertalet större företag kan jag tänka mig).
Huggorm
CITAT (Wilmer @ 24-07-2010, 00:07) *
Hos oss har jag upptäckt att företaget inte innehar en ENDA pennvässare confused.gif vässar med kniv.. Stiftpennorna går av helatiden, är ALLMÄNT irriterande. Är inte alls sköna att skriva med heller. Olika hårdhet på stiften kan man bara få om man köper själv, inte om företaget köper in! (Hos flertalet större företag kan jag tänka mig).

Om stiften går av så måste dom ha riktigt dålig kvalitet, och om pennorna inte är sköna så är nog dom också extrembudget. En riktig stiftpenna fungerar faktiskt väldigt bra.
spacepingo
Jag tycker oxå bättre om vässpennor men det är jag rätt ensam om hos oss. Problemet är att jag trycker för hårt när jag skriver så stiften går bara av för mig.

På mitt jobb har de ställt in alla skrivare på att göra dubbelsidiga utskrifter med hål för att spara pengar. Dubbelsidigt kan jag förstå men jag förstår inte hur det skulle spara pengar genom att maskinen gör hål i pappret. Det roligaste var ju när dett nyligen införts och kollegan skulle skriva ut saker för att sätta upp på anslagstavlor. Det blev dubbelsidiga A3 med hål i kanten slap.gif .

Det är dock inte alltid dettta spar pengar heller, vi skickar en del till tryckeri och de vill ha allt på enkelsidigt utan hål. Så glömmer man att ändra så får man göra om...
bergvallmo
Där jag jobbar finns minimalt med pengar till förbrukningsvaror. När man skriver med blyerts kan man behöva sudda ibland. Vi får klippa sudden i bitar och dela ut till varandra. crying.gif
malcolm
"Vanliga" gammeldags blyertspennor av trä finns att köpa på Clas Ohlson och de saluför pennvässare också, både sådana som man sätter fast i ett bord och vevar och sådana där små som man kan ha i fickan/pennfodralet. Jag har en gammal hederlig blyertspenna vid min inköpslista på kylskåpsdörren eftersom blyerts även fungerar upp-och-ner och i horisontellt läge.

Finns en skröna om hur NASA lade ner massor av tid och pengar på att utveckla en penna som fungerade i tyngdlöst läge, ryssarna använde blyertspenna. a0a.gif
Chamomille
a0a.gif Nu ligger sambon och vrider sig i garv rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon