Full version: Fuchsia och pelargon
Metha
wink.gif
Nu har jag tagit fram mina fuchsior och pelargoner. De har ljusa långa spröt. Är det för tidigt att göra nåt åt dem? Vad ska jag börja med? Kan det bli rötter på de spinkiga skotten?
Jag kan nästan inte vänta med att få börja.
Helen i Piteå Zon 5
Om fuchsior vet jag inte mycket, men om pelargonier vet jag att av dom långa gröna rangliga skotten blir ingenting, det visar mest att den lever. Jag brukar klippa den och plantera om den i ny jord, sen måste den stå ljust. Du får ta skott då dom har vuxit till sig lite och det är dags att toppa. Mina pelargonier står svalt och ljust hela vintern, så jag har börjat ta sticklingar av dom nu, dom brukar jag sätta i vanlig rumstemp och under växtbelysning. Lycka till ! /Helen
Metha
Tack för svar! Tar du de ljusa som sticklingar eller har du redan riktiga sticklingar på gång? ohmy.gif
Metha
Vill också berätta att jag bor i Västerås, är född i Luleå, har en bror med familj i Öjebyn och har en kusin som bott i Norrfjärden i många år. Vilket sammanträffande, va!
Åsa K, zon 1
Fuchsior smile.gif

Klipp av de långa skotten, sätt dem i vatten så de rotar sig så har du snart ny plantor.
Fortsätt sedan att toppa "mammaplantan" så att den blir tät och kompakt, men fram i maj så måste du sluta toppa annars får du inga knoppar.

Du kan göra liknande med sticklingarna efter att de har fått rötter och du planterat dem beroende på om du skall stamma upp dem eller ha dem buskiga.
"mammaplantan" planterar du om i mars.

Lycka till laugh.gif
Kajsa
Har mina pelargoner & fuchsior i mörka garaget och där får dom stå ett
bra tag till, det är ännu så dåligt ljus. Har vattnat ihjäl många fuchsior på
vårvintern så i år ska jag skärpa mig.
pimpim
Är det tid nu att plocka fram pelargonierna? Jag har haft mina i matkällaren i vinter.

Pia
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margaretha Lostelius @ 20-01-2004, 10:24)
Tack för svar! Tar du de ljusa som sticklingar eller har du redan riktiga sticklingar på gång? ohmy.gif

Eftersom jag har mina pelargonier svalt och under lysrör hela vintern så får jag aldrig sådana där långa rangliga gröna skott, utan dom är låga, knubbiga och fina, det är dom som jag använder som sticklingar. Det är inte så bråttom ännu att ta fram sina pelagonier, jag brukar börja feb. Då brukar mina stora pelargonier klara sig i dagsljuset dom får från fönstret, det är bara sticklingarna jag har under lysrör.
Ja, nog är det lustigt hur man nästan kan "känna" folk som man möter på nätet, genom bekantas bekanta,,,,rätt kul! då vet ju ju också var Norrfjärden är, du är ju "hemma" i dom här trakterna. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon