Full version: Fin plantskola mm
Gossen Ruda
Tog en liten tur idag för att jaga steklar på nya ställen, främst är jag ute efter humlor och en speciell art. Färden gick ut mot Torslanda och norrut. Hittade inte så mycket i insektsväg, fast många smygare såg jag. Körde in på lite småvägar och var bl.a. ute vid Kippholmen. Fattar inte hur man kan köra buss på den kostigen. Jag har sett mängder av olika typer av skyltar med Privat, Ej obehöriga motorfordon, Parkering förbjuden mm. Antingen har man problem med just obehörig trafik eller så är man folkskygga, fast med tanke på hur många hus det finns där är det nog mest främmande man skyggar för.

Till slut vände jag söderut via Säve men stack in i Djupadal. Nästan längst in i dalen hittade jag Djupadals plantskola. En liten trevlig plats med många växter och givetvis då mycket insekter. Efter att ha frågat ägaren? var det inga problem att kolla och fånga. Mängder av humlor och även snylthumlor, det krävs en viss populationsstorlek för att dessa skall kunna fortleva. Verkar vara god sortering på blommorna och personlig betjäning, ljusår från Plantagen. Så jag rekommenderar ett besök om ni inte redan hittat dit. Tyvärr ligger det minst sagt avigt till, ett par km in på en återvändsväg, men det lönar sig. Vet ni inte var det ligger på sök på hitta.se.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ruda om man åker Norrleden så är den inte svårt att hitta. Bara in till höger om man kommer från Torslanda.

Att det finns många skyltar ute vid kippholmen är väl p.g.a. alla som åker dit på sommaren, dom skulle ställa sina bilar kors och tvärs.

Men även lapplisorna hittar dit, jag vet......

Elisabeth
Gossen Ruda
Inte svårt om man vet var den ligger. sleep.gif Problemet är just att få reda på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon