Full version: Kaffe
malcolm
Jag drack i stort sett inget kaffe alls för ett par år sedan förutom på jobbet (automstksffe) och hatade snabbkaffe, numera har jag dock blivit "beroende" av Gevalia Ebony snabbkaffe och behöver minst två muggar varje morgon för att vakna till liv. Vad dricker Ni och hur mycket?
sommarhumla
På jobbet är det auto-kaffe och de brukar ha olika märken, men oftast Blå Mocca tror jag. Det brukar bli 3 koppar/dag. Hemma på morgonen dricker jag inte kaffe utan vill gärna ha något svalkande och då blir det juice. Dricker sällan kaffe hemma men de få gånger jag köper så blir det Löfbergs lila mellanrost, det är den sorten jag är van vid. Jag köpte snabbkaffe vid ngt tillfälle för att testa, men nä, det var inte riktigt min grej.
Aqvakul


en favorit, annars går nespressomaskinen för fullt



ängsvädd
2 muggar Arvid Nordqvist Classic Ekologiskt bryggkaffe med mjölk.
Piccante
Dricker nog mest Gevalia ekologiskt bryggkaffe men gillar de flesta sorter.
andersen
Jag är nog beroende av kaffe dricker 10-15 koppar om dagen, lite mindre på helger och annan ledighet.

Hemma dricker jag pulverkaffe redcup jag gillar det.
netha
Alltid ...


Bee
Som jag sagt förut: kaffe är gott!!!

Aqvakul: Alla Zoega-sorter är goda! Förutom Mollbergs blandning. Den är FÖR besk för min smak.

I den helautomatiska Juran (espressomaskin) finns det Johan & Nyströms La Bomba. I kvarnen (avsett för bryggaren) ligger det Zoegas Ethiopia (tror jag det heter, påsen är kastad). En lustig sak: För ett tag sen när vi var på det vanliga stället och köpte espressobönor så frågade säljaren om vi dricker mer eller mindre kaffe när vi har espressomaskin. Vi svarade mindre och då sa hon att så säger de flesta som gått över till espresso. Det verkar som att man blir mer "mätt" eller hur man nu skall säga på en dubbel espresso.
Fast vi tar en dubbel lungo till frukosten, dvs som vanligt kaffe fast på helautomaten. Det är både gott och bekvämt. Och jag gillar creman (jo, även en lungo ger crema).
Latte gör vi på helgerna och då använder vi Fröken Silvia, dvs Rancilio Silvia, en halvautomatisk espressomaskin. Den gör det allra bästa mjölkskummet.

Kaffenörd/kaffeälskare jag? - Jomenvisst biggrin.gif
abbbe
Kaffe är väl inte gott! -fear-.gif Hur kan ni tycka om det och lita på att den finns där varje dag så ni kan hålla er vid liv?
Bee
Så här håller vi oss vid liv:

[attachment=53086:Kaffebaren.jpg]
Platinum
Jag är inte kaffe-beroende men kan tycka en kopp är gott ibland, Zoegas blue java är inte att förakta men Gevalias mellanrost funkar bra det med. Billighetskaffet som kan köpas på ÖB (namnet har jag glömt) det kan man klara sig utan.
Motti
Zoega Mezze !plus att jag köper Zoega Mezze kaffebönor och maler själv,har kaffekvarn :)Arvid nordqvist har gott kaffe också wink.gif
zaaritha
Zoega är bäst!
aanderss


CITAT (Bee @ 30-07-2010, 22:08) *
Som jag sagt förut: kaffe är gott!!!

Aqvakul: Alla Zoega-sorter är goda! Förutom Mollbergs blandning. Den är FÖR besk för min smak.

I den helautomatiska Juran (espressomaskin) finns det Johan & Nyströms La Bomba. I kvarnen (avsett för bryggaren) ligger det Zoegas Ethiopia (tror jag det heter, påsen är kastad). En lustig sak: För ett tag sen när vi var på det vanliga stället och köpte espressobönor så frågade säljaren om vi dricker mer eller mindre kaffe när vi har espressomaskin. Vi svarade mindre och då sa hon att så säger de flesta som gått över till espresso. Det verkar som att man blir mer "mätt" eller hur man nu skall säga på en dubbel espresso.
Fast vi tar en dubbel lungo till frukosten, dvs som vanligt kaffe fast på helautomaten. Det är både gott och bekvämt. Och jag gillar creman (jo, även en lungo ger crema).
Latte gör vi på helgerna och då använder vi Fröken Silvia, dvs Rancilio Silvia, en halvautomatisk espressomaskin. Den gör det allra bästa mjölkskummet.

Kaffenörd/kaffeälskare jag? - Jomenvisst biggrin.gif


molbergs blandning är bäst
Monica M zon 4
Hemma dricker vi Gevalias ekologiska mörkrostade kaffe. På jobbet har vi en automat med Zoegas kaffe.

Jag gillar inte Löfbergs lila så det dricker jag helst inte.

Jag dricker 2 muggar på morgonen och 1 på eftermiddagen. Förr drack jag minst dubbelt så mycket men jag har fått dra ner på mitt vätskeintag senaste åren.
Biggan_
Zoegas är godast!
Skånerost Orginalet är favoriten!

mamamaggan
Classic från Arvid Nordqvist , just nu Festivita . Dricker lite olika med kaffe men alltid minst en stor kopp till frukost.
Mollis
Zoega´s Forza! (fast andra Zoega´s går också bra) Dricker en kopp på morgonen endast.
bergvallmo
CITAT (Bee @ 30-07-2010, 22:48) *
Så här håller vi oss vid liv:

[attachment=53086:Kaffebaren.jpg]



Wow.. att komma på besök till dig måste vara som att komma till kaffehimlen wub.gif

Hemmavid blir det Gevalia och går jag ut blir det gärna cappuccino...
herkules
jag kokar mitt kaffe, dricker ungefär 3-4 muggar/dygn, köper oftast löfbergs lila ekologiska
*Stintan*
Dricker 4-5 muggar per dag och har alltid mjölk eller grädde i. Köper mest Gevalia eller Löfbergs lila.
ninnisky
Zoegas Skånerost får det bli till den enda koppen jag dricker om dagen. Men den är STOR!
Har jag tillfälle så köper jag Saluhallens egna blandning av franskrostat.
malcolm
[attachment=53099:Gevalia_...tant_Web.jpeg]
AndersKbg
Gevalia kort o gott. Arbetarkaffet. wink.gif
netaave
CITAT (malcolm @ 31-07-2010, 14:32) *
[attachment=53099:Gevalia_...tant_Web.jpeg]


tummenupp.gif Dricker vi också till vardags, men när det kommer gäster brygger vi, mest Gevalia eller Zoega.
Hälsade på kompisar i veckan som hade en apparat som man fyllde på hela bönor i, så malde och bryggde den sen efter lämplig inställning, men det var ingen expressomaskin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon