mimmi 1
Vi håller på med vårt dammprojekt, har inte kommit så långt, men slänten är grävd, en stödmur är på plats, och så ska det så småningom bli två dammar, med vattenfall mellan....

Men nu har vi olika åsikter (igen, giggle.gif ) om vad vi ska kanta dammarna med... jag tycker ju att det är så fint med kullersten, men naturligtvis är det mer jobb med det, eftersom man måste ut och söka stenar i mängder.... min man vill lägga små plattor, vi har över en hel pall av terracotta färgade stenar, som vi lagt som kanter runt större ljusa plattor. dessa terracotta stenar är väl ungefär 20X10 cm..... vi har även en stor hög med gatsten som vi vill använda, men vet inte om det räcker så långt....

Jag är rädd för att det ska bli ett stelt intryck.... kan nån länka till fina dammbilder? eller lägga in egna åt mej?

tips mottages tacksamt!! flirting.gif
Gunilla T
Som alltid - tycke och smak men jag skulle inte lägga färgade stenar runt en damm. Natursten - torvblock tycker jag passar bäst - inte för små stenar heller - det blir lätt plottrigt och oroligt.
polecat
Så här har jag gjort. Många stenar blev det.... sweatingbullets.gif

dammen -08

Dessutom har vi skifferplattor utanför stenarna så blir det lättare att klippa gräs.
mimmi 1
ÅÅÅ, polecat, så fint!! så vill jag ha! tummenupp.gif
Det är ju lättare att forma dammen också med stenar, det blir väl för stelt med plattor? men nu är det ju min man som grävt å slitit halva sommaren, så han måste ju tycka till han mé.. om du har lust, så kan du ju titta in i mitt trädgårds album, där har jag lagt in lite bilder so far...
kerstin z5-6
[attachment=53114:1aibh6k0...1jcnq0pj.jpg]kanske ha stenarna som mannen vill ha till en gång runt dammen? en bit ifrån eller en liten sittplats för en bänk?
Försök att hitta sten, helst inte bara runda kattskallar" av olika storlek o inte för små , och helst inte som en "tandgård" runt dammen, lägg lite olika former, sätt växter emellan dem så det ser mer naturligt ut
Brett ibland , smalare osv ..
mimmi 1
thanks.gif hoppas att vi får till det i slutänden...

vi ska ju göra två dammar, i en slänt, en liten uppe, med vattenfall till den nedre, som blir större. vattenfallet går över en stödmur... kika gärna in i mitt trädgårdsalbum...
mimmi 1
Fortfarande funderingar .... g.gif
Min man undrar hur alla stenarna ligger still? han hävdar att man måste ha stenmjöl mellan, och då kommer stenmjölet att rinna ut i vattnet..... vi var inne på att han skulle ändå lägga sina små plattor runt, och sedan kunde man bygga upp ovanpå med stenar i olika höjder... men då kommer frågan tillbaka, nämnligen, hur ligger stenarna stilla?? så dom inte rullar ner i dammen confused.gif

alla dessa funderingar beror ju på vår bristande erfarenhet av dammbygge.. men himmel vad vi kommer att bli experter sedan, när allt är klart laugh.gif
kerstin z5-6
INT..Ni har väl sten som väger nåt?de ligger stilla..när man väl baxat dem på plats smile.gif
Plattor runt gör ju att du inte kan plantera mellan stenarna ?
mimmi 1
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-08-2010, 20:32) *
INT..Ni har väl sten som väger nåt?de ligger stilla..när man väl baxat dem på plats smile.gif
Plattor runt gör ju att du inte kan plantera mellan stenarna ?

Nä, det förståss... men man måste väl lägga dammduken upp över kanten på dammen, och då lägger man ju stenarna ovanpå dammduken? du menar att man lägger lite jord mellan stenarna bara, och planterar i springorna? för iså fall spelar det ju ingen större roll om det ligger stenplattor under, eller om dammduken är där? eller??
kerstin z5-6
Om plattorna inte ska synas vet jag inte varför de behövs?
mimmi 1
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2010, 19:40) *
Om plattorna inte ska synas vet jag inte varför de behövs?

för att få dammen klar nu i höst smile.gif vi har inte tillgång till stenar, och det krävs för mycket tid att åka runt och samla stenar... men eftersom du läst den andra tråden, så ser du ju att vi i stället för de små plattorna/kantstenen har bestämt oss för gatstenarna. (har en pall med gamla gatstenar.. grovhuggna )

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon