netha
Hur i fridens namn kan det komma sig att utländska medborgare så lättvindigt beviljas personlig assistans!?
Det är ju inte första gången man läser om slikt lurendrejeri.
Läs här!

Svårt sjuka svenska medborgare får slåss (om de orkar) mot FK för att få sjukpenning/sjukersättning
eller assistans och många gånger blir de utan ... får gå till socialen för att få pengar till mat och bostad. sad.gif
ninnisky
helt otroligt.... tydligen är det inte slut med de 75 miljonerna utan det lär komma ett par fall till !
netha
Eftersom jag själv är handikappad och vet vilken byråkrati och kontroll det är för bara hk-ersättning för extra utgifter ... så blir jag mycket fundersam.
Gossen Ruda
Egentligen en struntsumma i hela vårdbudgeten men åt helsicke fel iaf. Ingen koll alls tydligen eller slipade bedragare.
mamamaggan
Man undrar ju hur det gått till . När jag begärt att få till lite enklare hjälpmedel för att t ex kunna laga lite mat själv så har det varit kalla handen direkt fast det rört sig om småsummor.

Ralf
Lite mera o läsa
http://www.friatider.se/annu-en-familj-bla...san-pa-miljoner
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 04-08-2010, 23:34) *
Man undrar ju hur det gått till . När jag begärt att få till lite enklare hjälpmedel för att t ex kunna laga lite mat själv så har det varit kalla handen direkt fast det rört sig om småsummor.


Ja det kan man verkligen undra. Har invandrare någon sorts gräddfil kan man ju undra ibland. För jävligt är det hur som helst men det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det gått till så kanske man kan lära sig något crazy.gif
gnon49
När ett sånt här bedrägeri är iscensatt så är många i kedjan fram till FK inblandade. Det kan var läkaren,assistansbolaget, vänner o släktingar. Det är så utstuderat o trovärdigt att inte ens kassans egna läkare anat oråd. Undrar vart pengarna tagit vägen? Kanske på något bankkonto i gamla hemlandet. Visst lönar det sig att vara fräck.

Hur stavade jag
mamamaggan
Ska bli intressant att följa det hela , tror nog itne att invandarare har gräddfil men som sagt ska bli intressant att se vad som händer i fortsättningen .
Ralf
Såg för några veckor sedan om mannen som hade varken armar eller ben efter bakterier. Hans barn hade skött om honom men dom skulle vidare i livet/plugga mm. så han begärde assistans.
FK svarade då
-vi måste först utreda om du verkligen har behov av assistans.....

Proteserna satt åt runt arm o benstumpar o kroppsstumparna svettades mkt. FK sade
-rengöring av proteser är inget som ingår i assistansen!


*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 04-08-2010, 23:55) *
Ska bli intressant att följa det hela , tror nog itne att invandarare har gräddfil men som sagt ska bli intressant att se vad som händer i fortsättningen .


Nej det tror jag inte heller men språket kan ju ha en viss betydelse.
netha
När jag tänkt efter ....
Faktiskt så tror jag att de är smartare än vi ... de får ju när de kommer hit, "bok" med information om hur allt funkar här i landet ... vilka rättigheter mm som man har.
Vi svenskar läser väl sällan sån info ... knappt bruksanvisning till tvätt- el diskmaskin ... vi KAN ... utan att andra säger till oss hur vi ska göra.
Det är eg. inte deras fel att de bluffar ... de tar chansen ... det är "systemet", myndigheterna, vi ska klaga på.
Systemet som är så lättlurat. thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon