Full version: Sumpzon med balja
Mony
Jag har en damm som är en balja. Den är 80 cm i mitten och har två plattåer vid ca 40cm. Dammen är kanske runt 400-500 liter och jag har en pump med filter.

Jag älskar min damm men skulle vilja ha en liten "strand". Eftersom det är en balja är kanterna tvära och gäster som grodor och dyl kommer inte upp igen. Dessutom skulle jag gärna vilja att det var lite större..

Och nu kom jag på en tokig ide som jag undrar är bra eller dålig.

Kan jag tömma dammen ner till första platån vid 40 cm och klippa/skära sönder den, sen gräva ut plattån och göra en sluttande "strand"?

Jag tänkte mig att jag måste köpa en bit duk och sen lägga duken ner i baljan på något vis. Kommer det att fungera tror ni eller är det bara en knasig ide?



Gunilla T
Vet inte om jag förstår exakt hur du menar..tänker du sänka vattenståndet i dammen med 40 cm?
Mony
Svårt att förklara, hehe.

Ni ser det riktiga vattnet på bilden och det är själva baljan. Det blåa är det jag vill lägga till på dammen.

För att göra detta tänkte jag hälla ut vattnet till hälften, klippa sönder baljan mot kanten av det blåa, lägga in en duk under det blåa och fästa duken vid kanten där jag klippt sönder den. SEN fylla på vattnet igen men då kommer vattnet ut som en liten vik på det som jag har ritat blått på!

(Det gröna ska likna växter, hehe)
varghem
är nog svårt att få det tätt emellan...
Gunilla T
Ja, det tror jag också, vad hade du tänkt fästa duken med i plastkanten?

För att hjälpa fåglar att dricka och grodor att komma upp ur dammen kan du sätt några större stenar i den grundare zonen - annars är det risk att grodorna blir kvar till vintern och dör i dammen när isen lägger sig.
Mony
CITAT (Gunilla T @ 06-08-2010, 16:40) *
Ja, det tror jag också, vad hade du tänkt fästa duken med i plastkanten?

Superlim?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon