netha
Satt idag och pratade med granne om den tekniska utvecklingen som ibland verkar gå i raketfart.
Just när det gäller datorer och mobiltelefoner så tycker jag att det nästan känns som man var på medeltiden för bara 18 år sedan då vi skulle på resa och lånade en "biltelefon" av en kompis.
Det var en stor mackapär som vägde en hel del.

För bara drygt ett år sedan hade vi stationära PC ... en massa kablar överallt ... bytte till bärbar ... lite mindre bärbar och trådlöst ... alla kablar väck. smile.gif
Mobilen surfar vi också med ... den pyttelilla om man jämför med stationära ... vad kommer härnäst. g.gif
Piccante
surfandet på internet har redan flyttat in i mobiltelefonerna och nu har de nya "smartphone"modellerna tangentbord. Gränsen mellan dator/ mobiltelefon/ kamera/ MP3-spelare suddas ut till en multimediagrunka man kan ha med sig överallt.
netha
Visst är det så ... jag har iaf alltid med mig min iPhone ... kan ju surfa med den som med annat.
Huggorm
Och luften blir allt fullare av högfrekventa radiovågor. Om dessa är ofarliga eller livsfarliga ur ett länge perspektiv tvistas det ännu.
netha
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 10:26) *
Och luften blir allt fullare av högfrekventa radiovågor. Om dessa är ofarliga eller livsfarliga ur ett länge perspektiv tvistas det ännu.

Jamen nog har vi väl haft dessa högfreventa vågor i luften så pass länge redan nu att ev effekter borde kunna påvisas. tror jag ...
omk
Tänk, jag kommer ihåg när vi var på biltur, jag, maken o sonen, kring 1995 eller så. Sonen, ungefär 5 år, hov upp sin röst från baksätet: "Vi hinner väl hem till barnprogrammet ?" Då började maken grymta nåt om att HAN minsann inte kunde ens SE på tv när han var liten, familjen hade ingen (säg 1967 eller så). Grabben tystnade ett tag, sen kom det ! "Vad gjorde ni då på kvällarna ? Kollade ni på video då eller ??" Jag skrattade hela vägen hem !!

Och tänk, detta är bara 15 år sen !
Alba
CITAT (netha @ 06-08-2010, 22:58) *
Satt idag och pratade med granne om den tekniska utvecklingen som ibland verkar gå i raketfart.
Just när det gäller datorer och mobiltelefoner så tycker jag att det nästan känns som man var på medeltiden för bara 18 år sedan då vi skulle på resa och lånade en "biltelefon" av en kompis.
Det var en stor mackapär som vägde en hel del.

För bara drygt ett år sedan hade vi stationära PC ... en massa kablar överallt ... bytte till bärbar ... lite mindre bärbar och trådlöst ... alla kablar väck. smile.gif
Mobilen surfar vi också med ... den pyttelilla om man jämför med stationära ... vad kommer härnäst. g.gif


Har du en mini PC / Netbook dvs skärm på ca 8-10" (finns många namn på den.)
Jag ahr funderingar på att köpa en sån och är intresserad av omdömen.

Känns som det skulle vara praktiskt att ha den i stugan.
Vi har bara ström via solceller och jag tycker den laptop vi har drar ganska mycket ström.
En mini PC måste ju dra betydligt mindre antar jag.
ninnisky
CITAT (Alba @ 12-08-2010, 12:51) *
Har du en mini PC / Netbook dvs skärm på ca 8-10" (finns många namn på den.)
Jag ahr funderingar på att köpa en sån och är intresserad av omdömen.

Känns som det skulle vara praktiskt att ha den i stugan.
Vi har bara ström via solceller och jag tycker den laptop vi har drar ganska mycket ström.
En mini PC måste ju dra betydligt mindre antar jag.


Har en Samsung NC10 sedan 1 år och trivs väldigt bra med den. Tangentbordet är nästan full storlek
och upplösningen på skärmen perfekt. Har svårt att vara utan dator så den åker med överallt. Strömförbrukningen har jag inte kollat (slarv) Priset var dryga 4000:-

Kolla testen nedan. Kanske kan ge dig tips!


http://www.prylportalen.se/test/Test-mini-...ng-1.63975.html
Alba
Tack för länken - ska kolla mer där.

Tack för ditt tips också.
Huggorm
Jag har också en liten 10" bärbar, som jag använder när jag är bortrest, i stugan eller liknande. Funkar utmärkt, men liksom med alla bärbara så hjälper det att ha en lös mus för styrplattan är inget vidare.
Malin_MeL
Jag har en ASUS Eepc 11,6 tum, toppennöjd. batteritiden är på 7 timmar! jag hade den med mig när jag reste i Indien, och sitter man inte så väldigt länge varje gång så räcker ju batteriet många dagar!

tipset jag fick när jag köpte min var att se till att få en med 2 MB ram-minne, annars blir det väldigt segt.

Jag vet inte om de drar mindre, men sladdarna är iaf mindre, och "trafon" oxå. skärmen är ju mindre så de borde dra mindre
Alba
Tack för era tips - nu fick jag lite mer att fundera över.
fuchsian
Jag har en stor, stationär som jag fick i våras med allt jag ska behöva ha. Min lilla la-top la av, så nu fick jag en ny för att jag vill förflytta mig och vill inte sitta på kontoret där de alla andra är.

Jag har inte mer än packat upp den lilla, men jag vet att maken köper kvalite och jag hade önskemål.
Skärmen är rätt stor, även att den är en liten rackare.

Tekniken går framåt så att man hinner inte med. Försöker bli vän med mina kameror, men syrran har en bra kamera och hennes make får ta bilderna då mamma begravs, jag har inte tålamod just nu .... confused.gif ..fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon