MissB
Jag vet inte mycket om dammar (än) smile.gif , men skulle gärna vilja ha en liten damm att starta upp i vår. Min tanke var en liten formpressad damm max 500 liter. (Enligt måtten på en hemsida så är det den storleken som får plats) I den delen av trädgården där dammen kommer vara är det lite asiatiskt inspirerat. Kan ni ge en nybörjare lite tips om vad jag ska tänka på? Fisk? Växter? Övervintring? Pump/filter? Allmän skötsel? Barnsäkring?
Mony
Ska du ha fisk i så se till att det finns en djuphåla runt 70-80 cm. Jag har en dammbalja runt 500 liter. Här hittar du hur jag gjorde när jag grävde ner den och hur den utvecklades under förra året.
.Min damm
I år har rabatten runt omkring utökats med fler och mer växter.

Jag har en Hozelock titan 3000 pump och Bioforce 6000 filter med UV lampa.
Pumpen tar man upp under vintern och lägger i en balja med vatten. Den ska inte torka ut nämligen. Filtret är nergrävt och får vara kvar tillasammans med slangarna.

På botten (80cm) har jag en näckros som står i en korg med näckroslera. På sidorna av dammbaljan finns två plattåer och där har jag två olika korgar med lite gott och blandat från Plantagen. Allt var kvar under vintern och endast en av blommorna dog.

I dammen har jag tre guldfiskar och två slöjstjärtar (heter de så?) Guldfisk med långa fenor.

Längs kanten har jag penningblad, hosta, kabbelecka och prydnadsgräs. Eftersom jag har så tjock rabatt runt baljan är den inte barnsäkrad då det inte är helt lätt att luta sig ner i dammen utan att mosa mammas blommor. Min fyraåring har inte gått igenom rabatten för att nå dammen iallafall.

Mitt framför dammen är en gång som är ca 1 meter bred. Där kan man stå/ligga när man vill titta/mata fiskarna.

Jag har lite problem med att det läcker vatten. Tror det är mitt vattenfall som inte är helt tätt. Men det är inte så mycket så än så länge fyller jag på 1/10 varje vecka ungefär. Har tänkt att tömma allt någon dag och täta med lite silikon, men har inte orkat ännu.

Lycka till! Det är fantastiskt att bli med damm!
MissB
Tack för ditt svar, jag hade missat att kolla här!

Vilken fin liten damm du har, det är precis nåt sånt jag tänker mig. Ska titta mer i din blogg! En fråga, fiskarna, tar du in dem på vintern, eller kan de vara kvar i dammen i en sån liten damm? Hur har du gjort med el till pumpar, har du grävt ner kablar? Det är ett litet problem nämligen med elen eftersom det är en bra bit bort från huset.
Mony
Fiskar ja...
Jo jag hade fiskar, men de dog under den stränga vintern sad.gif
Först trodde jag det var för att det kanske bottenfrös (80 cm djup) en nu tror jag att det var sumpgasen som dödade dem.

Min pappa har också damm och han tar in sina i ett akvarium som han har i uthuset under vintern. Där sover fiskarna mer eller mindre. Akvariet är av glas så man ser både isen och fiskarna.

I år hade jag inga fiskar eftersom husfasade skulle bytas ut och hela dammen skulle vara inne i ett tält utan ström i 10 veckor. Men nästa vår ska jag sätta i guldfiskar igen.

För att få ström köpte jag en utomhuskabel och utomhusförgreningsdosa. Kabeln har jag dragit längs husväggen och sen grävt ner den innuti ett gult plaströr, ca 1,5 meter ut från huset till dammen. Förgreningsdosa och kablarna har jag lagt under en kruka. Du kan se från bilden vi tog under renoveringen
http://4.bp.blogspot.com/_Iu75P2ksEa4/TC3w...ad-2-782289.jpg

Kabeln ner till pumpen ligger från krukan och till vänster om stenarna och sen ner i vattnet och kabeln till filtret går runt vattenfallet åt höger i kanten mellan stenarna och jorden.

I vintras drog jag ur kabeln bara som gick runt huset och lät de andra tillsammans med förgreningsdosan ligga kvar under krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon