sqrulan
Det är ovanligt att jag är vaken 2.10 men jag kunde inte sova så jag klev upp och såg den mest skrämmande film i nu tid? duh.gif
Kolla på tv 4, tio minuter över två= 2.10
Det var länge sedan jag grät så mycket i min ensamhet! help.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

Kan man hjälpa dom på nåtvis? sos.gif

silos
Jag har inte sett den filmen,men det är sååå fruktansvärt att barn blir övergivna! -cry-.gif

Man måste kunna hjälpa på något vis!
Motti
Jag och min man såg det repotaget !trodde inte sådant fanns längre,total likgiltighet rådde inför barnen de fick ju inte ens mat,många dog av undernäring och vanvård brist på männsklig empati.Man undrar varför ingen bråkar och ställer krav,många av dom barnen skulle kunnat vara aktiva i samhället nu blev de djur i bur istället.Så upprörande så man vet inte vad man ska ta sig till.Stackars små barn vilket liv de har help.gif
netha
Vi såg den nån gång tidigare ... var så hemskt och jag grät floder.

Det näst värsta var ju att föreståndarinnan på barnhemmet tyckte att barnen fick bra vård ...
hon friskrev sig allt ansvar för ev felaktigheter ... skyllde på personalen som inte lydde hennes order. thumbdown.gif

Det som fick mitt hjärta att brista var den lilla blinda pojken .. han fick komma i reporterns famn ... bli vaggad wub.gif
Tänkte ... många svenskar åker till Bulgarien på semesterresa ... Tänk om de skulle se sig omkring lite utanför hotellen och pooler och barer.
tepa
Hej

Jag har inte sett. Men jag ska. Här förra veckan hade vi en insamling till Lettland. Det var under fyra kvällar i
juli. Jag förde dit mjukisdjur, barnkläder, skodon och diverse leksaker. Där fanns många andra som ville donera
allt mellan himmel och jord. Till Lettland. Möbler, kläder, allt vad de kan behöva. Jag känner honom som kör dit.
Han gör det av egen fri vilja utan att få betalt. Han är guld värd och han får många av oss lipisar med på noterna.
Jag gör vad som helst och jag vill hjälpa till...

Hälsn Tepa
Motti
Precis så tänkte jag också Netha,det gör en så ont att se barn lida och på Suny Beach ligger svenskarna och får all tänkbar servis och några mil därifrån finns detta helvete.Bulgarien är fortfarnade komunistiskt,sonen var där förra året och åker aldrig mer dit sa han.
netha
CITAT (tepa @ 09-08-2010, 22:58) *
Hej

Jag har inte sett. Men jag ska. Här förra veckan hade vi en insamling till Lettland. Det var under fyra kvällar i
juli. Jag förde dit mjukisdjur, barnkläder, skodon och diverse leksaker. Där fanns många andra som ville donera
allt mellan himmel och jord. Till Lettland. Möbler, kläder, allt vad de kan behöva. Jag känner honom som kör dit.
Han gör det av egen fri vilja utan att få betalt. Han är guld värd och han får många av oss lipisar med på noterna.
Jag gör vad som helst och jag vill hjälpa till...

Hälsn Tepa

Just sådana insamlingar har vi också skänkt en massa kläder, leksaker mm till. Känns bra att veta att de kommer fram utan mellanhänder.
tepa
Motti, det jag nu tror du pratar om. En film om en amerikanska, till åren kommen och kunde inte få egna?
Hon for till Rumänien, ca nittonnitti för att ta hand om ett barn. Hon kom där i kontakt med verkligheten.
Jag såg denna film själv, det var många år sen. Efter det har jag blivit än mera lipfärdig, när jag hör om barn
som har det svårt. Men denna gången var jag singel utan barn. Tårarna rann. Och storyn var sann, det vet
jag. Motti, har du läst "Pojken som kallades DET ? Bered dig på att gråta...


Hälsn Tepa
Motti
Har läst "Pojken som kallades det "men det var i ett modernt utvecklat land USA.Den här filmen från ett Bulgariskt hem för utvecklingstörda visades på 4 Fakta och var gjord förra året, barnen såg ut som de var på ett koncentrationsläger,de fick inte tillräckligt med mat eller männskilg kontakt mer än när de skulle badas sen slängdes de omkring som trasdockor och bars i ben och armar som Apor,låg tre ungar i varje säng dag in dag ut åt efter år,ingen brydde sig !ingen kärlek!ingen frågade efter varför de dog.
netha
Just att de bars i armar och ben ... och skrubbades i badet ... när det bara fanns skinn och ben ... så ont det måste ha gjort på dessa stackars. sad.gif
Kvinnorna som "skötte" dem, måste varit svårt störda ... sakna empati och verklighetsuppfattning.
Flickan som kom dit ... dumpad av sin mamma ... hon skulle minsann aldrig bli som de ...
Sedan såg vi henne vaggandes ... bortom denna världen ... hålögd *gråter*

PS. Har också läst trilogin Pojken som kallades det
tepa
Säger du det, Motti. Vad har gjorts åt detta ? Har Sverige deltagit ? Har USA missat detta?

Själv har jag missat detta. Och ARG blir jag om ingen tänker göra något. Filmen jag tänkte på, Motti,
var från nittitalet, de utvecklingsstörda i Rumänien, när pengarna till barnens mediciner i stället gick
till makthavandes egna intressen.

Hälsn Tepa
tepa
Netha, jag gråter med dig. Världen skulle inte få se ut så här. Men vad ska vi göra? Har just läst boken, självbiografin av hon född
1965, Alison Lapper. Hon föddes utan armar, benen var som små stumpar. Mamman ville inte ha henne. Hon hamnade på Institution.
Författaren Alison Lapper. Har någon läst ? Hon kunde iaf ta hand om sig och skaffa sig ett meningsfullt liv. Yrke och en son till och med.
Heja, Alison. Och hennes morsa ville inte ha henne....

Hälsn Tepa
Motti
Jo jag vet vilken film du syftar på och det var bland det värsta man set,hur kan man bara behandla små barn så :(tror att sverige ingrep där och skickade ner folk för att utbilda dom men ingen vet väl hur det blev sedan.Tycker det är konstigt att inte Svenska regeringen har lämnat in en protest till Bullgarien och deras hantering mot förståndshandikappade barn.Drottning Silvia är ju engagerad i barns välfärd.Önskar man hade kontakter där så man kunde sätta igång något typ en protestlista mot Bullgariska regeringens sätt att behandla de här barnen som djur.Våran katt har det bättre än de barnen thumbdown.gif
gnon49
Fruktansvärt att behandla barn på detta sättet. Hur var det inte innan kommunismen föll samman. Troligen än värre. Förhoppningsvis sker en förbättring för dessa stackars barn.
tepa
Motti. Det måste ju vara länge sen. Har tröstat mig med att saker nu är mycket bättre.

Är det inte så? Ska vi göra nåt. ? VAD ska vi göra? Jag KAN inte sitta här och...

Kontakta mig, Motti. Jag måste få hjälpa till. Det här med att jag gav fem lådor
barnkläder och leksaker till Lettland, det känns så futtigt....

Hälsn Tepa

En sak till, Motti. Varför säger du Bulgarien ? Den film jag tänker på är om Rumänien. En amerikanska, oförmögen att
själv få barn, adopterade en pojke från Rumänien. Men detta var ca nittitalet. Fanns det en annan film om Bulgarien?

Jag vill veta...

Häklsn Tepa
Motti
De som jobbade med de här handikappade barnen var som robbotar och visade inga känslor mot barnen där ,de var nog bara där för att få ihop till maten själva.Vad man kunde göra är att ta reda på Bullgariens Ambasads mail och skicka en protestlista eller maila till någon riksdagsman i regeringen som har hand om humanitära insatser.tyvär är jag ingen kunnig datanörd :)kanske någon annan här kunde fixa en protestlista,jag skriver mer än gärna på.
Fenja
Kolla här om det kanske redan finns en namninsamling annars är det inte svårt att starta en.
Mvh
Fenja
tepa
Motti. förstår du mig rätt nu? Vi pratar väl om detta århundrade?

Hälsn Tepa

Sori, Motti. Menar du de bulgariska utvecklingsstörda eller den film jag såg, om de rumänska övergivna...

Hälsn Tepa
Motti
Kan någon här som är händig i datavärlden starta en namninsamling ?
tepa
Hej Motti

Jag kan det inte. Är hopplöst född på sextitalet...
Dessutom i Åbo trakten

Hälsn Tepa
Anki på Öland
Det här programmet var det som gick igår natt.

"Brittisk dokumentär från 2007. På landsbygden i Bulgarien ligger den lilla byn Mogilino där de flesta av invånarna arbetar på barnhemmet som är hem för 75 oönskade barn. I det här programmet möter man barnen som lider av olika sjukdomar och handikapp. Nästan ingen av dem kan tala, flera är blinda eller döva och några kan inte ens lämna sängen."
Motti
Mitt hjärta värker för de Bullgariska handikappade barnen,ingen kärlek där alls bara tvätta och mata och slänga runt dom som apungar ,hemskt att se att kvinnor kan bli så avtrubbade,en del barn var bara skellet och dog av undernäring,en del barn skulle inte varit där alls men mödrar hade lämpat av dom där när de var oönskade,trisstesen gjorde att de fick samanbrott och blev "tokiga"bara satt och vaggade dag in och dag ut ingen brydde sig ingen höll om dom ingen aktiverade dom,alla barn satt och vaggade fram och tillbaks .
Huggorm
Då skall man komma ihåg att Bulgarien ändå är med i både EU och NATO, och därmed ganska öppet. Förhållandena i tex. Moldavien är nog betydligt värre. Om man utgår från Skåne så är det inte längre dit än vad det är till treriksröset, men ändå är det i stort sett ett okänt område och ett av de fattigaste i Europa, mycket fattigare än Bulgarien
sqrulan
CITAT (Motti @ 09-08-2010, 23:43) *
De som jobbade med de här handikappade barnen var som robbotar och visade inga känslor mot barnen där ,de var nog bara där för att få ihop till maten själva.Vad man kunde göra är att ta reda på Bullgariens Ambasads mail och skicka en protestlista eller maila till någon riksdagsman i regeringen som har hand om humanitära insatser.tyvär är jag ingen kunnig datanörd :)kanske någon annan här kunde fixa en protestlista,jag skriver mer än gärna på.

Jag skulle också skriva på direkt! För mej är det helt obegripligt att det får ske! no.gif Mina katter har också ett bättre liv för dom får mat och kärlek!
Motti
Anki på Öland !det var det programet vi såg !jag har svårt att tro att något har förändrats där på 3 år, det man slogs av var den totala likgiltigheten från personalen ! hemskt att se .
tepa
Hej

Nu har jag sett det. Programmet. Spelade in det på RE.TV, då för en par veckor sen, men har inte sett programmet förrns nu.

1. Jag vill russka om personalen där. Tänkte nästan ta tag i tv:n och russka. "Ruska" är ett finskt ord för lövverket i Norra Finland, på hösten....
2. Ringde nästan chefen och bad om en vecka semester till.
3. Pratade nästan med maken om han kan ordna barnvakt för en vecka.
3. Tankade bilen.
4. Letade fram en karta över Europa
5. Packade väskan för en vecka.
6. Satte mig nästan i bilen för en tur till BUULLGGAAAAARIEN !

Jag hittar inga ord. Det behövs inte. Det räcker att se programmet. OCH jag kan inte så mycket göra trots att jag sett programmet.
De fem lådor barnkläder, skodon och leksaker jag förde till insamlingen för Lettland, det känns så futtigt.

Som jag sa tidigare. Jag skulle vilja åka dit. Och krama vareeendddaaa uuungeee....Ge dom stackrarna lite värme från en vuxen mamma,
som har så mycket överflödig värme. Åttaåringen har inte tid att kramas och pussas längre...

Hälsn Tepa

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon