Christa
Jag tror att det äts mindre grönsakssoppa nu än förr. Skulle vara intressant med lite statistik. Den är också intressant om det är en generationsskillnad.
mamamaggan
Men hur får man in två svar ? Skulle svara på åldersfrågan men det funkade inte eftersom jag svarat på om jag äter soppa eller inte .


Svarade att jag aldrig äter grönskssoppa.Är över 40 år men det kunde jag alltså inte få in.
Sussie F-Flower
Alldeles på tok för sällan!!! Men ibland kan det gå i vågor så det kan bli flera ggr på en kort tid...

Nu börjar väl tiden för färska grönsaker så det kanske blir lite oftare då. laugh.gif

Hemgjord är alltid godast, tycker jag!
Noak
Över fyrtio, äter oftast nån gång i veckan, ibland blir det köttsoppa i stället förstås.
Alba
Soppa med enbart grönsaker äter vi aldrig.
mamamaggan
Christa , hur gör man för att svara på två frågor , både om soppan och om åldern ?



Hur har ni andra gjort ?
Aqvakul
en gång i månaden ungefär
*Stintan*
Gjorde just en stor laddning hemlagad grönssakssoppa som räcker några mål. Grönssakssoppa är billigt och gott och just nu är kassan skral så den här veckan blir det flera mål soppa. Finns ingen regelbundenhet i mitt soppätande.


CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 17:42) *
Christa , hur gör man för att svara på två frågor , både om soppan och om åldern ?

Hur har ni andra gjort ?


Det gick inte.
mamamaggan
Tack för svaret Stintan.
Alexander-VG-zon3
mindre än 6gånger per år, under 40år.
sqrulan
Tyvärr mindre än 6 ggr per år. Jag tycker inte att det är gott! Har någon ett smakligt recept så berätta för jag skulle nog vilja äta lite nyttigare.
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 17:42) *
Christa , hur gör man för att svara på två frågor , både om soppan och om åldern ?
Hur har ni andra gjort ?

Såg att mitt svar bara handlade om åldern... När jag svarade på åldern så föll det andra svaret bort...
Gossen Ruda
Det går nog att välja när man skapar omröstningen om man får rösta på flera alternativ. Jag äter aldrig ren grönsakssoppa, åtminstone inte just nu.
Mollis
Kan bli sjukt sugen på grönsakssoppa (fast ibland med högrev som kokat med), för mig ska det vara mycket rotfrukter och purjolök och serveras med senap. Jag äter det inte så ofta som jag önskar och gjorde som barn, lagar en stor sats när andan faller på och äter så länge det räcker. Är över 40.
malcolm
Brukar göra en soppa ibland bestående av potatis, morötter, pujolök, grönsaksbuljong (tärning) fast den har jag även falukorvsstavar i så det räknas nog inte som grönsakssoppa. Annars finns ju finsk sommarsoppa också, 3 dl Koskenkorva ur en blommig tallrik. coolgleam.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 11-08-2010, 17:57) *
Tyvärr mindre än 6 ggr per år. Jag tycker inte att det är gott! Har någon ett smakligt recept så berätta för jag skulle nog vilja äta lite nyttigare.


Nu när det finns så mycket primörer så är ju ängamat den godaste soppan som finns flirting.gif
Christa
CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 17:42) *
Christa , hur gör man för att svara på två frågor , både om soppan och om åldern ?
Hur har ni andra gjort ?


Jag tänkte inte på att jag borde lagt åldern separat. Kryssade inte rutan för flera alternativ eftersom jag var rädd att någon skulle kryssa i på två ställen. Det är första gången jag gör en omröstning och jag såg nästan dubbelt innan jag förstod hur jag skulle få in den i tråden.

Hur de har gjort som ändå fått in åldern vet jag inte men jag har inte läst alla svar än. Om jag kan rätta till mitt misstag nu vet jag inte heller.

Tack i alla fall för att ni svarat.
mamamaggan
OK tack för ditt svar Christa. Då vet jag i alla fall att det inte var jag som gjorde något fel .
Alba
CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 17:42) *
Christa , hur gör man för att svara på två frågor , både om soppan och om åldern ?
Hur har ni andra gjort ?


För att man ska kunna ange flera svarsalt. måste det anges i formuläret när det görs.
Det har nog Christa missat.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 11-08-2010, 18:05) *
Annars finns ju finsk sommarsoppa också, 3 dl Koskenkorva ur en blommig tallrik. coolgleam.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Christa
Kanske kan Aqvakul hjälpa mig att rätta till formuläret. Han är väl moderator?
silos
Grönsakssoppa som är så gott och jag tillagar den alldeles för sällan.
Piccante
Jag gillar soppor men just traditionell grönsakssoppa är ingen favorit så det blir väl aldrig. Men någon form av grönsakssoppa blir väl någon gång/ halvår.
Christa
CITAT (Markus_H @ 11-08-2010, 19:20) *
Jag gillar soppor men just traditionell grönsakssoppa är ingen favorit så det blir väl aldrig. Men någon form av grönsakssoppa blir väl någon gång/ halvår.


Vad är "traditionell grönsakssoppa"?

Själv kokar jag grönsakssoppa av de grönsaker jag har hemma. Rotpersilja är en favorit smakmässigt. Rotselleri är nyttig och användbar. Det har blivit ganska sällan över sommaren och det går lite i perioder. Har dock kommit fram till att grönsakssoppa är bland det mest hälsosamma man kan äta.
Carl

Påminner mig om den finska leken. Två personer befinner sig i ett rum och delar en 75a en slumpvis person lämnar rummet. Den som är kvar ska gissa vem som ut!!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och ja tycker att rotselleri smakar äckligt. Gillar alla grönsaker men inte rotselleri
Anma
CITAT (Christa @ 11-08-2010, 19:05) *
Kanske kan Aqvakul hjälpa mig att rätta till formuläret. Han är väl moderator?

Nej det är han inte. SUCK!


Som svar i tråden. Äter aldrig grönsakssoppa, för min grönsakssoppa innehåller antingen korv eller köttfärs. Den är heller inte passerad på det viset de flesta svenska soppor är.
Monarda
Flera gånger i veckan blir det Viktväktarnas grönsakssoppa för min del. Har bidragit till att jag tappat 9 kilo sedan årets början. tummenupp.gif
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-08-2010, 18:14) *
Och ja tycker att rotselleri smakar äckligt. Gillar alla grönsaker men inte rotselleri



Likadant här ! Använder aldrig rotselleri...
netha
Äter aldrig grönsakssoppa ... däremot då o då laxsoppa, köttfärssoppa, köttsoppa som alla innehåller
olika grönsaker/rotsaker ... standard är morot, purjo, rotselleri och palsternacka.
Lite högt pris på rotselleri och palsternacka som kostar 40 kr och uppåt/kg
Christa
Hur är det med kålsoppa? En manlig bekant brukar säga: "Jag lagar en böla kålsoppa (stor gryta) med riktiga frikadeller och då kommer mina kompisar springande."

Jag kokade soppa på ett halvt kålhuvud idag. Finskuret och endast det. Inga frikadeller och inget salt. Jag gillar det faktiskt. Det är förvånansvärt mycket smak i kokt kål. Inte ett bullrande från magen heller. Jag tog det istället för te till förmiddagssmörgåsen och det kändes behagligt efteråt. Är ju basiskt, lättsmält och näringsrikt.
Piccante
CITAT (Christa @ 11-08-2010, 19:59) *
Vad är "traditionell grönsakssoppa"?

Själv kokar jag grönsakssoppa av de grönsaker jag har hemma. Rotpersilja är en favorit smakmässigt. Rotselleri är nyttig och användbar. Det har blivit ganska sällan över sommaren och det går lite i perioder. Har dock kommit fram till att grönsakssoppa är bland det mest hälsosamma man kan äta.

Jag tänkte på den man fick i skolan med morot, potatis, blomkål och vattnig buljong och på sin höjd lite purjolök eller palsternacka för att få smak på det.


Jag gör hellre något med lök, paprika, broccoli, majs, chili mm färgglatt och smakrikt!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min sambo gillar grönsakssoppa men "slinka" som hans mamma alltid gjorde älskar han. Men då är det fläsk i.

Gillar även broccolisoppa, potissoppa, kålrabisoppa osv. Men inte kålsoppa. Den är inte lättsmält och så luktar det.

Min sambo åt för många gånger ibland den där hemska kålsoppa för att gå ner i vikt (men den gjorde hans mamma) Men till slut strejkade vi andra på jobbet för man kunde ju inte gå ut i kök och äta själv, så stank det. Men han tyckte om den.

Anki på Öland
Äter aldrig grönsakssoppa, tycker inte om kokta grönsaker..... gör däremot gärna fisk och skaldjussoppa!
Anki
Meriona
Räknas sonens potatis/purjosoppa som grönsakssoppa? Annars får du ta bort min röst Christa, jag röstade på en gång i månaden på just den goda soppan.
Tikka
Jag gör en ladda grönsaksoppa eller ja köttsoppa då 1 gång om året o då blir det till lunchlåda till jobbet...blir en sådär 6 portioner. Tycker att persiljerot och rotselleri måste vara med i.

Det fanns en soppa som jag gjorde förr med tomatkross o massa vitkål o lök i men har glömt receptet men den va god !

Men soppa för mig som jag tycker bäst om är spenatsoppa eller grönkålssoppa med ägghalva i, gazpacho, linssoppa med bacon, ärtsoppa eller fisk/skaldjurssoppa smile.gif
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-08-2010, 21:53) *
Min sambo gillar grönsakssoppa men "slinka" som hans mamma alltid gjorde älskar han. Men då är det fläsk i.

Gillar även broccolisoppa, potissoppa, kålrabisoppa osv. Men inte kålsoppa. Den är inte lättsmält och så luktar det.

Min sambo åt för många gånger ibland den där hemska kålsoppa för att gå ner i vikt (men den gjorde hans mamma) Men till slut strejkade vi andra på jobbet för man kunde ju inte gå ut i kök och äta själv, så stank det. Men han tyckte om den.


Det beror nog på hur man gör kålsoppan. Kanske luktar det mer om man gör den med frikadeller. I skolan fick vi brynt kålsoppa. Tror man bryner i sirap först och den gillade jag inte. Min kålsoppa är bara finskuren kål och vatten och då har jag inte känt någon lukt.

När jag äter rå kål så blir magen som en ballong även om jag inte har ont av det men efter att ha ätit soppa på ett halvt medelstort kålhuvud igår så fick jag inga gaser alls.

Har märkt att grönsaker blir mer lättsmälta ju kortare fibrerna är.
Monica M zon 4
Äter grönsakssoppa färre än 6 gånger per år. Är över 40 år.

herkules
jag äter grönsakssoppa ca 2 ggr/veckan, favoriten är potatis och purjolökssoppan. jag är över 40 år.
Christa
CITAT (Meriona @ 11-08-2010, 22:01) *
Räknas sonens potatis/purjosoppa som grönsakssoppa? Annars får du ta bort min röst Christa, jag röstade på en gång i månaden på just den goda soppan.


Definitivt ja. Däremot är jag lite osäker när det gäller grönsakssoppa med kött i men jag tycker det kan räknas till grönsakssoppa också så länge grönsakerna dominerar stort.
Platinum
Under 40 och äter grönsakssoppa men inte på regelbunden basis, mest blir det på våren och hösten.

Soppor på nässlor, spenat, potatis och purjolök, rotfrukter, kinakål och vitkål är väl bland det som tillagas lite oftare i grönsaksväg och därtill slinker det ner svampsoppa, bärsoppor, fruktsoppor och köttsoppor också emellanåt.

Soppa är gott och går att variera en hel del.
Meriona
Idag åt jag grön sparrissoppa. Men den var i paket. Gott men inte som hemlagat.
ängsvädd
Jag äter grönsakssoppa sällan men fler än 6 gånger per år iaf. Är över 40 år.

När jag äter grönsakssoppa så brukar det bli någon varma-koppen sort som jag "spetsar" med i tinade frysta ärtor, wokgrönsaker, spenat och/eller broccoli.
Nauti
Jag har nog inte ätit det på många år och jag är också under 40. Nog gör jag en massa soppor och grytor med grönsaker i, men då har jag ju massa annat i också så någon "vanlig" grönsakssoppa vet jag inte när jag åt senast. Men man blev ju litet sugen nu, har för mig att det var ganska gott i alla fall smile.gif
netaave
Vi äter väl mest soppa på vinterhalvåret men jag har många olika grönsakssoppor jag gör.
Gör en kall gurksoppa och så Gazpatsio (stavas det så?) som äts på sommaren.
Christa
CITAT (Markus_H @ 11-08-2010, 21:39) *
Jag tänkte på den man fick i skolan med morot, potatis, blomkål och vattnig buljong och på sin höjd lite purjolök eller palsternacka för att få smak på det.
Jag gör hellre något med lök, paprika, broccoli, majs, chili mm färgglatt och smakrikt!


Det låter ju spännande att prova! Använder du färsk eller fryst broccoli?
Berith
Never... rolleyes.gif
Klint
CITAT (Monarda @ 11-08-2010, 20:46) *
Flera gånger i veckan blir det Viktväktarnas grönsakssoppa för min del. Har bidragit till att jag tappat 9 kilo sedan årets början. tummenupp.gif


Är det ett recept du kan dela med dej av? Skulle gärna pröva

Äter mer än 6ggr/år är över 40
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon