Full version: Vattnet har frusit
gammelnalle
Har varit på semester på Fuerteventure en vecka... och kom hem i ´dag.
Inomhus hade jag -2 grader..... och vattnet har frusit...
Frusit på Fuerteventura har jag inte trots "dåligt väder"....
Eldar för fullt i 2 pannor och en spis.... hoppas att vattnet tinar så man kan använda WC: t igen....
Hannele
Så är det på Mars också... ohmy.gif

Fryset vatten på Mars.
Blomstertanten
Kan det va straffet för att du varit i värmen ? tongue.gif
Ledsen ! Kunde inte låta bli, är allt lite avundsjuk. sleep.gif

Hoppas inget frusit sönder bara !
Eva i Skåne
Vilket dystert slut efter en trevlig (hoppas jag) semestervecka.

Hoppas du slipper hålla dig hela helgen smile.gif .
gammelnalle
Om vattnet är fruset i Mars också... då d......r
tongue.gif biggrin.gif smile.gif

men visst var det trefligt....
Fast alla ni blomstertanter skulle ha lidit... det finns inte så mycket blomster att se där.... mest öken , berg och sand VACKERT!!!
yla
CITAT (gammelnalle @ 23-01-2004, 21:33)
mest öken , berg och sand VACKERT!!!

kan vara vackert som omväxling


hoppas att vattnet inte sprängt nåt
Posse
Jag vill minnas att det redan i min inte så närliggande barndom talades om kanalerna på Mars, så det känns lite gammalt detta med "nyheten" om vatten där.

Och marsipanerna tycks inte riktigt uppskatta vår nyfikenhet, det är visst många av sonderna genom åren som tystnat när de nått målet....
gammelnalle
18 timmar senare och huset börjar bli varmt, men vattnet är fortfarande fruset... DÅ är man glad över att UTEDASSET blev klart i somras !!!!
-8 grader var det ute i morse, så det blir ingen längre stund man sitter där... Inga Fantomen blir lästa precis .. tongue.gif tongue.gif tongue.gif



Inget verkar ha frysit sönder, men det brukar inte märkas förrän det har tinat. Ledningarna inne i huset verkar nu upptinade. Pumphusets däremot har inte tinat ännu. T.o.m. pumpen var frusen (satt fast)
Tyvärr måste jag iväg och jobba i eftermiddag och kan således inte jobba med upptiningen. Å andra sidan kan jag sitta lite längre och dingla med benen samt duscha..... OCH HÄMTA LITE TE-vatten.... Blommorna får försöka klara sig tills vattnet återkommer. (Nu får jag väl på pälsen av alla er blomtokiga ....) wacko.gif blink.gif

Marsipan äter jag mest... kanske har de utdömt ett straff för mig för att jag ätit för många marsipaner ??? biggrin.gif rolleyes.gif
Wargen
Ja, tack och lov för utedass! laugh.gif Förra vintern var jag utan vatten i tre månader för allt frös och det gick inte ens att tina utan jag fick vänta på tjällossningen....
gammelnalle
nu har jag upptäckt att själva pumpen är sönderfrusen.... inte bra när semestern åt upp mer än vad man hade tänkt sig...
Men det är bara att bita i den sura apeln ....
3mån utan vatten..!!! Näääää fy, då blir det inga mångna fatomen lästa! tongue.gif tongue.gif
Och leva utan morgon te!!! Nej fy sjuttsingen! Om blommorna inte får vatten är mindre viktigt... rolleyes.gif

Måste hinna in till den stora stada innan jag börjar jobbet och " tjöpe " mig en ny pump. ("Bare tjöpe å tjöpe" fritt efter Anton Svensson , Emil i Lönnebergas far)
vickeva
CITAT (gammelnalle @ 24-01-2004, 11:30)
nu har jag upptäckt att själva pumpen är sönderfrusen....

Och leva utan morgon te!!!

ÅÅÅ stackars!!!!!!!!! Att inte kunna gå på toa och duscha och sånt,. det är illa nog, men att inte få dricka obegränsade mängder te... då hade jag blitt tokig!!!!! laugh.gif
Tingstäde
Stackars Gammelnalle!

Önskar jag hade något upplivande och värmande att bistå dig med i din kylslagna situation.
I stället kommer jag att tänka på vad en hurtig skridskoseglare som jag stötte på med inte särskilt smittsam entusiasm gjorde gällande, nämligen att vatten i fruset tillstånd är det naturliga medan vatten i flytande form bara är ett tillfälligt övergångsstadium intill det att vattnet frusit på nytt.

sad.gif blink.gif wacko.gif

Tingstäde
renate
ohmy.gif Stackars dej!Först ett iskallt hus,nu pumpen sönder,hoppas att alla ledningar är ok.Det är inte rolig när sådana händelse slår stora hål i plånboken.Min varmvattenberedare gick sönder förra helgen,får en ny nu i veckan,det är inte så iller att jag måste stänger av vattnet,det läcker bara lite från botten.Där rök många rosönskningar. sad.gif sad.gif
Renate
Posse
CITAT (gammelnalle @ 23-01-2004, 19:49)
Har varit på semester på Fuerteventure en vecka... och kom hem i ´dag.
Inomhus hade jag -2 grader..... och vattnet har frusit...
Frusit på Fuerteventura har jag inte trots "dåligt väder"....
Eldar för fullt i 2 pannor och en spis.... hoppas att vattnet tinar så man kan använda WC: t igen....

Hmmm.... var det meningen att huset skulle klara sig i en vecka utan någon uppvärmning? unsure.gif
Nutten
Du har ingen snö/ du kan tina över ett litet gasolkök eller nåt sånt då!? Du skulle haft en stor mysig vedspis, de är ljuvliga när det är kallt ute! (har själv en ute på landet)
gammelnalle
CITAT (Posse @ 24-01-2004, 17:17)
CITAT (gammelnalle @ 23-01-2004, 19:49)
Har varit på semester på Fuerteventure en vecka... och kom hem i ´dag.
Inomhus hade jag -2 grader..... och vattnet har frusit...
Frusit på Fuerteventura har jag inte trots "dåligt väder"....
Eldar för fullt i 2 pannor och en spis.... hoppas att vattnet tinar så man kan använda WC: t igen....

Hmmm.... var det meningen att huset skulle klara sig i en vecka utan någon uppvärmning? unsure.gif

Nja... huset var inte helt ouppvärmt.... (Jag kanske inte tillhör de allra smartaste, men inte de allra osmartaste heller.... hoppas jag... sad.gif sad.gif ) men en liten glömt ventil i källaren gjorde att vattnet frös i källaren ... och att Kung BORE skulle komma med sådan frenesi på en gång... hade jag inte kunnat lista ut.... MAN ÄR VÄL OPTEMIST !!! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif


TACK ALLA NI ANDRA som har "tröstat" mig.... Det är skönt att det finns folk med empati....

KOM hem ca 22.45 och bytte pump (JÄTTE HÅL I PENGAPUNGEN) så
NU HAR JAG VATTEN IGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det tog ca 1½ timme med allt.
(Tur att man KAN göra en massa själv... Tänk hur stort hål i ozonskiktet... flåt PLÅNBOKEN om jag hade behövt anlita rörmockare och elektriker åxå...)
Posse
CITAT (gammelnalle @ 25-01-2004, 01:57)
TACK ALLA NI ANDRA som har "tröstat" mig....  Det är skönt att det finns folk med empati....

Ska jag känna mig träffad som oempatisk...? unsure.gif

Jag var nyfiken på hur det förhöll sig i ditt fall och att läsa om sådana här händelser kan ju tänkas vara nyttiga varningar för människor som kanske inte har tidigare erfarenheter av att äga, disponera och/eller bo i småhus vintertid.

Det kan ju uppstå enorma skador i ett hus som innehåller vatteninstallationer om det lämnas ouppvärmt när det är köldgrader ute. Inte "bara" att pumpar, ledningar, vattenlås, varmvattenberedare, vattenradiatorer, tvättmaskiner m.m. troligen skadas - dessutom kan omfattande vattenskador uppstå pga att vatten kan börja strömma ut ohämmat i huset från det sönderfrusna om det börjar tina igen medan huset står tomt. Ty det är ju inte säkert att själva matningen av vatten till systemet slagits ut.
gammelnalle
Hej POSSE!!!

Oempatisk??? finns det ordet??? Jag ber om ursäkt om du tog det så... det var INTE meningen. Jag Var trött, irriterad, febrig, och allmänt dassig efter allt strul.
Jag tror inte alls att du saknar empati, Då skulle du inte BRY dig överhuvudtaget.
Jag förstår NU (efter genomläsning) att jag kanske uttryckte mig KLUMPIGT!!!
Men hur skulle jag säga TACK för alla goda tillrop utan att såra de som inte gjort det???

Hur man än vänder sig har man ändan bak. sad.gif sad.gif sad.gif
Fialotta
Gammelnalle... inte lätt unsure.gif

Här kommer det en tröstekram smile.gif


Ändan är alltid bak i alla fall tongue.gif
Cilla
Det svåraste att vara utan i vardagsbestyren tycker jag är värme och dricksvatten... Har levt långa perioder på båt och när värmen inte räcker till för att det ska bli plusgrader i ruffen eller när dricksvattnet fryser eller tar slut blir det bistert att leva. Så mycket energi går åt till att värma sig och hämta vatten att det är svårt att göra något annat.

Det är en himla bra uppfinning att kunna få dricksvatten genom att öppna en kran! Jag skulle gjort som du gammelnalle - grävt ett hål i pengapungen och snabbt sett till att få vattnet tillbaka.

Lycka till i nästa köldknäpp!
Ewa L
CITAT (maudan @ 25-01-2004, 15:04)
Ändan är alltid bak i alla fall

Om man inte drar ner byxorna, då kommer den fram !

Ännu mer tröstekramar till Gammelnallen. (Fick också problem i källaren när det smällde till och blev så in i bomben kallt.)
gammelnalle
CITAT (Ewa L @ 26-01-2004, 07:34)
CITAT (maudan @ 25-01-2004, 15:04)
Ändan är alltid bak i alla fall

Om man inte drar ner byxorna, då kommer den fram !

Ännu mer tröstekramar till Gammelnallen. (Fick också problem i källaren när det smällde till och blev så in i bomben kallt.)

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon