Full version: Pensionär
Sidor: 1, 2, 3
malcolm
Undrar lite över hur många som är pensionärer på Odla och hur många som snart skall bli.
Biggan_
Röstade snart, för nästa sommar eller höst så tar jag pension!
silos
Jag är en glad och lycklig pensionär! biggrin.gif yaay.gif biggrin.gif
Red Top
Undrar lite över varför du undrar. shy.gif

Meriona
Ja det kan man ju undra. Varför alltså. Och varför fanns det inte fler svarsalternativ. Jag vill ha ett " ÖNSKAR gå i pension bara lottovinsten infinner sig."
*Stintan*
Undrade just samma sak. Själv har jag önskat gå i pension sen jag var 40 ungefär och lottovinsten väntar jag fortfarande på whist.gif giggle.gif
malcolm
CITAT (Red Top @ 13-08-2010, 18:24) *
Undrar lite över varför du undrar. shy.gif


Har alltid varit nyfiken av naturen och på sina håll märker jag av en viss stelbenthet vad det gäller åsikter och tänkande.
Alba
Och det skulle alltså hänga samman med åldern menar du - håller aboslut inte med dig.
bergvallmo
Hum... inte behöver man väl vara pensionär för att vara stelbent...
Biggan_
CITAT (Alba @ 13-08-2010, 18:45) *
Och det skulle alltså hänga samman med åldern menar du - håller aboslut inte med dig.


Men lite stelbent blir man väl med åren? giggle.gif
Alba
Ungdomligt obstinata kan verkligen vara stelbenta i sina tankar och åsikter.
andersen
Fast numera är det inte helt ovanligt med människor som vill jobba längre, vet flera som gör det med hänvisning till lagen som kom för ett par år sedan om att man har rätt till att arbeta till 67års ålder om det finns jobb.

Hyr en pensionär är åxå ett sätt att arbeta längre.
Alba
Nu är du ute och cyklar Malcolm.
malcolm
CITAT (Alba @ 13-08-2010, 18:47) *
Nu är du ute och cyklar Malcolm.

Nope, har varit ordförande i sju år i radhusföreningen där jag bor och vartefter "panschisarna" flyttat har saker och ting blivit möjliga som var för "besvärliga"och "dyra" förut. Numera har vi tom. en årlig kräftskiva. yaay.gif
Alba
CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 18:53) *
Nope, har varit ordförande i sju år i radhusföreningen där jag bor och vartefter "panschisarna" flyttat har saker och ting blivit möjliga som var för "besvärliga"och "dyra" förut. Numera har vi tom. en årlig kräftskiva. yaay.gif


Ja där ja giggle.gif -trodde du menade på Odla slap.gif
Meriona
Jag vill mycket hellre ha pensionärer som grannar än festande studenter. wacko.gif Pensionärer kanske hör lite illa och har TV:n högt på, men de går och lägger sig i vettig tid och står inte och efterfestar på balkongen mitt i natten. De brukar inte spy på gården heller, och inte slänga sina cyklar så att man snubblar på dem. Rollatorer är för värdefulla för att hysta omkring på det sättet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och vad har en kräfskiva med att göra hur gammal eller ung man är?????

Och vad är panchisarna????? Inte ens min sambo vet vad det är eller menar du pensionärer? Då är din instälning alldeles år skogen.
bergvallmo
Det här kanske blir den nya bråktråden wink.gif
andersen
Kärringar över 40, dom är ju så jävla ful. Det enda man kan göra med dom är att vända upp och ner på dom och använda dom som sparbössa.
Biggan_
CITAT (andersen @ 13-08-2010, 19:08) *
Kärringar över 40, dom är ju så jävla ful. Det enda man kan göra med dom är att vända upp och ner på dom och använda dom som sparbössa.


rotfl.gif ...och vad gör vi med alla fula gubbar över 40?
Meriona
Det hoppas jag inte. Men Elisabeth har rätt i att ordet "pensionär" betyder helt olika för olika människor. Den som just gått i pension känner såklart att ordet syftar på dem som är ännu ganska unga, pigga och inte ett dugg tröttare än jag som är snart 45. Men för någon som är ung, så är ordet "pensionär" likställt med nån som är i 80-årsåldern. Så känner och tror jag iallafall.
Jag trivs väldigt bra med äldre personer, jag är nog en tråkig jäkel i jämnårigas ögon. Jag har inget intresse av att diskutera dokusåpor och kändisar och sånt tjafs. Antikrundan och svampplockning och såna saker är mycket mer min grej. ninja.gif

Och det var Bergvallmos inlägg jag svarade på, men det kom ett par kvicka ungdomar emellan. angel_not.gif
netha
CITAT (andersen @ 13-08-2010, 19:08) *
Kärringar över 40, dom är ju så jävla ful. Det enda man kan göra med dom är att vända upp och ner på dom och använda dom som sparbössa.

rotfl.gif

Skulle inte inlägget eg vara i Malcolms bråktråd?
malcolm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-08-2010, 19:04) *
Och vad har en kräfskiva med att göra hur gammal eller ung man är?????

Och vad är panchisarna????? Inte ens min sambo vet vad det är eller menar du pensionärer? Då är din instälning alldeles år skogen.

Tror knappast det och din fråga placerar dig genast i de stelbentas och tristas sällskap, de som är bittra över svunnen ungdom.
ninnisky
Du Malcolm, jag är egentligen alldeles för gammal för att hänga här på odla....... det får bli mitt svar på enkäten. Sedan får du gissa dig till om jag är pensionär eller inte whist.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 18:53) *
Nope, har varit ordförande i sju år i radhusföreningen där jag bor och vartefter "panschisarna" flyttat har saker och ting blivit möjliga som var för "besvärliga"och "dyra" förut. Numera har vi tom. en årlig kräftskiva. yaay.gif


Kanske radhusfolket är ett släkte för sig flirting.gif Förresten så har du väl hört talas om låga pensioner så då är väl det mesta för dyrt.

Annars så tänker jag ibland på nätterna att det skulle vara bra att vara träbent så man bara kunde skruva av dom.
Aqvakul
Åldern har väl ingen betydelse... biggrin.gif
Lokan
Näää, och inte storleken heller! whistling.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 19:17) *
Tror knappast det och din fråga placerar dig genast i de stelbentas och tristas sällskap, de som är bittra över svunnen ungdom.


Malcolm nu visar du ditt rätta ansikte.....

Om jag vore så stelbent och bitter som du skriver här, så had ejag säkert inte en sambo som är yngre än jag. Har du?????
netha
CITAT (Lokan @ 13-08-2010, 19:52) *
Näää, och inte storleken heller! whistling.gif

Där hann du före mig. giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 13-08-2010, 19:49) *
Åldern har väl ingen betydelse... biggrin.gif


Näää.... yahoo.gif
abbbe
Håll i er nu.... GAMLINGAR! rotfl.gif

Nej, nej, nej, skojar bara. Vet att många i min ålder har lite problem med pensionärer dunno.gif , men jag är glada att ni finns.

Så tråkigt om ni inte fanns whist.gif
malcolm
Ja, jag visar mitt RÄTTA ansikte och visar inte ett foto jag hämtat från nätet.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-08-2010, 19:52) *
Malcolm nu visar du ditt rätta ansikte.....

Om jag vore så stelbent och bitter som du skriver här, så had ejag säkert inte en sambo som är yngre än jag. Har du?????

Ja, jag visar mitt RÄTTA ansikte och visar inte ett foto jag hämtat från nätet.
*Stintan*
Jag är inte gammal... jag är en återvinningsbar tonåring
[attachment=53781:Recycling_web.jpg]
abbbe
CITAT (*Stintan* @ 13-08-2010, 19:58) *
Jag är inte gammal... jag är en återvinningsbar tonåring
[attachment=53781:Recycling_web.jpg]

Hade för mig att du inte trodde på återfödelse wink.gif
Meriona
CITAT (abbbe @ 13-08-2010, 19:59) *
Hade för mig att du inte trodde på återfödelse wink.gif

Man behöver väl inte återfödas för att börja om vid 20 hela tiden... coolgleam.gif
*Stintan*
CITAT (abbbe @ 13-08-2010, 19:59) *
Hade för mig att du inte trodde på återfödelse wink.gif


giggle.gif fast det där hade inte med återfödelse att göra.
Myosotis
Känner många ickestelbenta pensionärer. Själv är jag inte pensionär men möjligen lite stelbent... wink.gif

CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 19:13) *
...jag är nog en tråkig jäkel i jämnårigas ögon...

fear.gif nono.gif Dumheter.
Meriona
På tal om pensionärer. VARFÖR nekas de på många ställen att köpa barnportion? Ofta har de dålig aptit (som pappa som inte har så stor magsäck kvar), men de får inte köpa barnportion för att de är över 12 år? SO WHAT? Det är det fånigaste jag hört talas om! sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 20:17) *
På tal om pensionärer. VARFÖR nekas de på många ställen att köpa barnportion? Ofta har de dålig aptit (som pappa som inte har så stor magsäck kvar), men de får inte köpa barnportion för att de är över 12 år? SO WHAT? Det är det fånigaste jag hört talas om! sad.gif


Precis det jag tyckte också när min svärmor fyllde 95 och vi gick på restaurang med henne
Meriona
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-08-2010, 20:21) *
Precis det jag tyckte också när min svärmor fyllde 95 och vi gick på restaurang med henne

Jag förstår precis. Pappa skäms så över att inte äta upp att han täcker matresterna med servetter så prydligt så prydligt. -cry-.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 20:23) *
Jag förstår precis. Pappa skäms så över att inte äta upp att han täcker matresterna med servetter så prydligt så prydligt. -cry-.gif


Så tråkigt att det skall vara så!
Kan man inte fråga om dom kan servera barnportion, och gör dom inte det så tackar man för sig och säger att då frågar jag någon annanstans!
Meriona
Jodå det är klart att man kan. Men då blir han än mer förnedrad, så man beställer ändå. sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja det är inte lätt. Min svärmor gillar ju att gå på restaurang, men hon äter inte hälften. Hon själv säger ju, beställ en banrportion....

Och så klart så satt vi hemma innan och drack elfakaffet innan med en god kaka till......
netha
Så trist att man inte kan få barnportion om man önskar. sad.gif
Överbölingen
Mae fliin glatt.
Lite rolig tråd. Jag skulle tänka mig en viss förskjutning mot ansamling kring pensionsåldern. Jag reagerar alltid positivt när unga <35 ger sig i kast med trädgården som intresseobjekt.
Min egen filosofi bygger på min alldeles egenupplevda gradtagning i trägårdsnördarnas klubb. Ont i ett knä. Lite förmaksflimmer mm som kommer oss lite mognare män till del. När perodlingen på nybyggarens jordgubbsland gick åt h-e så fanns ju inget annat att göra på 6000 kvm tomt än att anlägga rabatter, damm och gud vet vad. På den vägen är det.
Är detta normalt så skulle jag tro att medelåldern för trädgårdsfolk ligger närmare 55 år. Och välkomnar alla unga tjejer och killar som vågar satsa på trädgård. Naturligtvis önskar jag dem all lycka.

Men det finns en praktisk/naturlig hake. Små barn kräver mycket tid. Äldre barn kräver mer tid och pengar. (Var slalomförälder under 5 år. En yngling tränade måndag — onsdag, nästa son tränade tidag — torsdag. Fredag var det träning i Åre, Almåsa eller någon annanstans. Lördag söndag var det tävling i mellannorrland, någon stans).

När så sommaren kom så orkade man inte med mer än att klippa gräsmattan och klipppa lite buskar. Att resa på semester låg inte inom ekonomiska räckhåll. 1986 kostade alpinåkningen 27000 kr. Det är väl OK om det finns skidsponsorer men för de normala killarna blir det inga kontrakt. Jag företäller mig att det är lika inom alla sporter.

Stelbent är jag och har en dålig minisk så jag haltar. Allt går långsammare än för tio år sedan. Men vad gör det egentligen? Idag har vi målat vedboden första varvet. Avtäckt "Världens ände" (döpt avettbarnbarn därför att man måste springa runt flera rabatter för att hitta dit. Skitsvårt att klippa eftersom ytan är för liten för en handjagare sådet blir handklippning. Vid förmiddagsfikat ramlade följande idé på plats. Avtäck. Fyll med mosand. Lägg i skifferplattor och annan natursten. Heureka! Vi har funnit det!

Förlåt om jag blev lite filosofisk och personlig, men nu är det ju på det viset.

Härlig tråd!
Aqvakul
När man är en glad pensionär
Man lever i misär
Nedfrostad av besvär
När man är en glad pensionär
Då har man ju fått allt vad man begär.

Om man är slak och gaggig, eller invalid
Man sitter snäll och blid
Inlåst på högalid
För när man är en glad pensionär
Då ska man inte vara till besvär
Då ska man inte vara till besvär

När man är en glad pensionär
Då är man aldrig tvär
Då har man karaktär
När man är en glad pensionär
Man varken dricker sprit eller svär

Man äter gröt och evigt tal (?)
på ett hospital
Eller på Sköndal
För när man är en glad pensionär
Då ska man inte vara till besvär
Då ska man inte vara till besvär

När man är en glad pensionär
Sin rullstol har man kär
Löständer man bär
När man är en glad pensionär
Då gör man inga släktingar förnär

För när dom nån gång ringer
Får dom inget svar
För man ligger kvar
Död sen fjorton dar
För när man är en glad pensionär
Då dör man utan att va till besvär
Då dör man utan att va till besvär
Solstorm
CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 18:53) *
Nope, har varit ordförande i sju år i radhusföreningen där jag bor och vartefter "panschisarna" flyttat har saker och ting blivit möjliga som var för "besvärliga"och "dyra" förut. Numera har vi tom. en årlig kräftskiva. yaay.gif


Jag har hört skräckhistorier om hur det kan vara i radhusföreningar med regler för häckhöjd, synpunkter på oklippt gräsmatta och ogräs mm. Menar du att den detaljstyrningen är på väg bort så låter det ju jättebra. Tyvärr så brukar det ju finnas regelryttare i olika åldrar. Jag är innerligt glad för att ingen kan komma och ha synpunkter på mitt ogräs och min bröte. Många gånger tror jag att äldre kan ha ett mer avspänt förhållande till saker och ting. Yngre (en del, inte alla såklart) jagar den perfekta drömmen och är ofta mer intoleranta tycker jag. Finns det tolerans för dem som inte är så intresserade av kräftskivor? De kanske prioriterar en lägre hyra för att kunna välja själv vad de ska göra.
Meriona
Är uppväxt i radhus. Har haft radhus. Aldrig mer. Säger det nåt? wink.gif
gnon49
Visst närmar man sig pensionen med stormsteg, men vadå. Har samma intressen som jag alltid haft. Sedan har man förhoppningsvis mognat något och byggt upp en tillvaro som man är nöjd med. Besluten blir mer noga övervägda, förhoppningsvis har men också insett att livet inte består av en mobil opererad vid örat eller att platt tv;n skall vara större än grannens. Att bli pensionär är för många en nystart i livet där man kan göra det man inte hann med under tiden som förvärvsarbetare. Många flyttar ju till sydligare nejder eller reser. Att bli pensionär, vara friskt och ha en hyfsad ekonomi kan bjuda på mycket.
Anki på Öland
CITAT (Biggan_ @ 13-08-2010, 19:11) *
rotfl.gif ...och vad gör vi med alla fula gubbar över 40?

Dom vänder man uppochner på och använder som cykelställ..... angel_not.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon