gammelnalle
I låten Kaffe utan grädde , sjungs det "Minns när du köper flaskan eller kuben ner i bo'n:
Naturgrädde ska det va', skyddsmärket:
Flickan med kon.
"
(jag tycker dock att Gösta Johnsson sjunger TUBEN)
Jag minns inte någon Kub och hittar ingen info när jag letar.. jag trodde att det kanske var fel och skulle vara "tuben"- men inget napp där heller.

Någon som vet/minns??
hela texten finns här: http://hem.passagen.se/liolo/texter/ktexter/k005.htm
lyssna går det åxå att göra: http://www.youtube.com/watch?v=5l_H0IqakW4 kan det vara den "tuben" ??? coolgleam.gif

b
ingrids
Kan kub stå för någon sorts tetra?
*Stintan*
Jag tror at det ska vara tub och då är min teori att den lilla behållaren för grädde som man satte överst i mjölkflaskorna av bleckplåt kallades för tub.



CITAT (ingrids @ 16-08-2010, 13:58) *
Kan kub stå för någon sorts tetra?


Fanns inte 1938 när låten skrevs.
malcolm
Tycker också det låter som "tuben", nu var det här långt före min tid men har för mig att det fanns en slags strut ungefär som en upp-och-nervänd ljussläckare som man kunde fiska upp grädden som samlats i halsen på flaskan med. Kan det vara detta som menas tro...?
ingrids
Nej, det är sant - tetrapak grundades på 50-talet blush.gif
gammelnalle
Tack för alla svar!! -Förvisso grundades "Tetrapack" av br. Rausing på 50-talet - men visst hade man packat drycker tidigare i papper??- det nyá var väl att man bara behövde 4 sidor-TETRA=4- och därmed göra det enklare och billigare att packa....
Men fanns det i "tuber" ?? eller kuber??
Jag förstår malcolms och stintans association - men kunde man verkligen KÖPA grädde i sådan form??- det var väl ett verktyg alla hade hemma för att samla upp grädden??? Sån't minns jag mycket väl från min barndom- jag har hämtat många liter i mjölkakanna nere i den lokala mjölkboden- sen kom konsums "vridmojäng" där man fick en ½liter per halv-varv. Kärnmjölken fanns bara (om jag minns rätt) i flaskor med RÖD (?) kapsyl... men grädden minns jag inte...

b
Aqvakul
Det är väldigt intressant med vardagshistoria. Tyvärr har jag inte hittat något om gräddförpackningar från 30-talet, trots ivrigt letande..
*Stintan*
CITAT (gammelnalle @ 16-08-2010, 20:19) *
Tack för alla svar!! -Förvisso grundades "Tetrapack" av br. Rausing på 50-talet - men visst hade man packat drycker tidigare i papper??- det nyá var väl att man bara behövde 4 sidor-TETRA=4- och därmed göra det enklare och billigare att packa....
Men fanns det i "tuber" ?? eller kuber??
Jag förstår malcolms och stintans association - men kunde man verkligen KÖPA grädde i sådan form??- det var väl ett verktyg alla hade hemma för att samla upp grädden??? Sån't minns jag mycket väl från min barndom- jag har hämtat många liter i mjölkakanna nere i den lokala mjölkboden- sen kom konsums "vridmojäng" där man fick en ½liter per halv-varv. Kärnmjölken fanns bara (om jag minns rätt) i flaskor med RÖD (?) kapsyl... men grädden minns jag inte...

b


Visst kunde man köpa grädde i lösvikt i mjölkaffären. Man köpte t.ex. ett mått grädde vilket motsvarade det dl-mått med hank som grädden östes upp med. Jag har en mjölkkruka som rymmer 2l mjölk och 2 mått grädde. Den använde vi när jag var liten.

Köpte man mjölk hos bonden så var ju mjölken så fet att man fick skumma den själv när den stått till sig ett tag för att få grädde.
Anma
Hittade lite historia om mjölkförpackningar, gäller grädde också. Från bleckflaska till mjölk i papp
gammelnalle
CITAT (Anma @ 16-08-2010, 20:52) *
Hittade lite historia om mjölkförpackningar, gäller grädde också. Från bleckflaska till mjölk i papp


Tack för den : "Ruben Rausing i Lund, som hade börjat sin globala förpackningskarriär med en mjölpåse redan på 1920-talet, hade grubblat länge på hur man skulle kunna lösa problemet med den komplicerade mjölkdistributionen. Det han kom fram till var ett plastbelagt papper i rulle som kunde formas till en tub, fyllas med mjölk och sedan förseglas till förpackning i en oavbruten följd. Denna världsnyhet var både rationell och hygienisk."

kan det ha varit den "rullen" som menas?? Spänningen är oliiiiiiidlig...

b

Aqvakul
nej, det var pappersslingan till Tetran som kom först 1951...
tonic
[attachment=54075:GetImage.jpg]
Aqvakul
CITAT (tonic @ 18-08-2010, 22:05) *
[attachment=54075:GetImage.jpg]


Från vilket år är bilden?

Pappersförpackningen ser ju ut som en tub/kub...


Men är bilden från 1938 eller tidigare, jag tvivlar....
Anma
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 22:19) *
Från vilket år är bilden?

Pappersförpackningen ser ju ut som en tub/kub...
Men är bilden från 1938 eller tidigare, jag tvivlar....

1951
tonic
http://www.cfn-presenterar-historien-om-ar...;epslanguage=SV
Sorry för fel länk...denna är den rätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon