Full version: luta av möbler
fröhamstern
tjing i sensommaren.

-håller på att fixa till en gammal underbar trä-soffa. den ska bli trären tänkte ja men det är lite krumelurer som är svåra att skrapa... någon som har receptet till "av-lutning" lr är det nåt man köper klart????/ tack p förhand
Alba
Jag köpte något jox på färgaffären - tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter. Det ser ut ungefär som lim. Man penslar ut det och väntar ett antal timmar.
Därefter är det bara att skrapa bort - hur enkelt som helst.

Gossen Ruda
CITAT (fröhamstern @ 16-08-2010, 19:59) *
tjing i sensommaren.

-håller på att fixa till en gammal underbar trä-soffa. den ska bli trären tänkte ja men det är lite krumelurer som är svåra att skrapa... någon som har receptet till "av-lutning" lr är det nåt man köper klart????/ tack p förhand

Målarlut eller kaustiksoda. Läs noga på förpackningen och använd bra skydd för händer och ansikte.
Anma
Bums hette det förr, vet inte om det finns kvar, men fråga i färghandeln. Annars kan man använda kaustiksoda och tapetklister, men det är lite vanskligt om det blir för starkt.
Aqvakul
Kaustiksoda blandat med tapetklister är en klassiker. Men skydda dig väl och se till att du har möjlighet att spola av med vatten.
Motti
Av antikhandlare har jag hört att Kaustiksoda fräter sönder limet i trämöbler,Ta bort eller en slipmasin ska vara bäst.
Meriona
Det här är nog inte rätta tillfället att berätta vad jag tycker om avlutade möbler. shy.gif

Tänk dig för noga bara, min väninna avlutade en massa släktmöbler. Men efter några år så ångrade hon sig, men då var det för sent. Hon blev så ledsen och arg på sig själv att hon skickade allt på tippen.
Motti
Jo gammla möbler ska ju ha "patina" och vara orörda säger de som kan.
netha
Men om man bara älskar möbeln ... skiter i vad den skulle ge på ev auktion ... då skulle nog jag också avluta och få den trären.
tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (netha @ 18-08-2010, 00:16) *
Men om man bara älskar möbeln ... skiter i vad den skulle ge på ev auktion ... då skulle nog jag också avluta och få den trären.
tummenupp.gif


tummenupp.gif det har jag gjort med ett par gamla. Jättefina blev dom och ångrar mig inte. Den patinan de hade innan var inte ens värd namnet så avlutning var enda sättet att göra dessa möbler användbara. Tror inte ens Knutte hade misstyckt biggrin.gif

Det som händer när man lutar av och renspolar är att träet reser sig så man får slipa med fint sandpapper efter och så bör man behandla med ett vax för att inte möbeln ska gråna så mycket har jag fått lära mig av sakkunnig.
Aqvakul
CITAT (netha @ 18-08-2010, 00:16) *
Men om man bara älskar möbeln ... skiter i vad den skulle ge på ev auktion ... då skulle nog jag också avluta och få den trären.
tummenupp.gif

tummenupp.gif
Gossen Ruda
Knutte Knutsson och liknande blir lyriska över några gamla färgfläckar men om man inte räknar med att sälja sina möbler så tycker jag att det inte är fel att luta av dem. Ok, inte på garanterat gamla antikviteter. Jag lutade av en munkstol för den såg gräslig ut. Och höll på att ramla isär så den behövde också limmas. Munkstolar, åtminstone min, har en massa utskärningar som är helt omöjliga att hålla rena. Efter avlutningen och hopsättningen blev den en prydnad. Nu var det ingen gammal "äkta" munkstol, jag tror inte man använde lamellträ i sitsen på den tiden, utan en kopia eller stilmöbel från 1900-talet.
fröhamstern


Tack alla. Får iväg till färgaffären. "kökssoffan" har föresten fällbara armstöd (blir samma vågräta höjd som sitsen)så ska man typ sova på den ,så spelar inte längden nån roll. d010.gif o jag skiter i om den är värd nåt 000.gif

Tack Gossen ruda för påminnelsen, det står en munkstol längst in i förådet som oxå är i behov av lite reparering o färgborttagning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon