Full version: Tulpaner...
Wargen
Sen ungefär två år tillbaka har jag haft en himla otur? med tulpanbuketter jag köpt. De vill sig inte fastän jag försökt sköta dem efter alla konstens regler. Svalt på natten, lagom med vatten, osv. De skrumpnar ihop, blombladen ramlar av innan de ens slagit ut....Tidigare år så har det blivit stora blommor på långa stjälkar och de har stått sig länge. Jag köpte en bukett förra fredagen, alltså ca en vecka sedan, den är redan passé, färdig för komposten. mad.gif Ska det vara så här? Jag frågade en väninna, hon har oxå upplevt att tulpanerna är av sämre kvalitet numera....Nå´n mer? unsure.gif Kanske min hjärna tar krumsprång nu men varför kan jag inte lyckas få en enda bukett med tulpaner att se ut som en riktig bukett med tulpaner längre, det funkade ju förut........
Sen såg jag på "Landet Runt" på Tv ikväll. De visade en svensk "tulpanfabrik" eller vad man ska kalla det. Det var bara kvinnor som såg ut att komma från Asien som jobbade där. Blev lite förvånad....har de bättre hand med tulpaner eller får de lägre lön eller....obs, jag har inga fördomar hoppas jag, men det såg lite konstigt ut... huh.gif
Nutten
När du köpt tulpanerna, har de visat färg ordentligt?

Har plasten fått vara kvar runt tulpanerna de första 30 min (tills de är saftspända alltså) och har de snittats ordentligt innan de överhuvudtaget kom ner i kallt vatten?

Har du undvikit att ha mognande frukt och andra etylenkällor i närheten?


Om du har det så måste antingen odlarna, de som transporterat tulpanerna eller de som har sålt dem handskats med dem på fel sätt! wacko.gif

Vilken tulpanodling omnämndes i TV? Själv har jag varit på besök hos en tulpanodlare i Kristiandstrakten och där var det blandat folk som jobbade. De såg dock inte så glada ut med vad de sysslade med, det är ett enformigt jobb att odla och förpacka snittulpaner...Det enda jag kunde tänka på var "tur att jag inte jobbar där".
Om det nu var många asiatiska typer som jobbade på tulpanodlingen du såg på TV, så var det säkerligen för att de är billigare (och ställer upp på det mesta). Alltför många utnyttjar "billiga" arbetare...
zaaritha
Jag har ( tack o lov ) mestadels haft tur m tulpanbuketter!
Brukar ploppa i en isbit i vattnet, varannan dag.
M-B
Betty
Från nyår och framåt har jag en tulpanbukett på köksbordet nästan hela våren - är "lite svag för" tulpaner... wub.gif De håller drygt en vecka, sen blir de lite väl utväxta och utslagna. Jag byter vatten på dem dagligen och kapar av stjälkarna några cm. Viktigt att de får acklimatisera sig, ca 30 minuter innan de sätts i vatten. (kallt o med nya snittytor) Tulpaner är härligt! wub.gif
*Felix matte*
Älskar tulpaner wub.gif
men i år tycker jag att kvaliten är usel sad.gif ...åtminstone de buketter jag köpt.
Den senaste... köpt på OBS, höll i 3dagar.
Åsa, mälardalen zon 2
Angående kvinnor från asien. Det är inte ovanligt att man anlitar thailändare och liknande till skördearbete överlag inom svensk trädgårdsodling. Det är ungefär lika vanligt som att anlita polacker och tjecker.

Enligt odlarna jobbar de bra under de veckor de behövs. Svenskar är inte så pigga på att ta de korta säsongsjobb som finns till den lönen (+det kan vara så att den lokala arbetskraften inte räcker till under arbetstopparna ofta ligger liknande företag nära varann och slåss om arbetskraft samtidigt), trädgårdsarbetare tjänar också ganska dåligt. En del jordgubbsodlare vet jag flyger hit thailändare vid skörden för de klagar inte över att gå böjda hela dagen och de stannar inte hemma när vädret är dåligt.


Tror det här med sämre kvalite har att göra med att tulpanerna kommer tidigare nu än vad de gjorde för några år sedan, då fanns det inga mängder tulpaner ute i butiken i januari utan det var några buntar som man fick tag på i blomsteraffärerna som man sålde styckvis. Ofta var de tulpanerna något sämre de som kommer längre fram när den riktiga solen kommer brukar bli av bättre kvalité än de som nästan enbart odlats fram under konstljus.
Wargen
Jag har köpt tulpanbuketter i en massa år men det är först på senare år som jag har fått problem med dem. Jag har gjort allt ni skriver om men de vill sig inte ändå.... sad.gif
Köpte mina på Coop och de slog inte ens ut, fast de visade färg osv.
Jag tror massproduktionen sänker kvaliteten.
I TV-inslaget visade de hur de har börjat odla utan jord, direkt i vatten (efter holländsk förebild) så de får plats med ännu fler tulpaner per m2....
ska bli intressant att se hur de tulpanerna blir. huh.gif
Annki
Köper aldrig tulpaner i mataffärer. Ofta står de för nära frukt- och grönsaksdisken. Och de ämnen frukten "andas ut" tar livet av blommorna. Något att tänka på hemma också! Inte tulpaner i samma rum som en fruktskål med äpplen. Men det vet du säkert.

Köper 20 frasiga tulpaner på Farsta torg varje vecka den här tiden på året. Låter dem ligga kvar inpackade i sitt papper en stund när vi kommit hem. Så att temperaturskillnaden inte blir någon chock. Sen gör jag som Nutten säger. Och de står sig galant en vecka minst!
Wargen
Jag kommer inte så ofta till någon affär, men senaste buketten köpte jag på Coop i Skövde. ( Bor i skogen och är utan bil f.n. ) Blommorna står inte ihop med frukt och grönt i affären och jag har dem inte heller ihop.
Gör väl ett nytt försök nästa gång det blir skjuts till stan, för jag älskar tulpaner....får väl börja plantera mer lökar själv. Men det är ju nu på vintern som det känns så lyxigt med dem.
Eva i Skåne
Visst är det härligt med en tulpanbukett på bordet vid denna tiden. wub.gif
Jag köper en gång i veckan och då brukar det vara lagom att byta ut den gamla buketten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon