ingrid fuxwall
Har upptäckt fukt i garaget och förstår att det måste dräneras - någon som vet vad som gäller här, kan man använda sig av rotavdrag eller kanske rut?

Menar alltså att jag måste anlita en grävare och undrar om man kan få någon skattelättnad
Meriona
Jag trodde jag hade järnkoll på Rot, men det har nog ingen fullt ut, så jag kollade på skatteverkets hemsida.

"DRÄNERING
Grävning och dränering av grund ger rätt till skattereduktion. Även arbetskostnaden för att återställa marken efter det att dräneringsarbetet är utfört ger rätt till skattereduktion förutsatt att återställningsarbetet sker i direkt anslutning till ROT-arbetet. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad. " slut citat.



Sen ska man komma ihåg att man ska ha tillräckligt mycket skatt att dra av emot också, det är många som tjänar lite (pensionärer) som inte har tillräcklig inkomstskatt till att börja med .Men så är ju fallet säkert inte hos er. Mer som en info bara. smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 21:28) *
Jag trodde jag hade järnkoll på Rot, men det har nog ingen fullt ut, så jag kollade på skatteverkets hemsida.

"DRÄNERING
Grävning och dränering av grund ger rätt till skattereduktion. Även arbetskostnaden för att återställa marken efter det att dräneringsarbetet är utfört ger rätt till skattereduktion förutsatt att återställningsarbetet sker i direkt anslutning till ROT-arbetet. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad. " slut citat.
Sen ska man komma ihåg att man ska ha tillräckligt mycket skatt att dra av emot också, det är många som tjänar lite (pensionärer) som inte har tillräcklig inkomstskatt till att börja med .Men så är ju fallet säkert inte hos er. Mer som en info bara. smile.gif


Tack snälla!

Ska ta tag i detta i morgon och har en känsla av att rotavdrag inte är speciellt populärt men eftersom det finns gäller det att leta reda på hantverkare som kan tänkas använda sig av det
Solstorm
Det har ju pratats om skumma firmor som fuskat med rotavdraget. Minns inte riktigt hur det var men välj hantverkare som du vet är riktiga, fråga ev dina bekanta om de känner till dem.
mamamaggan
Har kollat ROT/RUT- avdrag angående trädgårdsarbete eftersom vi hamnat i den situationen att vi inte kan göra något själva.

Vill bara ge dig Ingrid rådet att kolla in i minsta detalj vad som gäller " återställningsarbetet". När jag kollade så fick jag veta att t ex plantering av växter , i ditt fall återplantering , inte omfattas av ROT/RUT.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon