Åsa K, zon 1
tongue.gif

Ja så har vi varit på Botan tongue.gif
En fantastisk upplevelse.....för mimosaträden blommade wub.gif wub.gif
att komma in där bland blommande doftande mimosa var helt fantastiskt. Träden är flera meter höga och Acacia Cyandophylla blommade med massor av långa blomställningar.
Acacia Longifolia är väl den som vi vanligtvis köper i affären och de lite mindre träden gjorde mej *vill ha* sjuk.

Sedan är Botan mycket välskött med tydliga skyltar, jag saknade bara årtal på träden, det hade varit roligt att veta hur gamla många av de stora träder är.

Det fanns ju massor av andra spännande växter där också och sköldpaddor och stora fiskar/karpar.

Vi lyssnade också på föredraget om exotiska frukter, mycket intressant med ganska omständigt och långdraget.

Sedan bar det av till Trädgårdsförreningen och Palmhuset sad.gif

Det är inte alls så välskött och det saknas mycket skyltar, sedan är träden så enormt höga.....att jag fick ont i nacken av att försöka titta upp.

Men Kameliorna blommade laugh.gif men där är lysrören tända så att de bländade väldigt när jag skulle försöka se blommorna från alla håll, både från undersidan och uppåt. Kameliorna är som enorma buskar som man går under.
Jag har tagit kort, både på mimosorna och kameliorna, lägger ut dem i mitt album i morgon måndag om jag hinner wink.gif

Ni som har möjlighet......åk Göteborg nu och dofta på mimosorna och titta på Kameliorna i full blomm wub.gif

Tänk om Sylvia kunde göra ett "riktigt" reportage och förmedla doften från mimosorna/acaciorna rolleyes.gif
Sylvia
CITAT (Åsa K @ zon 1,25-01-2004, 16:56)
Ja så har vi varit på Botan tongue.gif
En fantastisk upplevelse.....för mimosaträden blommade wub.gif wub.gif

Tänk om Sylvia kunde göra ett "riktigt" reportage och förmedla doften från mimosorna/acaciorna rolleyes.gif

Kul att du tyckte om "min" älskade Botan!
Men...men...jag HAR skrivit en riktig artikel om Acacia!!! Är det ingen som läser mina artiklar...mummel...mummel... sleep.gif wink.gif sad.gif

Acacia

Tänk om man verkligen kunde förmedla doften!! Den är ju minst halva nöjen! Aahh!
Lena N
Jättetack för artikeln Sylvia. wub.gif

Nu har jag lärt mig att Acacia och Mimosa är samma sak (nästan). Det hade jag ingen aaaaning om. (är inte så berest). tongue.gif
Åsa K, zon 1
Nu har jag lagt ut bilderna från Botan och Palmhuset

.....men mina är inte så bra som Sylvias, så kolla hennes Acacia sida tongue.gif
Kajsa
Ha begäret går i topp när man ser dina och Sylvias Kamelia bilder,
men jag har inte det ljusa, svala rummet, annars hade jag störtat iväg
och köpt mig en. Och inte bor man i Göteborg, suck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon