Full version: Matvåg
Christa
Har hört att det finns speciella vågar som används vid vikreducering. Jag vet inte om det är en sådan jag är ute efter men jag skulle vilja ha en våg för att väga livsmedel och räkna ut energiinnehåll och mineralinnehåll.

Den vanliga köksvågen vi har är heller inte så exakt. Det kan slå på 20 gram när man väger samma sak två gånger. Dessutom stänger den av sig för snabbt så man måste tarera om den hela tiden.

Kanske finns det också vågar som går att koppla till datorn.

Eftersom jag inte vet vad som finns så vet jag heller inte riktigt hur jag skall precisera frågan.

Tacksam för alla tips!
Myosotis
Jag köpte en på netto, digital och exakt på grammet. Det är ett litermått samtidigt, man häller alltså ner mjölet eller vad det nu kan vara, även vätskor, men man får ju inte doppa den när man diskar. Jag är mycket nöjd med den, väger mina ägg som jag tidigare balanserade på en brevvåg, funkar bra för bär osv. Hoppas den håller länge, den var billig.
Christa
CITAT (Myosotis @ 21-08-2010, 09:55) *
Jag köpte en på netto, digital och exakt på grammet. Det är ett litermått samtidigt, man häller alltså ner mjölet eller vad det nu kan vara, även vätskor, men man får ju inte doppa den när man diskar. Jag är mycket nöjd med den, väger mina ägg som jag tidigare balanserade på en brevvåg, funkar bra för bär osv. Hoppas den håller länge, den var billig.


Den vi har är också digital och man tror att den visar exakt på grammet. Jag har dock upptäckt att jag inte får samma vikt om jag väger samma sak flera gånger.
Myosotis
Det får jag, jag har testat den jättemycket och vägt paket som jag vet vad de ska väga osv. De hade kvar såna på netto när jag var där idag, tror den kostade 59:- eller så.
malcolm
CITAT (Christa @ 21-08-2010, 09:47) *
Har hört att det finns speciella vågar som används vid vikreducering. Jag vet inte om det är en sådan jag är ute efter men jag skulle vilja ha en våg för att väga livsmedel och räkna ut energiinnehåll och mineralinnehåll.

Har aldrig hört talas om en sådan våg som du efterlyser, min är en digital från Biltema med en noggrannhet av +- 2 g. Tillräckligt exakt för att fungera som brevvåg också och kostade bara en dryg hundring.
Åsa, mälardalen zon 2
Har heller aldrig hört talas om någon sån våg som är speciellt för viktminskning, själv har jag 2 olika OBH nordica (båda väger samma hela tiden och kan väga ner till 1g) den jag använder mest är den lilla som jag fick i julklapp från systembolaget.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 21-08-2010, 09:47) *
Har hört att det finns speciella vågar som används vid vikreducering.................

Hihi... du får ställa in din våg så den väger för mycket..... skall du ha något som väger 100 g får du ställa in den så den väger 110 eller 120 g så tar du bort dom överstigande 10-20 grammen smile.gif Måste väl vara perfekt för viktreducering............
ANki
BelovedAngel
Vet att Coop säljer en "dietvåg" men en vanlig våg fungerar utmärkt så länge man kan kaloriräkning. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon