Full version: luft fuktare!?
anna_carolina
är det någon som vet var man kan finna en luft fuktare och va den kostar???????hur använder man den????
Smed
Elgiganten, OnOff, Power, Coop osv. De kostar runt 500 för en bra kallfuktare och runt 1000 för en varmfuktare. Fyll på vatten, ställ in önskad luftfuktighet och kör. Räkna dock med lite jobbig rengöring av luftfuktaren, särskilt om du väljer en varmfuktare, citronsyra rekommederas.

/Smed
Monica M zon 4
Jag köpte en liten inomhusfontän för 70 spänn på Ullared. Och har hängt keramikbehållare på elementen. Jag fyller på ca 1 liter om dagen i fontänen och ca 1 liter i veckan i behållarna. Tycker det funkar bra men det kanske inte täcker dina behov. huh.gif
KURT
De elektriska luftfuktare som sprutar ut en "dimma" bör man som sagt rengöra noga. Luftfukare kan annars vara ett sätt att sprida bakterier som på de små vattendropparna kan komma direkt ner i lungorna.

Jag känner en som tycket att inomhusluften blev så torr på vintern när han eldade i kaminen, så han skaffade en elektrisk luftfuktare, och fuktigt blev det. Det märkte man när pepparkakorna som hängde i granen föll ner p g a de blivit så fuktiga och mjuka!
anna_carolina
de lät bra med en lite fontän och keramikbehållare på elementen jag har två bananplantor så de måste väl duga???? sen har jag 3 orkider också dom gillar väl också o stå fuktigt eller???
tack för alla svar biggrin.gif
Smed
CITAT (KURT @ 26-01-2004, 07:48)
Luftfukare kan annars vara ett sätt att sprida bakterier som på de små vattendropparna kan komma direkt ner i lungorna.

Varmfuktarna kokar vattnet och på så vis undviker man risken med bakterier. Men man måste i.a.f. rengöra väldigt noga, särskilt om man använder kranvatten, då kalk och annat kokar fast i elementet.

/Smed
anna_carolina
hmm okej de kan va bra o vet!!
tack för alla svar /C
Ann-Christin Lindberg zon II
Bionaire luftfuktare

Hej! En sådan här (den övre modellen) har vi hemma, och det har funkat jättebra! Vi har haft den i tre år, den är mycket lättare att rengöra än en med filter. Kan rekommenderas!
anna_carolina
okej tack för tippset smile.gif
adrian
Jag har haft flera olika och de s.k ultrasonic-luftfuktare är bäst (enligt vad jag erfarit).

De som har filter av papper behöver man köpa nya filter till (kan kosta över 100 kr st...).

Och de höjer luftfuktigheten, om den står inne i en garderod kanske... ganska värdelösa faktiskt...

Jag lämnade tillbaka den efter ca: 3 månader...

Varmluftsfuktare gick inte att köra med timer då den jag hade behövde en manuell tryckning på en knapp... så då måste man vara hemma varje dag...
(lämnade tillbaka den med...)

Sen finns de billiga som man stoppar ned i skålar eller fat och dylikt...
(men krångliga att rengöra...)

BURG är ett väldigt bra märke, men kolla ALLTID vad delar kostar som du måste byta ut..

Det är som med skrivarna och deras bläckpatroner.

Använd en Hygrometer så kan du se om den funkar, en del fungerar faktiskt INTE...smile.gif.

Och det vet säljarna om...

Mvh Dick
anna_carolina
hmm okej de e mycke man ska veta när man ska köpa en luftfuktare få se om jag vågar mig på en tongue.gif
adrian
Man kan bli lurad...smile.gif.
Men här på forumet så får du nog svar på det mesta, ganska bra faktiskt...
mvh Dick
anna_carolina
mmm jag har blivit medlem för några dagar sen det e ett jätte bra ställe här tycker jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon