Christa
Min sambo köpte ett par dyra gummistövlar och några veckor senare fick vi syn på en lapp ovanför samma sorts stövlar i en annan affär. Där stod att de innehåller något antibakteriellt. Mycket obehagligt tycker vi.

Nu har de antibakteriella tillsatser i kylskåp också och även i tvättmaskiner.

Vad tycker ni om detta?
Huggorm
Tycker inte om det. Och antibakteriella tillsatser i tvättmedel och diskmedel fördärvar väll för reningsverken? Jag tror vi borde jobba med bakterierna och inte mot dom
*Stintan*
Behöver det nödvändigtvis vara farligt?
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 20:21) *
Tycker inte om det. Och antibakteriella tillsatser i tvättmedel och diskmedel fördärvar väll för reningsverken? Jag tror vi borde jobba med bakterierna och inte mot dom


..och jag håller med dig. Farligt vet jag inte om det är med definitivt inte bra för naturen och snart är allt så sterilt så vi tål snart ingenting utan att bli sjuka.
Huggorm
De här antibakteriella medlen måste ju vara något slags gift. Och sådant har vi mer än nog av redan. Vem vet vilka långsiktiga effekter som oväntat dyker upp så småningom?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2010, 20:21) *
Behöver det nödvändigtvis vara farligt?


En frisk tjocktarm lär innehålla ca 1 kg bakterier och de är viktiga för vårt immunförsvar. Exakt hur farligt det är med antibakteriella tillsatser är svårt att säga men dels kan de kanske ta död på viktiga bakterier och dels stimuleras vår bakterieförsvar om vi utsätts för bakterier.

En del tillsatser kan dessutom vara skadliga i sig.
Gunilla T
Jaa..så är det med det mesta som vi vräker ut, ingen, absolut ingen kan hävda att det på sikt är ofarligt. Vi har många exempel som, med facit i hand, visat motsatsen.

Dessutom har vi den s.k. cocktaileffekten som är omöjlig att testa av förståeliga skäl, dvs när ämnen reagerar med varandra.

Oj, jag svarade på Huggorms inlägg, blev lite konstigt..
Aqvakul
Jag hade en tråkig furir i det millitära som alltid tjatade om att det skulle vara kemiskt rent både här och där. Detta är lika dumt.....
bergvallmo
Dit det bär så bär det.

Läste en artikel för nåt år sen att de som petade sig i näsan och åt upp kusarna hade större motståndskraft mot förkylningar.. Kan det stämma tro? blink.gif
Christa
Om nu de flesta konsumenterna inte gillar det och den handlare jag pratade med påstod att detta finns i alla kylskåp idag vad skall vi då göra för att göra vår röst hörd?
Huggorm
CITAT (bergvallmo @ 24-08-2010, 21:07) *
Dit det bär så bär det.

Läste en artikel för nåt år sen att de som petade sig i näsan och åt upp kusarna hade större motståndskraft mot förkylningar.. Kan det stämma tro? blink.gif

I såna fall beror det nog inte på snorätandet, utan snarare på att personen har lägre renlighetsstandard och därmed ett bättre immunförsvar. De bakterier som finns i näsan finns nog i munnen också, dom är ju sammankopplade.
mojan
Tycker inte att man ska köpa saker med "antibakteriella medel". mad.gif

Risken är att bakterier blir allt mer "vana" vid dessa medel och blir resistenta (motståndskraftiga). När vi sedan behöver dessa/liknande medel som medicin när vi blir riktigt sjuka sos.gif så kanske medicinen inte längre hjälper.
bergvallmo
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 21:10) *
I såna fall beror det nog inte på snorätandet, utan snarare på att personen har lägre renlighetsstandard och därmed ett bättre immunförsvar. De bakterier som finns i näsan finns nog i munnen också, dom är ju sammankopplade.



Ja, det har du nog rätt i smile.gif
KRT
Det beror väl på vad det är för "antibakteriella" medel vi pratar om här..... Bara ordet säger ju att det kan vara allt som motverkar bakterier, från silverjoner till starka komikalier och antibiotikum alltså. Utan att veta VAD det är för antibakteriell substans kan man ju knappast ha någon åsikt. Man kan ju tom kalla vanlig tvål antibakteriell, för att inte tala om sprit (etanol) som ju alla vet är antibakteriell, men inte tusan undviker de flesta någon av de substanserna för det smile.gif......

Men visst kan man ifrågasätta tillsatser av antiakteriella medel överallt, på vissa platser behövs det och på vissa platser är det livsfarligt att inte ha det. Men det är fullkonmligt idotiskt att ha silverjoner i tvättmaskiner, som att inte tvätten blir ren nog med tvättmedel och vatten dunno.gif
gnon49
Att det finns i vitvaror är det inte mycket man kan göra åt misstänker jag. men i övrigt så räcker väl beprövade medel som t.ex såpa ganska långt. I plus har ju Sverker ofta visat på att det dyraste sällan eller aldrig är bäst när det gäller tvätt o rengöringsmedel. Förresten, tvätta golvet med mjölk skall visst vara suveränt. Muu på er.
KRT
CITAT (gnon49 @ 24-08-2010, 21:28) *
Förresten, tvätta golvet med mjölk skall visst vara suveränt. Muu på er.


Undrar hur tusan det luktar mitt i rötmånaden??? sick.gif
Christa
CITAT (gnon49 @ 24-08-2010, 21:28) *
Att det finns i vitvaror är det inte mycket man kan göra åt misstänker jag. men i övrigt så räcker väl beprövade medel som t.ex såpa ganska långt. I plus har ju Sverker ofta visat på att det dyraste sällan eller aldrig är bäst när det gäller tvätt o rengöringsmedel. Förresten, tvätta golvet med mjölk skall visst vara suveränt. Muu på er.


Tycker det känns mycket obehagligt om man skulle få silverjoner i kläderna. Jag skulle aldrig köpa en sådan tvättmaskin.
gnon49
CITAT (Christa @ 24-08-2010, 21:55) *
Tycker det känns mycket obehagligt om man skulle få silverjoner i kläderna. Jag skulle aldrig köpa en sådan tvättmaskin.

Finns det i tvättmaskiner också? varför? Trodde det gällde kyl o frys för matens skull.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 24-08-2010, 21:55) *
Tycker det känns mycket obehagligt om man skulle få silverjoner i kläderna. Jag skulle aldrig köpa en sådan tvättmaskin.


Synd att det inte var guldjoner så att man kunde plocka ut ett par guldbyxor med fickorna fulla med guldpengar. flirting.gif
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 20:29) *
De här antibakteriella medlen måste ju vara något slags gift. Och sådant har vi mer än nog av redan. Vem vet vilka långsiktiga effekter som oväntat dyker upp så småningom?

När det gäller antibakteriell behandling av kylskåp så är det iaf inget gift. Minns ej riktigt vad det var - kanske ett lager med silveroxid.
Solstorm
Jag har silverbeläggning av något slag i kylskåpet. Jag har även riktigt låg temperatur, strax över nollan. Tycker att det är bra med silver, att det är bakteriedödande passar ju mycket bra där man förvarar mat. Det ska också minska risken för kylskåpsdoft och det stämmer, mitt gamla kylskåp fick kylskåpsdoft ibland och då tog all mat smak av det. Att maten håller sig längre och smakar gott längre är ju absolut resurssparande eftersom det då blir mindre mat som slängs, och då är ju silverbeläggningen miljövänlig.

Jag vet inte om det redan finns eller är på gång att det ska komma bl a sockor med silverjoner i. Det finns ju en del människor som har fruktansvärd fotsvett och det är ett stort problem för dem, visst är det bra med sockor som tar bort eller minskar doften för dem.
malcolm
Lite skit rensar magen och jag tror många av dagens allergier handlar om allt för sterila miljöer och tillsatser i mat för att varorna skall hålla längre. Kan inte vara bra med rengöringsmedel etc. som tar död på ALLT eftersom de urholkar människans immunförsvar och skapar resistenta bakterier som är farligare än de ursprungliga. Det har visat sig att barn som är uppvuxna i lantlig miljö inte är lika benägna att drabbas av allergier och sjukhussjukan är väl ett resultat av en alltför steril miljö.
Gunilla T
Såhär skriver Naturskyddsföreningen om silverjoner;

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...llt/?news=10054
Piccante
CITAT (Solstorm @ 25-08-2010, 10:11) *
Jag har silverbeläggning av något slag i kylskåpet. Jag har även riktigt låg temperatur, strax över nollan. Tycker att det är bra med silver, att det är bakteriedödande passar ju mycket bra där man förvarar mat. Det ska också minska risken för kylskåpsdoft och det stämmer, mitt gamla kylskåp fick kylskåpsdoft ibland och då tog all mat smak av det. Att maten håller sig längre och smakar gott längre är ju absolut resurssparande eftersom det då blir mindre mat som slängs, och då är ju silverbeläggningen miljövänlig.

Jag vet inte om det redan finns eller är på gång att det ska komma bl a sockor med silverjoner i. Det finns ju en del människor som har fruktansvärd fotsvett och det är ett stort problem för dem, visst är det bra med sockor som tar bort eller minskar doften för dem.

Silver är en betydligt farligare tungmetall än både koppar och bly. Den biologiska reningen i reningsverk slogs ut förr när man hade silvernitrat på fotopapper och folk framkallade foton hemma. Digitalfoto är mycket miljövänligare!
Christa
CITAT (Solstorm @ 25-08-2010, 10:11) *
Jag har silverbeläggning av något slag i kylskåpet. Jag har även riktigt låg temperatur, strax över nollan. Tycker att det är bra med silver, att det är bakteriedödande passar ju mycket bra där man förvarar mat. Det ska också minska risken för kylskåpsdoft och det stämmer, mitt gamla kylskåp fick kylskåpsdoft ibland och då tog all mat smak av det. Att maten håller sig längre och smakar gott längre är ju absolut resurssparande eftersom det då blir mindre mat som slängs, och då är ju silverbeläggningen miljövänlig.

Jag vet inte om det redan finns eller är på gång att det ska komma bl a sockor med silverjoner i. Det finns ju en del människor som har fruktansvärd fotsvett och det är ett stort problem för dem, visst är det bra med sockor som tar bort eller minskar doften för dem.


För egen del är jag betydligt mer orolig för vilka hälsoproblem silvret kan ställa till med än bakterier i kylskåpet.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 25-08-2010, 19:37) *
För egen del är jag betydligt mer orolig för vilka hälsoproblem silvret kan ställa till med än bakterier i kylskåpet.

Jag också!
*Stintan*
CITAT (Christa @ 25-08-2010, 19:37) *
För egen del är jag betydligt mer orolig för vilka hälsoproblem silvret kan ställa till med än bakterier i kylskåpet.


Håller med dig.
ängsvädd
CITAT (Christa @ 25-08-2010, 19:37) *
För egen del är jag betydligt mer orolig för vilka hälsoproblem silvret kan ställa till med än bakterier i kylskåpet.

Silvret lär vara bundet till väggarna och kommer aldrig i kontakt med maten - men man vet ju aldrig wink.gif
KRT
CITAT (malcolm @ 25-08-2010, 16:48) *
Lite skit rensar magen och jag tror många av dagens allergier handlar om allt för sterila miljöer och tillsatser i mat för att varorna skall hålla längre. Kan inte vara bra med rengöringsmedel etc. som tar död på ALLT eftersom de urholkar människans immunförsvar och skapar resistenta bakterier som är farligare än de ursprungliga. Det har visat sig att barn som är uppvuxna i lantlig miljö inte är lika benägna att drabbas av allergier och sjukhussjukan är väl ett resultat av en alltför steril miljö.


Håller hem med om att lite skit rensar magen, däremot börjar vetenskapen tvivla lite på om det verkligen är renligheten som orsakar allergier/astma, man tror att det är ltie mer mångfacetterat än så - t.ex. verkar bakteriefloran i tarmarna vara oerhört viktigt. Stämmer att barn till lantbrukar har mindre allergier/astma, eller hade tidigare - numera är man inte helt säker på att det verkligen stämmer.

Sjukhussjukan, menar du multiresistenta bakterier (MRSA) så är det INTE orsakat av renlighet utan alldels för generös förskrivning av antibiotika i kombination med att folk inte slutför sina antibiotikakurer utan slutar när de "känner" sig bra......

Faktum är att man MÅSTE ha en viss mängd balterier på huden, i tarmar, i lungor etc och man blir sjuk om de saknas, MEN det är också fruktansvärt viktigt VILKA bakterier man har, och att de är i BALANS.... Men att hålla på att ta bort nyttiga bakterier är inte alls bra, det kan faktiskt orsaka sjukdom.
Christa
Ett minimikrav borde vara att alla vitvaror som innehåller antibakteriella substanser borde vara tydligt märkta. Vi letar ju hus och då vill vi ju veta om vi måste byta vitvaror även om de är nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon