LindaA
I vår tänkte jag gödsla min gräsmatta (läs mossmatta...) och undrar nu vilken sort ni andra använder? Har inte gjort detta förut, tänkte att det var värt att prova iaf! Har hund och katt, kan de fara illa av gödslet?
KURT
Gödslar man i samband med regn så är det inget problem med att det blir gödsel liggande, och inga problem med att gräset bränna.
Hannele
Enklast och billigast är att låta gräsklippet ligga kvar; innehåller all den kväve som behövs.
Åsa K, zon 1
Eftersom jag har vit-klöver i min gräsmatta (blivit bi-stungen, aj) så skall jag gödsla med Stroller. Det skall tydligen ta död på klövern enl en f.d. bonde.
Kajsa
Det här blev jag väldigt nöjd med, så jag sparade påsen i garaget,
och det står att det är ofarligt för hundar katter och andra husdjur.
Det är långtidsverkande " Effekt Gräsaktivator " från Neudorf
Man gödslar en ggn på våren och det läcker sakta ut under 3 mån.
och slipper en matta som tokväxer, man klipper 1 ggn/ vecka.
Gräsmattan blir man lätt stressad av på försommaren.
Eva i Skåne
CITAT (Hannele @ 26-01-2004, 11:50)
Enklast och billigast är att låta gräsklippet ligga kvar; innehåller all den kväve som behövs.

Behöver man inte gödsla extra då? Jag har en gräsklippare som finfördelar klippet så det är aldrig tal om att samla ihopa det och gödning till gräset glömde jag ifjol, men då gjorde jag kanske helt rätt unsure.gif wub.gif
renate
Jag har också multiklipp gräsklipper,Jag gödslar aldrig,träaska stör jag ut på hösten och vårvintern.Nakdelen med en sådan gräsklipper är att jag inte hat någon gräsklipp,det tigger jag från grannen,eller hämter där grannarna slänger det i skogen. unsure.gif unsure.gif
Hannele
CITAT (Åsa K @ zon 1,26-01-2004, 12:51)
Eftersom jag har vit-klöver i min gräsmatta (blivit bi-stungen, aj) så skall jag gödsla med Stroller. Det skall tydligen ta död på klövern enl en f.d. bonde.

Hur många gånger har det hänt?
Vad ska man med en trädgård till, om man inte har plats för bin och humlor...? wacko.gif
Susanne i Linköping
Nånstans här på forumet (var annars? smile.gif ) läste jag att man behöver ett säkerhetsavstånd mellan det strollerbehandlade området och rabatter och buskar, annars mår inte de önskade växterna bra de heller. Avståndet tror jag var ca en meter, så när jag funderade på att strollra på uteplatsen fick jag snabbt tänka om. Den gräsmattan är typ 2 meter bred. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon