Sidor: 1, 2
Christa
Just nu planeras för den största förändringen för oss i Sverige som hänt sedan industialiseringen. Stora delar av landsbygden kommer att förvandlas till industriparker.

Var finns debatten? Många är nog inte medvetna om vad som håller på att ske.

Jag är för vindkraft men inte på det sättet som utbyggnaden nu sker.

Vårt livsmål är att bo på landet där det är tyst. Det håller nu på att krossas. Många får svårare att sälja sina hus. Ställen som ligger inom hörhåll för planerade vindkraftsområden åker vi inte ens och tittar på så många får inte reda på att deras hus har minskat i värde på grund av vindkraften.

Jag blir så stressad!!!
Jan Lindgren
Hej!
Du får vänja dig vid att ha 40 dB i sovrummet eller ha fönstret stängt. Du får också acceptera 70 dB infraljud. Om det ger skador eller inte råder det delade meningar om.
Det värsta med vindkraft är att det förorsakar mer än tre gånger större utsläpp av koldioxid per kWh än kärnkraft.
Att lite stora fåglar och fladdermöss blir ihjälslagna av vindkraftverken är förmodligen helt likgiltigt för förespråkarna.
MVH
Jan Lindgren
Gita
CITAT (Jan Lindgren @ 25-08-2010, 20:13) *
Hej!
Det värsta med vindkraft är att det förorsakar mer än tre gånger större utsläpp av koldioxid per kWh än kärnkraft.
MVH
Jan Lindgren

Det där får du faktiskt förklara lite närmre. Stämmer inte alls med vad jag fått lära mig.
Gita
P.s dessutom finns det ju annat än koldioxid som vi bör vara försiktiga med.D.s
Jan Lindgren
Hej Gita!
Om man gör en livstidsanalys av vindkraften så får man dessa siffror. Vindsnurror är energikrävande att bygga, har kort livslängd och ger lite el så det är faktiskt det sämsta alternativet i Sverige. Naturligtvis är kol och olja riktigt dåligt men det använder vi inte här i landet. Om du är intresserad så kan du hitta uppgifterna på nätet.

När det gäller kärnkraft så antar jag att du är bekymrad för avfallet. När vi bygger fjärde generationens kärnkraftverk får vi knappast något avfall alls och det lilla som blir behöver lagras i 200- 500 år innan det är ofarligt. Är du orolig för säkerheten så vet du naturligtvis att det nya finska kärnkraftverket tål en fulltankad jumbojet utan att skadas och att en härdsmälta är helt ofarlig för omgivningen.

Den sk miljörörelsen vill inte att du ska få reda på sådana här saker så man får leta efter information själv.
MVH
Jan Lindgren
Motti
Vi ska få två vindkraffverk här i byn snart,inget som jag annser vara till last för oss,trisst att det ska bli så mycket diskutioner om just Vindkraft för det är ju rent,sen får det ju inte byggas vindkrafftverk hur nära hus och bebyggelser som helst.Tycker det är viktigt att vi försöker göra oss oberoende av oljan för en vacker dag tar den slut!finns dom som bor igämte stora vägar med ständig trafik som aldrig har ont av det,har själv bot fem meter från E4:an och led aldrig av alla tusentals långtradare!bor nu på landet men hör tåg och flyg ganska väl när det är vindstilla eller på kvällarna då hörs det väldigt väl.
Gossen Ruda
Förra veckan var jag ute och letade steklar i skuggan av vindkraftverken på Risholmen i Göteborgs hamninlopp en inte helt vindstilla dag. Jag förstår varför de är placerade därute.
ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh hela tiden. sad.gif
ängsvädd
Men det finns ju tysta vindkraftverk, så kallade vertikalaxlade som låter betydligt mindre. Det sker en utveckling av vindkraftverken. Vindkraft är iaf helt rent men jag är emot dessa enorma parker som planeras, de ska spridas ut mer så att de inte stör.
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:30) *
Men det finns ju tysta vindkraftverk, så kallade vertikalaxlade som låter betydligt mindre. Det sker en utveckling av vindkraftverken. Vindkraft är iaf helt rent men jag är emot dessa enorma parker som planeras, de ska spridas ut mer så att de inte stör.

Jo, men de vertikalaxlade är inte färdigutvecklade efter vad jag förstår, och de jag har sett har bara varit små. Inte såna enorma som man ser lite här och där nu för tiden.
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 22:34) *
Jo, men de vertikalaxlade är inte färdigutvecklade efter vad jag förstår, och de jag har sett har bara varit små. Inte såna enorma som man ser lite här och där nu för tiden.

Nu har vertical wind tagit fram ett stort vertikalaxlat vindkraftverk, se länk:

http://www.verticalwind.se/SV/
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:40) *
Nu har vertical wind tagit fram ett stort vertikalaxlat vindkraftverk, se länk:

http://www.verticalwind.se/SV/

Häftigt smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men Christa du säger att du är för vindkraftverk men inte vill ha det i din närhet. Skall bara andra stå ut med det???
Huggorm
Det är med vindkraftsverk som med vargar - alla vill ha dom fast inte just här
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 09:09) *
Det är med vindkraftsverk som med vargar - alla vill ha dom fast inte just här

Visst är det så, och så är det med mycket här i samhället...

CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:40) *
Nu har vertical wind tagit fram ett stort vertikalaxlat vindkraftverk, se länk:

http://www.verticalwind.se/SV/


Det verkar ju väldigt lovande, fast det finns säkert "esteter" som kommer att klaga på dessa med...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 09:27) *
Det verkar ju väldigt lovande, fast det finns säkert "esteter" som kommer att klaga på dessa med...

Måla dom i batikmönster eller grafitti så blir nog kulturkoftorna nöjda
Jan Lindgren
Hej!
Det skulle inte byggas några vindkraftverk i Sverige om de inte var så kraftigt subventionerade. Ta bort alla subventioner på väletablerad teknik. De vertikala verken och vågkraft som är under utveckling bör däremot få kraftiga bidrag tills de är färdigutvecklade.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
CITAT (Jan Lindgren @ 26-08-2010, 09:55) *
Hej!
Det skulle inte byggas några vindkraftverk i Sverige om de inte var så kraftigt subventionerade. Ta bort alla subventioner på väletablerad teknik. De vertikala verken och vågkraft som är under utveckling bör däremot få kraftiga bidrag tills de är färdigutvecklade.
MVH
Jan Lindgren

Ja, särskilt vågkraften är värd att satsa utvecklingspengar på tror jag
KRT
CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:30) *
Vindkraft är iaf helt rent men jag är emot dessa enorma parker som planeras, de ska spridas ut mer så att de inte stör.


Det finns en fruktansvärt logisk orsak till att man sätter dem i parker, eller faktiskt flera....
För det första måste de stå där det blåser som mest, som oftast och på ett sätt som effektivast drar runt vingarna. Eftersom dessa platser inte finns överallt får man koncentrera snurrorna till de områden som är bäst.

Det är också så att elen som produceras måste ledas bort, att sprida ut snurrorna över stora områden ökar mängden ledningar som ska dras mellan dem och konsumenterna, om man koncentrerar snurrorna är det enklare och mer ekonomiskt att dra ledningarna....

Begriper inte för mitt liv varför man blivit så fixerade vid vindkraft i Sverige, det finns ju många andra sätt att få el, vågkraft borde ju vara ganska bra med tanke på hur lång kust vi har. Och den senaste generationens kärnkraftverk tror jag verkligen på. Geotermi kan också vara en intressant idé, och bergverme används ju redan idag. Varför inte titta på alternativ till vindkraft, för det är absolut INTE det bästa och renaste alternativet!
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-08-2010, 09:08) *
Men Christa du säger att du är för vindkraftverk men inte vill ha det i din närhet. Skall bara andra stå ut med det???


Jag tycker dels att de skall satsa på tysta verk och dels placera de som låter där det redan är så mycket andra ljud så de inte märks.

Det finns några intill en hårdtrafikerad väg där vi stannade och försökte lyssna på dem men där överröstade bilarna vindkraftverken.

Problemet är att kommunerna framförallt vill att de skall placeras i områden som är fria från vägbrus.

För mig är det viktigare att få bo där det är tyst än vad något materiellt någonsin kan bli.
ängsvädd
CITAT (Christa @ 26-08-2010, 11:31) *
Jag tycker dels att de skall satsa på tysta verk och dels placera de som låter där det redan är så mycket andra ljud så de inte märks.

Det finns några intill en hårdtrafikerad väg där vi stannade och försökte lyssna på dem men där överröstade bilarna vindkraftverken.

Problemet är att kommunerna framförallt vill att de skall placeras i områden som är fria från vägbrus.

För mig är det viktigare att få bo där det är tyst än vad något materiellt någonsin kan bli.

tummenupp.gif
gnon49
Vi får nog förlita oss på kärnkraften åtskilliga år framöver. Vi har ju något som heter vinter. Här i norden kommer nog våg o vinkraft bara att vara marginella energikällor under lång tid framöver.
ängsvädd
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 11:56) *
Vi får nog förlita oss på kärnkraften åtskilliga år framöver. Vi har ju något som heter vinter. Här i norden kommer nog våg o vinkraft bara att vara marginella energikällor under lång tid framöver.

Mycket ansvarslöst mot oss och kommande generationer att förorda kärnkraft, det finns ingen säker förvaring av avfallet sad.gif

Varför skulle inte vind-, våg-, vattenkraft, biogas kunna vara tillräckligt för oss? Vi har ju knappt påbörjat några av dessa satsningar.
KRT
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 11:56) *
Vi får nog förlita oss på kärnkraften åtskilliga år framöver. Vi har ju något som heter vinter. Här i norden kommer nog våg o vinkraft bara att vara marginella energikällor under lång tid framöver.


Tja, kärnkraften SKA ju läggas ner så jag vet inte om vi kan förlita oss på den ens.

Men, jag antar att danskarna är glada numera, inte nog med att de slapp Barsebäck de får dessutom sälja massor med kolkraftproducerad el till Sverige som ersättning för den som Barsebäck inte längre producerar samtidigt som västvindarna drar in skiten till Skåne...... En win-win situation alltså, för dem. Undrar bara vad vi får ut av det confused.gif
Huggorm
CITAT (KRT @ 26-08-2010, 12:07) *
Tja, kärnkraften SKA ju läggas ner så jag vet inte om vi kan förlita oss på den ens.

Är du säker? wink.gif
Jan Lindgren
CITAT (ängsvädd @ 26-08-2010, 12:03) *
Mycket ansvarslöst mot oss och kommande generationer att förorda kärnkraft, det finns ingen säker förvaring av avfallet sad.gif

Varför skulle inte vind-, våg-, vattenkraft, biogas kunna vara tillräckligt för oss? Vi har ju knappt påbörjat några av dessa satsningar.


Hej!
Det finns säker förvaring för det lilla avfall som blir. Det nuvarande avfallet ska inte förvaras. Det ska användas några hundra år till i nya kärnkraftverk. Med fjärde generationens kärnkraftverk så behöver vi inte bryta ny uran på flera hundra år.

Våg, vind, vatten, biogas är helt tillräckligt om vi inte vill stoppa koldioxidutsläppen.

MVJ
Jan Lindgren
Solstorm
Jag förstår dig helt och fullt Christa. Det skulle vara en mardröm om det skulle placeras ett vindkraftverk inom hörhåll för mig. Åsynen av dem klarar jag men inte ljudet.
KRT
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 12:11) *
Är du säker? wink.gif

Ganska, men man vet ju aldrig med politiker flirting.gif
Gunilla T
Är jag den enda som tycker detta med energi är riktigt , riktigt svårt att ta ställning till?..ibland tycks svaren vara enkla...

Jag gillar inte vindkraften pga vad den gör med naturen och fågellivet...

Beträffande kärnkraften och påståendet om att den är så ren undrar jag varför ingen nämner uranbrytningen? ...och varför har vi ingen uranbrytning i Sverige? Framtill 70-talet bröts det uran här men inte sedan dess vad jag vet. Det kostade staten hundratals miljoner att restaurera och återställa de enorma landskapsingreppen efter uranbrytningen.

Så numera bryter man uran huvudsakligen i Namibia, Uzbekistan, Kazakstan, Australien och Canada. I de två senare länderna sker brytningen i huvudsak i områden som befolkas av ursprungsbefolkningen.

Hur kommer det sig om nu kärnkraft är den riktiga lösningen? Sverige är det land som har mest kärnkraftsel per capita men de fattiga länderna får stå ut med uranbrytningen.

Ingen som funderar över alternativet lägre enrgiförbrukning?
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 25-08-2010, 22:24) *
Förra veckan var jag ute och letade steklar i skuggan av vindkraftverken på Risholmen i Göteborgs hamninlopp en inte helt vindstilla dag. Jag förstår varför de är placerade därute.
ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh hela tiden. sad.gif


Ja jag står ut någon timme men sedan blir jag irriterad i största allmänhet.

CITAT (Jan Lindgren @ 25-08-2010, 20:13) *
Hej!
Du får vänja dig vid att ha 40 dB i sovrummet eller ha fönstret stängt. Du får också acceptera 70 dB infraljud. Om det ger skador eller inte råder det delade meningar om.
Det värsta med vindkraft är att det förorsakar mer än tre gånger större utsläpp av koldioxid per kWh än kärnkraft.
Att lite stora fåglar och fladdermöss blir ihjälslagna av vindkraftverken är förmodligen helt likgiltigt för förespråkarna.
MVH
Jan Lindgren


Det var ett ljud som höll mig vaken häromnatten. Har aldrig hört det förut och det är nog en halvmil till närmaste vindkraftverk. Funderar ändå på om det var det jag hörde. Ljud kan ju under vissa förhållanden höras långt. Det var ett buller som steg och sjönk timme ut och timme in. Låg nog vaken 3 timmar innan jag till slut somnade.

Kan det ha varit infraljud? Läste om en som beskrev ljudet som en jättelik respirator som stönar och suckar.
ängsvädd
Absolut - lägre energiförbrukning är jätteviktigt.

Jag har bytt de lampor jag har tända mest mot led-lampor - de drar mindre el än energisparlampor och dessutom innehåller de i n t e kvicksilver o bly smile.gif Köpte mina på ledgiganten.se. Det är en liten sak man kan göra för att minska energiförbrukningen och minska spridningen av kvicksilver.

Håller med om att det mörkas med uranbrytningen och transporterna när det gäller kärnkraften, inte heller sårbarheten eller möjlighet till vapenspridning. Kärnkraften går iaf fetbort för mig.

Möjlighet att utnyttja våra sopor till att göra biogas tror jag på.
Jan Lindgren
Hej!
Självklart ska vi spara energi. Det gör väl alla efter bästa förmåga.
Jag håller med Gunilla att vi borde bryta uran i Sverige eftersom vi tillsvidare behöver uran. Så småningom kommer vi att slippa uranbrytning i några hundra år. All malmbrytning och cementtillverkning orsakar skador på naturen. Vi måste ändå prioritera, mer koldioxid och metan i atmosfären eller kärnkraft. För mig är valet enkelt. Jag vill minska koldioxidhalten.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
CITAT (Christa @ 26-08-2010, 12:45) *
Ja jag står ut någon timme men sedan blir jag irriterad i största allmänhet.
Det var ett ljud som höll mig vaken häromnatten. Har aldrig hört det förut och det är nog en halvmil till närmaste vindkraftverk. Funderar ändå på om det var det jag hörde. Ljud kan ju under vissa förhållanden höras långt. Det var ett buller som steg och sjönk timme ut och timme in. Låg nog vaken 3 timmar innan jag till slut somnade.

Kan det ha varit infraljud? Läste om en som beskrev ljudet som en jättelik respirator som stönar och suckar.


Ibland får man väl slå dövörat till...

CITAT (Gunilla T @ 26-08-2010, 12:40) *
Är jag den enda som tycker detta med energi är riktigt , riktigt svårt att ta ställning till?..ibland tycks svaren vara enkla...
-------------------------------------------
Ingen som funderar över alternativet lägre enrgiförbrukning?

tummenupp.gif
andersen
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 11:56) *
Vi får nog förlita oss på kärnkraften åtskilliga år framöver. Vi har ju något som heter vinter. Här i norden kommer nog våg o vinkraft bara att vara marginella energikällor under lång tid framöver.


Varför det? Faktum är att Danmark har långt mer vindkraft än Sverige och Danmark ligger i norden, andra länder som har myket vindkraft är Tyskland, sedan är det ju så att jag och dom flesta andra har röstat att kärnkraften skall bort.
Gossen Ruda
Beträffande uranbrytning i Sverige. Jo det finns och går att utvinna men fn inte till konkurrenskraftiga priser. Visserligen får man göra enorma dagbrott för att komma åt berglagren men det går. Många stönar över miljöskadan men landskapet går att återställa. Människan är så fruktansvärt konservativ och tror att det bara är det nuvarande som fungerar. För bara 100-200 år sen fanns det knappt några träd i närheten av bebyggelse, de var fällda för att få ved. För 10000 år sen, en hickning i jordåldern, var norra delen av Sverige täckt av is. I sydost låg Baltiska issjön men en del av sydvästsverige stack upp.

Avfallshanteringen från kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2010, 16:00) *
Beträffande uranbrytning i Sverige. Jo det finns och går att utvinna men fn inte till konkurrenskraftiga priser. Visserligen får man göra enorma dagbrott för att komma åt berglagren men det går. Många stönar över miljöskadan men landskapet går att återställa. Människan är så fruktansvärt konservativ och tror att det bara är det nuvarande som fungerar. För bara 100-200 år sen fanns det knappt några träd i närheten av bebyggelse, de var fällda för att få ved. För 10000 år sen, en hickning i jordåldern, var norra delen av Sverige täckt av is. I sydost låg Baltiska issjön men en del av sydvästsverige stack upp.

Avfallshanteringen från kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta.


Vilka har du tänkt som skall jobba där?
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 26-08-2010, 16:04) *
Vilka har du tänkt som skall jobba där?

Var? Vi har fö nära en halv miljon arbetslösa och det finns hur många som helst som vill komma hit och jobba.
gnon49
Visst kan och vi gjort samhället mer energieffektivt. Men vi kommer obönhörligen att ändå öka vår energiförbrukning sakta men säkert. Vi blir ju inte färre varken i Sverige eller världen i övrigt. Vi måste ha en energiframställning som är relativt stabil. En torr sommar följt av en sträng vinter och vi går nästan på knäna redan idag. Kan inte se några alternativ inom en snar framtid som kan ersätta kärnkraften.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2010, 16:06) *
Var? Vi har fö nära en halv miljon arbetslösa och det finns hur många som helst som vill komma hit och jobba.


Ja ja, dom lär ju inte leva något långt liv,så några ålderdoms hem lär inte behövas.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 16:07) *
Visst kan och vi gjort samhället mer energieffektivt. Men vi kommer obönhörligen att ändå öka vår energiförbrukning sakta men säkert. Vi blir ju inte färre varken i Sverige eller världen i övrigt. Vi måste ha en energiframställning som är relativt stabil. En torr sommar följt av en sträng vinter och vi går nästan på knäna redan idag. Kan inte se några alternativ inom en snar framtid som kan ersätta kärnkraften.

Så länge de stora elproducenterna tror att kärnkraften ska finnas kvar så är de minimalt intresserade av alternativa projekt: Men ges det ett definitivt besked om stängning så ska ni se att det plötsligt händer saker... (Många biltillverkare var helt ointresserade av att tillverka energhisnåla bilar, men när kraven ställdes på allvar så hände det saker väldigt kvickt....) Ersättningsproduktion för kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta...
Christa
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 16:07) *
Visst kan och vi gjort samhället mer energieffektivt. Men vi kommer obönhörligen att ändå öka vår energiförbrukning sakta men säkert. Vi blir ju inte färre varken i Sverige eller världen i övrigt. Vi måste ha en energiframställning som är relativt stabil. En torr sommar följt av en sträng vinter och vi går nästan på knäna redan idag. Kan inte se några alternativ inom en snar framtid som kan ersätta kärnkraften.


Det finns fortfarande MASSOR att göra i Sverige när det gäller att spara energi. Det slösas väldigt och vi är bortskämda med billig el. I centraleuropa där elen alltid varit dyrare än här är industrin t ex mer energieffektiv. Har för mig de sa i TV att det går åt 3 gånger så mycket energi för att tillverka en bil i Sverige mot vad det gör i Tyskland. Är inte hundraprocentigt säker på siffran men tror det var så.

Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...

Mamma var i england i maj en gång och hon har aldrig frusit så inomhus som hon gjorde där. Vi är bortskämda helt enkelt.
Huggorm
CITAT (Christa @ 26-08-2010, 16:54) *
Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...

Mamma var i england i maj en gång och hon har aldrig frusit så inomhus som hon gjorde där. Vi är bortskämda helt enkelt.

Så är det, i länder det nästan är varmt nog att inte behöva värma husen eller isolera fryser man mest. Indien på vintern är inte kul heller. 25 grader på dagen, och neråt frost på natten. Då gäller det att krypa ner långt under täcket.

Men för att lösa problemet med onödigt höga inomhustemperaturer i Sverige, så är det bara att sluta låta uppvärmningskostnaden ingå i hyran. Kan folk påverka sin levnadskostnad så är man beredd att sänka temperaturen, men inte annars. Samma med vatten, både kallt och varmt.
Gossen Ruda
Visst går det att spara energi men knappast så mycket att vi kan undvara kärnkraften i ett överblickbart perspektiv. Vindkraften kommer att förbli en marginell företeelse, om vi inte ställer en vindsnurra på var hundrade meter eller något ditåt. Sen står de stilla när det inte blåser, likaså vågkraftverken. För opålitligt helt enkelt.

Inga fara för arbetarna i urangruvorna, det finns skyddutrustning och maskiner. Man behöver inte bryta för hand.
andersen
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 16:07) *
Visst kan och vi gjort samhället mer energieffektivt. Men vi kommer obönhörligen att ändå öka vår energiförbrukning sakta men säkert. Vi blir ju inte färre varken i Sverige eller världen i övrigt. Vi måste ha en energiframställning som är relativt stabil. En torr sommar följt av en sträng vinter och vi går nästan på knäna redan idag. Kan inte se några alternativ inom en snar framtid som kan ersätta kärnkraften.


Energiförbrukningen minskar i Sverige, och det ganska mycket, tackvare bättre hus, energisnålare maskiner mm.

CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2010, 17:03) *
Inga fara för arbetarna i urangruvorna, det finns skyddutrustning och maskiner. Man behöver inte bryta för hand.


Fast visst var det väl så att arbetsmiljön för arbetarna var det största orsaken till att man la ner uranbrytningen i ranstat? minnet sviktar lite för det var länge sedan.
Christa
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 17:02) *
Så är det, i länder det nästan är varmt nog att inte behöva värma husen eller isolera fryser man mest. Indien på vintern är inte kul heller. 25 grader på dagen, och neråt frost på natten. Då gäller det att krypa ner långt under täcket.

Men för att lösa problemet med onödigt höga inomhustemperaturer i Sverige, så är det bara att sluta låta uppvärmningskostnaden ingå i hyran. Kan folk påverka sin levnadskostnad så är man beredd att sänka temperaturen, men inte annars. Samma med vatten, både kallt och varmt.


Det håller jag med om. Jag har sett många som bor i lägenhet som har fönster öppna jämt och ständigt för att vädra ut värmen istället för att stänga av elementet.

När jag bodde i lägenhet så sprang jag och en vänsterpartist runt i hela området och stängde dörrar till trapphusen när folk ideligen lät dem stå öppna mitt i vintern.

Men det finns en hake och det är att de som anser sig ha råd fortsätter att slösa antingen de bor i villa eller lägenhet.
Huggorm
CITAT (Christa @ 26-08-2010, 17:26) *
Det håller jag med om. Jag har sett många som bor i lägenhet som har fönster öppna jämt och ständigt för att vädra ut värmen istället för att stänga av elementet.

När jag bodde i lägenhet så sprang jag och en vänsterpartist runt i hela området och stängde dörrar till trapphusen när folk ideligen lät dem stå öppna mitt i vintern.

Men det finns en hake och det är att de som anser sig ha råd fortsätter att slösa antingen de bor i villa eller lägenhet.

Här brukar också ytterdörren stå öppen så det blir svinkallt i trapphuset. Dörren är låst på natten, och för att låsa upp måste man gå dit. Då ställer vissa grannar upp den för att deras nattliga besökare skall komma in lätt. Jag stänger naturligtvis dörren så fort jag kan whistling.gif

Det är ju ganska få som anser sig rika nog för att slösa på värmen när de måste betala den själv. Så få att det inte är något större problem skulle jag tro.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 26-08-2010, 17:06) *
Fast visst var det väl så att arbetsmiljön för arbetarna var det största orsaken till att man la ner uranbrytningen i ranstat? minnet sviktar lite för det var länge sedan.

Nej, det var mest lönsamheten och landskapspåverkan, uranhalten är mycket låg. Ranstad.
gnon49
CITAT (andersen @ 26-08-2010, 17:06) *
Energiförbrukningen minskar i Sverige, och det ganska mycket, tackvare bättre hus, energisnålare maskiner mm.
Fast visst var det väl så att arbetsmiljön för arbetarna var det största orsaken till att man la ner uranbrytningen i ranstat? minnet sviktar lite för det var länge sedan.

Du har säkert rätt. Får läsa på lite bättre.
Meni det långa perspektivet tror jag att vi kommer att öka vår användning av el. Vi är ju trots allt lite bekväma av oss och vill gärna ha produkter som gör livet lite lättare. Hur många har en eltandborste förresten?
Jan Lindgren
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 16:12) *
) Ersättningsproduktion för kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta...



Hej!
Du har tydligen ny information som jag missat. Berätta vad som kan ersätta kärnkraft. Hela världen är inresserad. Jag hoppas att du inte menar kol, olja och gas.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
Jag är övertygad om att det går att fixa om man lägger manken till, precis som Rudan anser om kärnavfallsförvaringen (Det var Rudas uttalande jag glatt travesterade, vilket nog den uppmärksamme redan upptäckt)
Jan Lindgren
[quote name='Christa' date='26-08-2010, 16:54' post='1279945']

Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...





[quote name='Christa' date='26-08-2010, 16:54' post='1279945']

Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...

Hej!
Jag har försökt att hålla 16 grader inomhus men det går inte för min frus fingrar fungerar för dåligt vid den temperaturen. Så hur ska jag kunna sänka temperaturen? De flesta har kanske inte alltför varmt.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
Det beror ju vad man har för uppvärmning av bostaden, men för vissa kan det kanske fungera att sänka temperaturen på kvällen och höja den igen på morgonen. De flesta vill ju ändå hade det svalt när dom sover. Men de flesta uppvärmningskällor har väll för stor fördröjning för att det skall fungera bra.

Jag har för övrigt haft 15-16 grader i stugan de sista nätterna nu, och det funkar. Jag har bestämt mig för att inte tända i kaminen förrän augusti är över, och det verkar ju kunna gå utan större problem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon