Motti
Har ni plockat era första lingon än ?förstår att de mognar olika beroende på vart man bor i landet,här i småland är det just på gränsen till att de är mogna,men blir det bra väder drar jag nog till skogs nästa vecka och plockar lite till husbehov.Vad jag inte gillar är när folk plockar dom omogna av ren snikenhet angry.gif lingon ska ju ha ett frostnyp igentligen innan man tar dom.
ninnisky
Nästa vecka kan du få svar av mig biggrin.gif - ska till Dalarna då för att besöka vänner och förhoppningsvis även plocka några hinkar lingon. De lär vara mogna för omogna plockar vi aldrig. Fy på dom som gör det thumbdown.gif
Motti
Ja fy på dom som plockar omogna nono.gif hoppas du inte träffar på någon björn då,Dalarna är så himmla vackert har varit där en del, hoppas du får en fin vistelse:)
ninnisky
CITAT (Motti @ 25-08-2010, 19:53) *
Ja fy på dom som plockar omogna nono.gif hoppas du inte träffar på någon björn då,Dalarna är så himmla vackert har varit där en del, hoppas du får en fin vistelse:)


Tack! Javisst är Dalarna vackert. Åker dit varje höst sedan många år tillbaka.
Har faktiskt tänk på risken att möta björn för alldeles i närheten av Gesunda (dit vi ska) sågs två björnar förra veckan..
Motti
Du får ta med ärtbössan då giggle.gif själv har jag varit en del i Mora med omnejd har en vännina som har släkt där så jag har varit med henne en del ,har varit på¨Zornmuset och Zorngården bla och gubben har varit där och jagat Hare samtidigt då.Ja så har man ju varit i Nusnäs förstås :)Finns så många mysiga ställen där uppe.
Lady Hamilton
Jag plockade mina första lingon för 2 veckor sedan 5L fullmogna Men så har vi haft väldigt bra väder i sommar Men jag tror att det finns lingon även nu att plocka för de som ej ännu hunnit
Meriona
Nej jag har inte börjat plocka lingon än, och jag är ändå 44 år. crazy.gif Men jag har sett att de är mogna och fina här åtminstone.
Motti
Nästa vecka är det nog dags här !jag och en granne i byn ska i väg till skogs och plocka men för hand,gillar inte bärplokare heller blir så mycket "bös".
zissi
Vi har haft en mysig skogsdag i dag. Letade svamp och hittade lite kantareller, några bleka taggsvampar och en fin Karl-Johan.
Sen hittade vi 4 liter lingon utmed den gamla skogsvägen vi promenerade på, bara på vägkanterna alltså. Trodde inte de var riktigt mogna än så vi hade inte med oss någon hink utan vi fick ta en ICA-kasse att plocka dem i. Det gick bra för de var torra och fina. Några omogna följde nog med, någon vecka till kan man nog vänta innan man tar stora hinken med ut i lingonskogen.
Så härligt med dagar som idag, strålande sol och T-shirtväder wub.gif tummenupp.gif biggrin.gif . Det behövs efter allt regnande.
[attachment=54480:_rets_f_...g_100828.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon