Full version: TV-kanaler
malcolm
Numera finns det många TV-kanaler att välja på, många fler än under min uppväxt och ibland kan det tom. vara svårt att välja vilken man vill titta på. Personligen tycker jag SVT står sig bra i konkurrensen gentemot de kommersiella kanalerna och det kan vara skönt att slippa reklamavbrotten. Tittar annars en del på Animal Planet, Discovery och History Channel, föredrar faktaprogram före ren underhållning nu för tiden och det är ytterst sällan jag ser på film.
andersen
Kunskapskanalen är min favorit, nyheter på ettan och tvåan, annars så ser jag mindre och mindre på tv, har precis betalat 512kr? på tv licensen dyrt!

Fel 519kr var det!
Huggorm
TV6 är nog den jag ser mest på, men det blir ju en del discovery. Och nyheterna på ettan, tvåan och fyran. Men jag tittar egentligen inte mycket på Tv, den står bara på medan jag sitter vid datorn och så tittar jag med ett halvt öga
andersen
Har åxå en parabol, med tusentals kanaler, min fru tittar på ett par av dom.
andersen
Har åxå en parabol, med tusentals kanaler, min fru tittar på ett par av dom.
*Stintan*
Vet inte ens vilka kanaler jag har riktigt men det är visst 17 st tror jag. Ser inte så mycket på TV men tittar jag så blir det mest 1, 4, 6 och kunskapskanalen.
fuchsian
Gillar bra engelska deckare och även deras "kostymsfilmer, de brukar ju vara på 1;n 2;n
sedan gillar jag VIASAT History. Viasat Reality, TV Fakta, TV4+ och TV4, annars kan det kvitta, javisst glömde Norges TV3, för språkets skull. Har även barabol, men inget för mig. ..... fuchian .....
malcolm
Trodde det skulle vara fler som tittade på tex. Animal Planet men så klart.... här verkar det mest vara mest äldre människor som inte har den kanalen eller några andra heller om de inte är gratis.
Aqvakul
Jag har en massa kanaler men tittar nästan bara på SVT och 4:an....
Huggorm
Jag skulle nog se en del på animal planet om jag hade den, men aldrig i livet att jag skulle betala för kanaler. Gratisutbudet är mer än nog för min del.
malcolm
CITAT (andersen @ 26-08-2010, 18:27) *
Kunskapskanalen är min favorit, nyheter på ettan och tvåan, annars så ser jag mindre och mindre på tv, har precis betalat 512kr? på tv licensen dyrt!

Fel 519kr var det!

tv-licensen är på 173 kr/mån
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 26-08-2010, 19:31) *
tv-licensen är på 173 kr/mån

173 x 3 = 519 = kvartalsavgiften....
fuchsian
Malchom, javarrs, animal planet sveper förbi, men jag är rätt så mätt på TV-tittande, det blev nog då jag senast opererade min fot 6 år sedan som jag hängde vid TV dagarna i ända.

Nu spelar jag in från de kanaler jag nämnde och tittar då jag känner för det. ....fuchian...
Biggan_
Jag ser sällan på tv, och om jag ser, så blir det på reklamfria kanaler! Hatar tv-reklamen! thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 26-08-2010, 19:27) *
Trodde det skulle vara fler som tittade på tex. Animal Planet men så klart.... här verkar det mest vara mest äldre människor som inte har den kanalen eller några andra heller om de inte är gratis.


Finns ju massor man kan se på internet. En massa betalkanaler repriserar ju sina program hela tiden som en rundgång.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 19:33) *
173 x 3 = 519 = kvartalsavgiften....

Kvartal, borde det inte vara x4 i såna fall?
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 19:47) *
Kvartal, borde det inte vara x4 i såna fall?

giggle.gif Hur många månader är dina kvartal?
netha
CITAT (malcolm @ 26-08-2010, 19:27) *
Trodde det skulle vara fler som tittade på tex. Animal Planet men så klart.... här verkar det mest vara mest äldre människor som inte har den kanalen eller några andra heller om de inte är gratis.

Fördomsfullt uttalande. thumbdown.gif

PS: vilka räknar du till "äldre"? Hur ung är du själv? smile.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 19:47) *
Kvartal, borde det inte vara x4 i såna fall?

Var det inte du som hade så tråkigt i skolan för att nivån var för låg och tempot för långsamt.....

kvartal = 1/4 år = 3/12 år = 3 månader
tertial = 1/3 år = 4/12 år = 4 månader

Hur ofta betalar du TV-licens, eller gör du som moderata ministrardvs struntar i att betala... confused.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 19:54) *
Var det inte du som hade så tråkigt i skolan för att nivån var för låg och tempot för långsamt.....

kvartal = 1/4 år = 3/12 år = 3 månader
tertial = 1/3 år = 4/12 år = 4 månader

Hur ofta betalar du TV-licens, eller gör du som moderata ministrardvs struntar i att betala... confused.gif


rotfl.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 19:54) *
Var det inte du som hade så tråkigt i skolan för att nivån var för låg och tempot för långsamt.....

kvartal = 1/4 år = 3/12 år = 3 månader
tertial = 1/3 år = 4/12 år = 4 månader

Hur ofta betalar du TV-licens, eller gör du som moderata ministrardvs struntar i att betala... confused.gif

Tänkte fel, ursäkta
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 19:47) *
Kvartal, borde det inte vara x4 i såna fall?



Nja en kvart är lika med en fjärdedel så då blir det tre månader.



Ser en del på Animal Planet , den ingår i det utbud vi har som ingår i hyran. Vi har 32 kanaler har jag för mig.

Retar mig på reklamen men ibland är det bra program på reklamkanalerna som jag ser på . Värst tycker jag trean är , nästan mer reklam än program.

Ju fler kanaler desto mindre TV-tittande blir det faktiskt , inte för att det finns så mycket bra att välja mellan utan för att man blivit " mätt ". Sedan är det så att en del program som gått på en kanal kommer i " repris " på en annan kanal t ex filmer, serier mm .
Elisabeth-Västkustkolonisten
Netha till dom äldre räknar han "panchisarna" som han kallar pensionärer.

Men hellre avstår jag från sådant än att behöva gnälla över ekonomin
gnon49
svt är klart favorit hos mig. Av tv4:s kanaler är det bara faktakanalen jag någon enstaka gång tittar på. Discovery stpr ut för att den är så erbarmeligt dålig. Simson på tv 6 tittar jag titt som tätt. CNN tittar jag på om det hänt något stort i världen. Tv3 o 5 ser jag aldrig på. Har säkert fler kanaler men vet faktiskt inte vilka eftersom jag aldrig tittat på dom.
skånepåg
5-6an är de enda man behöver ^^
Snart börjar ju Ullared biggrin.gif
netha
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-08-2010, 20:01) *
Netha till dom äldre räknar han "panchisarna" som han kallar pensionärer.

Men hellre avstår jag från sådant än att behöva gnälla över ekonomin

Ok ... jag är inte pensionär, men skulle aldrig få för mig att ta extra betalkanaler utöver de som jag har i kabelnätet ... ser inte så mycket på teve.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-08-2010, 20:01) *
Netha till dom äldre räknar han "panchisarna" som han kallar pensionärer.

Men hellre avstår jag från sådant än att behöva gnälla över ekonomin


Men hur många pensionärer hade svarat att dom inte har betalkanaler?
xlxl67
svt1 o svt2 för deras kulturutbud och fina blandning på program.

Är så trött på reklam särskilt i 4an.
Anma
Den kanal jag tittar mest på finns inte med i listan. TV4 Fakta.
Meriona
Kunskapskanalen, 1an och 2an fanns med, men inte mina andra favvosar SVT24, TV4 fakta och National Geographic. History har mycket bra. VH1 sena lördagkvällar är skönt. Men det är inte så våldsamt många timmar per vecka jag tittar på TV, ska erkännas. Animalplanet tittade jag på mycket förr, men jag har lessnat på alla repriser, när samma program kommer tillbaka halvårsvis så är det inte kul alls.

aanderss
tacka vet jag svt
gnon49
Ja är det någon grupp i samhället som har råd med betalkanaler så är det pensionärerna. Nu pratar jag generellt som grupp, inte enskilda. Och pensionärer i gemen har nog samma krav på tv-utbudet som alla andra. Man förändras inte över dagen bara för att fyllt pensionär.
Biggan_
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 21:24) *
Ja är det någon grupp i samhället som har råd med betalkanaler så är det pensionärerna. Nu pratar jag generellt som grupp, inte enskilda. Och pensionärer i gemen har nog samma krav på tv-utbudet som alla andra. Man förändras inte över dagen bara för att fyllt pensionär.


....och för många pensionärer är det kanske ända nöjet!
Aqvakul
Yngre pensionärer (65-74 år) är genomsnittligt en myckt köpstark grupp. De har relativt höga inkomster, men framförallt rejäla förmögenheter. Många är ändå ganska försiktiga med sin konsumtion.
Meriona
Min pappa är 84 år och ser gärna på TV på vintern när han inte kan segla. Men nu är ögonen usla, så om planerad operation funkar så kommer han säkert att vara extra TV-sugen i vinter. Han gillar dokumentärer på Discovery och gamla repriser av komediserier. Och sport. Inte såna tråkiga "pensionärsprogram" som jag gillar, typ Antikrundan. blink.gif
Aqvakul
Mer OT: Antikrundan är väl inget pensionärsprogram. Jag har följt varenda program sen starten och då var jag tydligen typ 37 år.... Pensionär vid 37 - vilket öde...
Snöflinga

Det mesta av vad jag ser på TV går genom datorn. Då kan man välja tidpunkt själv vilket för mig är praktiskt. Det bästa är också att reklamen är minimerad till högst 2 min. tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2010, 21:26) *
....och för många pensionärer är det kanske ända nöjet!

Så är det. På den tiden då jag jobbade som TV-reparatör träffade man ofta pensionärer som var helt förtvivlade över att TV:en gått sönder. Då gällde det att laga snabbt, så blev dom oändligt tacksamma.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 21:30) *
Yngre pensionärer (65-74 år) är genomsnittligt en myckt köpstark grupp. De har relativt höga inkomster, men framförallt rejäla förmögenheter. Många är ändå ganska försiktiga med sin konsumtion.


Var har du hämtat den faktan?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Stintan det undra jag också. Han måste leva i en drömvärld men i alla fall inte i verkligheten
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2010, 15:02) *
Var har du hämtat den faktan?

Igår på nyheterna nämnde dom någonting om hur många pensionärer som är miljonärer, jag kommer inte ihåg exakt men det låg runt 10%. Jag tror de flesta pensionärer har det ganska gott ställt, men de som varit hemmafruar hela livet och inte samlat ihop några pensionspoäng har det lite magrare.
*Stintan*
Vad jag har läst så är medelinkomsten bland pensionärer 12.000. Ca 800.000 personer har denna inkomst eller lägre.

Förmögenheterna finns nog i de flesta fall fastigheter d.v.s. boendet och är inget som går att varken äta eller handla för.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2010, 17:19) *
Förmögenheterna finns nog i de flesta fall fastigheter d.v.s. boendet och är inget som går att varken äta eller handla för.

Så är det naturligtvis. Och mycket fastighetsskatt eller vad det nu kallas nu för tiden blir det.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 17:21) *
Så är det naturligtvis. Och mycket fastighetsskatt eller vad det nu kallas nu för tiden blir det.



Ja den fastighetsskatten skulle ju drabba 1% av befolkningen och då de allra rikaste så den kanske drabbar även någon pensionär som är multimiljonär.

Min egen pension ligger långt under medel och det finns 0 förmögenhet så jag drabbas inte av den skatten. Har aldrig varit hemmafru. Däremot betalar jag i dagsläget mer i skatt på min ynka pension än vad en förvärvsarbetande med samma inkomst gör.
andersen
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 17:21) *
Så är det naturligtvis. Och mycket fastighetsskatt eller vad det nu kallas nu för tiden blir det.


Vad har du fått det ifrån? fastighetsskatten är låg för pensionärer! fyra procent av ägarens inkomst är max beloppet som en pensionär kan betala i fastighetsskatt!
malcolm
CITAT (netha @ 26-08-2010, 19:54) *
Fördomsfullt uttalande. thumbdown.gif

PS: vilka räknar du till "äldre"? Hur ung är du själv? smile.gif

55 men jag har äldre bröder och en mamma på 93 samt en del grannar av äldre årgång.
malcolm
Skulle ha sett "Vem vet mest" på SVT 2 nu men det har flyttats på pga. nå´n sport... ranting.gif
Meriona
CITAT (malcolm @ 27-08-2010, 19:03) *
Skulle ha sett "Vem vet mest" på SVT 2 nu men det har flyttats på pga. nå´n sport... ranting.gif

Precis! Hur kan man bara göra slikt? thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon