Full version: Omänskligt
mamamaggan
Måste vara fel på våra lagar/regler om det kan få gå till så här.

Nu står det ingenting om varför de inte får vara kvar i Sverige. Ibland är det så stelbent att de måste åka hem och ansöka om att få uppehållstillstånd i Sverige . Om det gäller för sådana här fall vet jag inte men man har ju läst om andra fall där det varit så.

Man skäms över att det får gå till så här och att vi kallar oss för ett civiliserat land.
Huggorm
Anledningen till att de blir hemskickade är troligtvis att de inte har flyktingstatus. Det katastrofala är att det har tagit fem år att komma fram till det. En vecka hade räckt, och då hade det inte hunnit bli några barn.

Hur svårt är det att få uppehållstillstånd i Elefenbenskusten? En lösning vore ju att kvinnan flyttar dit. Eller så kan Ryssland låta mannen få uppehållstillstånd i där, för jag gissar att det landet inte tar emot speciellt många flyktingar. Är dom gifta borde det gå att lösa åt ett eller andra hållet.
Carl

Det tar alldeles för lång tid att utreda dessa ärenden. Om man nu inte har fått tillstånd att stanna i Sverige ska man INTE skaffa barn. Dom kanske skaffade barn för att underlätta att få stanna i Sverige . Dom ska ut!
Gunilla T
Dethär beslutet måste strida mot Barnkonventionen som Sverige undertecknat.
malcolm
CITAT (Carl @ 27-08-2010, 16:54) *
Det tar alldeles för lång tid att utreda dessa ärenden. Om man nu inte har fått tillstånd att stanna i Sverige ska man INTE skaffa barn. Dom kanske skaffade barn för att underlätta att få stanna i Sverige . Dom ska ut!

Håller med dig om att sådana här beslut tar alldeles för lång tid att fatta men jag tycker definitivt att de borde ha fått stanna i landet. Spekulerar inte i varför de skaffade barn men nu finns dessa och att skilja föräldrarna åt är inhumant, skall vi kanske tvångsabortera mödrar som blir gravida utan uppehållstillstånd eller...?
andersen
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 16:49) *
Eller så kan Ryssland låta mannen få uppehållstillstånd i där, för jag gissar att det landet inte tar emot speciellt många flyktingar. Är dom gifta borde det gå att lösa åt ett eller andra hållet.


Ryssland tar imot långt mera flyktingar än vad Sverige gör! men det är svårt att se det i statestik pga att flyktingar från tex tjetjenerien inte räknas pga att dom är ryska medborgare.

CITAT (Gunilla T @ 27-08-2010, 16:56) *
Dethär beslutet måste strida mot Barnkonventionen som Sverige undertecknat.


Helt klart att det är så.
Huggorm
CITAT (andersen @ 27-08-2010, 17:54) *
Ryssland tar imot långt mera flyktingar än vad Sverige gör! men det är svårt att se det i statestik pga att flyktingar från tex tjetjenerien inte räknas pga att dom är ryska medborgare.

Kan man verkligen räkna flyktingar från sitt eget land, som är flyktingar på grund av ett krig som man själv driver? Så stort som Ryssland är borde dom ta emot hundra gånger fler flyktingar än Sverige från länder som tex. Irak och Somalia där det varit mycket problem. Att skicka dit afghaner blir väll dumt, men nog borde dom ta större ansvar. Hur som helst bör dom ta emot den äkta mannen till en av sina medborgare.
Jan Lindgren
Hej!
Sverige har råd att ta emot fler flyktingar. Att vara generös i ett sådant här fall kostar relativt lite.
Vi har massor med lagar här i landet som i stort sett är bra men ibland blir det helt tokigt. Det borde finnas någon instans som i speciella fall kunde döma att man ska bortse från lagens bokstav och i stället se till samhällets målsättning.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 27-08-2010, 16:56) *
Dethär beslutet måste strida mot Barnkonventionen som Sverige undertecknat.

yes.gif
Huggorm
Men det kan migrationsverket inte ta hänsyn till, för då skulle det snart produceras barn kors och tvärs överallt på flyktingmottagningarna...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 22:08) *
Men det kan migrationsverket inte ta hänsyn till, för då skulle det snart produceras barn kors och tvärs överallt på flyktingmottagningarna...

lika cynisk som alltid...

Om du skulle ta och leta rätt på en trevlig flicka och bilda familj, så hade du nog fått en mer nyanserad bild av din omgivning... flirting.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 27-08-2010, 22:30) *
lika cynisk som alltid...

Om du skulle ta och leta rätt på en trevlig flicka och bilda familj, så hade du nog fått en mer nyanserad bild av din omgivning... flirting.gif

Ingen trevlig flicka vill ha mig eftersom jag är så cynisk -cry-.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 22:41) *
Ingen trevlig flicka vill ha mig eftersom jag är så cynisk -cry-.gif

Jodå, alla flickor älskar projektet "gör om min piojkvän"... tongue.gif smiley_small_hug.gif

Ju mer att förändra - desto bättre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon