Full version: Fästingar
Sidor: 1, 2
Christa
Jag får fästingar när jag är ute i skogen hur mycket kläder jag än har på mig. Jag börjar bli väldigt trött på det och undrar om ni har några råd.

Hjälper det att äta vitlök? Någonting borde det vara som gör att de föredrar vissa människor. Min sambo får nästan aldrig några på sig.

Är det vanligare med fästingar i vissa områden eller har de blivit vanligare i största allmänhet?

Där jag bodde tidigare fick jag nästan aldrig fästingar men här hade jag sju stycken på mig efter första svampturen 2004. Vi letar hus på landet och det vore bra att bo i ett mindre fästingtätt område men det kanske har ökat överallt?

Brukar ni få fästingar när ni är ute i markerna? Jag har börjat ha ljusa byxor på mig för att kunna ta bort dem direkt och då får jag plocka hela tiden. Undrar om det alltid är så många som kryper utanpå kläderna och det bara är det att jag inte sett det tidigare?
Huggorm
Fästingar sprids av vilda djur, och där det finns sådana finns det också fästingar. Men dom har ökat väldigt de sista åren.

En sak man kan göra är att ha speciella kläder när man är ute i naturen, som man sedan hänger av sig när man kommer hem, och låter hänga ett tag. Att ta en dusch direkt när man kommer hem hjälper också, då spolar man av sig många fästingar som ännu inte satt sig fast.
Christa
CITAT (Huggorm @ 28-08-2010, 14:37) *
Fästingar sprids av vilda djur, och där det finns sådana finns det också fästingar. Men dom har ökat väldigt de sista åren.

En sak man kan göra är att ha speciella kläder när man är ute i naturen, som man sedan hänger av sig när man kommer hem, och låter hänga ett tag. Att ta en dusch direkt när man kommer hem hjälper också, då spolar man av sig många fästingar som ännu inte satt sig fast.


Det var väldigt mycket vilda djur där jag bodde innan också, tyvärr... Älgarna åt upp mina äpplen och rådjuren blommor och grönsaker. Vi slänger alltid av oss kläderna när vi kommer hem och gör kontroll av hela kroppen plus att vi sedan inte använder de kläderna på några dagar. De fästingar jag fått har alltid suttit fast redan när jag kom hem. I höstas satt en på handloven när jag kom till bilen.

Nu kollar vi redan i skogen och när vi kommer till bilen.
Fenja
I år har jag med viss framgång använt bärnstenshalsband till katterna. Vet inte men det kanske kan fungera på människor med? Det är inte 100% men katterna har haft väsentligt mycket mindre fästingar än innan.
Mvh
Fenja
Red Top
Här kan du få information om riskområden och annat gällande fästingar:Fästing.nu
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag knatar runt överallt i naturen i högt gräs, skog mm. och får aldrig fästingar, jag byter inte kläder när jag varit ute i naturen isåfall skulle jag få byta om flera gånger per dag. Jag gosar även med hundar som kryllar av fästingar, bor i fästingtätt område (högriskområde för TBE). Inte vet jag vad jag gör, jag äter vitlök ibland men inte så värst mycket mer än vad jag tror de flesta andra gör.

Kanske det är vikten? Det var ju någon som forskat som upptäckt att myggor hellre biter överviktiga än icke överviktiga personer, kanske det är likadant med fästingar?? Jag väger inte så mycket snarare något underviktig än överviktig.
Huggorm
Fästingar går på allt från grodor till älgar, så jag är inte så säker på att de går på vikten. De hugger på allt som går förbi det grässtrå där de klättrat upp.
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 14:59) *
Och jag knatar runt överallt i naturen i högt gräs, skog mm. och får aldrig fästingar, jag byter inte kläder när jag varit ute i naturen isåfall skulle jag få byta om flera gånger per dag. Jag gosar även med hundar som kryllar av fästingar, bor i fästingtätt område (högriskområde för TBE). Inte vet jag vad jag gör, jag äter vitlök ibland men inte så värst mycket mer än vad jag tror de flesta andra gör.

Kanske det är vikten? Det var ju någon som forskat som upptäckt att myggor hellre biter överviktiga än icke överviktiga personer, kanske det är likadant med fästingar?? Jag väger inte så mycket snarare något underviktig än överviktig.


Intressant! Jag är inte överviktig men jag ligger på gränsen till diabetes typ 2 och har själv funderat på om sött blod kan vara intressantare. Dock borde det inte vara sött efter några timmar i skogen och barn får ju ofta fästingar så jag får inte ihop det riktigt ändå.

Lyckost dig Åsa som slipper dom! Jag håller på att bli fnoskig eftersom jag älskar att gå i skogen. Förra hösten blev jag så trött på alltihop så jag stannade hemma.
Meriona
Det går i perioder hur mycket fästingar vi får på oss, och vi går istortsett i samma skogar sen 20 år tillbaka. Ett år har vi fått 20 minst var på oss, förra året en enda totalt, det har skiftat väldeliga. Men sen jag vaccinerade mig mot TBE har jag inte fått en enda, typiskt va? wink.gif
Anki på Öland
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 14:59) *
Och jag knatar runt överallt i naturen i högt gräs, skog mm. och får aldrig fästingar, jag byter inte kläder när jag varit ute i naturen isåfall skulle jag få byta om flera gånger per dag. Jag gosar även med hundar som kryllar av fästingar, bor i fästingtätt område (högriskområde för TBE). Inte vet jag vad jag gör, jag äter vitlök ibland men inte så värst mycket mer än vad jag tror de flesta andra gör...........


Samma här - har sprungit i skogen sen jag var barnunge och haft hund i nästan 50 år och alltid bott i fästingtäta områden. Har i hela mitt liv haft 3 fästingar. Tror det är vår egen lukt som endera lockar till sig eller inte lockar till sig odjuren.
Anki
Blomstertanten
Jag tror det är som med myggorna,de gillar en del mer än andra. Jag blir sällan myggbiten och får knappt några fästingar alls trots att jag är ute i skog och natur ofta.
Huggorm
Jag har hittills plockat lös två fästingar idag, och haft flera krypande på mig. Antar att jag har flera på mig fortfarande, jag har inte orkat byta kläder eller duscha. Man vänjer sig vid fästingarna och orkar inte bry sig.
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 28-08-2010, 20:04) *
Samma här - har sprungit i skogen sen jag var barnunge och haft hund i nästan 50 år och alltid bott i fästingtäta områden. Har i hela mitt liv haft 3 fästingar. Tror det är vår egen lukt som endera lockar till sig eller inte lockar till sig odjuren.
Anki


Det konstiga i så fall är att jag som varit i skogen hur mycket som helst i 40 år utan att få fästingar nu inte kan sticka ut näsan utan att komma hem med fästingar på kroppen.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 28-08-2010, 20:39) *
Det konstiga i så fall är att jag som varit i skogen hur mycket som helst i 40 år utan att få fästingar nu inte kan sticka ut näsan utan att komma hem med fästingar på kroppen.

Du kanske "luktar" annorlunda i och med att du börjat få höga insulinvärden, kanske inte har med sötman i blodet att göra, som gjort att du plötsligt drabbas av kräken.....
Anki
netha
Vad är insulinnivå?

Är det högt/lågt blodsocker?
Åsa, mälardalen zon 2
Insulinet kanske har att göra med det jag äter ju väldigt lite socker, vitt vetemjöl mm. så då antar jag att man har låga insulinvärden??
Anki på Öland
Samma här.
Anki
Meriona
Det där med insulinvärden och att vara attraktiv stämmer då inte på oss iallafall, ett år hänger de jäklarna i klasar och nästa år lyser de med sin frånvaro. På oss båda, i samma skogar som alltid.
Christa
CITAT (Meriona @ 28-08-2010, 21:20) *
Det där med insulinvärden och att vara attraktiv stämmer då inte på oss iallafall, ett år hänger de jäklarna i klasar och nästa år lyser de med sin frånvaro. På oss båda, i samma skogar som alltid.


Förra året fick jag fästingar nästan varje gång jag var ute i skogen häromkring. Konstigt att det är olika år för dig. När det är torrperiod är de dock inte inte så aktiva. Det är först de senaste veckorna de har börjat dyka upp i år.
Huggorm
CITAT (Christa @ 28-08-2010, 21:31) *
Förra året fick jag fästingar nästan varje gång jag var ute i skogen häromkring. Konstigt att det är olika år för dig. När det är torrperiod är de dock inte inte så aktiva. Det är först de senaste veckorna de har börjat dyka upp i år.

Samma här, dom var ovanliga i början på sommaren när det var torrt, men blev vanliga efter att det började regna
netha
Hallå! Insulinvärde ... vad är det? Hur mäter man det?
Blev nyfiken eftersom jag aldrig hört något om det.

Kanske har det något att göra med att jag får myggbett medan maken aldrig någonsin blir biten
Meriona
Har inte fått en enda fästing iår, varken sonen eller jag, och då är vi ute och skuttar i skogen flera gånger i veckan (sonen spelar golf dessutom), både på Vnäs, Hunneberg och i Uddevalla. De har inte hittat oss ännu tydligen.
Anki på Öland
CITAT (netha @ 28-08-2010, 21:36) *
Hallå! Insulinvärde ... vad är det? Hur mäter man det?
Blev nyfiken eftersom jag aldrig hört något om det.

Kanske har det något att göra med att jag får myggbett medan maken aldrig någonsin blir biten

När du äter kolhydrater startar insulinproduktionen, om du är diabetiker funkar inte produktionen som den ska - i korta drag... och du mäter sockehalten i blodet hur mycket som produceras.
Anki
netha
CITAT (Anki på Öland @ 28-08-2010, 21:41) *
När du äter kolhydrater startar insulinproduktionen, om du är diabetiker funkar inte produktionen som den ska - i korta drag... och du mäter sockehalten i blodet hur mycket som produceras.
Anki

Ok Tack! Jag äter mycket kolhydrater, maken äter mindre.

Mitt blodsocker är lågt, makens också ganska lågt om man ser till långtidsmätning ... ca 4,8
Penningtäd
Hej!

Ja, hm...vilken parti röstar du på

Du kanske kan kontakta en psykolog mot fobi, för det kanske har ngt samband med fokusering. Jag har samma problem med f som du. Har inte haft f innan jag börjat leta efter de.

Jag funderar på att vaccinera mot TBE och skulle vilja veta mer om v (Vilken inkomst ska man ha? Nej skämt...)/Mvh
Christa
Är det ingen som känner till om det är vanligare med fästingar i zon 1-2 än vad det i zon 4? Det sägs ju vara mer fästingar längs kust och insjöar. Vi vill gärna bosätta oss någonstans där det inte är så gott om dem som här.

Förra sommare gick vi i högt gräs på orust och hela byxorna blev fulla med fästingar.
skogstroll
Jag bor i Tyresö utåt kusten och brukar dra på mig fästingar när jag pysslar runt i trädgården. Som "tur" är så är jag rätt nipprig vad gäller fästingar så om jag får en liten stackare på huden så känner jag det och kan inte sova på natten. Ibland sätter de sig och jag tar bort dem morgonen efter med pincett. Snart är det svamptur och då börjar di bli desperata efter käk, jag brukar få mina på höfterna av nån anledning, är väl extra saftig där. Tar pincett och drar dem rätt ut.
*Stintan*
[attachment=54550:Sverigekarta.jpg] Du får flytta upp till norrland Christa.
Red Top
CITAT (Christa @ 30-08-2010, 16:53) *
Är det ingen som känner till om det är vanligare med fästingar i zon 1-2 än vad det i zon 4? Det sägs ju vara mer fästingar längs kust och insjöar. Vi vill gärna bosätta oss någonstans där det inte är så gott om dem som här.

Förra sommare gick vi i högt gräs på orust och hela byxorna blev fulla med fästingar.

Jag förmodar att du inte läste mitt förra inlägg, så jag kör det väl i repris.

Om du klickar på länken, som jag nu har rödmarkerat, så får du upp en karta över vilka områden som har mest fästingar.
CITAT (Red Top @ 28-08-2010, 14:53) *
Här kan du få information om riskområden och annat gällande fästingar:Fästing.nu

Suz
CITAT (skogstroll @ 30-08-2010, 16:59) *
Som "tur" är så är jag rätt nipprig vad gäller fästingar så om jag får en liten stackare på huden så känner jag det Tar pincett och drar dem rätt ut.



Usch ja det är samma här! Tack och lov har jag inte fått så många, gubben får fler.
Han har alltid nån efter att vi varit ute i skogen.
Undantaget här är att jag vägrar ta bort dem själv för jag tycker de är så läskiga!
Gubben och/eller nån av ungarna kommer alltid farandes med pincetten när jag skriker i badrummet blush.gif

Fästingar är ett nedrans otyg!!
Vart i näringskedjan gör de nytta??? (seriös fråga för jag vet inte)

Anki på Öland
Det var bara TBE Red Top. Norrlands inland är väl ännu så länge fästingfria som Stintans karta säger men det tar säkert inte många år förrän dom är där också.
Anki
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 30-08-2010, 17:08) *
Det var bara TBE Red Top. Norrlands inland är väl ännu så länge fästingfria som Stintans karta säger men det tar säkert inte många år förrän dom är där också.
Anki

Dom tål inte rejäl tjäle eftersom dom övervintrar nedgrävda i marken, så det kommer ta tid innan de tagit sig in i norrlands inland. Men evolutionen gör dom väll allt mera köldtåliga samtidigt som klimatet blir varmare
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 30-08-2010, 17:08) *
Det var bara TBE Red Top. Norrlands inland är väl ännu så länge fästingfria som Stintans karta säger men det tar säkert inte många år förrän dom är där också.
Anki


Ja jag tror att utbredningen är något större än på kartan jag la in.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-08-2010, 18:44) *
Ja jag tror att utbredningen är något större än på kartan jag la in.

Ja, kartan är nog ett par år gammal, och dom har spridit sig ytterligare norrut de sista åren
Christa
CITAT (*Stintan* @ 30-08-2010, 17:03) *
[attachment=54550:Sverigekarta.jpg] Du får flytta upp till norrland Christa.


Hm, jag vill ju bo i zon 2 eller 3, verkar vara svårt att kombinera...

Undrar i alla fall om det finns variationer även i södra Sverige. Jag fick ju nästan aldrig fästingar där jag bodde tidigare.

Fick ni andra lika mycket fästingar för tio år sedan som ni får nu?

Det jag undrar är om de blivit vanligare överallt eller om de är vanligare här än där jag bodde tidigare.

Första gången jag var på svamtur här så har jag sju fastsugna fästingar på kroppen när vi kom hem!

Där jag bodde tidigare kanske jag fick en om året.
skogstroll
CITAT (Suz @ 30-08-2010, 17:08) *
Usch ja det är samma här! Tack och lov har jag inte fått så många, gubben får fler.
Han har alltid nån efter att vi varit ute i skogen.
Undantaget här är att jag vägrar ta bort dem själv för jag tycker de är så läskiga!
Gubben och/eller nån av ungarna kommer alltid farandes med pincetten när jag skriker i badrummet blush.gif


jag brukar gapa till jag med, om de sitter tillgängligt så tar jag bort dem själv under tandagnisslan och ett äcklat skrik. usch.... myggor och fästingar tycker jag är jättesmarrig i jämförelse med sambon, måste va nåt särskilt med mitt blod.. g.gif kan ligga flera timmar om natten och gömma mig undan myggor som hungrigt surrar runt mig ranting.gif
Solstorm
Fästingarna finns också väldigt långt norrut. De kanske inte övervintrar men de följer ju med fåglarna dit upp. I norska tidningar har det ibland varit artiklar om människor som fått borrelia där man absolut trott att fästingar inte fanns. Extra illa, eftersom borrelian är svår att diagnostisera så blir det ännu svårare där man inte förväntar sig att fästingar ska finnas.
*Stintan*
Har aldrig fått mycket fästingar trots att jag bott i fästingrikaste områden. Kanske 4 totalt i mitt liv. Hur klär ni er när ni är ute i skog och mark?
skogstroll
skumt... jag bor nära Stockholms skärgård och jag får rätt ofta fästingar. Sommartid kanske jag får 6, 7 styck och sen en eller två 'bonus-sugisar' vid den årliga svampplockningen i skogen. Brukar klä mig rätt heltäckande med långbyxor, stövlar, jacka men min gissning är att det är min värme eller blodgrupp eller doft som de dras till och snusar rätt på mig, hoppar ner i håret eller axlarna och busar sig vidare neråt saftigare trakter som höfterna och benen angry.gif

Eftersom jag vet att jag brukar få fästingar så har jag nerverna på spänn och känner rätt fort om jag har nåt på mig. Kläderna är ingen vits att använda igen före tvätt för ibland ligger de och lurar däri.
Solstorm
Jag har fullt med fästingar i trädgården. Går ofta barbent. Livet skulle ju vara outhärdligt om man skulle vara fullt påklädd jämt. Däremot så kollar jag över kroppen ofta. Minsta lilla kli någonstans så är jag som en hök och kollar. Tittar över kroppen också när det inte kliar, det är ett måste. Fast egentligen spelar det inte så stor roll för min del. Om de inte har borrelia så får de utav mig. Men jag vill ju inte ha TBE förstås, och jag bor ju nära vatten så den risken finns också.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2010, 13:04) *
...............Hur klär ni er när ni är ute i skog och mark?

Spelar ju inte så stor roll hur man klär sig om man inte går igenom någon slags desinficeringssluss när man kommer hem för dom följer ju med kläderna hem och klättrar upp och gör ett nytt försök om dom faller av när man tar av sig dom.....
Tror om man ser på dom senaste 20 åren dom har spridit sig och ökat i antal i samma takt som sjukdomarna spridit sig. Då, för 20 år sen fanns dom väl nästan bara från Roslagen och neråt utefter östkusten. Mest runt Stockholms skärgård och Gotland. Sen har dom både spridit sig och ökat i antal så det är väldigt få platser nu där dom inte finns.
Anki
skogstroll
jaa och ibland ligger de och lurar i sängen när de smarta som di är gömt sig i håret.... ranting.gif
Farbror Blå
Å hur är det med älvsborgs fästing? giggle.gif
JRo
Jag har totalt hittat en krypande på mig i år, men tidigare år har jag fått flera. Jag har dessutom fått betydligt färre bett av alla insekter denna sommaren, och de jag har fått har ej blivit så farliga. Så visst varierar det år från år.
Tidigare år tycker jag att det har hjälpt att rolla på Mygga på byxorna/armarna/händerna, när jag gjort det har jag aldrig fått en fästing på mig.
Anki på Öland
Under värmeböljan höll sig väl fästingarna i dvala på något svalt och fuktigt ställe men så fort det kom en regnskur kom dom fram igen.
Anki
Gossen Ruda
Tänkte bara pigga upp er lite. Igår kom inte en av mina arbetskamrater till jobbet, hos satt på sjukhuset istället. För en vecka sen fick hon en fästing på vänster smalben. Nu hade det blommat upp en stor rodnad där. Idag var hon på jobbet och visade upp sitt ben med en röd 7-cm blaffa. Nåja, 10 dagars antibiotikakur skall nog knäcka bakterierna. Om nån undrar var hon bor så tror jag det är i Kungälvstrakten.
Meriona
Måste säga att jag har mer ont av älglössen än av fästingarna. sad.gif
Solstorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-09-2010, 21:32) *
Tänkte bara pigga upp er lite. Igår kom inte en av mina arbetskamrater till jobbet, hos satt på sjukhuset istället. För en vecka sen fick hon en fästing på vänster smalben. Nu hade det blommat upp en stor rodnad där. Idag var hon på jobbet och visade upp sitt ben med en röd 7-cm blaffa. Nåja, 10 dagars antibiotikakur skall nog knäcka bakterierna. Om nån undrar var hon bor så tror jag det är i Kungälvstrakten.


Din arbetskamrat hade tur. Hälften av alla smittade får det röda märket och det är ju att vara tacksam för, värre för dem som inget märke får. Av de som kommer snabbt till läkare blir 90% botade om de får doxyferm. Jag, och fler med mig har fått kåvepenin. Kåvepenin botar INTE borrelia.
Huggorm
CITAT (Solstorm @ 03-09-2010, 13:19) *
Din arbetskamrat hade tur. Hälften av alla smittade får det röda märket och det är ju att vara tacksam för, värre för dem som inget märke får. Av de som kommer snabbt till läkare blir 90% botade om de får doxyferm. Jag, och fler med mig har fått kåvepenin. Kåvepenin botar INTE borrelia.

Jag fick kåvepenin mot min borrelia. Egentligen skrev läkaren ut något annat, men apoteket gav mig kåvepenin eftersom det skulle vara likvärdigt. Den röda svullnaden försvann i alla fall, det tog dock över ett halvår innan märket var helt borta.

En sak jag undrar på är om borrelia kan spridas mellan människor? Vad behövs i såna fall, att man blandar blod eller räcker det med mindre?

Edit: fel, jag fick kåvepenin utskrivet, men fick Tikacillin i stället. Kanske tur för mig då...
Solstorm
Huggorm, jag tycker att du ska gå och göra ett borreliatest! Kåvepenin och likvärdigt penicillin botar absolut inte borrelia!

Det finns en del uppgifter om att det skulle kunna smitta mellan människor. Det är så få uppgifter om det och jag vet inte riktigt om man vågar tro på det. Sant är i alla fall att om man har borrelia så finns många av bakterierna på kroppens slemhinnor.

Det finns barn som fötts med borrelia om mamman varit smittad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon