Full version: Upp eller ner
Berith
Såg häromdan i TV en man som vattnade med vattenkanna och han hade strilen uppåt vilket jag tycker är helkonstigt felvänt. Jag sätter den alltid så vattnet rinner neråt, inte uppåt och vänder.

Varför har man den uppåt? För att vattnet ska spridas mer? Hur gör ni andra? g.gif

Letade bilder på nätet för att se om jag kunde hitta nån som har som jag men istället hittade jag Ernst som har uppåt:

[attachment=54568:Ernst.jpg]
Uggi
Hej Berith, jag har alltid strilen uppåt har aldrig tänkt i andra banor, så gör jag och så gjorde åven mina föräldrar, men det är inte så noga viktigast är att växterna får vatten.
Cacki
Hi hi, kul omröstning!
Men shit, jag ser att jag tryckte på fel alternativ!! Jag gör som Berith och inget annat. Känns så naturligt att jag aldrig ens funderat på det tidigare.
Aqvakul
Jag har den uppåt som Ernst för att få ett "mjukare flöde"... fast för det mesta använder jag slangen med fyra olika strilar och möjlighet att reglera flödet i munstycket...
Berith
Vattnar också för det mesta med slang och munstycke med olika strilval men ibland blir det vattenkanna.

Hittade Fiskars ergonomiska vattenkanna och där har dom strilen neråt. Borde ju inte vara så tokfel alltså...? dunno.gif
Pia L
Förr vattnade jag nog med strilen neråt, men efter att strilen fått en liten spricka i sig och jag höll på att dränka blommorna när den lossnade så har jag den alltid upp, dessutom så blir det bättre spridning på vattnet.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 31-08-2010, 09:46) *
Vattnar också för det mesta med slang och munstycke med olika strilval men ibland blir det vattenkanna.

Hittade Fiskars ergonomiska vattenkanna och där har dom strilen neråt. Borde ju inte vara så tokfel alltså...? dunno.gif


Fast fiskars har ju två funktioner och det skulle inte funka så bra om dom hade haft det större hålet på andra sidan.

Själv har jag lärt mig sen barnsben att strilen ska vara vänd så som Ernst har den. Dels för att få ett "mjukare" flöde och dels för att det är lättare att få stopp på flödet om man bara ska vattna "punktvis"
Berith
Aha! Jag kollade inte på hur vattenkannan var konstruerad för övrigt, såg bara att strilen var vänd neråt. wink.gif

Det låter som om jag skulle behöva testa med strilen uppåt bara för att se hur det blir då. g.gif
Red Top
Jag växlar. Uppåt när jag ska vattna "försiktigt" nedåt när jag vill vräka på. Utan stril när jag punktbevattnar.

Alltså kan jag inte klicka för något alternativ. Det handlar ju inte om vilket humör jag är på. giggle.gif
Meriona
Jag fick välja det sista alternativet, men jag har egentligen inte alls tappat bort strilen, jag använder den bara inte för jag tycker att det funkar bättre utan.

Fy vad äckligt käck han ser ut på bilden, Ernst... naughty.gif
Berith
Sorry! flirting.gif Tänkte inte på att alla inte gillar Ernst. Men Georg Clooney funkar väl? Det är ju iaf vattenkannan vi ska koncentrera oss på.
[attachment=54581:Ernst_Clooney.jpg]
Margith
Alltså Berith, du är helt otrolig på att ställa frågor som jag aldrig skänkt en tanke smiley_small_hug.gif

Självklart ska strilen vara uppåtvänd... eller?? confused.gif

Måste nog prova att vända den "åt fel håll" det kanske är mycket bättre a0a.gif
andersen
Har ni inte läst författningsbeskrivningen? strilen skall vändas upp.
Anma
Det kom ingen författningsbeskrivning med min vattenkanna.
Alexander-VG-zon3
på min är den neråt, har alltid varit så och aldrig tänkt på att ändra. nästa gång ska jag ha den uppåt.
Suz
Hmmm...jag visste inte vad jag skulle svara.dunno.gif
Vattnar oftast med slang med reglerbart munstycke.
Ha ett gäng kannor (är lite av en samlare på vattenkannor) men alla utom en är utan stril.
Denna är den enda som har en stril och den sitter mera rakt fram....
[attachment=54584:vattenkanna.JPG]
sommarhumla
Jag vattnar som Eeernst wub.gif , strilen uppåt, har egentligen inte tänkt på det tidigare men jag är nog uppvuxen med att vattna med strilen uppåt.
andersen
Nu har jag funderat lite.... är inte risken stor att strilen rammlar av om den pekar ner?
Eva i Skåne
Strilen uppåt här också. Det har alltid varit så för mig så jag har knappt tänkt på alternativet.
aanderss
ner
Blomstertanten
Klart jag har den uppåt, annars ramlar strilen av för det kommer för mycket vatten!

Men stör mej lite på att jag gör som Ernst sick.gif
Funderar på att göra tvärtom bara av den anledningen tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 31-08-2010, 22:15) *
Klart jag har den uppåt, annars ramlar strilen av för det kommer för mycket vatten!

Men stör mej lite på att jag gör som Ernst sick.gif
Funderar på att göra tvärtom bara av den anledningen tongue.gif

giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (andersen @ 31-08-2010, 19:23) *
Nu har jag funderat lite.... är inte risken stor att strilen rammlar av om den pekar ner?


på min sitter den inte helt ner, utan mer på sidan lätt snett neråt.
Berith
Intressant. yes.gif

Jag som alltid slap.gif när jag tex vattnat på kyrkogården och strilen suttit uppåt på vattenkannan där efter tidigare vattnare. Nu förstår jag ju att det är vanligare än nedåt som jag gör. Ska tänka på det hädanefter och testa skillnaden: strilen uppåt = lite mer försiktig vattning - strilen nedåt = lite mer vräkig vattning.

Rakt-fram-stril hade jag ingen tanke på alls när jag satte ihop alternativen... g.gif
Monica M zon 4
Neråt. Har aldrig ens tänkt på att man kan vända på den!
malcolm
Nedåt för att slippa vicka kannan så mycket.
Alexander-VG-zon3
jag provade idag att vattna med den uppåt, det funkade inte alls för mig. jag är nog en nedåt vattnare.
xlxl67
Undrar vem den 2e är som inte har ngn men vill ha?

Kanske dags för en ny facebook-grupp:
"Vi som inte har ngn vattenkanna men önskar att vi hade en..." smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon