netha
Blev faktiskt rejält irriterad då jag väcktes om o om igen, började vid 23-tiden ... blev inte lugnt förrän vid fyratiden på morron. mad.gif
Ramadan är det visst nu och grannarna 2 trappor upp , med gäster, festade natten igenom.

Nog är det väl underligt att de ska vända på dygnet ... äta på nätterna och sen sover de väl dagarna.
Duscha kl 2 på natten ... spola i nästan halvtimma ... gå med klackeskor och dunsa, tappa grejer på golvet ...
prata högljutt, springa i trappan .... angry.gif
silos
Kan du inte fråga om du får vara med på festen,dehar underbar mat!
skogstroll
jag hade blivit skitsur och

1. gått upp och klagat
2. ringt nån störningsjour om jag haft nån
3. polisen. Det brukar hjälpa

Hade en gång en granne som, varje gång tantan åkte till sin syster, bjöd hem en massa folk (och unga flickor hm) och brakade loss rejält. Till slut kom polisen, det bodde en gammal dam nedanför som var sjuk. Alla vill inte sitta uppe hela natten och särskilt inte om man ska jobba eller nåt.
Aqvakul
Jag skulle gå upp och berätta att jag har blivit störd och be dem ta lite hänsyn.
netha
CITAT (silos @ 01-09-2010, 09:16) *
Kan du inte fråga om du får vara med på festen,dehar underbar mat!

Skiter i om de har underbar mat ... jag äter inte på nätterna.
CITAT (skogstroll @ 01-09-2010, 09:17) *
jag hade blivit skitsur och

1. gått upp och klagat
2. ringt nån störningsjour om jag haft nån
3. polisen. Det brukar hjälpa

Hade en gång en granne som, varje gång tantan åkte till sin syster, bjöd hem en massa folk (och unga flickor hm) och brakade loss rejält. Till slut kom polisen, det bodde en gammal dam nedanför som var sjuk. Alla vill inte sitta uppe hela natten och särskilt inte om man ska jobba eller nåt.

Ringer störningsjouren om det blir samma liv inatt.
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2010, 09:19) *
Jag skulle gå upp och berätta att jag har blivit störd och be dem ta lite hänsyn.

Kan inte och tycker inte att man ska behöva börja klä på sig och gå och säga till ... lite förstånd får de leta fram själva. (inte ofta jag är arg, men nu)
silos
I min trappa finns det ungdomar som festar var och varannan helg långt inpå morgontimmar.Jag går upp och tala med dem och då blir det tyst,men ibland orkar jag inte.

Klart är att man måste få sova!
Huggorm
Dåså, då är ju segregationen positiv i alla fall biggrin.gif
KRT
Förstår att du blev irriterad - det kvittar ju vad orsaken är, det är INTE OK att föra sådant oväsen att grannarna blir störda. Det kvittar om det är föräldrafri fest, fotbollsmatch, valvaka eller ramadan.

Enkast är väl att be dem ta hänsyn, förklara att det stör och be dem dämpa sig. Fungerar inte det kontakta störningsjouren (om sådan finnes) alt kontakta fastighetsägaren/förvaltaren.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade en ung man boende snett ovanför oss som förde ett j...a oväsen. Det hjälpte inte något om man pratade med honom. Många klagade.

Nu flyttade han igen, tack och lov. Men vad kommer sen? Oftast är det ju ungdomar som köper en ettrumslägenhet och då blir det ofta mycket festandet.

Jag tycker att om man flyttar in i ett hus med flera lägenheter då måste man ta hänsyn

Meriona
Det där med enrumslägenhet stämmer nog Elisabeth, min hyresvärd slog ut väggen mellan en etta och en tvåa så att det blev en fyra, för som han sa "det är alldeles för hög omsättning i ettan, och sköter sig gör de inte heller"
Aqvakul
CITAT (netha @ 01-09-2010, 09:27) *
Skiter i om de har underbar mat ... jag äter inte på nätterna.

Ringer störningsjouren om det blir samma liv inatt.

Kan inte och tycker inte att man ska behöva börja klä på sig och gå och säga till ... lite förstånd får de leta fram själva. (inte ofta jag är arg, men nu)


Men du kan väl gå dit på dagtid - har du ingen kontakt med dina grannar?
netha
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2010, 12:25) *
Men du kan väl gå dit på dagtid - har du ingen kontakt med dina grannar?

Nej det kan jag inte, eftersom jag inte kan gå så många meter och inte alls i trappor.
Jag har god kontakt med grannarna i huset, men dessa asylsökande är inte så värst sällskapliga ... tittar bort när de möter grannar. Inte som de förrra som gärna pratade några ord och alltid hälsade tillbaka när man sa hej.
Malvia
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2010, 12:25) *
Men du kan väl gå dit på dagtid - har du ingen kontakt med dina grannar?


Precis, och väcka dom. Så kanske de somnar tidigare inatt?

När jag bor på hotell och det är ett jäkla liv på nätterna och jag inte kan sova, ser jag till att det hörs att jag är vaken på morgonen/dagen!

För då ska inte heller nattmarodörena få sova ifred! Nåja försöker iallafall så det känns lite bättre efter en sömnlös natt.

Glömmer aldrig när jag var på en kurs i Örebro. Deltagarna på en hunutställning bodde där också, men många lät sina hundar "sova" i bilarna.
Vårt rum vätte precis mot denna parkering. HELA natten skällde hundarna och hela natten kunde jag inte sova pga det! ranting.gif
Meriona
Konstigt folk helt enkelt, det lönar sig nog inte att tala med dem. Jag skulle tagit upp det med hyresvärden, det är säkert fler än du som fått nattsömnen förstörd.
skånepåg
Hehe jag vet exakt hur det kan vara, jag har en granne ovanför som har haft några fester som de spelat musik och hoppat i golven långt in på natten, men han festar inte mer än ett par ggr om året och så nu med dessa fina subbaser så kan det störa lite ibland på dagen men bor man i flerfamiljehus så får man acceptera lite oväsen men sent på natten får man ju säga till tongue.gif
Som min nya granne under som bott här i 2 år och jag har bott här i 5år inte förräns när han flytta hit fick jag inga klagomål, jag har en liten subbas med en 6tummare men den spelar ändå rätt djup bas men jag har nästan aldrig fester, men han gick och klagade till mina grannar men inte till mej, fick höra av grannen bredvid som jag snackar med ibland så nu har jag fått stänga av subben för han ringde störningsjouren lite efter 20:00 när jag hade en liten fest på 3 pers, och jag spelar inte ens högt men det är basen från subben som stör vet jag för alla har ju hemmabio numera och har bott lite överallt i stan med alla sorters grannar tongue.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 01-09-2010, 10:31) *
Det där med enrumslägenhet stämmer nog Elisabeth, min hyresvärd slog ut väggen mellan en etta och en tvåa så att det blev en fyra, för som han sa "det är alldeles för hög omsättning i ettan, och sköter sig gör de inte heller"

giggle.gif Undrar bara hur en etta och en tvåa kunde bli en fyra confused.gif

Det är fördjävligt Netha. Jag skulle bli galen. Hoppas det inte blir fler nätter.
Jag hade en fest en gång när jag bodde i lägenhet. Innan så skrev jag en lapp i farsdun och varnade grannarna, de var så välkomna att säga till ifall det blev för högjutt. Så tycker jag att man kan göra. Då är grannarna åtminståne beredda... Speciellt om det ska festas hela natten wacko.gif

Kan tillägga att det var ingen granne som knackade på.... smile.gif
skogstroll
ja det tycker jag är vanlig hövlighet att sätta upp en lapp smile.gif

men hallojsan 1+2=såklart 4, kan du inte räkna?

giggle.gif
Meriona
CITAT (Chamomille @ 01-09-2010, 13:08) *
giggle.gif Undrar bara hur en etta och en tvåa kunde bli en fyra confused.gif

....


Det blev visst ett kök och ett badrum över. giggle.gif Jag kunde tagit badrummet, för tonårssöner är i vägen på morgonen.
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 01-09-2010, 13:10) *
ja det tycker jag är vanlig hövlighet att sätta upp en lapp smile.gif

men hallojsan 1+2=såklart 4, kan du inte räkna?

giggle.gif

Ahaa... Det var så länge sen jag gick i skolan så.. Men okej då... g.gif

CITAT (Meriona @ 01-09-2010, 13:13) *
Det blev visst ett kök och ett badrum över. giggle.gif Jag kunde tagit badrummet, för tonårssöner är i vägen på morgonen.

Det behövs tamej fasiken inga barn för det. Det räcker med en sambo. Det badrummet hade de gärna fått kasta på vår tomt tack giggle.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 01-09-2010, 12:37) *
Konstigt folk helt enkelt, det lönar sig nog inte att tala med dem. Jag skulle tagit upp det med hyresvärden, det är säkert fler än du som fått nattsömnen förstörd.

Det lönar sig alltid att prata med folk.
Varje år är det en massa gnäll om folk på ön, den sköter inte det och den gör fel med det. Gnäll gnäll gnäll. Alla bara gnäller bakom ryggen. Sen visar det sig att väl någon tar upp det med den berörde hade den personen ingen aning om att denne gjort fel.
Ett exempel. I flera år gnälldes det om en som har båten på vår brygga. Han töjde båten dåligt. En person påstod att han tagit upp detta men den berörde skiter i det för han är dum i huvudet. I år gick närmsta båtgrannen upp till den berörde och pratade med honom om att båtarna skavde mot varann, lugnt och sansat. Vad hände då? Jo, personen hade ingen aning om att hans stora båt störde de andra båtarna, han gick genast ner och flyttade sin boj utåt och såg till att båten blev bättre töjd. Bad dessutom om ursäkt för sin nonchalans.
I flera år har det varit ett jävla gnäll och skitsnackande helt i onödan.

Förra året var det vi som råkade ut. Vi hade ingen mjölkkärra (eller cykelkärra, välj själv vad du vill kalla den), och det är en bit från bryggan upp till stugan. När vi hade mer grejer eller om jag åkte ensam använde vi trädgårdstraktorn, det skedde kanske 2-3 ggr/v. Sen fick vi bakvägen höra ett gnällande om att vi körde för mycket med traktorn och det var störande. Fick höra att det pratats i flera år, och vi hade ingen aning. Jag blev skitsur och gick och snackade med dem som gnällt, men då lät det ju annorlunda, vi var inte ett dugg störande och visst förstod de att vi behövde ha traktorn och bla bla bla.

Men i vilket fall har vi nu köpt en mjölkkärra. Och gräsklippningen ner till bryggan blivit lidande förutom under semestertid för att vi inte åker dit och klipper längre, men nu stör vi i varje fall inte längre och det hoppas jag att de är nöjda med. smile.gif
Meriona
Det är inte alla som går att tala med Anma, tro mig. Jag har försökt tala med min granne, men det slutade bara med gap och skrik och otrevliga påståenden om att jag ville henne/honom illa. OCH med att sonen i familjen hotade att slå ihjäl mig (han menade såklart inte allvar). Som tur är så är varken de eller jag långsinta, så när det gäller vanlig samvaro så funkar det bra. Men kritik tåldes visst inte.

Så jag talar inte allvar med dem mer, jag gnäller hos hyresvärden när jag måste.
Anma
CITAT (Meriona @ 01-09-2010, 13:32) *
Det är inte alla som går att tala med Anma, tro mig. Jag har försökt tala med min granne, men det slutade bara med gap och skrik och otrevliga påståenden om att jag ville henne/honom illa. OCH med att sonen i familjen hotade att slå ihjäl mig (han menade såklart inte allvar). Som tur är så är varken de eller jag långsinta, så när det gäller vanlig samvaro så funkar det bra. Men kritik tåldes visst inte.

Så jag talar inte allvar med dem mer, jag gnäller hos hyresvärden när jag måste.

Så klart det inte går att prata med alla, men man kan inte säga att det inte lönar sig innan man försökt. Det var min poäng. smile.gif

Edit: Som vanligt börjar jag med att påstå något som självklart, men då jag inser att det inte är så självklart alla gånger har jag så klart vett att ändra mitt ordval. smile.gif
Aqvakul
CITAT (netha @ 01-09-2010, 12:33) *
Nej det kan jag inte, eftersom jag inte kan gå så många meter och inte alls i trappor.
Jag har god kontakt med grannarna i huset, men dessa asylsökande är inte så värst sällskapliga ... tittar bort när de möter grannar. Inte som de förrra som gärna pratade några ord och alltid hälsade tillbaka när man sa hej.

Kan du inte be din man tala med dem. Jag tycker att man ska försöka åtminstone en gång med "mjuka metoder"..
Carl

Gör eller köp en rondell hund och sett upp på deras dörr! Skriv att det blir fler om dom inte är tysta!
Red Top
CITAT (Carl @ 01-09-2010, 14:22) *
Gör eller köp en rondell hund och sett upp på deras dörr! Skriv att det blir fler om dom inte är tysta!

Med de åsikterna förstår jag att du är singel. sick.gif
Aqvakul
CITAT (Carl @ 01-09-2010, 14:22) *
Gör eller köp en rondell hund och sett upp på deras dörr! Skriv att det blir fler om dom inte är tysta!

ett ganska dåligt försök att skämta eller en indikation på ett rejält dåligt omdöme...
Motti
Så lät är det inte att gå och ringa på hos grannen man vet ju aldrig vad sjutton som kan hända !det bor alla sorters människor i ett hyreshus och alla är inte motagliga för kretik eller klagomål,det kan ta hus i helsike med hämmder och annan skit så man inte får en lugn stund alls.Jag skulle nog ringa till hyresvärlden och påpeka situationen då slipper man att utsätta sig själv för obehag och annat.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 22:19) *
Så lät är det inte att gå och ringa på hos grannen man vet ju aldrig vad sjutton som kan hända !det bor alla sorters människor i ett hyreshus och alla är inte motagliga för kretik eller klagomål,det kan ta hus i helsike med hämmder och annan skit så man inte får en lugn stund alls.Jag skulle nog ringa till hyresvärlden och påpeka situationen då slipper man att utsätta sig själv för obehag och annat.

De allra flesta människor hanterar ett besök på ett bra sätt, även om man har lite synpunkter. Jag tycker att alla ska ha en chans att rätta till saker själv innan man blandar in fastighetsägare och myndigheter...

Sen anade jag någon slags föraktfull andemening om att det bor sämre människor i hyreshus, jag hoppas jag läste fel...
netha
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2010, 14:13) *
Kan du inte be din man tala med dem. Jag tycker att man ska försöka åtminstone en gång med "mjuka metoder"..

Maken kan inte engelska, men småbarnsföräldrar tog kontakt och inatt var det lugnt ... fick välbehövlig sömn. :-)
Aqvakul
CITAT (netha @ 02-09-2010, 08:17) *
Maken kan inte engelska, men småbarnsföräldrar tog kontakt och inatt var det lugnt ... fick välbehövlig sömn. :-)

Skönt! smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Vad skönt att du fick sova inatt, Netha! smiley_small_hug.gif
Man kan ju bli tossig när man inte får den sömn som man är van vid.
Jag har inga såna bekymmer med mina grannar i radhuslängan...

Jag måste få fråga.. (nyfiken) Vad är en "rondellhund" som Carl skrev om? confused.gif
Har aldrig hört talas om det men ni verkar vara många som vet vad det är...
netha
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-09-2010, 08:38) *
Vad skönt att du fick sova inatt, Netha! smiley_small_hug.gif
Man kan ju bli tossig när man inte får den sömn som man är van vid.
Jag har inga såna bekymmer med mina grannar i radhuslängan...

Jag måste få fråga.. (nyfiken) Vad är en "rondellhund" som Carl skrev om? confused.gif
Har aldrig hört talas om det men ni verkar vara många som vet vad det är...

rondellhundar
Aqvakul
CITAT (netha @ 02-09-2010, 08:41) *


Carls inlägg syftar på sista meningen i W:s artikel. När Lars Vilks gjorde en rondellhund med Mohammeds ansikte så blev många muslimer uppretade och såg det som en fortsättning på karikatyrerna i danska Jyllandsposten...
netha
CITAT (Aqvakul @ 02-09-2010, 08:50) *
Carls inlägg syftar på sista meningen i W:s artikel. När Lars Vilks gjorde en rondellhund med Mohammeds ansikte så blev många muslimer uppretade och såg det som en fortsättning på karikatyrerna i danska Jyllandsposten...

aha ... läste inte på sidan.
Apropå Carl,s inlägg .. jag tror inte man uppnår sämja genom att vara elak. thumbdown.gif
malcolm
Grannar är helt klart jobbiga och sådana skall man helst inte ha, flyttade in till mitt radhus -87 och det var lugnt och skönt i flera år. Närmasste grannen var en änka i 60-årsåldern och hon gjorde inget större väsen av sig. Några år senare sålde hon dock sitt hus och ett "yngre par med barn flyttade in och det var då helvetet satte igång. De hade spritfester hemma hos sig var och varannan helg med minst sagt hög musik. Ringde på och klagade flera gånger när det blev alltför högljutt men det struntade de i och fortsatte som vanligt. Eftersom detta är ett radhusområde med friköpta radhus finns ingen störningsjour att kontakta och polisen bekymrade sig föga om sådana här "småärenden" så det hände inget. De senaste åren har det dock varit någorlunda lugnt och jag tror mannen i huset har fått ett ultimatum från sin hustru att ta det lite lugnare med spriten. Nu är det som dagt inte lika många spritfester som tidigare men de har skaffat sig en hund som skäller i tid och otid och när yngsta dottern flyttade hemifrån valde jag att byta sovrum för att kunna sova när jag vill men det är inte alltid det hjälper då deras hund står och skäller vid fönstret och ljud kommer även in utifrån.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 02-09-2010, 19:41) *
Nu är det som dagt inte lika många spritfester som tidigare men de har skaffat sig en hund som skäller i tid och otid och när yngsta dottern flyttade hemifrån valde jag att byta sovrum för att kunna sova när jag vill men det är inte alltid det hjälper då deras hund står och skäller vid fönstret och ljud kommer även in utifrån.

En hund som kan stå och skälla timmar i streck har min granne också. Eller snarare min före detta granne eftersom jag flyttat ut till stugan för att få lugn och ro...
Christa
Ovanför min första lägenhet bodde en tjej och när hon var bortrest var hennes kille (jugoslav) där och spelade kort med polarna långt in på småtimmarna.

Kunde inte sova och tog en kastrull och slog en trumvirvel i elementrören som gick genom alla lägenheter. Det blev tvärtyst! Inget mer högljutt prat.

På morgonen sa en granne på andra sidan huset till mig: Det var bra att du slog i elementet i natt...

Hur i hela friden hon kunde höra att det var jag undrar jag än idag.
netha
Jag vill absolut inte bo utan grannar ... vill inte att det ska vara helt tyst. Vill att det ska vara liv ... inte oväsen nattetid ... men höras att det bor folk i huset. Barnagråt och skratt och levande gård med lekplats där barn i olika åldrar har roligt tillsammans ... prata med och umgås (i lagoma doser) med grannar ... det blir liksom mer levande liv då.smile.gif
Fika med och grilla tillsammans ... spela kubb, badminton mm mm sommartid ... hjälpa varann när nåt behöver fixas. Det finns så mycket man kan ha glädje av tillsammans ... vattna blomster ute o inne när någon är bortrest ...mata katten/ rasta hunden ... kanske laga en punka på cykeln eller fixa växlarna i den.

Och för att inga missförstånd ska uppstå så var denna "störiga" natt inte första gången nya grannarna levde livat nattetid. Så gnällig är inte jag/vi ... att vi inte tål en natts störd sömn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon