andersen
I Danmark skall det byggas "motorväg" för cyklar, undrar när vi får något liknande i Sverige, här får vi vara glada om det är asfalt på cykelbanan eller att den inte bara utan förvarning försvinner i tomaintet.


Cykelmotorväg.
Huggorm
CITAT (andersen @ 02-09-2010, 14:57) *
I Danmark skall det byggas "motorväg" för cyklar, undrar när vi får något liknande i Sverige, här får vi vara glada om det är asfalt på cykelbanan eller att den inte bara utan förvarning försvinner i tomaintet.
Cykelmotorväg.

Vi får göra cyklarna skattepliktiga så får vi råd att bygga motorvägar åt cyklisterna
andersen
CITAT (Huggorm @ 02-09-2010, 15:00) *
Vi får göra cyklarna skattepliktiga så får vi råd att bygga motorvägar åt cyklisterna


Förstår inte vad du menar? Det är mycket billigare att bygga motorvägar för cyklar en bilar= kanske vi cyklister borde få betalt att cykla på en "cykelmotorväg" för vinsten borde bli enorm för staten.
Olle A
Det skulle inte vara fel om Danmarks cyklister kanaliserades till "motorvägar". I Köpenhamn kör de som dårar och väjer inte för någonting, vilket man måste tänka på när man går av bussen och ofta hamnar direkt på en cykelbana. Beträffande våra svenska cykelvägar håller jag absolut med om att de kan bli bättre, inte mins vad gäller vinterunderhållning. Alltför ofta är cykelvägen här snömoddig och nästan oanvändbar medan bilvägen är hur fin som helst.

Olle
Gossen Ruda
Men cykelmotorväg, själva ordet är en motsägelse. Angående vinterväghållning på cykelbanor så är det bara ett fåtal entusiaster som cyklar på vintern.
Olle A
Ungefär så verkar makthavarna också tänka - vi som cyklar året om är så få att vi inte räknas. Ingen intressant grupp i valtider precis. Helt ensam brukar jag dock inte vara på cykelvägen, så lite tycker jag att man borde kunna uppmuntra dem som vill ta sig till jobbet på ett miljövänligt sätt som dessutom ger bra motion.

Olle
Huggorm
CITAT (andersen @ 02-09-2010, 15:07) *
Förstår inte vad du menar? Det är mycket billigare att bygga motorvägar för cyklar en bilar= kanske vi cyklister borde få betalt att cykla på en "cykelmotorväg" för vinsten borde bli enorm för staten.

Staten tjänar inte ett öre på att folk cyklar. Bilismen är en ovärderlig mjölkko där man kan pressa ur hur mycket pengar som helst ur folk. Bilskatten är inte det enda, tre fjärdedelar av bränslepriserna är också skatt till staten. En bråkdel av pengarna går till vägar, resten går till övriga utgifter som staten har. Att alla började cykla skulle vara en ekonomisk katastrof.
malcolm
Kanske dags att införa registrering och årlig besiktning på cyklar, hur många cyklister har en fungerande belysning tex....?
Huggorm
CITAT (malcolm @ 02-09-2010, 17:50) *
Kanske dags att införa registrering och årlig besiktning på cyklar, hur många cyklister har en fungerande belysning tex....?

Det säljs ju till och med cyklar som helt saknar bromsar
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och så tro ju väl alla (många i alla fall) cyklister att dom är ute på motorväg. Oavsett om dom syklar på gångvägar eller gator. Som fotgångare är man utsatt för livsfara
malcolm
Många cyklister verkar dessutom tro att bilister även skall stanna för dem vid övergångsställen.
*Stintan*
Det kan du väl göra, det uppskattas. Det finns ju övergångsställen där bilister faktiskt ska stanna för cyklister men tyvärr efterlevs det sällan. Dessutom enklare för dig att flytta på foten några cm än att stanna och hoppa av en cykel.
Förresten skulle det säkert räcka att bara lätta på gasen lite innan övergångsstället.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 02-09-2010, 18:20) *
Det kan du väl göra, det uppskattas. Det finns ju övergångsställen där bilister faktiskt ska stanna för cyklister men tyvärr efterlevs det sällan. Dessutom enklare för dig att flytta på foten några cm än att stanna och hoppa av en cykel.
Förresten skulle det säkert räcka att bara lätta på gasen lite innan övergångsstället.

Det är inte miljövänligt att hålla på och starta och stoppa bilen hela tiden. Man bör hålla en jämn hastighet för att minimera CO2-utsläppen.
malcolm
Jag är inte enbart bilist utan promenerar och cyklar även en del och så länge jag sitter upp på en cykel räknar jag mig som framförande av fordon och får därigenom rätta mig efter de regler som gäller för dessa. Sparkstöttingar räknas dock till fotgängare men hur ofta ser man en sådan i trafiken numera...?

CITAT (*Stintan* @ 02-09-2010, 18:20) *
Det kan du väl göra, det uppskattas. Det finns ju övergångsställen där bilister faktiskt ska stanna för cyklister men tyvärr efterlevs det sällan. Dessutom enklare för dig att flytta på foten några cm än att stanna och hoppa av en cykel.
Förresten skulle det säkert räcka att bara lätta på gasen lite innan övergångsstället.

HUR ser skylten ut för sådana övergångsställen?
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 02-09-2010, 18:33) *
Jag är inte enbart bilist utan promenerar och cyklar även en del och så länge jag sitter upp på en cykel räknar jag mig som framförande av fordon och får därigenom rätta mig efter de regler som gäller för dessa. Sparkstöttingar räknas dock till fotgängare men hur ofta ser man en sådan i trafiken numera...?


HUR ser skylten ut för sådana övergångsställen?


Jag har för mig att det skulle vara en cykel på märket men är inte säker. Om du orkar kan du ju läsa vad som står i länken (långt). Hade nog både rätt och fel.
Transportstyrelsen
andersen
Från sidan 12 så står det vad som gäller vid cykelöverfarter...cykelöverfarter
*Stintan*
CITAT (andersen @ 02-09-2010, 23:55) *
Från sidan 12 så står det vad som gäller vid cykelöverfarter...cykelöverfarter


Ja fast den var från 2001, har inte kollat om det var några ändringar i min länk.
mamamaggan
Tack för den länken Andersen ! Bra att få det klarlagt att man som bilförare inte är tvingad att stanna för en cyklist om den inte har hunnit börja korsa vägen.

Naturligtvis blir man extra uppmärksam när man ser cyklister komma på en cykelbana som korsar gatan men hur många gånger har inte cyklisten/cyklisterna ( ofta ungdomsgäng ) bara kört rakt ut utan att se sig för !!!! När man då får trampa extra hårt på bromsen så blänger de argt på en eller så får man Fingret .

Min mardröm är att man ska krocka med dessa cyklister som tror att de ALLTID har rätt att bara köra rätt ut framför en bil . Tänk er hur oskyddad en cyklist är och även om man kör väldigt långsamt så kan det bli en rejäl smäll.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2010, 00:04) *
Ja fast den var från 2001, har inte kollat om det var några ändringar i min länk.


Din länk handlar om förslag på förändringar.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 03-09-2010, 00:10) *
Min mardröm är att man ska krocka med dessa cyklister som tror att de ALLTID har rätt att bara köra rätt ut framför en bil . Tänk er hur oskyddad en cyklist är och även om man kör väldigt långsamt så kan det bli en rejäl smäll.

Men då har dom åtminstone lärt sig.

Jag funderar på om det kanske skulle införas något slags teoriprov för att man skall få rätt att cykla ute i trafiken. Väldigt många cyklister verkar sakna kunskaper om trafikregler. Inte bara att dom struntar i reglerna, utan att dom verkligen inte vet vad som gäller.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 03-09-2010, 07:57) *
Men då har dom åtminstone lärt sig.

Jag funderar på om det kanske skulle införas något slags teoriprov för att man skall få rätt att cykla ute i trafiken. Väldigt många cyklister verkar sakna kunskaper om trafikregler. Inte bara att dom struntar i reglerna, utan att dom verkligen inte vet vad som gäller.



Min man höll på att köra på två tjejer på EN cykel som kom farandes på en trottoar där sikten från gatan var skymd . Vi fick tvärnita. Tjejerna , som var 12 - 13 år , skulle in på samma affär som vi visade det sig och då pratade jag med dem att de , för sin egen skull , måste ta det lungt men fick svaret att det var vi som skulle stanna eftersom de körde över vägen på ett övergångsställe .

Att det var ett övergångsställe för gående , att de körde på trottaren och inte på en cykelbana osv spelade ingen roll , de hade minsann fått lära sig av sina föräldrar att de ALLTID hade företräde .

Vi hade hjärtat i halsgropen en bra stund efter denna mardrömsupplevelse , tänk om vi inte hade hunnit stanna.
Solstorm
CITAT (Huggorm @ 03-09-2010, 07:57) *
Jag funderar på om det kanske skulle införas något slags teoriprov för att man skall få rätt att cykla ute i trafiken. Väldigt många cyklister verkar sakna kunskaper om trafikregler. Inte bara att dom struntar i reglerna, utan att dom verkligen inte vet vad som gäller.


Det var verkligen ett bra förslag!
Felet är att många har vuxit upp med bl a farthinder och fått lära sig av sina föräldrar att vägen är en lekplats och att det alltid är okej att gå, cykla och leka på vägen.
Det behövs absolut undervisning om trafikregler för cyklister. Synd att det togs bort i skolundervisningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon