Christa
Jag blir så frustrerad. På yr.no står det att det inte skall bli frost i natt. På smhi att det kan bli lokalt (vardå?)

På TV sa de nu att det kunde bli markfrost ända in i Skåne. Nu är det +12 grader här på vår mest pesimistiska termometer.

Jag har massor som inte tål frost och måste täckas över och det är hur mycket jobb som helst. Alltså inget man gör i onödan. Gruvar mycket över hur jag skall göra.
Anma
Antingen tar du en chansning eller så tar du tag i det och täcker. Rena rama lotteriet. smile.gif
Aqvakul
Tyvärr är det som det är - alltid lika osäkert på hösten. Det kan bli frost i en del av trädgården men inte i den andra. Det är ju inget som någon meterolog kan prognosticera. I trädgårdsodling ingår vädret som en mkt osäker variabel, det är ibland en källa till besvikelse men kanske ändå mer en krydda i odlandet....
Malvia
yr.no brukar jag titta på och lita på.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 02-09-2010, 19:38) *
Tyvärr är det som det är - alltid lika osäkert på hösten. Det kan bli frost i en del av trädgården men inte i den andra. Det är ju inget som någon meterolog kan prognosticera. I trädgårdsodling ingår vädret som en mkt osäker variabel, det är ibland en källa till besvikelse men kanske ändå mer en krydda i odlandet....


De kan säker spå det bättre än de anger i alla fall. Nattemperaturen i tidningsprognosen där jag bodde innan kunde slå på 10 grader. När jag kontaktade smhi svarade de att de inte var så noga med prognoserna för nattemperatur.

Dessutom säger de en sak i TV och det står annat på webben osv.

Hur många grader är det hos er som bor i Götaland nu? Här är det nu 11,6.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 02-09-2010, 19:52) *
De kan säker spå det bättre än de anger i alla fall. Nattemperaturen i tidningsprognosen där jag bodde innan kunde slå på 10 grader. När jag kontaktade smhi svarade de att de inte var så noga med prognoserna för nattemperatur.

Dessutom säger de en sak i TV och det står annat på webben osv.

Hur många grader är det hos er som bor i Götaland nu? Här är det nu 11,6.

Jag tror de gör så gott de kan. Men självfallet är vädret på dagen generellt sätt mer intressant, då det är mkt större mänsklig aktivitet då...

Lund: 8,5 grader... Nattfrost lär kräva helt klart väder, minsta moln håller kvar värmen...
Alexander-VG-zon3
hos mig har yr och smhi lika fel och rätt. men det man får tänka på är hur det lokala klimatet är där man bor.

bor du där det är utsätt för kyla eller har en skuggig jord och dåligt läge så bör du nog överväga att det kan bli frost eller markfrost. bor du där det är varmare än övriga områden och där frosten kommer sent och om du har en skyddad varm trädgård så ska du nog lita dig mer på plusgraderna.

typ det finns zon 2 som är kallare än normalt och det finns zon 2 som är mildare än normalt.

i trädgården har jag zon 1-2 åt det kallare hållet, medan här där jag bor och på min uteplats är det zon 3-4 fast åt det varmare hållet. ibland har jag varmare här än i trädgården fast den ligger i skåne zon 1-2.

lokal markfrost eller lokal frost kommer oftast i inlandet, eller i trädgårdsprat i kalla zoner i inlandet (över zon 3 klassas som kall har jag för mig). det finns ju kalla zoner utmed våra kuster som sällan är utsatta för tidiga frostnätter även om det är zon 4-6. också (som jag skrev innan) finns det zon 2-3 i inlandet som är utsatta för tidig frost.

man kan ju också hitta ett mellan värde på dom olika prognoser och rätta sig efter det.
vill du vara säker så skydda allt som är frostkänsligt.

jag kommer inte täcka nåt, men sedan vet jag att jag bor i en varm zon 3-4 och har ett ganska bra centralt läge i samhället frost i sept är ovanligt här och jag litar på tidigare år att det inte blir lokal frost även om smhi varnar för det.
Alba
Just nu har vi 8.4° och klar himmel.
Jag kommer att täcka växterna ikväll. Jag vågar inte chansa.
Alexander-VG-zon3
här är det just nu runt +12 +13c och klart. jag tror inte det blir frost hos mig, men säker kan man ju aldrig vara.
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 02-09-2010, 19:56) *
Lund: 8,5 grader


F´låt - läste av termometern fel (uppgav dagens minimitemperatur)

Jag har nu 14,2 grader och nästan klart väder
Meriona
Det känns inte som om det ska bli frost här i natt. Det var lite kyligt men inte krispigt. Fast ingen kan ju veta säkert. Jag ställde min physalis i bilen iallafall, imorgon får den åka med till jobbet där den kan stå under tak.
Christa
CITAT (flaxss @ 02-09-2010, 20:05) *
hos mig har yr och smhi lika fel och rätt. men det man får tänka på är hur det lokala klimatet är där man bor.

bor du där det är utsätt för kyla eller har en skuggig jord och dåligt läge så bör du nog överväga att det kan bli frost eller markfrost. bor du där det är varmare än övriga områden och där frosten kommer sent och om du har en skyddad varm trädgård så ska du nog lita dig mer på plusgraderna.

typ det finns zon 2 som är kallare än normalt och det finns zon 2 som är mildare än normalt.

i trädgården har jag zon 1-2 åt det kallare hållet, medan här där jag bor och på min uteplats är det zon 3-4 fast åt det varmare hållet. ibland har jag varmare här än i trädgården fast den ligger i skåne zon 1-2.

lokal markfrost eller lokal frost kommer oftast i inlandet, eller i trädgårdsprat i kalla zoner i inlandet (över zon 3 klassas som kall har jag för mig). det finns ju kalla zoner utmed våra kuster som sällan är utsatta för tidiga frostnätter även om det är zon 4-6. också (som jag skrev innan) finns det zon 2-3 i inlandet som är utsatta för tidig frost.

man kan ju också hitta ett mellan värde på dom olika prognoser och rätta sig efter det.
vill du vara säker så skydda allt som är frostkänsligt.

jag kommer inte täcka nåt, men sedan vet jag att jag bor i en varm zon 3-4 och har ett ganska bra centralt läge i samhället frost i sept är ovanligt här och jag litar på tidigare år att det inte blir lokal frost även om smhi varnar för det.


Tack för en lång fundering flaxx!

Här är just nu 10,1 grad och klart. Det känns krispigt i luften så blir det inte frost så blir det nog nära. Jag har lagt över två physalisplantor men chansar på resten. Här är zon 2 men vi har haft frost vid den här tiden för några år sedan. Jag är dock osäker på om växterna stryker med vid lätt markfrost.

Har fantastiska zinnior i krukor men de står inne mellan två stentrappor och där har ju solen gassat idag så jag hoppas de magasinerar en del värme.

Bönorna sitter 3-5 meter ovanför marken så de borde inte vara så utsatta som låga bönor. Gurkorna kanske klarar att några blad går åt pipan.

Svårt beslut det här men i Rapport sa de markfrost ner till Svealand. Imorgon natt spådde de dock frost även i Götaland så då får det bli täckning.

Min sambo går upp klockan 5 så han har lovat att kolla och duscha växterna med vatten om de börjar frysa då.
Christa
Hur har det blivit i verkligheten? Här hade vi 4,5 grader i morse och något varmare igår. Ingen frost än alltså. Hur har det blivit för er?
Huggorm
Har inte gått under 5 grader ännu
hattstugan
Här var det 3,1 grader vid 2 i natt! Ser inte ut som att frosten hälsat på ännu!
Bettis
Göteborg i morse: 2,3
Aqvakul
V. Blekinge - kallast i natt var 5,4 grader.. just nu 13,6...
Alba
I natt hade vi bara +1°
Nu är det 10.6°
Alexander-VG-zon3
+2,4c som lägst inatt, kallast +2c under aug-sept.
ängsvädd
Vi hade 7,5 grader som lägst i natt, men havet värmer upp. Jag tog iaf in mina kryddväxter, pelargoniorna och fuchsian.
Christa
Några av er hade ju under 3 plusgrader. Då kan det ju bli markfrost. Vet dock inte om 3 plus nu ger lika stor risk för markfrost som 3 plus om en månad.

Undrar också vilka växter som går åt pipan vid lätt markfrost.

Har någon av er observerat markfrost eller sett skador på några växter?
Gunilla T
Ja, här i Mälardalen i Sörmland var det frost - alldeles vitt på gräset och is på bilrutorna.
Christa
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2010, 12:23) *
Ja, här i Mälardalen i Sörmland var det frost - alldeles vitt på gräset och is på bilrutorna.


Hur många grader hade du då? Var det några växter som frös?

I fortsättningen skall jag skriva ner mina egna iaktagelser så jag vet från år till år. Nu har jag varit väldigt osäker på om jag skall täcka eller inte.
Alexander-VG-zon3
bilarna verkade vara täcka av frost, men det har inte varit markfrost någon natt än hos mig även då det här varit runt +2c +3c. inga av mina växter har fått skador under dessa nätter (citrus, änglatrumpet, passiflora, trädtomat, fuchsior, chili för att nämna några blommar glatt vidare utan skador).
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade vår stuga med trädgården på en halvö vid havet, zone 1

Men många år var det en vecka i september som det var kalt och jag fick täcka över alla krukor och lådor. Sen var det bra igen.

Hörde igår morse i radion att dom fick skrapa bilrutorna i Älvängen
Margith
Jag har världens sämsta sifferminne, så rätta mig nu om jag minns fel smile.gif
Men jag vill minnas att jag hört att är det +4 kl 22.00 och det är klar himmel; då är risken stor för frost. Det är ju som kallast någonstans mellan 4 och 5 på morgonen.
Hos mig i Norrbotten, zon 6, har min eländigaste termometer som lägst mätt upp +3,4. Inget har frusit, salladen är hur fin som helst och potatisblasten har inte minsta frostskada.
Den närmaste veckan lovar både SMHI och den där norska sidan som lägst kring +9.
Jag väntar ett tag till innan jag börjar oroa mig smile.gif
Noak
De varnade för markfrost i Hälsingland igår, men lägsta temperatur i natt låg på 3 grader här. Ingen frost ännu alltså, men jag tog in alla tomater idag, gröna...
Blomfrun
+1,1° i natt i södra/mellersta Dalarna. Har en max/min termometer jag läser av varje morgon. Avläsningen ligger nästan nere på backen men vi har inte haft markfrost här ännu. Hoppas jag klarar mig även kommande natt. Är lite rädd om mina jättestora ricinplantor som bor i rabatten, får väl täcka för säkerhets skull.
Meriona
Ingen frost här än i stan, men mån mil bort på landet fick min kusin skrapa rutorna för några dagar sen.
Uggi
Falköping: Ingen frost hos oss ännu, inatt som var så var det som lägst 1,3 grader, vill inte ha frost ännu mina fucsior är så fina.
Min fina Fuchsia.

Alba
CITAT (Uggi @ 04-09-2010, 18:41) *
Falköping: Ingen frost hos oss ännu, inatt som var så var det som lägst 1,3 grader, vill inte ha frost ännu mina fucsior är så fina.
Min fina Fuchsia.


Åh så vacker Fuchsia.
Jag tror att den jag har förstår att det är höst. Den blommar inte lika fint längre och ser ut att vilja vila.

Christa
Nu är det 7,7 grader här och vi har täckt över allt som är känsligt. Att plocka fram lämpliga vävar och att täcka tog nog ett par timmar så nu hoppas jag att det inte blir frostrisk på ett tag. Har lämnat en del krukor på trappan utan täckning. Chansar på att de klarar sig. Det är lite skyddat mellan huset och garaget och en bit ovanför marken. Kan ju vara bra att veta var gränsen går. Mina 5 meter höga bönor har jag inte heller täckt men de skulle nog ta mer skada av täckning än det är risk för att de fryser. De första 2 metrarna är mot en vägg och resten sitter ju högt upp.

Vi letar ju hus på landet och skulle vilja bo någonstans där det inte är frostlänt men det är inte lätt att få reda på.
Meriona
Jag vet inte om jag är dum, men den här tiden på året kommer väl inte frostkylan underifrån utan tvärtom från skyn? confused.gif
Alexander-VG-zon3
kallare luft är tyngre och lägger sig under den varma luften. när det är klart väder så ökar utstrålningen till rymden och frost kan bildas (markfrost och ''luft''frost). då varmare luft är högre gör att balkonger högre upp kan få det varmare under kalla höst och vinternätter. exempel här kan det finnas fina prunkande sommarblommor på dom högsta balkongerna in i okt-nov även då det varit flera nätter med rejälare frost.

därför kan det vara +2c +3c i luften men ändå bildas frost på marken och på kalla ytor.

dalar kan då få väldigt kalla vintrar av att kalluft sipprar ner (och stannar som i en gryta). på sommaren blir det istället väldigt hett i en dal (kokande gryta).

är det däremot mulet eller regnigt under hösten och vintern blir det mildare nätter och svala/varma dagar. är det klart och högtryck på hösten/våren blir det varma dagar och kalla nätter. om det på vintern blir klart och högtryck så blir det kalla frostiga nätter och dagar, håller högtrycket i sig (som i vintras) får man väldigt kalla nätter.

på sommaren ger högtryck istället (oftast) varma/heta dagar. lågtryck (mulet och regnigt) på sommaren ger därför kalla/svala dagar.



själv har jag ca 3-6grader varmare på balkongen åretrunt än på uteplatsen. det har hänt många gånger att jag har haft frostkänsliga krukväxter på balkongen uppe på ett bord medan det varit -1c -3c på uteplatsen och på balkongtrappan och alla växter klarat sig utan skador. kallare det blir högre upp och närmre väggen sätter jag mina växter.
Huggorm
Som kallast +4,6 vid stugan som ligger uppe på en ås, och +3 längre ner i dalen när jag åkte igenom lite före kl. 8. Kan mycket väl hända att det varit frost på utsatta ställen. Men för en gångs skulle är det inte kallare hos mig än i samhället biggrin.gif
Aqvakul
V Blekinge 400 m från havet: min. i natt + 3,8
Meriona
smiley_small_hug.gif
CITAT (flaxss @ 04-09-2010, 22:06) *
kallare luft är tyngre och lägger sig under den varma luften. när det är klart väder så ökar utstrålningen till rymden och frost kan bildas (markfrost och ''luft''frost). då varmare luft är högre gör att balkonger högre upp kan få det varmare under kalla höst och vinternätter. exempel här kan det finnas fina prunkande sommarblommor på dom högsta balkongerna in i okt-nov även då det varit flera nätter med rejälare frost.

därför kan det vara +2c +3c i luften men ändå bildas frost på marken och på kalla ytor.

dalar kan då få väldigt kalla vintrar av att kalluft sipprar ner (och stannar som i en gryta). på sommaren blir det istället väldigt hett i en dal (kokande gryta).

är det däremot mulet eller regnigt under hösten och vintern blir det mildare nätter och svala/varma dagar. är det klart och högtryck på hösten/våren blir det varma dagar och kalla nätter. om det på vintern blir klart och högtryck så blir det kalla frostiga nätter och dagar, håller högtrycket i sig (som i vintras) får man väldigt kalla nätter.

på sommaren ger högtryck istället (oftast) varma/heta dagar. lågtryck (mulet och regnigt) på sommaren ger därför kalla/svala dagar.
själv har jag ca 3-6grader varmare på balkongen åretrunt än på uteplatsen. det har hänt många gånger att jag har haft frostkänsliga krukväxter på balkongen uppe på ett bord medan det varit -1c -3c på uteplatsen och på balkongtrappan och alla växter klarat sig utan skador. kallare det blir högre upp och närmre väggen sätter jag mina växter.


Tack snälla Flaxss för att du förklarade så pedagogiskt! smiley_small_hug.gif Jag trodde att begreppet markfrost (som nämndes) var när kylan kom underifrån. Jag säger nog bara frost helt enkelt, utan förnamn. shy.gif Ingen sån här ännu.
ängsvädd
3 grader som kallast i natt. Jag har min temperaturavkännare hängandes ganska långt ner eftersom där är det kallare än högt upp.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 08:48) *
smiley_small_hug.gif

Tack snälla Flaxss för att du förklarade så pedagogiskt! smiley_small_hug.gif Jag trodde att begreppet markfrost (som nämndes) var när kylan kom underifrån. Jag säger nog bara frost helt enkelt, utan förnamn. shy.gif Ingen sån här ännu.


marken har ju inre värme som bromsar underifrån. det är därför tjälen kryper djupare ner i jorden under kalla vintrar av att den inre värmen kryper tillbaka.

men när det bildas klara nätter så blir det kallare undertill precis vid ytan så frosten ''kyler på'' under markytan och ovanför markytan i luften uppåt. smiley_small_hug.gif

hoppas jag fick allt rätt annars får någon rätta mig.

________________________________________ nytt inlägg

här var inatt +0,5c, men som tur var verkade det inte som om det blev någon markfrost alla växter ''glada'' som innan. dom som blommar blommar glatt vidare och dom som växer än växer glatt vidare.
Christa
Vi hade +3,6 som kallast igår morse och det var vid 7-tiden. Min sambo var uppe klockan 5 och då var det 3,9 grader. Det konstiga var att det fruset på biltaken men inte på marken. Har för mig att det varit så tidigare också.

Kan det vara så att marken är såpass varm så den värmer lite? Jag gick runt och kollade på vävarna och på marken och en del andra ställen men det var bara vätan på biltaken och på den ena motorhuven som frusit.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christa @ 06-09-2010, 21:18) *
Vi hade +3,6 som kallast igår morse och det var vid 7-tiden. Min sambo var uppe klockan 5 och då var det 3,9 grader. Det konstiga var att det fruset på biltaken men inte på marken. Har för mig att det varit så tidigare också.

Kan det vara så att marken är såpass varm så den värmer lite? Jag gick runt och kollade på vävarna och på marken och en del andra ställen men det var bara vätan på biltaken och på den ena motorhuven som frusit.


är det inte så att metallen är kallare i sig själv och att frost fäster bra på det ??

för även här har det varit frost på bilarna men inget på gräsen eller enligt min termometer.
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 06-09-2010, 21:25) *
är det inte så att metallen är kallare i sig själv och att frost fäster bra på det ??

för även här har det varit frost på bilarna men inget på gräsen eller enligt min termometer.

Tror också att det är så..
Motti
Vi som bor vid sjön har inte haft frost men dom som bor gatan ovanför har haft det ,det beror på att sjön här värmer än och håller frosten borta för oss som har sjötomter.Synd att nätterna blivit så kalla redan:(nu är det bara en tidsfråga innan allt fryser ju.Himmla tråkigt.
Christa
CITAT (flaxss @ 06-09-2010, 21:25) *
är det inte så att metallen är kallare i sig själv och att frost fäster bra på det ??

för även här har det varit frost på bilarna men inget på gräsen eller enligt min termometer.


Hur då kallare i sig själv? Inget kan ju bli kallare än den omgivande temperaturen.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 07-09-2010, 07:06) *
Hur då kallare i sig själv? Inget kan ju bli kallare än den omgivande temperaturen.

OK, mer precist - kyls av snabbare...
Christa
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2010, 07:52) *
OK, mer precist - kyls av snabbare...


Kan vara men hur kunde det bli is när luften var +3,6 grader som kallast? Termometern sitter visserligen vid husväggen men på norrsidan.

Jag vidhåller att jag tror att marken fortfarande avger värme. Senare på höstarna blir det lättare frost på gräset också.

Meriona
Ingen frost här än. Inte ens i närheten tror jag, men jag har ingen utetermometer nu eftersom de målar huset.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christa @ 07-09-2010, 08:38) *
Kan vara men hur kunde det bli is när luften var +3,6 grader som kallast? Termometern sitter visserligen vid husväggen men på norrsidan.

Jag vidhåller att jag tror att marken fortfarande avger värme. Senare på höstarna blir det lättare frost på gräset också.


marken avger värme, men det bildas fortfarande frost längst ner där den kallare luften är (den är tyngre). marken som ger värme hjälper till att hålla det tjälefritt vid dom första frostnätterna. men marken hjälper inte luften att hållas varmare (tror jag inte iallafall). klarare det är och mer utstrålning det blir kallare och mer minusgrader bildas och kylan går djupare i marken. 000.gif

även om det visar frost på termometern kan det vara frostfritt under träd för att trädet har hållit tillbaka utstrålningen.

metaller leder kyla och värme bra. på sommaren blir dom varma, när det blir kalla nätter blir dom kallare än omgivningen och luftfukten fryser på metallen. tummenupp.gif alltså det blir fortare frost på biltaken än en varmhusvägg. prova att lägg en mätare på bilen en natt och en vid husväggen och se om det blir skillnad.

annars får vi få hit en meteorolog som kan förklara närmre och kanske rättare unsure.gif
Solstorm
CITAT (flaxss @ 07-09-2010, 11:29) *
annars får vi få hit en meteorolog som kan förklara närmre och kanske rättare unsure.gif


Vem som helst utom Per Holmgren är välkommen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Solstorm @ 07-09-2010, 11:48) *
Vem som helst utom Per Holmgren är välkommen!


giggle.gif gillar du inte han ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon