Full version: Överodling
ester
Nu har årets fröer anlänt med posten. Problemet är att det inte brukar räcka, jag köper fler! Och fler! Förra året hade jag redan innan våren kommit odlat överallt, till och med i katternas gamla toalåda.
Jag behöver inte 80 tomatplantor, 150 mullbärsträd, 400 småplantor av timjan osv. Det går åt säckvis med jord, mängder med planteringslådor, plastkrukor och vatten.
I år har jag lovat min man att bara plantera en del av fröerna i påsen och inte alla, men det är så svårt att hålla sig. Det är så fantastiskt när det kommer upp små gröna blad över jorden.

Tomaterna har jag sått i helgen. I år har jag fyra sorter, plus paprikor, två sorters gurkor och en exotisk frukt. Allt ska in i ett växthus på 3x3 meter. Hur?

Finns det bot mot överodling? Kan man hindra sig från att köpa fröpåsar med vackra bilder på? Eller är det bara att göra trädgården större och bygga ett växthus till?
Posse
CITAT (ester @ 27-01-2004, 12:56)
Finns det bot mot överodling? Kan man hindra sig från att köpa fröpåsar med vackra bilder på? Eller är det bara att göra trädgården större och bygga ett växthus till?

Det finns visst ett talesätt typ:
CITAT
Bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den.
rolleyes.gif
Unn
CITAT (Posse @ 27-01-2004, 13:05)
CITAT
Bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den.
rolleyes.gif


Tror jag med på!
...och om du inte behöver 150 mullbärsträd adopterar jag gärna ett gäng biggrin.gif
Tesa
...snåla med fröna, särskilt till tomater och sånt, har du 10 frö måste du ju spara 4 till nästa år...i fall att det blir sämre tider...
och det går att knö in mycket i ett växthus på 3x3 m, jag hade säkert 10 tomatplantor, 3-4 gurkplantor, 3 melonplantor,5 aubergine, 5-6 paprika och ett par chili och 2 krukor med basilika och 2 plantor med okra men dom fick nog för lite ljus...och så bor det en vinranka där också men den är inte så stor ännu... finns det hjärterum så finns det stjälkerum, eller... wub.gif tongue.gif
. .men nog är det en svårartad sjukdom du lider av, om det är en tröst så är det helt normalt i dessa kretsarna iallafall...

CITAT
Bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den.

Oscar Wilde var det väl som yttrade detta och han levde som han lärde unsure.gif
kerstin z5-6
SÅ -för tusan !!Snåla inte - du kommer ändå att få , köpa , byta till dej samma antal fröpåsar nästa år igen -GE efter -så det du vill-
Gläd dina medmänniskor med plantor i stället i vår -
Åk på plantmarknad , tjäna en slant och köp ett länge önskat träd eller en ros för pengarna smile.gifsmile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ewa L
Jag tänkte detsamma som ester, hur 17 skall jag kunna omskola 800 av dessa om alla gror ex.vis. Alltså hade det räckt om jag sått en del av innehållet i varje påse, men det gick liksom inte...

Egentligen är det frö-leverantörernas fel! Det skulle inte vara så många frön i varje påse. Suck!!
Tesa
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2004, 13:18)
SÅ -för tusan !!Snåla inte - du kommer ändå att få , köpa , byta till dej samma antal fröpåsar nästa år igen -GE efter -så det du vill-
Gläd dina medmänniskor med plantor i stället i vår -
Åk på plantmarknad , tjäna en slant och köp ett länge önskat träd eller en ros för pengarna smile.gifsmile.gif laugh.gif  :lol:  :lol:

här försöker man hjälpa en människa till självsuggestion eller vad det heter men alltid skall det komma nån och förstöra... blink.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Själv klagar jag mer över att det är för få frö i påsarna smile.gif
biggrin.gif

Tesa -gott försök -Jag vet -men jag vill inte att nån ska bli "frisk" från trädgårdsgalenskap-smile.gif o lämna mej ensam i träsket
Betty
Ester: - Nej, det finns som tur är ingen bot - odlingsgalenskap är ett kroniskt tillstånd!!! laugh.gif
Kerstin z5-6: Tror inte ett ögonblick att du nånsin kommer att bli ensam i det träsket...! biggrin.gif
Almdalen
CITAT (Betty @ 27-01-2004, 15:21)
Ester: - Nej, det finns som tur är ingen bot - odlingsgalenskap är ett kroniskt tillstånd!!! laugh.gif
Kerstin z5-6: Tror inte ett ögonblick att du nånsin kommer att bli ensam i det träsket...! biggrin.gif

Här finns en som platsar i detta sällskap. Galen eller inte, det är trevligt att dela med sig när man upptäcker att det blev för mycket.

Passa på att dela med er här på forumet och få nya vänner på köpet, det gjorde jag förra året och det har varit mycket givande.
wub.gif
Ingegerd
Virgo
CITAT
Tomaterna har jag sått i helgen

OjOjOj!!! ohmy.gif

Lite väl tidigt. Jag brukar så tomater i början på mars, då har dom blivit tillräckligt kraftiga för utplantering i växthuset eller södervägg, när faran för frost är över.
Paprika o peppar är nog lagom nu.
Jag tycker det är för lite frön i påsarna!
sanna
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2004, 13:18)
Åk på plantmarknad , tjäna en slant och köp ett länge önskat träd eller en ros för pengarna smile.gifsmile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jamen, var finns dessa plantmarknader?!?!
Måste man vara medlem i STA eller någon annan förening för att få kännedom om sådant?
Kan det bero på att jag bor i Stockholm som jag aldrig hör talas om något sånt...? *längtan och avund*

Sanna
smile.gif
Betty
Dessa plantmarknader brukar anordnas av lokala trädgårdsföreningar och STA. De brukar annonsera i dagstidningar och olika annonstidningar.
http://www.alltomtradgard.se/links/index.p...php?category=13
Cilla
Jag har inga bra tips på hur man blir måttlig. Överodling var ett roligt begrepp!

På senare tid har jag börjat köpa fröer tillsammans med andra. Vi gör gemensamma beställningar och så delar vi fröer. Varje år är jag lite orolig för att endast 5 frön av varje tomatsort ska räcka, och varje år får jag iallafall så många plantor att jag kan ge bort hälften och ändå skörda kilovis...

Men med delade fröpåsar delar man ju iallafall glädjen i att överodla tillsammans med andra! tongue.gif
nilla
CITAT (sanna @ 27-01-2004, 20:55)
Kan det bero på att jag bor i Stockholm som jag aldrig hör talas om något sånt...?

STA har plantmarknad på Bergianska varje höst och vår. Förra våren hade även "Bondens marknad" en plantmarknad - jag var inte där så jag vet inte hur den var.
På Bergianska var jag däremot och trots att jag inget skulle ha kom jag därifrån med en kasse ( känns beteendet igen?)
Man brukar hitta datumet på Bergianskas hemsida, ett tips är att komma tidigt rolleyes.gif

Gunilla

... som bor i en etta och odlar på kolonilott och just nu har ca 50 fröpåsar på lut. Vansinningt? Visst, men vissa har ju lång hållbarhet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon