Katarina H
Hej! Jag står med 30 kg supergod potatis i hallen och undrar hur jag ska förvara dem? Jag har ett varmt hus utan källare och med golvvärme (inomhus inget alternativ alltså smile.gif), en krypvind och ett kallgarage med ungefär samma temperatur som utomhus. Det är väl för kallt för potatisen antar jag, men kanske kan jag vira in den i frigolit eller något annat isolerande, vad vet jag...?? Tacksam för kloka idéer, själv har jag inga. sad.gif Annars får jag väl skänka bort potatisen till alla jag känner! biggrin.gif
Gossen Ruda
Kylskåpet eller svalen om det finns är min rekommendation. Efter förra odlingssäsongen blev en bunke med småpotatis kvarglömd i kylskåpet på landet. I våras hittade jag dom lagom till att peta ner dom i marken, dom hade inte ens fått groddar. Säkert hade dom dugt att äta men dom var som sagt små.

Att försöka skydda mot kyla med frigolit är ingen god idé, dom fryser snart ändå eftersom ingen värme skapas innanför isoleringen. Sånt håller bara några dagar.
gammelnalle
"kallgarage med ungefär samma temperatur som utomhus" där skall du ha dem.

Snickra ihop en trälåda (Spånskivor, MDF, plywood . plank etc ) med lock och klä in den med "Frigolit" . Skulle tro att ca 4cm frigolit räcker. Se bara till att frigoliten inte har några glipor och att locket stänger tätt.

MÅTT??? Jag skulle börja med att fråga i bygghandeln på orten om storleken på frigoliten och utgå därifrån. Frigolit går lätt att kapa till med en fogsvans (men det finns speciella värme-sågar för "proffsen")

mvh
björn
ps jag håller INTE med ruda...

och hittade detta http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...519a8837e125000
Gossen Ruda
Vaffödådå? Menar du att knölarna skall hålla värmen tillsammans därinne?
gammelnalle
En TÄT låda ger minimal värmeförlust och den energin som 30kg potatis innehåller klarar att hålla varandra varma.... Dessutom är inte potatisarna helt döda...
Givetvis ingen övervintring i 20graders kyla 2månader. Har glömt att kolla i vilken zon Katarina bor... (miss av mig!!!)
Förhoppningsvis äter familjen upp 30kg potatis på en månad....

Sjömansbiff..... mmm Raggmunk.... uuummmm Kroppkakor..... Rösti.....wub.gif Potatismos.... Pommes Chatau uuuummmm Hasselbackspotais.... nej nu måste jag sluta , jag blir så hungrig... Potatisvatten (helst då destillerad... smile.gif smile.gif )
Katarina H
Hej och tack för svaren! Vi mumsar potatis mest varje dag nu och det är jättegott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon