Christina i Taxinge~
Min Majsan är ungefär 13-14år.
Hon äter Whiskas Senior som torrfoder. Hon vägrar att ta nåt annat torrfoder i sin mun....Tror ni att det fodret är ok?
Vet inte hur många påsar av annan sort jag gett bort eller kastat då hon vägrar äta av den maten.
Vad ska man titta efter i innehållsförteckningen för att se om det är bra foder?

skånepåg
Min förra katt (Molly) som var runt 10 år käkade bara Mjau och Friskies testade med Kitekatt en gång men det tog hon bara några tuggor sen dög inte den iheller tongue.gif
Men man ska ju helst ge dom blöt mat ett par ggr i veckan så de får lite mer vätska i sej och mindre risk för njursten som de kan få av billigare mat oxå, så jag köper det dyraste jag hittar men det finns ju särskild mat på djur-affärerna så det är bara att fråga vad som är lämpligt för en gammal katt oxå ^^
Min nya katt (Sotiz) som är runt 14 veckor äter allt som kommer i hennes väg tom. chili-ostbågar biggrin.gif
Whiskuchi
Jag tycker blötmat (eller BARF, om man är påläst) är bäst för alla katter, även äldre. Seniortorrfoder innehåller ofta mindre fett och protein och mer kolhydrater. Dessutom kan det vara värt att göra en seniorkoll hos veterinären och kolla bl.a. njurfunktionen, ibland kan det behövas veterinärfoder.
Motti
Håller med wiskuchi blötfoder till gammla katter och Wiskas torrisar är nog inte av bästa kvalitet,jag köper Bilanx till vår kastrerade hankatt på 10 år men det får han bara som snacks bredvid blötfodret,jag ger honom Mjau blötfoder (det är svensktillverkat) rå köttfärs och då och då kalkonskinka även någon räka (fryst)tyvär så är han kräsen så kycklingvingar och annat rått kött fungerar inte här,kanske för att vi fick honom när han var 10 månader från katthemmet,men han är utekatt här på landet och Barfar själv på möss och vattensorkar.Kommer alltid tillbaks till det här som en kattvän sa till mig som Barfar:vad tror du de ger kattdjuren på Kålmården ?ja inte är det torrisar!vi har totalt glömt bort att våra katter är rovdjur små tigrar som ska ha rått kött eller åtmindståndet burkmat.som sakt min Helghe är 10 år men är som tre år helfrisk inga njurstensproblem ja inga problem alls !ni vet väl att en frisk katt kan bli 20 år och mer wink.gif
hu det blev långt ett inlägg whistling.gif

Kram Motti
sqrulan
Jag har två katter en är 5år och den gamle är lite drygt 16år och dom får samma mat båda. Dom är ute dagligen och rådisar står nog högst på deras meny men burkmat blir det nångång i veckan, Friskies torrfoder och vatten står alltid framme.
Brukar koka fisk till dom nångång i månaden vilket dom verkligen älskar högljutt!
Solstorm
CITAT (Whiskuchi @ 08-09-2010, 15:42) *
Jag tycker blötmat (eller BARF, om man är påläst) är bäst för alla katter, även äldre. Seniortorrfoder innehåller ofta mindre fett och protein och mer kolhydrater. Dessutom kan det vara värt att göra en seniorkoll hos veterinären och kolla bl.a. njurfunktionen, ibland kan det behövas veterinärfoder.


Håller med. Mjau burkmat eller tetra består av rent kött och är absolut bäst för katten (förutom barf då förstås) Torrfodret innehåller massa kolhydrater som katten absolut inte har något behov av. Kolhydraterna ökar risken för bl a diabetes.
Christina i Taxinge~
Majsan får blötmat också förstås! Men torrisarna står alltid framme och hon tar sig nån liten knaperstund då & då under dagen. Vissa dagar äter hon bara torrisarna för hon är en riktig "kinkis" när det gäller blötmat också. Som blötmat duger bara påsarna som heter Gourmet och är dyrast på hyllan *suck* men hon äter bara typ en matsked av den maten, sen får det vara bra. Äckliga saker som fisk och räkor går hon inte i närheten av - knäppa katt!:-)
Alltså, eftersom hon mest äter Whiskas Senior så tänkte jag att nån kanske vet vad man bör se i innehållsförteckningen för att bedöma om innehållet är ok för en gammal katt.
I december /januari nån gång kommer veterinären hit och vaccinerar och tar blodprov och kollar tänderna, så då ska jag kolla med henne.
KRT
Med tanke på hur kräsna vissa katter är så kvittar det nog hur "bra" ett foder är - äter inte katten är det inget värt ändå smile.gif

Om katten mår bra, har fin päls osv så duger nog det foder den äter utmärkt - däremot kan det ju vara bra för t.ex. tänderna att få "jobba" lite, iaf på hundar kan karies vara ett problem hos äldre individer och detta kan minskas om hunden tuggar ben, hårt torrfoder etc.
Christina i Taxinge~
CITAT (KRT @ 09-09-2010, 21:39) *
Med tanke på hur kräsna vissa katter är så kvittar det nog hur "bra" ett foder är - äter inte katten är det inget värt ändå smile.gif

Om katten mår bra, har fin päls osv så duger nog det foder den äter utmärkt - däremot kan det ju vara bra för t.ex. tänderna att få "jobba" lite, iaf på hundar kan karies vara ett problem hos äldre individer och detta kan minskas om hunden tuggar ben, hårt torrfoder etc.



Jo, det är nog så sant! yes.gif
Men om man jämför med oss människor, så kan ju vi tycka att t ex pizza är jättegott. Äter vi det mest varje dag så märks ingen skillnad på figuren, håret, tänderna, humöret osv, i början. Men när väl effekten av ensidig, "dålig" mat kommer då är det kris på en gång. Tänkte att man kanske kunde undvika det för kattens del genom att försöka styra in henne på "bra" mat......
KRT
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-09-2010, 21:47) *
Jo, det är nog så sant! yes.gif
Men om man jämför med oss människor, så kan ju vi tycka att t ex pizza är jättegott. Äter vi det mest varje dag så märks ingen skillnad på figuren, håret, tänderna, humöret osv, i början. Men när väl effekten av ensidig, "dålig" mat kommer då är det kris på en gång. Tänkte att man kanske kunde undvika det för kattens del genom att försöka styra in henne på "bra" mat......


Förmodligen märks det inte direkt, men det märks säkert gradvis efterhand.
Jag har för mig att jag läste eller såg något test på kattmat för ett antal (kan var 5 eller 6) år sedan, där man gjort en näringsnalys av olika mat och kom fram till att vissa märken inte var så bra eftersom de saknade någon aminosyra som behövdes, men jag har för mig att inget märke var helt uselt, och om man ställer sig i affären och tittar på innehållsförteckningen kommer man nog upptäcka att det är ungefär samam sak i ungefär samma mängd i de flesta matsorter. Undantaget är väl kanske sådana sorter som säljs hos vet eller som är hysteriskt billiga i lågprisbutiker.

Tänk på att i innehållsfärteckningen står innehållet rankat efter innehållsprocent, det maten innehåller mest av skrivs först. Eftersom katten är en utpräglad köttätare är det kanske inte så bra om kött kommer först på 3 eller 4 plats......
Mollis
Jag ger min 14-åriga katt Hill´s för seniora katter. I ett DN-test av kattmat var Eukanuba och Hill´s bäst i test så jag fortsätter tryggt med det.
Christina i Taxinge~
Nu har jag googlat och läst på internet om kattmat för gamla katter och Hill´s, Eukanuba och Mjau verkar vara "de bästa" sorterna.
Ska se om jag kan få Majsan att byta foder under hösten.....

Tack allihop för er info!
Whiskuchi
En jättebra text om kattens näringsbehov: http://www.kattstatus.se/nyapierson.pdf
omk
Här är en bra länk om torrfoder.

http://www.gp.se/konsument/tester/1.429480...billiga-ravaror
Christina i Taxinge~
Tack för två bra länkar som jag läst och tagit till mig! tummenupp.gif
Trampendal
När anses en katt som gammal? Vid vilken ålder borde jag skrivit förstås.
Whiskuchi
CITAT (Trampendal @ 11-09-2010, 01:16) *
När anses en katt som gammal? Vid vilken ålder borde jag skrivit förstås.

Jag har börjat kolla upp mina vid nio års ålder.
MirMaja
Ett till test! Klicka vidare och kolla på tabellen. http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=484993

Blötmat är bäst för katten på många sätt. Mjau är bra och prisvärt foder.
Motti
Vill bara säga att man får pröva sig fram med blötfoder ,min katt äter bara Maju ,Wiskas, och Friskies portinspåsar så ge inte upp bara för katten ratar det en gång utan prova er fram med olika märken.köttfärs som är färsk brukar de flesta katter gilla.
på tal om ålder så börjar de väl inte åldras för än de är uppåt en 12-15 år,min kastrerade han katt är tio och yster som en ungkatt han far runt som en stolle i trädgården rusar upp och ner i träden och får många kattfnatt särskillt när jag också är ute det gillar han rolleyes.gif Önskar folk tänkte på det att en katt kan bli både 15 och 20 år om den är frisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon