Peztis
Alla har så fina rabatter och planteringar att visa! Det syns ju i alla trådar här på Odla. Alla verkar ha det såååå fint!

Men jag köper det inte till 100%! Jag tror faktiskt att de flesta av oss har någon rabatt som ser hemsk ut, något som man önskar att folk inte skulle få se...

Så det vore skoj om ni tog med er kameran ut och tog ett foto på era "att fixa till-projekt", det där som ni någon gång ska ta tag i. När det nu blir...

Jag har en stor tomt och det mesta är lite rörigt och dant men några är riktigt HEMSKA! Här ska ni få se en där kirskålen trivs!
[attachment=54786:IMG_3630.JPG]

Och en annan som prickklockan helt har dränkt allt det andra.
[attachment=54787:IMG_3631.JPG]

Dessa två rabatter har jag tänkt att gräva upp nu i höst och plocka ur de växter som jag vill spara - finns faktiskt en del fina saker gömnda bland det andra, tro't eller ej!

Nu när jag klickar och tittar på bilderna så ser de inte så vackra ut men jag lovar er - de är ännu hemskare "live"!
biggrin.gif
Solstorm
Äh, om det var det värsta du hade att visa upp så var inte det något att skryta med. Här finns rabatter där jag har förlorat kontrollen totalt åt diverse sly och ogräs. Jag har naturtomt och det kan väl vara fint men gränserna till det naturliga och det odlade känns hopplöst att hålla.
Gunilla T
Men det var väl inte så farligt...perennerna har vuxit till sig lite för mycket men det gör de ju alltid... smile.gif
Alexander-VG-zon3
det var ju riktigt skitfullt !! nej skojar bara kompiskram.gif det ser inte alls så farligt ut. vildvuxet är snyggt också. hos mig ser det mycket värre ut än hos dig i samtliga rabatter. men jag har ändrat stil nu till vildvuxet det får vara så hos mig nu och jag vill ha det så nu. när jag inte bor där och kan rensa och fixa så får trädgården leva sitt eget liv.

så här såg det ut den 10 juli 2010

här SKA det vara en byggd stenkant upphöjd. gräset har tagit över. några perenner har dött.
http://www.pixbox.se/pic_show_id31300250.html

här ser man inte vart det börjar eller slutar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id31300271.html

man kan ana att där varit rabatter innan.
http://www.pixbox.se/pic_show_id31300272.html
Peztis
CITAT (Solstorm @ 09-09-2010, 18:26) *
Äh, om det var det värsta du hade att visa upp så var inte det något att skryta med. Här finns rabatter där jag har förlorat kontrollen totalt åt diverse sly och ogräs. Jag har naturtomt och det kan väl vara fint men gränserna till det naturliga och det odlade känns hopplöst att hålla.

Upp till bevis!
Har också en del av tomten som är skogiare och den får vara som den är.
men den fösta bilden är rätt synlig när man kommer in på tomten och den andra är precis vid entr+en till huset - känns inte så smickrande...

CITAT (Gunilla T @ 09-09-2010, 19:23) *
Men det var väl inte så farligt...perennerna har vuxit till sig lite för mycket men det gör de ju alltid... smile.gif

Önskar att det var de perenner jag valt som vildvuxit sig - inte kirskål och prickklocka.

Flaxss: skönt att höra/se att herrn med de otroligt gröna fingrarna också har sina ställen! biggrin.gif
Men har man mycket omkring sig med annat - vilket jag förstått du också har - så blir det ju som det blir!
skogstroll
nej det där var nog bara ett tigg om beröm wink.gif jag har rabatter som man inte ens ser för allt ogräs. Dina bilder ser mer ut som min "fina" rabatt
Whiskuchi
Nej faktiskt inte, för en gjordes i ordning i somras och de andra togs bort helt laugh.gif
Smarterchild
Jag önskar faktist att samtliga rabatter inte fanns. sad.gif

Den ena består av halvfula perenner, en annan allt som har blivit över, rabatten längs med huset vet jag inte ens vad den består av. Övervuxna bladväxter? vem vet.... Eller så är jag bara trädgårdstrött..... Åhh sköna höst!
Peztis
CITAT (skogstroll @ 10-09-2010, 10:50) *
nej det där var nog bara ett tigg om beröm wink.gif jag har rabatter som man inte ens ser för allt ogräs. Dina bilder ser mer ut som min "fina" rabatt

Herregu nej! Det var absolut inte avsikten!!!

Detta är verkligen mina skämmas-rabatter och då sätter jag inte ribban högt! T o m min man tycker att de ser allt annat än fina ut och då är inte han den som reagerar på trädgårdar och liknande... biggrin.gif

Jag tror som sagt inte att fotona gör rabatterna "rättvisa".

Men jag måste tillstå att bild nr två är riktigt fin på kvällen när det är mörkt! rotfl.gif
Då är där två spotlights som lyser upp över den lilla dammen mot tujahäcken och då ser det så där mysigt frodigt ut.
Nästa dag går dock solen upp igen...
mamamaggan
Oj oj oj om man bara hade en rabatt som ser för dj-lig ut!! Hos oss är det så att de hemska rabatterna överväger . Kirskål , kirskål , kirskål och oreda i den största rabatten efter långsidan på sommarstugan är nog värst iaf.

Hur kan det komma sig att den rabatt som har funnits längst , sedan början av 60-talet ( då var den svärmors ) är den som det finns mest kirskål i ? Som det har rensats där i alla tider ?! Vi har dessutom bytt jord ner till 60 - 70 cm djup sådär 3 - 4 ggr de senaste 20 åren.

Däremot de nya , på kortsidorna , har mycket mycket mindre med kirskål .
kerstin z5-6
typ alla ..
mejram
Min åkerfräkenrabatt skulle jag gärna vara utan...
Cathis
Kan glädja er med att jag har inte rabatten ni önskade att ni inte hade, jag har trädgården ni önskar att ni inte hade crying.gif Jag har knappt inte gjort någonting med den i år, har inte haft någon ork eller lust, förfallet är totalt
Wilmer
Lustigt Cathis, för de rabatterna har jag med förra ägarna hade praktlysing i alla rabatter. ALLA. Nej, inte i en av dem förresten. Visserligen stilrent men rätt så trist när det mest blommar på samma gång. Längsta rabatten består nu av vresrosor, en kärleksört, en löjtnadshjärta och gräs...) Har fått bort praktlysingen (eller, ja, det har jag nog inte fått men.) Där har vi och göra.. Ja, det har vi överallt. Kan säkert skrammla fram en bild så småningom. TROR jag tagit några "före" bilder.

Peztis!! Kan man få köpa prickklockefrön av dig?? Vad är det för färg?? Dreglar.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon