Full version: Kraftledning
Christa
Är det någon som vet hur nära en kraftledning på 220 kV som det är tillåtet att bygga bostäder? Jag tror i alla fall att frågan gäller en 220 kV ledning. Vet inte riktigt hur stor en 400 kV ledning är.

Gossen Ruda
Jag försökte hitta något på Energimyndighetens hemsida men fann nada. Skriv till dem och fråga.
KRT
Kanske kan någon av följande länkar vara till hjälp?
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateileva...FI/voimalinjat/
http://www.strangnas.se/upload/samhalleout...n/miljorisk.pdf
http://www.byggahus.se/forum/el/5035-hus-v...aftledning.html
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Gl...orisker-low.pdf

Har inte läst igenom alla, men googlade på "kraftledning" och avstånd....


Tror det är strålskyddsmyndigheten som har kollen, inte energimyndigheten (om det nu inte är samma sak smile.gif
Christa
CITAT (KRT @ 09-09-2010, 21:25) *
Kanske kan någon av följande länkar vara till hjälp?
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateileva...FI/voimalinjat/
http://www.strangnas.se/upload/samhalleout...n/miljorisk.pdf
http://www.byggahus.se/forum/el/5035-hus-v...aftledning.html
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Gl...orisker-low.pdf

Har inte läst igenom alla, men googlade på "kraftledning" och avstånd....
Tror det är strålskyddsmyndigheten som har kollen, inte energimyndigheten (om det nu inte är samma sak smile.gif


I det nedersta dokumentet finns en bra graf över magnetfätets styrka i förhållande till storleken på ledningen och avståndet från den.

Dock verkar de insatta vara oense om hur vi påverkas av fälten. Vi har hittat ett intressant hus med en kraftledning ca 130 meter från huset och vi är mycket fundersamma.

fuchsian
Det magnetfältet påverkar hälsan negativt. har bekanta som jobbat i sådana fält och de har sedan råkat ut allt möjligt, mest cancer. Det är ju så att de negativa jonerna är bra cancerbildare, men hur långt ifrån ska en vara och bo, vet jag inget.
Detta gällde endast elektriker på dessa stora kraftstationer, inte vanliga hemma-elektriker.

Om man tänker lite mer på det så de personer som bär med sig mer än vanligt av negativa joner i sin kropp, har större risk att råka få olika sjukdommar än de som samlar det positiva hos sig. Detta har jag följt rätt länge, så jag vet vad jag talar om, men det är rätt omständigt att gå in på, så det låter jag bli.
De av mina healingsklienter som jag märker vart det lutar åt, påverkar jag medvetet energifältet till det positiva hållet.
Rätt enkla saker, men den som inget vet är det svårt att förstå. .... fuchian...
Piccante
När började magnetfält sända ut negativa joner??? och hur kan en människa ha ett positivt eller negativt energifält??? Energi går alltid från - till + !
Solstorm
Jag vet att i bikupor som står vid starkströmsledningar där bygger bina hejochhågalet, inte alls prydligt så som de gör i vanliga fall. Numera är det väl också fastslaget tror jag att det inte är bra för människor att bo direkt intill.
Christa
CITAT (Solstorm @ 10-09-2010, 13:00) *
Jag vet att i bikupor som står vid starkströmsledningar där bygger bina hejochhågalet, inte alls prydligt så som de gör i vanliga fall. Numera är det väl också fastslaget tror jag att det inte är bra för människor att bo direkt intill.


Frågan är då hur nära man kan bo utan att det är farligt? Det är typiskt alltså. När vi äntligen hittat ett hus som ligger utom hörhåll för trafikbrus och vindkraftsbrus och som uppfyller en del andra önskningar så ligger det vid en kraftledning!!! Jag vill inte bo i flyttkartonger mer (5 år) -cry-.gif
Gunilla T
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 12:40) *
Om man tänker lite mer på det så de personer som bär med sig mer än vanligt av negativa joner i sin kropp, har större risk att råka få olika sjukdommar än de som samlar det positiva hos sig.


Fullständigt omöjligt att gå omkring med ett överskott av negativa, alternativt positiva joner. no.gif

Det är som Markus säger..
hattstugan
Jahaja! Om det nu skulle vara livsfarligt att bo nära KRAFTLEDNING så skulle knappast min fd svärmor vara över 80 år nu! Hon och fd svärfar bodde from 1956 och fram tom 2003 vid flera av de stora kraföverförningsstaionerna!!
Den senaste omfördelade kraftnnät för större delen av södra Sverige!
Själv har jag i nästan hela mitt liv bott ca 200 m från en av de stora ledningarna och jag lever ju ff!!!

Rädslan för allt som ev kan vara farligt har enligt min mening gått till överdrift!!

fuchsian
En negativ människa ligger på - joner och en positiv i balans eller även över.
det borde jag veta som jobbar med energier, men bry er inte om det, jag berhöver inte svar på detta för jag vet det jag vet och står för det. Sedan är det bara att lämna utan svar. ....fuchian....
Piccante
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 16:08) *
En negativ människa ligger på - joner och en positiv i balans eller även över.
det borde jag veta som jobbar med energier, men bry er inte om det, jag berhöver inte svar på detta för jag vet det jag vet och står för det. Sedan är det bara att lämna utan svar. ....fuchian....

Hur får en människa överskott av negativa joner då????
fuchsian
Marcus
Kroppens celler har ju både negativa och positiva joner. I vissa fall kan det bli överskott på negativa för de positiva försöker reparera i cellen om du råkat ut för något sjukt som gör att din surhetsgrad rubbas.
Tänk på att även tankens kraft har en påverkan på dina joner. dem som blir debbiga har regel alltid överskott av negativa joner.
Kan du av denna förklaring få lite hum om hur vår kropp kan reagera? Positiv energiöverskott gör dig lätt och glad och kroppen mår bra.
Vi har 7 energifält runt om oss utifrån. den första, närmast kroppen är ca. 10-20cm utåt, beroende hur du mår. Där sker det mesta först innan den går till kroppen. Vi som jobbar med dessa fält och energi kan nå till den 3:e fältkanten fr. kroppen, men man se denna fält och den skiftar i olika färger, tyngre långsammare,med skitig färg på stället du har ex. en skada i kroppen. Allt detta har undersökt och med vissa människor har detta som ett sjätte sinne, mer eller mindre för trots allt är vi olika vad vi kan och inte kan.
Tror du nu vad jag försöker säga? detta är inte enkelt att förklara, men så himla bra redskap... fuchian...
Christa
CITAT (hattstugan @ 10-09-2010, 14:25) *
Jahaja! Om det nu skulle vara livsfarligt att bo nära KRAFTLEDNING så skulle knappast min fd svärmor vara över 80 år nu! Hon och fd svärfar bodde from 1956 och fram tom 2003 vid flera av de stora kraföverförningsstaionerna!!
Den senaste omfördelade kraftnnät för större delen av södra Sverige!
Själv har jag i nästan hela mitt liv bott ca 200 m från en av de stora ledningarna och jag lever ju ff!!!

Rädslan för allt som ev kan vara farligt har enligt min mening gått till överdrift!!


Hur mycket magnetfält det blir beror ju på hur nära ledningen är och hur många kV den är på. Jag verkar vara lite känslig eftersom jag fick återfall av tinnitus när vi hade trådlös mus och tangentbord.
fuchsian
CITAT (hattstugan @ 10-09-2010, 14:25) *
Jahaja! Om det nu skulle vara livsfarligt att bo nära KRAFTLEDNING så skulle knappast min fd svärmor vara över 80 år nu! Hon och fd svärfar bodde from 1956 och fram tom 2003 vid flera av de stora kraföverförningsstaionerna!!
Den senaste omfördelade kraftnnät för större delen av södra Sverige!
Själv har jag i nästan hela mitt liv bott ca 200 m från en av de stora ledningarna och jag lever ju ff!!!

Rädslan för allt som ev kan vara farligt har enligt min mening gått till överdrift!!

Det är så med allt.
En rökare kan bli nästan hundra år och en annan bara 30 och en alkoholist kan supa 50 år och en annan dör efter 10-12 år.
Här menar jag skador som dessa ger och hur vi är ärftligt funtade att kunna fixa det, en del är svaga och bryts ner och sen finns det krutgubbar/kärringar som det bekommer inte alls. .... Fuchian....
andersen
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 16:48) *
Marcus
Kroppens celler har ju både negativa och positiva joner. I vissa fall kan det bli överskott på negativa för de positiva försöker reparera i cellen om du råkat ut för något sjukt som gör att din surhetsgrad rubbas.
Tänk på att även tankens kraft har en påverkan på dina joner. dem som blir debbiga har regel alltid överskott av negativa joner.
Kan du av denna förklaring få lite hum om hur vår kropp kan reagera? Positiv energiöverskott gör dig lätt och glad och kroppen mår bra.
Vi har 7 energifält runt om oss utifrån. den första, närmast kroppen är ca. 10-20cm utåt, beroende hur du mår. Där sker det mesta först innan den går till kroppen. Vi som jobbar med dessa fält och energi kan nå till den 3:e fältkanten fr. kroppen, men man se denna fält och den skiftar i olika färger, tyngre långsammare,med skitig färg på stället du har ex. en skada i kroppen. Allt detta har undersökt och med vissa människor har detta som ett sjätte sinne, mer eller mindre för trots allt är vi olika vad vi kan och inte kan.
Tror du nu vad jag försöker säga? detta är inte enkelt att förklara, men så himla bra redskap... fuchian...


Vad är det för hokus pokus? 7 enerigifält? eller är det det omtalade...analmagnetism

analmagnetism
gnon49
Energifält har ju med våglängden på ljuset att göra vad jag förstår. Insekter ser ju ofta helt andra färger än vi människor t.ex. Vi kan ju uppfatta detta med hjälp av olika hjälpmedel. med hjälp av avancerad utrustning kan vi idag se o höra världen som våra egna begränsade sinnen aldrig kommer att kunna göra. Ljus är ju våglängder och för oss är hiommelen blå,gräsmattan grön osv. Vi har nattkikare,värmesökare mm. Inget som helst märkvärdigt. Bara vetenskapliga o tekniska framsteg. Joner har väl med luften vi andas.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 10-09-2010, 17:42) *
Energifält har ju med våglängden på ljuset att göra vad jag förstår. Insekter ser ju ofta helt andra färger än vi människor t.ex. Vi kan ju uppfatta detta med hjälp av olika hjälpmedel. med hjälp av avancerad utrustning kan vi idag se o höra världen som våra egna begränsade sinnen aldrig kommer att kunna göra. Ljus är ju våglängder och för oss är hiommelen blå,gräsmattan grön osv. Vi har nattkikare,värmesökare mm. Inget som helst märkvärdigt. Bara vetenskapliga o tekniska framsteg. Joner har väl med luften vi andas.

Ljus är ganska speciellt rent fysiskt eftersom det både är partiklar (fotoner) och energi som strålar.

Joner är laddade partiklar antingen har de överskott elelr underskott på elektroner. Elektroner är alltid negativa men i en atom i ett grundämne är det balans mellan elektroner och de positiva protonerna i atomkärnan, så den totala laddningen är =0. Om t.ex. en kaliumatom "tappar" en elektron (-) blir det en kaliumjon K+ som har överskott på positiva laddningar.
mamamaggan
I bondhålan där vi bor finns det ett villaområde där man har en kraftledning rakt igenom området mellan husen. Det ligger en transformatorstation ( heter det väl ?) c:a 20 meter från närmsta villa och därifrån går alltså ledningen .

Har aldrig hört något negativt om det även om jag själv inte skulle vilja bo där. Så några regler om hur nära man får/bör bygga vekar det inte finnas eller fanns inte när området byggdes för drygt 20 år sedan.
andersen
CITAT (Christa @ 09-09-2010, 21:11) *
Är det någon som vet hur nära en kraftledning på 220 kV som det är tillåtet att bygga bostäder? Jag tror i alla fall att frågan gäller en 220 kV ledning. Vet inte riktigt hur stor en 400 kV ledning är.


Om man går tillbaka till ursprungsfrågan... Jag vet inte... men jag tror inte det finns några regler om det, jag vet bara om att tex i solna har det varit mycket bråk om det och om jag kommer ihåg rätt så har kommunen beslutat om att det inte får dras några ledningar i luften förbi dagis.

Det finns endel sidor som man kanske inte tänker på vid kraftledningar... tex om man har barn så är det ju inte så lämplingt med drakar i lina, eller att öva flugfiske.. på plusidan är väl att det blir lägre taxering.
Anma
Jag vet inte ett smack om sånt här, men jag reagerar efter olyckan på ett konstigt sätt när vi kör under kraftledningar. Detta är inte inbillning, och nu ska ni få höra hur jag vet det. Jag sitter och sover hundsömn, somnar aldrig ordenligt i bil numera, plötsligt känner jag som ett tryck i ansiktet. Varje gång som det hänt har vi kört under en kraftledning. Jag har inte haft en aning om detta då jag legat och blundat. Händer också när jag inte blundar men då vet jag ju om ledningarna och kan ju inbilla mig så det räknas inte. det händer på vägar jag är van med att åka och alldeles okända vägar. Det händer bara med kraftiga ledningar men många på rad.
Jag skulle aldrig flytta nära kraftledningar.
Har annars inte upptäckt överkänslighet för el.
gnon49
CITAT (Markus_H @ 10-09-2010, 18:05) *
Ljus är ganska speciellt rent fysiskt eftersom det både är partiklar (fotoner) och energi som strålar.

Joner är laddade partiklar antingen har de överskott elelr underskott på elektroner. Elektroner är alltid negativa men i en atom i ett grundämne är det balans mellan elektroner och de positiva protonerna i atomkärnan, så den totala laddningen är =0. Om t.ex. en kaliumatom "tappar" en elektron (-) blir det en kaliumjon K+ som har överskott på positiva laddningar.

Det här kan du bättre än mig men när luften känns friskare efter en rejäl åskskur så har det väl med joner att göra?
gnon49
CITAT (Anma @ 10-09-2010, 18:38) *
Jag vet inte ett smack om sånt här, men jag reagerar efter olyckan på ett konstigt sätt när vi kör under kraftledningar. Detta är inte inbillning, och nu ska ni få höra hur jag vet det. Jag sitter och sover hundsömn, somnar aldrig ordenligt i bil numera, plötsligt känner jag som ett tryck i ansiktet. Varje gång som det hänt har vi kört under en kraftledning. Jag har inte haft en aning om detta då jag legat och blundat. Händer också när jag inte blundar men då vet jag ju om ledningarna och kan ju inbilla mig så det räknas inte. det händer på vägar jag är van med att åka och alldeles okända vägar. Det händer bara med kraftiga ledningar men många på rad.
Jag skulle aldrig flytta nära kraftledningar.
Har annars inte upptäckt överkänslighet för el.

Ja du kan ju få en glödlampa att lysa i microvågsugnen så visst kan energi överföras utan ledningar.
fuchsian
Amna,

Det är rätt typiskt för det som jag beskrev av energier. Jag reagerar för det med mina kunder, men kan oftast tona ner den både hos mig och kunden.
Allt som inte syns med vanliga ögon kan inte klassas som inbildning eller hum hum. Det retar mig, men jag vet att det är inte min sak och min tanke att försöka andra att tro det jag "ser och känner".
Sätter jag mig bredvid en person som har ont, nog kommer det onda i min kropp. det är energi som är i olag och det reagerar jag för. Visserligen stänger jag av dom kanalerna när jag inte jobbar, men kan få snabba "saker" till mig.
Du reagerar på ditt sätt för de negativa joner(positiva ger inte den känslan) och det får du nog vänja dig vid eller göra något åt det, men det är din sak, så jag lägger mig inte i men ville berätta att jag känner flera som reagerar som du iFl och tar det precis vad det är. .... fuchian...
Anma
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 19:30) *
Amna,

Det är rätt typiskt för det som jag beskrev av energier. Jag reagerar för det med mina kunder, men kan oftast tona ner den både hos mig och kunden.
Allt som inte syns med vanliga ögon kan inte klassas som inbildning eller hum hum. Det retar mig, men jag vet att det är inte min sak och min tanke att försöka andra att tro det jag "ser och känner".
Sätter jag mig bredvid en person som har ont, nog kommer det onda i min kropp. det är energi som är i olag och det reagerar jag för. Visserligen stänger jag av dom kanalerna när jag inte jobbar, men kan få snabba "saker" till mig.
Du reagerar på ditt sätt för de negativa joner(positiva ger inte den känslan) och det får du nog vänja dig vid eller göra något åt det, men det är din sak, så jag lägger mig inte i men ville berätta att jag känner flera som reagerar som du iFl och tar det precis vad det är. .... fuchian...

Kan du nu säga var jag har ont?

Piccante
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 19:30) *
Amna,

Det är rätt typiskt för det som jag beskrev av energier. Jag reagerar för det med mina kunder, men kan oftast tona ner den både hos mig och kunden.
Allt som inte syns med vanliga ögon kan inte klassas som inbildning eller hum hum. Det retar mig, men jag vet att det är inte min sak och min tanke att försöka andra att tro det jag "ser och känner".
Sätter jag mig bredvid en person som har ont, nog kommer det onda i min kropp. det är energi som är i olag och det reagerar jag för. Visserligen stänger jag av dom kanalerna när jag inte jobbar, men kan få snabba "saker" till mig.
Du reagerar på ditt sätt för de negativa joner(positiva ger inte den känslan) och det får du nog vänja dig vid eller göra något åt det, men det är din sak, så jag lägger mig inte i men ville berätta att jag känner flera som reagerar som du iFl och tar det precis vad det är. .... fuchian...

Det där låter så flummigt så det inte är klokt. Vi kan inte känna av våra joner i kroppen!
fuchsian
CITAT (Anma @ 10-09-2010, 19:33) *
Kan du nu säga var jag har ont?

det skulle jag kunna att göra även gm forum, men det skulle ta lite tid och bättre resultat får man av ett foto el pers, innom synhåll. .... fuchian... Jag är inte främmande för tanken, inte alls.
Anma
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 19:58) *
det skulle jag kunna att göra även gm forum, men det skulle ta lite tid och bättre resultat får man av ett foto el pers, innom synhåll. .... fuchian... Jag är inte främmande för tanken, inte alls.

Testa!
Christa
Diskussionen om energier a la New age tycker inte jag hör riktigt hemma i min tråd om magnetfält från krafledningar. Kan ni inte starta en separat tråd om det.
Anma
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 09:01) *
Diskussionen om energier a la New age tycker inte jag hör riktigt hemma i min tråd om magnetfält från krafledningar. Kan ni inte starta en separat tråd om det.

Förlåt, skulle bara testa lite. Men i vilket fall är det just kraftledningar som jag blir påverkad av.
Christa
CITAT (Anma @ 11-09-2010, 09:05) *
Förlåt, skulle bara testa lite. Men i vilket fall är det just kraftledningar som jag blir påverkad av.


Jag menade inte just ditt inlägg om att du känner av kraftledningar utan det här om energier, joner osv.

För länge sedan gick jag hand i hand med en kille på en liten grusväg. Plötsligt kände vi hur det pirrade i händerna så där bzzzz. Då upptäckte vi att vi passerade under en kraftledning.

Vi gick tillbaka igen och samma sak. Kändes mycket märkligt.

Det svåra är att veta hur långt ifrån kraftledningen som man kan bli påverkad. Någon menade att än hade hon inte dött men tinnitus och sömnproblem kan ju vara nog så jobbigt.

Jag fick ju som sagt tinnitus av trådlöst tangentbord och mus och det är inte alla som får så man är ju olika känslig.
fuchsian
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 09:01) *
Diskussionen om energier a la New age tycker inte jag hör riktigt hemma i min tråd om magnetfält från krafledningar. Kan ni inte starta en separat tråd om det.


Här snackas inte om New age eller annat på DIN tråd, därför har jag inte svarat på Anmas fråga för det hör inte hit, jag tycker att du borde tagga ner lite och inte ge dig på en annan, menar Anma, utan orsak. Jag har inte tänkt att profilera på denna tråd, så den kan du så hjärtans gärna behålla för dig själv.

Jag har fått nog av att ge ut mer om det hela och detta är inte ens ett rätt tillfälle heller, såååå ....fuchian...
Anma
CITAT (fuchian @ 11-09-2010, 17:06) *
Här snackas inte om New age eller annat på DIN tråd, därför har jag inte svarat på Anmas fråga för det hör inte hit, jag tycker att du borde tagga ner lite och inte ge dig på en annan, menar Anma, utan orsak. Jag har inte tänkt att profilera på denna tråd, så den kan du så hjärtans gärna behålla för dig själv.

Jag har fått nog av att ge ut mer om det hela och detta är inte ens ett rätt tillfälle heller, såååå ....fuchian...

Lägg av! Hon har inte gett sig på mig. Och om någon någonsin ger sig på mig så lovar jag att jag klarar alldeles utmärkt att försvara mig själv. Så du vet, i framtiden. Jag vill inte ha något svar av dig här men om du absolut måste svara så gör det via PM.


(förlåt christa, försökte sitta på händerna men de vägrar att lyda)
Christa
CITAT (fuchian @ 11-09-2010, 17:06) *
Här snackas inte om New age eller annat på DIN tråd, därför har jag inte svarat på Anmas fråga för det hör inte hit, jag tycker att du borde tagga ner lite och inte ge dig på en annan, menar Anma, utan orsak. Jag har inte tänkt att profilera på denna tråd, så den kan du så hjärtans gärna behålla för dig själv.

Jag har fått nog av att ge ut mer om det hela och detta är inte ens ett rätt tillfälle heller, såååå ....fuchian...


Vilken råsop! Jag tyckte bara att ni kom bort från ämnet och att min fråga riskerade att komma bort i hanteringen.
fuchsian
Det förstod jag på direkten att ni 2 ville jävlas med mig, men det kommer inte att funka. Jag vet när någon menar allvar och är ärlig och ni endast gör det till livsuppgift att försöka sätta er på personen. Era föremål växlar, nu var det jag som dock slank undan och fastnade inte i nätet, så håll i gång med erat, mer värda är ni inte... inte lönt att ge svar, kommer inte in på detta mer.! thumbdown.gif ...fuchian...
Bee
Christa, slå det där huset ur hågen! Vad regelverket säger är olika i olika kommuner. Kolla gärna i aktuell kommun. MEN, för din egen och din familjs skull - bo inte så nära en kraftledning!

Risken/faran med strålning från magnetfält handlar om den samlade effekten, inte bara om den strålning som utgår från själva ledningen. Det handlar även om de elektriska apparater du använder. Tv, vitvaror, dator - ja, alla de grejer ett hushåll använder och som går på el.

Jag tycker risken är alltför stor. skulle aldrig köpa ett hus så nära en kraftledning. Även om priset är lågt (det har du iofs inte sagt ngt om) så är det inte värt det.
Tänk om!
Christa
Grejen är inte att det är billigt utan att vi letat i över fyra år efter ett ställe på landet där det finns plats att odla och där det är tyst. Vi är som sagt väldigt fundersamma men inte har jag lust att bo i flyttkartongen i fem år till heller. Det är så typiskt!
Bee
Men du vill väl inte riskera hälsan? Hellre flyttkartonger säger jag.
Och har du väl hittat ett ställe så står det inte länge på förrän nästa - ännu bättre - dyker upp! Hav tröst!
jordekorren
Har kopierat denna text ifrån

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Pub...raftledning.pdf


Minsta tillåtna horisontella avstånd mellan högspänningsledning
och byggnad eller byggnadsdel.
Minsta tillåtna avstånd mellan en högspänningsledning
och närmaste byggnadsdel beror på ledningens spänning.
Det horisontella avståndet ska vara minst fem meter vid
en ledning för högst 55 kV.
Om spänningen är högre ska avståndet vara minst fem
meter plus ett spänningstillägg utanför detaljplanelagt
område och minst tio meter inom detaljplanelagt område.

På byggahus.se så fanns även denna -
http://www.byggahus.se/forum/el/116803-reg...aftledning.html

Jag skulle ha kontaktat nätägaren Eon, Fortum etc och kollat vilken spänning det är och hört om dom ev hade några planer för ändring av nätet. Nu verkar det vara poppis att gräva ner kablar..........
Christa
CITAT (jordekorren @ 11-09-2010, 21:34) *
Har kopierat denna text ifrån

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Pub...raftledning.pdf
Minsta tillåtna horisontella avstånd mellan högspänningsledning
och byggnad eller byggnadsdel.
Minsta tillåtna avstånd mellan en högspänningsledning
och närmaste byggnadsdel beror på ledningens spänning.
Det horisontella avståndet ska vara minst fem meter vid
en ledning för högst 55 kV.
Om spänningen är högre ska avståndet vara minst fem
meter plus ett spänningstillägg utanför detaljplanelagt
område och minst tio meter inom detaljplanelagt område.

På byggahus.se så fanns även denna -
http://www.byggahus.se/forum/el/116803-reg...aftledning.html

Jag skulle ha kontaktat nätägaren Eon, Fortum etc och kollat vilken spänning det är och hört om dom ev hade några planer för ändring av nätet. Nu verkar det vara poppis att gräva ner kablar..........


Mycket tyder på att den är på 400 kV. Jag förstod inte riktigt det där med spänningstillägget men det kanske står i dokumentet du länkade till. Nu skall jag emellertid sova.
jordekorren
Hej Christa

Du får läsa. Står en hel del om det på nätet. Är själv ingen expert på området.

http://www.av.se/dokument/Teman/elektromag...gar_Sosstyr.pdf
http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_526.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon