Full version: Myskankor
Sidor: 1, 2, 3, 4
Myosotis
Jag har skaffat myskankor!






Meriona
De är verkligen så vackra Myo! Har de fått några officiella namn ännu? wub.gif wub.gif wub.gif
Den med teckning var hanen väl?

yaay.gif Grattis till nytillskotten!
zaaritha
Lyckost!
Vi hade myskisar; en kille o tre tjejer o de var så mysiga, tama o goá!
Men; en grannhund bet ihjäl hannen, fy fasen!
En räv tog ena honan.
De övriga två flög sin väg--vet ej vad de se´n råkade ut för.
Skruttis
Vilka sötnosar!
Vad nöjd h*n ser ut i badet. smile.gif
Om du får ont om sniglar så kan jag skicka över en påse. flirting.gif
Myosotis
Ja, det är hannen som har lite svart på huvudet.

zaaritha, vad sorgligt. trostar.gif

CITAT (Skruttis @ 12-09-2010, 07:16) *
Om du får ont om sniglar så kan jag skicka över en påse. flirting.gif

-fear-.gif Nej tack. Här finns inga mördarsniglar (än), jag får väl hyra ut myskorna wink.gif
Orkidétjuven
oh, vad roligt smile.gif Har de som sagt fått några namn ännu?
Jan Lindgren
Hej!
Myskankorna är trevliga. För ett tag sedan så upptäckte jag ett myller av ungar. Det visade sig att tre honor kläckt samtidigt och hade ungarna ihop. Dessa tre honor får bli de som överlever vintern, sedan behåller jag två gamla hannar. Två honor har tydligen lagt obefruktade ägg. De har nu ruvat ihärdig i två månader utan resultat. De honorna får bli grytstekar. Det är inte särskilt praktiskt när det blir ungar så här sent på året. Det går då åt alltför mycket mat innan de är slaktmogna.
Jag har också en flock smaragdankor som går lösa. De är små så risken att duvhöken tar dem är överhängande. Smaragdankor är en bra sort då de inte behöver någon värme vintertid. Min andra flock bor året om i Helgeå. De flyger omkrig ihop med vildänderna och kommer hem när det är matdags. När de hör att det vankas mat så kommer de flygande.
MVH
Jan Lindgren
Meriona
Men Myos ankor är bara Mys-ankor, inte ska hon äta dem, Jan! crying.gif
Jan Lindgren
Hej!
Även MYSankor blir för många. Man kan naturligtvids kasta ut överskottet i skogen till räven men jag föredrar att äta upp överskottet. Myskankan är berömd för sin förmåga att bli många. Vill man inte ha fler ankor så ska man välja en ras som inte ruvar. Mina myskisar går fritt ute och helt plötsligt så dyker en hona upp med en massa ungar. Det har visat sig vara viktigt här att inte låta honan gå ner i dammen med ungarna. Hos mig tycks alla små myskungar dö i sådana fall.
Myskankor är osedvanligt trevliga som husdjur. Vanliga ankor är lite stirriga och tillbakadragna men myskankorna blir lätt tama och kommer alltid fram och hälsar. Mitt barnbarn kallar dem väsankor eftersom de är så tysta. Hannarna väser bara lite, honorna är ännu tystare men när mina honor ruvar och kommer fram för att få mat så har de ett speciellt pipande ljud.
MVH
Jan Lindgren
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 11-09-2010, 11:03) *
Jag har skaffat myskankor!




Detta har jag ju missat!
Ååååååh, va fina o söta dom är! wub.gif
Wilmer
Men så fina Myo! Grattis till nytillskotten smiley_small_hug.gif
Katie
CITAT (Myosotis @ 12-09-2010, 18:53) *
Ja, det är hannen som har lite svart på huvudet.

Är du säker på det?
I mina ögon ser det ut att vara tvärtom men de kanske är väldigt unga.

Hade Myskankor för några år sedan men fastnade aldrig för dem. Funderar på att skaffa ett gäng igen eftersom de är så tysta.

De jag hade sist höll en morgon på att skrämma mig halvt fördärvad.
Jag öppnade dörren till hönshuset för att öppna luckan. Precis när jag kliver upp innanför tröskeln så fick jag ett häsande rätt i ansiktet. fear.gif
Där satt myskskrället på pinnen och var rätt i ansiktshöjd när jag klev in.
Snacka om pulshöjare. Normalt sett, när jag öppnar för djuren på morgonen, är jag som en sömngångare.
Jag var klarvaken efter det mötet. biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Katie @ 19-09-2010, 10:23) *
Är du säker på det?
I mina ögon ser det ut att vara tvärtom men de kanske är väldigt unga.

Hannen är yngre än honan, men nu har han växt om henne och fått vingpennor.
Myosotis


Det är tydligen väldigt roligt att stå på en stubbe.

Katie
Min mors Mysk som hon hade var duktiga på att ta sig upp på grejer.
En av hennes honor flög alltid upp på hustaket och satte sig.
Det var lite kul eftersom folk kollade både en och två gånger för att komma på vad för underlig 'kråka' som satt på taket. giggle.gif
Meriona
Jösses - ankor på taket! laugh.gif
Fin bild Myo! wub.gif Hon ser så mjuk ut!
Wilmer
CITAT (Myosotis @ 30-09-2010, 15:43) *


Det är tydligen väldigt roligt att stå på en stubbe.

Men hallå w00t.gif så vacker!!! Hon är.
Anki på Öland
En av mina grannar har myskankor som brukar promenera ut från deras inbygda gård och ut på ängen eller in i skogsgläntan bakom deras gård. Härom dagen när jag skulle gå min runda med hundarna i dungen stod en av ankorna med 5-6 ungar precis på stigen in till dungen och stirrade på mig med uppfodrande blick...... inte 17 vågade jag gå förbi den så vovvarna fick nöja sig med en runda längs åkrarna istället....... smile.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 30-09-2010, 22:57) *
Men hallå w00t.gif så vacker!!! Hon är.

Trodde att det var jag som var partisk, men visst är hon? wub.gif

Och ja, hon är jättemjuk, Meriona, man kan liksom känna att fjäderdräkten är vattentät. Höns har mycket lösare, större, färre fjädrar.

Här blir det inga myskor på taket, de går i inhägnad med nättak pga alla hökar, rävar och mårdar som finns här. Annars hade det varit gulligt. De får säkert komma ut senare ibland när jag är med.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 09:25) *
Trodde att det var jag som var partisk, men visst är hon? wub.gif

Och ja, hon är jättemjuk, Meriona, man kan liksom känna att fjäderdräkten är vattentät. Höns har mycket lösare, större, färre fjädrar.

Här blir det inga myskor på taket, de går i inhägnad med nättak pga alla hökar, rävar och mårdar som finns här. Annars hade det varit gulligt. De får säkert komma ut senare ibland när jag är med.


Är myskor officiellt smeknamn på myskankor? Mys-kor trodde jag var nåt annat, de vill man verkligen inte ha på taket! (Och ja - det är fredag idag. )
Alexander-VG-zon3
vilka söta och vackra ankor du har skaffat wub.gif
Myosotis
Fredag? Öööh... Nu fick jag något att grubbla över.

Kor på taket hade varit lite tungt kanske, men snyggt. Myskankor är så långt att säga, ankor är de ju inte så då blir det väl att man säger myskor. Myskisar kanske?

(Ja, tänk om vi får aktiva moderatorer på forumet. Då är det slut med sånt här ot-svammel som är så roligt. -cry-.gif )

CITAT (flaxss @ 01-10-2010, 12:33) *
vilka söta och vackra ankor du har skaffat wub.gif

Du får komma och titta på dem smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:37) *
Du får komma och titta på dem smile.gif


är dom snälla ? är inte van vid sådana fåglar. unsure.gif
Myosotis
Snälla och lugna och äter ur handen. Kommer fram när man går in till dem och står ganska nära.
Katie
Inom fjäderfäföreningarna brukar vi kalla dem för Mysk eller Myskar.

Det är lite lustigt med Myskänder.
Egentligen är de inte änder, rent genetiskt så är de gäss. Dock kallas de för änder över hela världen.
Förmodligen just för att de ser mer ut som ankor än gäss.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:37) *
Fredag? Öööh... Nu fick jag något att grubbla över.

Kor på taket hade varit lite tungt kanske, men snyggt. Myskankor är så långt att säga, ankor är de ju inte så då blir det väl att man säger myskor. Myskisar kanske?

(Ja, tänk om vi får aktiva moderatorer på forumet. Då är det slut med sånt här ot-svammel som är så roligt. -cry-.gif )
Du får komma och titta på dem smile.gif


Myskisar är bra, för om myskorna får ungar så blir det myskungar och mys-kungar är ju också nåt annat. wink.gif

Håller med, ett Odla helt utan OT skulle vara döden. sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:58) *
Snälla och lugna och äter ur handen. Kommer fram när man går in till dem och står ganska nära.


då kanske jag vågar att träffa dom wub.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 30-09-2010, 15:43) *


Det är tydligen väldigt roligt att stå på en stubbe.


Det är så klart för att hon skall se bättre ut! På omvärlden menar jag.
Väldigt grann Myoska! wub.gif
Myosotis
-cry-.gif Fick just ett mail från uppfödaren, hon skulle ju skicka genbanksintyg för jag ville föda upp lantrasmyskisar hade jag tänkt (och eftersom jag inte fixar att ta bort övertaliga tuppar kan jag inte föda upp höns, hur gärna jag än skulle vilja stödja en lantras även där). Nu visar det sig att

CITAT
Det har blivit ett fel i tillsättandet av min genbank, mina ankor visade sig att inte ha tillräckligt bevisad härstamning bakåt. Detta är något nytt som kommit upp nu i dagarna enligt jordbruksverket. Detta betyder att jag inte kan ha genbank på de ankor som är föräldrar till de ankor som du köpt av mig.....därav kan jag inte heller skriva något intyg till dej.


Nu har jag ju fäst mig vid dessa två så jag tänker behålla dem så klart wub.gif , men är ändå väldigt besviken. Har skrivit till genbanksansvarig och bett om en förklaring. Så onödigt att köra så långt när jag kunde köpt billigare myskisar utan genbanksintyg på närmare håll!
Skruttis
Nej, vad tråkigt Myosotis! trostar.gif
Men jag förstår att du behåller sötnosarna. Blir nästan lite frestad att skaffa ett par jag också.
Undrar bara vad min bättre hälft skulle säga då..... -fear-.gif
Meriona
Nej vad tråkigt Myo! crying.gif Är du säker på att du ändå inte ska byta om du inte får ett annat svar från nämnden? Nog för att du fäst dig vid dem, det det vet jag, de är underbara! Men ändå, det blir ju inte alls som du tänkt dig framöver. Jag hade inte haft några moraliska problem med att byta tror jag. Skriver jag i all välmening.
Wilmer
Så snopet!! När det nu var det du ville göra trostar.gif
Olle A
Vad tråkigt! De som var så fina. trostar.gif

Olle
Myosotis
CITAT (Olle A @ 05-10-2010, 14:48) *
De som var så fina.

De är fortfarande lika fina smile.gif och de är rasrena också, det är bara jordbruksverket som helt plötsligt tycker att man måste kunna styrka härstamningen längre bakåt.

CITAT (Meriona @ 05-10-2010, 12:31) *
Jag hade inte haft några moraliska problem med att byta tror jag.

fear.gif Men Meriona!! Det trodde jag inte om dig.
Om jag gav bort dem skulle jag bli ledsen och sakna dem, som det är nu är jag bara besviken och får tänka om. Inte säljer jag mina familjemedlemmar! Och så mycket pyssel det har varit, bygga en tillfällig inhägnad, ha dem i karantän, göra dem tama, vänja dem och hönsen vid varandra, riva den tillfälliga inhägnaden - och allting vid en beräknad tidpunkt för att jag skulle ha massor med tid för dem. Jag orkar inte ens med tanken att allt det skulle ha varit förgäves.
Dessutom är det tydligen inte så lätt att sälja myskankor som jag trodde, inte med genbanksintyg heller, och eftersom jag varken behöver tusen myskankor eller vill/kan slakta får jag ändå tänka om. Det får bli en liten kull en gång, skulle det sen gå lätt att sälja dem kanske det får bli fler gånger. Rasen är knappast akut utrotningshotad om de gör så här, och skulle den någon gång bli det har jag i alla fall djur kvar som jag vet är svensk lantras.
Wilmer
Meriona kan slänga växter som lever också naughty.gif

Ska du ändå ta en kull på dem, eller ska du skaffa ett par till? En kull på de du har fattade jag det som men behålla?
Olle A
CITAT (Myosotis @ 05-10-2010, 17:05) *
De är fortfarande lika fina smile.gif


Naturligtvis, de som ÄR så fina menar jag förstås! kompiskram.gif

Olle
Meriona
CITAT (Myosotis @ 05-10-2010, 17:05) *
...
fear.gif Men Meriona!! Det trodde jag inte om dig.
...


whistling.gif Jodå jag är hemsk. Hade jag planerat att börja avla och inte fått de djur jag blivit utlovad och kan använda så hade jag bytt om jag inte kunnat hålla dem separerade från de andra. Nu har jag inga planer på sånt och med gerbiler så blandar man ju inte paren, men med andra djur så - jo. Annars hade ju hela min plan gått i stöpet. Med mys-djur är det en helt annan sak, de byter man inte ut. smile.gif




Med andra ord är det skillnad om det är myset som är det primära eller själva aveln. Svårt att förklara, inte vill jag såra nån. wink.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 18:59) *
Meriona kan slänga växter som lever också naughty.gif

-fear-.gif

Nej, jag har inte plats för så många så jag låter dessa få en liten kull. När någon av mina dör så kan man skaffa en ny från genbank och så en partner till så småningom. Meriona, jag förstår hur du menar, jag förstår folk som säljer sitt avelssto eller tuppen som har fel färg, det är inget fel i det om man ser till att de kommer till ett bra hem, men jag gör inte så. Kanske hade jag gjort det de första dagarna, men de är så trevliga och personliga så jag har verkligen blivit fäst vid dem. Helt onödigt att göra sig själv ledsen, viktig är inte aveln. Mina djur är vad som håller mig vid liv, utan dem skulle allt kännas helt meningslöst.
Sen känns det som sagt inte lika angeläget att vara genbank om renrasiga djur stryks bara så där. Man vill göra en insats för att hjälpa till att rädda/bevara rasen, det känns som att jag ställer upp och de tackar nej dunno.gif då får de ju klara sig utan mig.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 05-10-2010, 17:05) *
Rasen är knappast akut utrotningshotad om de gör så här, och skulle den någon gång bli det har jag i alla fall djur kvar som jag vet är svensk lantras.


.....och då säljer du dyrt, mycket DYRT! tummenupp.gif

Så tråkigt Myo, att planerna gick omintet! trostar.gif
Du har i vart fall två söta fina ankor! wub.gif
Katie
CITAT (Myosotis @ 05-10-2010, 17:05) *
De är fortfarande lika fina smile.gif och de är rasrena också, det är bara jordbruksverket som helt plötsligt tycker att man måste kunna styrka härstamningen längre bakåt.
fear.gif Men Meriona!! Det trodde jag inte om dig.
Om jag gav bort dem skulle jag bli ledsen och sakna dem, som det är nu är jag bara besviken och får tänka om. Inte säljer jag mina familjemedlemmar! Och så mycket pyssel det har varit, bygga en tillfällig inhägnad, ha dem i karantän, göra dem tama, vänja dem och hönsen vid varandra, riva den tillfälliga inhägnaden - och allting vid en beräknad tidpunkt för att jag skulle ha massor med tid för dem. Jag orkar inte ens med tanken att allt det skulle ha varit förgäves.
Dessutom är det tydligen inte så lätt att sälja myskankor som jag trodde, inte med genbanksintyg heller, och eftersom jag varken behöver tusen myskankor eller vill/kan slakta får jag ändå tänka om. Det får bli en liten kull en gång, skulle det sen gå lätt att sälja dem kanske det får bli fler gånger. Rasen är knappast akut utrotningshotad om de gör så här, och skulle den någon gång bli det har jag i alla fall djur kvar som jag vet är svensk lantras.

Nej, Myskar är inte superlätta att sälja.
De är heller inte utrotningshotade. Det finns väldigt mycket Myskänder.

Sen detta med genbanksintyg. (nu kommer jag säkert åka på däng... flirting.gif )
Mysken är egentligen INTE en svensk lantras. Det är heller inte en gammal svensk framavlad ras.
Ursprungligen kommer den från Sydamerika. Den domesticerads på 1500-talet och kom då till Europa med fraktskeppen.
Den har heller inte ändrat utseende nämnvärt som gör att den kan ses som en inhemsk lantras. Det som skett med rasen är att det framkommit fler färger än det var ursprungligen (den svartvita) men det har skett runt hela Europa och även i USA. Att den tagits upp som Svensk lantras är för att den funnits i Sverige i flera hundra år. Det har den även i övriga Europa.

De lanthöns som vi har i Sverige, (Blomme, Kinda, Orust, Hedemora, Svarthöns m.fl), är heller inte särskilt gamla som raser. Inte egentligen. Dessutom har de korsats fram till vad de är idag från diverse raser som importerats/kommit med fraktskepp från olika delar av världen. Tittar man på tex Silkeshöns, där kan man snacka om en ras som har några år på nacken. Den antas vara runt 4000 år. Marco Polo nämnde den på 1200-talet. Hedemorahöns antas ha Silke i sig då de ibland uppstår med samma typ av fjäderdräkt.

För flera år sedan fick jag för mig att jag skulle skaffa genbank på mina Svarthöns.
Jag ringde och pratade med ansvarig i Lantrasklubben. Efter att jag berättat om mina djur, vart de kom ifrån ursprungligen (det blev jubel i andra änden av luren), hur många generationer vi haft etc så fick jag svaret att papper skulle skickas omgående.
Blev lite paff och frågade om de inte ens skulle komma ut och titta på djuren. Nej, se det behövdes inte. Inte med sådana djur.
Då jag sa att jag ändå ville ha en inspektion så att det från Klubbens sida var solklart att det verkligen handlade om Svarthöns blev det förvirrat i andra änden. Jag sa då att, om ni bara skickar papper och jag fyller i dem, hur kan ni då vara säkra på att det som står är sanning?
Ja men, är det sant då?, frågades det då.
Självklart är det sant men det kan ju inte ni vara 100% på om ni inte gör en inspektion.

Jag drog öronen åt mig när jag kände att det inte var mer noggrant än så. Jag kunde ju lika gärna varit ohederlig och ha blandat in en annan ras och sagt att, visst är de rena djur, det har jag papper på.


Njut av dina ankor. Du kommer få mycket glädje av dem.
OBS! En liten kull som en Myskhona ruvar fram är oftast på MINST 10 kycklingar. flirting.gif
Myosotis
Mycket intressanta synpunkter. Jag har undrat vad som skiljer Svensk myskanka från andra länders myskankor. Att de inte är ursprungligt svenska är ju lika självklart som att höns inte är det. Svarthöns lär komma från Mozambique så de har kanske inte heller ändrat sig så mycket.

Jag behöver ju inte låta henne ligga på så många ägg.
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 19:50) *
Mycket intressanta synpunkter. Jag har undrat vad som skiljer Svensk myskanka från andra länders myskankor. Att de inte är ursprungligt svenska är ju lika självklart som att höns inte är det. Svarthöns lär komma från Mozambique så de har kanske inte heller ändrat sig så mycket.

Jag behöver ju inte låta henne ligga på så många ägg.

Det är inget som skiljer.
Myosotis
CITAT (Katie @ 07-10-2010, 20:14) *
Det är inget som skiljer.

Inte i avelsmålen heller? Då blir det ju meningslöst att kalla det för svensk lantras.
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 20:49) *
Inte i avelsmålen heller? Då blir det ju meningslöst att kalla det för svensk lantras.

Faktiskt, ja. Avelsmålen är desamma. En sund frisk anka som ser ut och beter sig som de alltid gjort och att den fortsätter vara en mycket härdig individ.
Även när det avlas på div. färger så måste avelsmålen vara desamma. Om färgaveln resulterar i en svagare individ så slås den ut för att sedan startas om igen för att nå den färg man är ute efter och att den är lika härdig.

Att ta fram nya färger är ett mångårigt arbete som ibland kan sträcka sig över en generation. (människans generation inte fågelns flirting.gif )


Tyvärr blir det lite galet med genbank ibland. Det avlas mycket på individer som inte ser ut som de ursprungligen ska.
Även inom Svenska Rasfjäderfäfurbundet och Svenska simfågel och kalkonklubben värnas det enormt mycket om de Svenska lantraserna (Svensk Svarthöna, Skånegås, Ölandsgås, Svensk Blåanka, Svensk Svartanka & Svensk Gulanka).
Vi hade ett år planerat att ha SSKK´s årsmöte på Nordens Ark. Jag skaffade inträdesbiljetter åt några i styrelsen så de kunde kolla konferencelokaler och resten av anläggningen.(jobbade med insamling till arken och gav dem mina biljetter)
Samma dag de varit där så ringde kassören upp mig och bekräftade det jag sagt till honom tidigare. Anläggningen var superfin men djuren var en katastrof. Han hade tagit kontakt med personalen på lantgården och frågat varför de avlade på djur som var så 'fel'.
Svaret på alla frågor han ställde blev 'det är genbank på dem så det gör inget att de ser ut som de gör'.

Många av Svarthönsen hade röda kammar. Nu menar jag inte mörkt vinröda/violettsvarta som tupparna kan bli i kammen under våren när parningshormonerna sätter in utan RÖDA!
Både gul och blåankorna hade köl och flertalet av dem hade fel färger både på kropp och näbb.
Gässen hade köl, en med kluven vinge, teckningarna på dem var väldigt oregelbundna.

Lanthönsklubben har också en viss standard för hur djuren ska se ut och det är tråkigt när en sån stor representant som arken har så anskrämliga djur.
För dem som besöker parken och inte vet mer än att det är en höna, det är en anka och det är en gås så är det klart att djuren är vackra och spännande. För oss som jobbar med aveln av dessa raserna är det som ett hån.

Vi hade årsmötet på Laxbutiken istället.
Myosotis
Köl?
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 22:12) *
Köl?

Buken på ankor och gäss. Vissa raser ska ha köl, vissa inte.
Här är bild på hur en Skånegås ska se ut. Även Ölandsgåsens buk ser ut så här.
Ingen Köl.

Här är gäss med köl.

Ankorna ser likadana ut med eller utan köl.
Tänk dig köl på en båt.
Myosotis
Aha, tack. Kan ingenting om tamankor och -gäss fast jag gärna skulle vilja skaffa ölandsgäss.
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 22:35) *
Aha, tack. Kan ingenting om tamankor och -gäss fast jag gärna skulle vilja skaffa ölandsgäss.

Det går att fixa. flirting.gif
Myosotis
Har pratat med en som föder upp, men vi kom fram till att det inte skulle funka i nuläget. Får ha det som en framtidsdröm.
Katie
Drömmar måste man ha. yes.gif

Det finns två hönsraser som är min heliga graal. wub.gif De finns inte i Sverige, än. flirting.gif
Köpte ägg för några år sedan men tyvärr skakades de sönder i postgången.
En dag ska jag ha såna men fram till dess är det hemligt. whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon