Suz
Hej!
I morgon ska vi ha en massa gäster på middag och som förrätt blir det kantarellsoppa.
Men...vad dricker man till det???
Har man vin?
I så fall rött, rose eller vitt??
Öl??
Vatten??
Mannen påstår att man inte dricker till förätten om det är en soppa men det känns lite fel tycker jag!
Vet nån av er??
Tacksam för alla svar och funderingar!!
Katie
I regel har man inte dryck till förrätt om det är soppa men isvatten annars om man vill ha mer vätska.

Du kan ha vatten med 'fyllda isbitar'. Isbitar som du fryser in örter i som passar till soppans kryddning.
andersen
Lingondricka= tema skogen.
Suz
VAD gjorde jag utan Odla?????
Här kan man ju få svar på verkligen allt!!
118 118 släng er i väggen!

Stort tack till er båda!! thanks.gif
(surt dock att gubben hade rätt)
ninnisky
Visst kan man dricka till kantarellsoppa och gärna då ett sött Sauternesvin (men inte f...n har man det hemma)
I ert fall, när ni ska ha soppan som förrätt, tycker jag man gott kan servera ett bubbelvatten eller inget alls. Det serveras kanske vin till huvudrätten???

Ha en trevlig middag! biggrin.gif


Åsa, mälardalen zon 2
Systembolagets dryckesnyckel rekommenderar veteöl til svampsoppor men det är nog inget man brukar ha hemma heller.
Katie
Kommer inte ihåg om det är BOB eller nåt annat märke som har Tranbär/Lingon. Supergott och inte för sött.
Suz
CITAT (ninnisky @ 11-09-2010, 16:23) *
Visst kan man dricka till kantarellsoppa och gärna då ett sött Sauternesvin (men inte f...n har man det hemma)
I ert fall, när ni ska ha soppan som förrätt, tycker jag man gott kan servera ett bubbelvatten eller inget alls. Det serveras kanske vin till huvudrätten???

Ha en trevlig middag! biggrin.gif



Mannen har en i vanliga fall jobbig hobby (vinsamlare) men nu kanske det kan komma till nytta crazy.gif
Eller nej...bubbelvatten låter bra tycker jag...kanske lingondricka som komplement om nån är kinkig.
Vin till varmrätten blir det ju så...
Tack för tipset!! ninnisky thanks.gif



Tänkte även göra små brödsnittar, rostade till....med persiljesmör men nu funderar jag lite över parmesan på??
Vad tror ni?

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-09-2010, 16:27) *
Systembolagets dryckesnyckel rekommenderar veteöl til svampsoppor men det är nog inget man brukar ha hemma heller.


Nä öl är det ont om....iaf specifika sorter.
Tack iaf!

CITAT (Katie @ 11-09-2010, 16:30) *
Kommer inte ihåg om det är BOB eller nåt annat märke som har Tranbär/Lingon. Supergott och inte för sött.


Oj det lät gott! Ska kolla i morrn på affären!
Tack!
ingrids
Lite sent nu när bolaget är stängt men torr sherry är gott till svampsoppa.
netaave
Verkar det inte lite konstigt att servera något annat än vin till förrätten om man har vin till varmrätten sen?
Och att man serverar en soppa utan dryck till förrätt tycker jag verkar ändå konstigare.
Var tvungen ringa min kompis som är utbildad i sånt här, (husfru på slottet i U-a) och fråga och hon säger likadant. I undantagsfall skulle hon kunne servera öl till förrätt och vin till varmrätt, men dryck ska alltid serveras till förrättssoppa också. Men det mest korrekta är alltså vin rakt igenom. Men glöm inte vattenglaset till vinet om det är rött.

CITAT (ingrids @ 11-09-2010, 17:56) *
Lite sent nu när bolaget är stängt men torr sherry är gott till svampsoppa.

Och i soppan också smile.gif
Suz
CITAT (netaave @ 11-09-2010, 18:28) *
Verkar det inte lite konstigt att servera något annat än vin till förrätten om man har vin till varmrätten sen?
Och att man serverar en soppa utan dryck till förrätt tycker jag verkar ändå konstigare.
Var tvungen ringa min kompis som är utbildad i sånt här, (husfru på slottet i U-a) och fråga och hon säger likadant. I undantagsfall skulle hon kunne servera öl till förrätt och vin till varmrätt, men dryck ska alltid serveras till förrättssoppa också. Men det mest korrekta är alltså vin rakt igenom. Men glöm inte vattenglaset till vinet om det är rött.
Och i soppan också smile.gif



Tack!! Äntligen någon som tycker som jag!!
Då får vi se hur det slutar...jag kan tänka mig ett riktigt torrt vitt vin till förrätten (jag har vitt vin i soppan, bland annat)....men eftersom det är svamp (lite vilt) kanske det ska vara rött även där??
Och givetvis alternativa drycker och även vatten!
Sherry är jag inte förtjust i!
Tack snälla du!!
thanks.gif
Meriona
Chablis hade funkat tycker jag. Eller nåt mousserande vitt. Men på finmiddag hade jag förväntat mig vin till förrätten.
Motti
Håller med Netaave vin genomgående och gärna ett torrt vitt till Svamsoppa,inga överdrivna smaker till svamp då förtar man svampsmaken i soppan.Söta vita viner är till desserer eller till ost.
ninnisky
CITAT (Motti @ 11-09-2010, 20:27) *
Håller med Netaave vin genomgående och gärna ett torrt vitt till Svamsoppa,inga överdrivna smaker till svamp då förtar man svampsmaken i soppan.Söta vita viner är till desserer eller till ost.


Carl-Jan på Grythyttan serverade ett Sauternesvin till kantarellsoppan. Inte illa alls - samma vin dracks också till lutfisken - men där är vi inte än!
Motti
Vinetiketen har förändrats sista åren vet jag men själv skulle jag aldrig dricka ett söt vin till soppa överhuvudtaget.
netaave
CITAT (Suz @ 11-09-2010, 18:48) *
Tack!! Äntligen någon som tycker som jag!!
Då får vi se hur det slutar...jag kan tänka mig ett riktigt torrt vitt vin till förrätten (jag har vitt vin i soppan, bland annat)....men eftersom det är svamp (lite vilt) kanske det ska vara rött även där??
Och givetvis alternativa drycker och även vatten!
Sherry är jag inte förtjust i!
Tack snälla du!!
thanks.gif


Har du torrt vitt vin i soppan kan du mkt väl ha det till den också, annars är det nog ett torrt portvin eller en riktigt torr sherry som är bäst. Även ett halvtorrt rött skulle kunna gå om det inte är för kraftigt.
netha
Men om man inte vill ha alkoholhaltigt till maten? Alternativ vid privata middagar = du får vatten ...
även om det finns alkoholfritt att ta istället.
Gita
CITAT (netaave @ 11-09-2010, 18:28) *
Verkar det inte lite konstigt att servera något annat än vin till förrätten om man har vin till varmrätten sen?
Och att man serverar en soppa utan dryck till förrätt tycker jag verkar ändå konstigare.
Var tvungen ringa min kompis som är utbildad i sånt här, (husfru på slottet i U-a) och fråga och hon säger likadant. I undantagsfall skulle hon kunne servera öl till förrätt och vin till varmrätt, men dryck ska alltid serveras till förrättssoppa också. Men det mest korrekta är alltså vin rakt igenom. Men glöm inte vattenglaset till vinet om det är rött.
Och i soppan också smile.gif

Om det är korrekt eller inte vet jag inte, men jag skulle bjuda på ett lätt rieslingvin till kantarellsoppa.
Gita
Aqvakul
Det är inte så lätt att pricka in ett vin som matchar kantareller - ska det vara vitt så får det inte vara för torrt...

En Riesling eller en Gewürtraminer kanske - men jag hade helst provat själv först, om det inte är bästa kompisarna förstås för då kan man ju prova tillsammans...

Sherry tycker jag känns lite nattståndet 50-tal..


Det enklaste och minst pretentiösa är att servera rödvinet, avsett till huvudrätten, redan till soppan och med ett fint bordsvatten i varsin liten elegant flaska vid sidan om.... När vattnet så småningom tar slut kan man fylla på med annat flaskevann eller kranvatten med t.ex. citron i karaffer...
Meriona
CITAT (netha @ 11-09-2010, 22:57) *
Men om man inte vill ha alkoholhaltigt till maten? Alternativ vid privata middagar = du får vatten ...
även om det finns alkoholfritt att ta istället.

Jag har aldrig druckit ett gott alkoholfritt vin. Ramlösa eller vanlig cider hellre.
Suz
Stort tack för alla svar och synpunkter!
Nu har jag bestämt mig, det blir ett torrt lite mouserande vitt vin till soppan.
Alkoholfria alternativ finns såklart, bubbelvatten/vanligt vatten, öl cider och tranbär/lingon dricka (ska försöka hitta den idag) och läsk till de som vill.


CITAT (Meriona @ 12-09-2010, 10:05) *
Jag har aldrig druckit ett gott alkoholfritt vin. Ramlösa eller vanlig cider hellre.



För en herrans massa år sedan köpte jag ett alkoholfritt vitt vin, rabarber tror jag det var som var jättegott.
Har inte hittat det igen.
Jag tycker jag har provat de flesta alkoholfria vinerna som systemet har och jag håller med dig Meriona, de är inget vidare....
netaave
CITAT (netha @ 11-09-2010, 22:57) *
Men om man inte vill ha alkoholhaltigt till maten? Alternativ vid privata middagar = du får vatten ...
även om det finns alkoholfritt att ta istället.

Jag serverar cider då, finns goda inte så söta sådana också.
Bee
CITAT (Motti @ 11-09-2010, 22:37) *
Vinetiketen har förändrats sista åren vet jag men själv skulle jag aldrig dricka ett söt vin till soppa överhuvudtaget.


Ookeeeyyy (ni hör Treutiger, va). Hur är då med den varma punschen till ärtsoppan?
I mitt tycke en super-kombination!


Och Aqvakul: Sherry är definitivt inte nattståndet 50-tal! Det har hänt saker på matmodefronten. - Var lite mer modig, vetja! flirting.gif

För övrigt - inte soppa men har ni smakat gås- eller anklever med vitt portvin? = Supergott och väl balanserat.
Och det är ju det som är grejen. Alla smaker skall ge en balanserad smak i munnen.

Hoppas din middag blev bra Suz!
Suz
Återigen tack alla för svar och synpunkter!!
"Kanonis!!" (taget från halv åtta hos mig! Eller...inte hos mig...utan de på tv...ni fattar va? wink.gif)

Middagen blev mycket lyckat och alla tyckte det passade jättebra med det torra lite bubbliga vita vinet till soppan!!

Odla är ju helt suveränt vad gäller alla spörsmål!! thanks.gif blomma.gif
Aqvakul
Härligt! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon