renate
I dag är det riktig vinterväder,lite frostgrader,snöfall.Tagit några bilder som jag lade i mitt album i allt om trädgårds forum (vinter).Många har börjat med sina frösådder,inte jag,jag njuter av det fina vinterväder.Våren kommer av sig själv.
Bilden tog jag inifrån. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif unsure.gif
Lars-Olof Arvids
Kul att du fick en bild på björktrasten! Några björktrastar har jag inte haft framme vid min fågelmat i vinter, men däremot en del koltrastar, talgoxar, blåmesar, entitor och en hackspett som troget har varit framme nästan varje dag. Dock tycker jag att det har varit lite dåligt med fåglar nu om man jämför med förra vintern. Då var det full fart och även en del lite ovanligare arter som svartmes och tofsmes.

Olle
Lars-Olof Arvids
Kul att du fick en bild på björktrasten! Några björktrastar har jag inte haft framme vid min fågelmat i vinter, men däremot en del koltrastar, talgoxar, blåmesar, entitor och en hackspett som troget har varit framme nästan varje dag. Dock tycker jag att det har varit lite dåligt med fåglar nu om man jämför med förra vintern. Då var det full fart och även en del lite ovanligare arter som svartmes och tofsmes.

Olle
renate
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 29-01-2004, 08:44)
Kul att du fick en bild på björktrasten! Några björktrastar har jag inte haft framme vid min fågelmat i vinter, men däremot en del koltrastar, talgoxar, blåmesar, entitor och en hackspett som troget har varit framme nästan varje dag. Dock tycker jag att det har varit lite dåligt med fåglar nu om man jämför med förra vintern. Då var det full fart och även en del lite ovanligare arter som svartmes och tofsmes.

Olle

Der är en Koltast på bilden,ingen Björktrast; de har väl inte kommit än.Jag har en hel del fåglar här kanske inte riktig så många som förra vintern.Mesarna är alltid här likaså Grönfinkarna.Rödhaken gästar mina fågelrestauranger flitigt,svartmesen har jag också sett, däremot inte Tofsmesen,Domherren vill inte visa sig heller,har bara sett dem en gång i vinter.Det är-0,8°här,lite blåst och lite lätt snöfall.Skall går en liten hundpromenad nu. tongue.gif rolleyes.gif smile.gif
Renate
Lars-Olof Arvids
Ok, detta med artbestämning på bilder är inte alltid så lätt. smile.gif Men många björktrastar stannar kvar över vintern också, åtminstone här i södra Sverige. Domherrar har jag ibland sett hemma omkring, men inte vid min fågelmat. Däremot påstås en granne ha mycket gott om dem - med samma mat och ett liknande läge! Det är lite orättvist ibland. Det snöar lite här i Stenungsund också nu. Snön har legat ovanligt länge här i år, i stort sett sedan julen. I kväll ska jag på möte med trädgårdsföreningen Grävarna. Det var ganska länge sedan sist, så det ska bli kul att se om någon har några frön eller skott med sig...

(Hoppas inte detta inlägg blir dubbelt, jag vet inte riktigt hur mitt förra kunde bli det.)

Olle
renate
tongue.gif Nu är han här!Vad praktisk att har digitalkamera,här är massvis med fåglar nu,alla "restauranger"är väl besökt.Jag maste tar bilder genom fönstret annars flyger fåglarna i väg. rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif
Sylvia
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 29-01-2004, 08:44)
Kul att du fick en bild på björktrasten! Några björktrastar har jag inte haft framme vid min fågelmat i vinter,

Hos mig är det både björktrastar och koltrastar som bråkar med varandra om samma äpple tongue.gif wub.gif Hur många äpplen man än lägger fram så vill de alltid ha samma.
Annars är det ett gäng gulsparvar som sätter skräck på titorna, de är ena riktiga fågelbordstyranner! ohmy.gif smile.gif
Lars-Olof Arvids
Hos mig är det inga större bråk mellan dem, kanske för att de inte direkt konkurrerar om samma mat. Gulsparvarna föredrar havren i kärven medan titorna håller sig till talgbollarna. Grattis Renate till domherrebesöket! Jag har ett nästan likadant fågelbord som du, med den skillnaden att mitt hänger i ett träd. Fin bild! Ibland har jag försökt fotografera fåglar vid matstället också, med lite varierande resultat. En kall morgon förra vintern satt jag vid mitt öppna fönster och väntade på en nötskrika som hade varit framme tidigare. Jag fick en ganska hyfsad bild på den, men tre krukväxter som dumbomen hade glömt att flytta på dog! smile.gif

Olle
renate
Tack för komplimangen Lars-Olof,jag hade inte öppnat fönstret,fotade genom rutan.Jag har sammanlagt 4 fröautomater plus några jordnötsbehållare och en behållare med blandat frö till Finkar och Gulsparvar.Det är kallt nu -9,4°.De lovade sol i morgon då skall jag går ut och tar lite bilder.
Hälsningar Renate tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon