Full version: Minkfarmning
Nauti
Klockan 19:00 på TV4 visades ett nytt reportage av Djurrättsalliansen angående de svenska minkfarmerna. Detta material har samlats in under förra veckan och visar tydligt på att Jordbruksverket ihophafsade kontrollrapporter inte alls överensstämmer med verkligheten! Vilket Jesús Alcalá i sin artikel ”Valfrågan som snabbt begravdes” beskriver mer i detalj.

Vi kan inte lita på att varken jordbruksverket eller politikerna tar tag i problemet och åtgärdar den situation som årligen leder till 1,2 miljoner individers lidande och död! Vi måste visa att det här är en fråga som vi faktiskt bryr oss i och att vi inte kan ta oss rättigheten att behandla djuren hur vi vill för egoistiska ändamål som profit!

Om de rödgröna vinner valet på söndag, så kommer det att innebära spiken i kistan för pälsfarmningsindustrin, då alla tre partierna vill se att pälsindustrin går i graven då det är omöjligt att bedriva en ekonomsikt gångbar verksamheten utan att orsaka djuren ett oerhört lidande. Alliansen däremot förnekar att några missförhållanden förekommer och hävdar blint att pälsindustrin fungerar och följer djurskyddslagen med hänvisning till Jordbruksverkets ”kontroller”.

Ofta hör man att vi har världens bästa djurskyddslag, men vad spelar det för roll vad vi kan se på pappret om lagen inte efterföljs? I 22 år har pälsnäringen tillåtits bryta mot lagen, det är dags att göra någonting åt detta nu! Jag vill kunna säga att vi i Sverige har världens bästa djurskyddslag i praktiken, inte på papper!

För djurens skull hoppas jag att ni på söndag röstar rödgrönt! Om inte så hoppas jag att ni på något sätt uttrycker er åsikt i frågan och gör någonting för en förbättring för dessa 1,2 miljoner individer, som vi bara inte får glömma bort!

Innehållet i reportaget går att se på: www.sveketmotminkarna.se.
Gunilla T
Miljöpartiet KU anmäler jordbruksministern;

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/miljopar...ern_5308821.svd
andersen
Jag orkar inte titta på länken, men är den jag tycker mest illa om är jordbruksministern, hoppas att det här regeringen åker ut.
Aqvakul
Stäng skiten! ranting.gif ranting.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2010, 19:42) *
Stäng skiten! ranting.gif ranting.gif

Vad menar du?
Stänga av TVn eller farmarna?
*Stintan*
Ja stäng farmerna och byt regering!
Meriona
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-09-2010, 20:37) *
Vad menar du?
Stänga av TVn eller farmarna?

Farmerna tror jag. Det tycker jag med.
Aqvakul
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-09-2010, 20:37) *
Vad menar du?
Stänga av TVn eller farmarna?

farmerna naturligtvis....
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 15-09-2010, 20:40) *
Farmerna tror jag. Det tycker jag med.

Själv växte jag upp med minkar, fast jag såg ju inte när de "nackade" dem, men det var trevliga djur och jag älskade de övergivna små ungarna som mormor tog så väl hand om och som jag fick mata med docknappflaskan
Aqvakul
det är ju tur att man undanhåller de värsta hemskheterna för små oskyldiga barn..
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2010, 21:13) *
det är ju tur att man undanhåller de värsta hemskheterna för små oskyldiga barn..

Håller med dig
fuchsian

Det är ju klart att dessa djur lever i ett missär och ägarna ser till sin vinst. Om det börjar stängas här i Sverige, så kommer det öka på öststaterna och vad har de för möjlighet att ge djuren ett bättre liv? det undrar man. ......fuchian...
Aqvakul
CITAT (fuchian @ 15-09-2010, 21:35) *
Det är ju klart att dessa djur lever i ett missär och ägarna ser till sin vinst. Om det börjar stängas här i Sverige, så kommer det öka på öststaterna och vad har de för möjlighet att ge djuren ett bättre liv? det undrar man. ......fuchian...


Vi måste i Astrid Lindgrens anda värna om djuren och försöka vara ett föredöme för andra..
Piccante
CITAT (fuchian @ 15-09-2010, 21:35) *
Det är ju klart att dessa djur lever i ett missär och ägarna ser till sin vinst. Om det börjar stängas här i Sverige, så kommer det öka på öststaterna och vad har de för möjlighet att ge djuren ett bättre liv? det undrar man. ......fuchian...

EU har gemensamma djurskyddsregler så det är ett ihåligt argument att "det alltid är värre någon annanstans". Förmodligen kommer tiden ikapp dom. Sen tror jag att konsumtionen förändras, färre väljer päls.
Nauti
CITAT (fuchian @ 15-09-2010, 21:35) *
Det är ju klart att dessa djur lever i ett missär och ägarna ser till sin vinst. Om det börjar stängas här i Sverige, så kommer det öka på öststaterna och vad har de för möjlighet att ge djuren ett bättre liv? det undrar man. ......fuchian...
På kort sikt finns det en risk för att produktionen flyttas och att samma antal djur blir lidande ändå, men på längre sikt leder det till minskat lidande för djuren. Någon måste föregå med gott exempel och visa att sådant här inte har en plats i dagens samhälle, som vi av någon anledning vill kalla för civiliserat. Om produktionen flyttas så är det ett problem som djurrättsaktivister och politiker får ta tag i där problemen finns, det måste de ändå tids nog. Pressen på dem blir förhoppningsvis större ju fler länder som redan drivit igenom ett förbud.
xlxl67
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2010, 20:40) *
Ja stäng farmerna och byt regering!


!
herkules
alla minkfarmar ska bort! allt djurplågeri ska bort!

Gunilla T
CITAT (herkules @ 16-09-2010, 09:23) *
alla minkfarmar ska bort! allt djurplågeri ska bort!


Japp, att produktionen skulle flyttas till andra länder är det sämsta av alla dåliga argument!...så kan man argumentera i vilken fråga som helst...och låta bli att göra något öht!

Ett annat uruselt argument är att köpa päls för det har ingen som helst betydelse eftersom djuren redan är döda ohmy.gif

Ingen vettig människa klär sig i päls idag...
sqrulan
CITAT (herkules @ 16-09-2010, 09:23) *
alla minkfarmar ska bort! allt djurplågeri ska bort!

tummenupp.gif
malcolm
Undrar hur många av er som debatterar i denna tråd som faktiskt besökt en minkfarm, pälsdjursuppfödare är inte intresserade av skadade eller dåligt uppfödda djur eftersom det minskar värdet av pälsarna. Flera av mina släktingar födde upp minkar på 60- och 70-talet vilket var en lönande biinkomst för småbönder på den tiden men numera är de flesta minkfarmarna borta eftersom "ingen" vill köpa päls längre. Aldrig har jag sett sådana skräckscenerier som basunerats ut i media men det är klart, så fort det handlar om djuruppfödning så finns det alltid avarter som inte tar hand om sina djur på ett riktigt sätt.

Jag försvarar inte pälsdjursindustrin på något vis, tycker det är omoraliskt att föda upp djur bara för dess päls och inte nog med det, haven dammsugs på fisk för att få fram foder till alla dessa minkar och rävar. Som tur är så har pälsdjursuppfödningen minskat i världen då fler och fler tar avstånd från att bära päls och personligen tycker jag inte ens att det är snyggt.
Gunilla T
Malcolm - minknäringen har alltid varit vedervärdig.

Jag växte upp i minknäringens Mecka när rena hybris utbröt. Alla bönder skulle bli minkfarmare och blev det också. Inte särskilt mycket kunskap fanns det utan det blev som det blev. Många satsade allt de hade i minknäringen för nu skulle de bli rika! Man fick ju gu´bevars åka ut i stora världen på auktioner - London, Köpenhamn och Hudson Bay i Canada.

Alla gick omkring med minkhattar och minkpälsar och det räckte inte med de stackars minkarna. Här tog vansinnet över - man farmade rödrävar, blårävar, silverrävar och mård. I små, små burar med endast gallergolv sprang dessa stackars djur runt, runt, i buren. Råttor och måsfåglar samlades i stora mängder och då satte man ut gift runt farmerna! I flera veckor damp det ner småfåglar i våra hustak och massor av djur dog när de åt av de döda förgiftade fåglarna. Havsörnshannen som häckat många år vid vår sommarstuga hittade vi flytande i fjärden.

På den tiden jobbade jag som damfrisörska och sålde massor av hårmedel som gjorde håret glansigt till minkfarmarna...

Långtradarna åkte i skytteltrafik från Norge med fullgod proteinrik människoföda som matades i djuren.

Det gick som det alltid går när omdömet brister och girigheten tar över...många gick i konkurs och förlorade allt de ägde.

...och man kan rädda liv utan att ha drunknat wink.gif är man djurvän har man åsikter om djurplågeri

herkules
CITAT (malcolm @ 16-09-2010, 13:17) *
Undrar hur många av er som debatterar i denna tråd som faktiskt besökt en minkfarm, pälsdjursuppfödare är inte intresserade av skadade eller dåligt uppfödda djur eftersom det minskar värdet av pälsarna. Flera av mina släktingar födde upp minkar på 60- och 70-talet vilket var en lönande biinkomst för småbönder på den tiden men numera är de flesta minkfarmarna borta eftersom "ingen" vill köpa päls längre. Aldrig har jag sett sådana skräckscenerier som basunerats ut i media men det är klart, så fort det handlar om djuruppfödning så finns det alltid avarter som inte tar hand om sina djur på ett riktigt sätt.

Jag försvarar inte pälsdjursindustrin på något vis, tycker det är omoraliskt att föda upp djur bara för dess päls och inte nog med det, haven dammsugs på fisk för att få fram foder till alla dessa minkar och rävar. Som tur är så har pälsdjursuppfödningen minskat i världen då fler och fler tar avstånd från att bära päls och personligen tycker jag inte ens att det är snyggt.

jag svarade i en tidigare tråd att jag har jobbat på en minkfarm och vet precis vilket helvete de djuren har det under sin levnadstid.
Nauti
CITAT (Gunilla T @ 16-09-2010, 12:02) *
Ingen vettig människa klär sig i päls idag...
Kanske stämmer vad gäller helpäls. Men det är väldigt många som köper vinterkläder med pälsdekaler, Canada Goose är ju ett stort märke t.ex. där företaget lagt upp försäljningen strategiskt för att ingen skall kunna komma åt dem och påverka deras försäljning sad.gif I år hörde jag talas om att det var på modet med pälsdekaler på något plagg men jag minns inte vad, så visst finns det många som klär sig i päls fortfarande, även om helpälsen är påväg bort, för gott får man hoppas.
Nauti
CITAT (malcolm @ 16-09-2010, 13:17) *
Undrar hur många av er som debatterar i denna tråd som faktiskt besökt en minkfarm, pälsdjursuppfödare är inte intresserade av skadade eller dåligt uppfödda djur eftersom det minskar värdet av pälsarna. Flera av mina släktingar födde upp minkar på 60- och 70-talet vilket var en lönande biinkomst för småbönder på den tiden men numera är de flesta minkfarmarna borta eftersom "ingen" vill köpa päls längre. Aldrig har jag sett sådana skräckscenerier som basunerats ut i media men det är klart, så fort det handlar om djuruppfödning så finns det alltid avarter som inte tar hand om sina djur på ett riktigt sätt.

Jag försvarar inte pälsdjursindustrin på något vis, tycker det är omoraliskt att föda upp djur bara för dess päls och inte nog med det, haven dammsugs på fisk för att få fram foder till alla dessa minkar och rävar. Som tur är så har pälsdjursuppfödningen minskat i världen då fler och fler tar avstånd från att bära päls och personligen tycker jag inte ens att det är snyggt.
Först och främst, behöver man besökt och haft närkontakt med minkuppfödning för att få ha en åsikt i frågan? Måste jag ha deltagit i ett krig eller befunnit mig i det krig jag kritiserar för att anse att det är moraliskt oförsvarbart att orsaka andra lidande och olycka i en sådan utsträckning?

Givetvis är de inte intresserade av att skada minkarna, men det är en oundviklig konsekvens av minkuppfödning, egoismen och profitgirigheten går före minkarnas välmående för farmarna och det är tydligt. Givetvis leder skadorna och dödsfallen till ett minskat värde, men pälsfarmarna räknar som så många andra branscher med ett visst svinn. Det är ofta billigare än att förbättra systemet för att minska svinnet.

Det är uppenbart att djuren lider av att födas upp på det sätt de gör och att det strider mot djurskyddslagens fjärde paragraf. Kom inte och påstå att ett solitärt djur som i naturen har flera kvadratkilometer stora revir kan trivas med att leva på en yta motsvarande en kvällstidning tillsammans med andra individer. Kom inte att påstå att ett djur vars naturliga liv består av så mycket mer, där de spenderar halva sitt liv i vatten, kan leva ett drägligt liv utan möjlighet att ens jaga eller simma. Inte ens döden är human för minkarna, i flera av fallen så har vi sett att minkarna avlivats på illegala och plågsamma sätt. Där det trots allt sker enligt lagen så gasas minkarna ihjäl med koldioxid, en metod som forskningen visat på att det leder till lidande, andnöd, panikkälnslor och smärta. Att minken är ett djur som spenderar en del av tiden i sitt fria liv under vattnet och har en förmåga att hålla andan och minska sin syreförbrukning gör ju knappast saken bättre. Jag behöver inte ha sett en mink i fångenskap, en minkbur eller ens en minkfarm för att kunna tycka att det är fel!

Jag är övertygad om att det inte är möjligt att driva en ekonomiskt lönsam verksamhet där pälsdjuren får leva ett drägligt liv, därför skall jag glädjas någonting enormt den dag jag ser hela branschen gå i graven! smile.gif
malcolm
Nauti, jag har inte någonstans försvarat uppfödningen av minkar eller andra pälsdjur men som jag sa i mitt inlägg så har jag heller aldrig sett sargade eller undernärda djur.

CITAT (herkules @ 16-09-2010, 15:22) *
jag svarade i en tidigare tråd att jag har jobbat på en minkfarm och vet precis vilket helvete de djuren har det under sin levnadstid.

Nu var mitt inlägg inte speciellt riktat till just dig

CITAT (Gunilla T @ 16-09-2010, 12:02) *
Ingen vettig människa klär sig i päls idag...

Jo då, innuiterna gör fast de föder knappast upp sina pälsdjur själva.
Anki på Öland
Pälsdetaljer på jackor och stövlar var åtminstone förut ofta päls från hund och katt från asien eller östeuropa. En, om möjligt, ännu vidrigare näring eftersom hundarna och katterna oftast flås levande för att få "fluffigare" päls! Pälsdetaljer från östeuropa redovisas inte som hund utan man skriver något annat djur, ekorre, mård eller något, för man vet att importörer från väst inte vill ha hundpäls på kläder. Låt affärerna ta reda på, när ni handlar skor och kläder, att pälsremsan inte är djurskinn utan imitation!!!!
Anki
herkules
liten LISTA över pälsdjursfria butiker
Motti
Det är bara att förbjuda Pälsfarmning !i dag görs fuskpälsar som näst intill är omöjligt att se skillnad på,och om man är frusen är det bara att åka till Intersport eller liknande sportaffärer där finns dufflar som är omöjligt att frysa i!har en själv.Att låta djur sitta i ståltrådsburar på en yta som är ja vad ska man säga INGET,verkar som människor har samma uppfattning om minkar som när det gäller katter.,inget att bry sig om.
Nauti
CITAT (Anki på Öland @ 16-09-2010, 19:47) *
Pälsdetaljer på jackor och stövlar var åtminstone förut ofta päls från hund och katt från asien eller östeuropa. En, om möjligt, ännu vidrigare näring eftersom hundarna och katterna oftast flås levande för att få "fluffigare" päls! Pälsdetaljer från östeuropa redovisas inte som hund utan man skriver något annat djur, ekorre, mård eller något, för man vet att importörer från väst inte vill ha hundpäls på kläder. Låt affärerna ta reda på, när ni handlar skor och kläder, att pälsremsan inte är djurskinn utan imitation!!!!
Anki
Canada Goose körde förut på hundpäls tror jag. Det är olagligt med hund- och kattpäls inom EU men det vore inte förvånande om det fifflades, så om ni misstänker att ni hittat en importör eller kedja som säljer sådant så är det jättebra att skicka in det på analys eller tipsa en djurrättsorganisation om det.
sqrulan
Jag tycker att det är fruktansvärt att bura in minkarna i små burar och endast ha ett nät att gå på! ranting.gif
Minken vill vistas nära vattendrag och livnär sig gärna på fisk men även sjöfågel m.m, dom stackarna får inte ens se annat vatten än det som finns i buren! -cry-.gif
Jag är medlem i djurensrätt och hoppas att jag på detta vis kan hjälpa till med att stoppa djurplågeri.

tummenupp.gif Bra skrivet Gunilla T!
skogstroll
jag tycker vi sätter pälstanterna i bur istället, de ser ju ändå bara patetiska ut
sqrulan
CITAT (skogstroll @ 17-09-2010, 16:25) *
jag tycker vi sätter pälstanterna i bur istället, de ser ju ändå bara patetiska ut

tummenupp.gif
malcolm
Päls ÄR FULT och kvinnor med päls ser tantiga ut!
jordekorren
CITAT (malcolm @ 16-09-2010, 13:17) *
Undrar hur många av er som debatterar i denna tråd som faktiskt besökt en minkfarm, pälsdjursuppfödare är inte intresserade av skadade eller dåligt uppfödda djur eftersom det minskar värdet av pälsarna. Flera av mina släktingar födde upp minkar på 60- och 70-talet vilket var en lönande biinkomst för småbönder på den tiden men numera är de flesta minkfarmarna borta eftersom "ingen" vill köpa päls längre. Aldrig har jag sett sådana skräckscenerier som basunerats ut i media men det är klart, så fort det handlar om djuruppfödning så finns det alltid avarter som inte tar hand om sina djur på ett riktigt sätt.

Jag försvarar inte pälsdjursindustrin på något vis, tycker det är omoraliskt att föda upp djur bara för dess päls och inte nog med det, haven dammsugs på fisk för att få fram foder till alla dessa minkar och rävar. Som tur är så har pälsdjursuppfödningen minskat i världen då fler och fler tar avstånd från att bära päls och personligen tycker jag inte ens att det är snyggt.


Du har rätt Malcom. Pälsuppfödare är inte intresserade av skadade djur. Dom vill ha friska djur med fina pälsar. Men det finns avarter i alla brancher, kycklinguppfödare, grisuppfödare etc. Svensk minkpäls är mycket populärt i Kina. Kina behandlar sina arbetare som djur, så att få dom att bry sig om minkens tillvaro är nog hopplöst. Förra hösten läste jag i Smålandsposten att jägare samlades på torget i Växjö för att sälja rävskinn. Dom fick någon/några hundring för skinnet. Blev lite förvånad eftersom jägarna brukar försvara rävjakt med att dom skjuter sjuka djur med rävskabb. Tror väl knappast att sjuka djurs skinn går att sälja och det är väl ingen som äter räv. ....
Nauti
CITAT (sqrulan @ 17-09-2010, 16:11) *
Jag är medlem i djurensrätt och hoppas att jag på detta vis kan hjälpa till med att stoppa djurplågeri.

tummenupp.gif Bra skrivet Gunilla T!
Stöd gärna Djurrättsalliansen också. Det är ju de som gjort de senaste två reportagen som väckt så mycket uppmärksamhet i de här frågorna, tror att det är mer valuta för pengarna att stödja Djurrättsalliansen i stället för det redan relativt kapitalstarka Djurens Rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon