Gossen Ruda
Startar en liten omröstning så alla kan få säga sin mening anonymt. Hoppas alternativen räcker till.
andersen
Alternativen är inte neutrala. Jag skall väl lägga till att om man har en sådan röstning så kommer man att lägga till sammans resultaten,och då hävda att dom flesta är för jakt.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 16-09-2010, 08:30) *
Alternativen är inte neutrala. Jag skall väl lägga till att om man har en sådan röstning så kommer man att lägga till sammans resultaten,och då hävda att dom flesta är för jakt.

Nja, det finns två huvudalternativ:jakt och inte jakt. Sen är jaktalternativet uppdelat. Observera att det gäller nuläget, inte om vargstammen ökat eller minskat i framtiden.
herkules
det finna skyddsjakt också, tycker det ska vara ett alternativ.
Gunilla T
Kontrollerad jakt med licens - betyder det att tjänstemän från t.ex. länstyrelsen är de som bedriver jakten och att jägare inte tillåts jaga varg?
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 16-09-2010, 09:28) *
Kontrollerad jakt med licens - betyder det att tjänstemän från t.ex. länstyrelsen är de som bedriver jakten och att jägare inte tillåts jaga varg?

Jag tvivlar på att tjänstemän på Länstyrelserna är kunniga i jakt så det får nog bli jägarkåren. Jakten skall dock vara strängt reglerad.

CITAT (herkules @ 16-09-2010, 09:05) *
det finna skyddsjakt också, tycker det ska vara ett alternativ.

Det får nog även ingå i Absolut inte, djur som är direkt olämpliga måste få tas bort. Med för många alternativ blir det svåröverskådligt. Sen hamnar man lätt i frågan vad skyddsjakt innebär.
Gunilla T
Okej, då betyder kontrollerad licensjakt detsamma som det som skedde i vintras när vargarna sköts?
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 16-09-2010, 09:55) *
Okej, då betyder kontrollerad licensjakt detsamma som det som skedde i vintras när vargarna sköts?

Jag skrev "strängt reglerad". sleep.gif Vinterns jakt var ganska oreglerad och närmast alternativ 3. Nu är det bara frågan om en allmän koll av läget här på Odla, resultatet skall inte överlämnas till miljöministern.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 16-09-2010, 10:52) *
/.../resultatet skall inte överlämnas till miljöministern.

varför inte? wink.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 16-09-2010, 10:52) *
Jag skrev "strängt reglerad". sleep.gif Vinterns jakt var ganska oreglerad och närmast alternativ 3. Nu är det bara frågan om en allmän koll av läget här på Odla, resultatet skall inte överlämnas till miljöministern.


Visst men om jag skall rösta så vill jag ju gärna förstå det jag röstar på wink.gif

Förresten, visst finns det väl s.k. viltvårdare på länstyrelserna? Om de inte har kompetensen själva så köper de väl in den men det är ju i princip samma sak.
Carl

Röstade absolut inte! Kan tänka skyddsjakt om vargstammen kommer upp in en stabil population runt tusen djur.
andersen
CITAT (Carl @ 16-09-2010, 12:01) *
Röstade absolut inte! Kan tänka skyddsjakt om vargstammen kommer upp in en stabil population runt tusen djur.


Röstade samma hör, men vad är det som säjer att tusen djur är en stabil population? det låter mycket lite om man tar tex dom björnar vi har. för att inte tala om rådjur dör skjuts det väl i runda slängar 100.000djur varje år, så mat borde det finnas gott om.
Gossen Ruda
Som sagt, omröstningen gäller förhållandet nu. Låter man stammen växa i egen takt kommer man förmodligen att få skjuta av rejält i framtiden eller så får landet utrymmas, men det är en annan fråga.
Gossen Ruda
Jaha, 32 röster avlagda och vargkramarna är i liten majoritet. Avskjutarna behöver dock inte känna sig ensamma. Ungefär det resultatet jag förväntade mig med tanke på hur debatterna har gått här. Tack för intresset.
Gillan
Om du hade haft med skyddsjakt tror i alla fall jag att det sett annorlunda ut. Vad tror du?
Cacki
CITAT (Gillan @ 17-09-2010, 08:41) *
Om du hade haft med skyddsjakt tror i alla fall jag att det sett annorlunda ut. Vad tror du?


tummenupp.gif
Jag har själv inte kunnat rösta pga att det inte finns något alternativ som stämmer in på vad jag tycker. Tråkigt när ett sådant viktigt alternativ inte ens finns med.
Gillan
CITAT (Cacki @ 17-09-2010, 08:59) *
tummenupp.gif
Jag har själv inte kunnat rösta pga att det inte finns något alternativ som stämmer in på vad jag tycker. Tråkigt när ett sådant viktigt alternativ inte ens finns med.



Precis vad jag tänkte tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jag har ovan skrivit att enbart skyddsjakt även ingår i Absolut inte. Det är väl så att även den mesta vargkramare kan acceptera att man skjuter en varg som specialicerat sig på att jaga får, hundar eller katter. Kanske även småbarn. Det finns dock stora variationer på hur man ser på skyddsjakt och det var en av anledningarna att jag inte la till det alternativet.
fuchsian
Jag skrev på där det står att man ska skjuta den, men lämna den ifred i "urskogen". Jag har mina egna upplevelser att gå efter, och då vill jag inte ens se den. ...fuchian...
Anma
Jag har mött varg mitt i gatan mitt i stan i Östhammar. Ett vackert djur som ska bevaras. Endast individer som inte beter sig som varg, blir orädd för människan till exempel ska skjutas.
Om/när det blir för mycket varg kan det kanske minskas lite i stammarna, inte annars. Men minst 1000 djur ska det kunna finnas i Sverige!
Huggorm
CITAT (Anma @ 17-09-2010, 11:13) *
Jag har mött varg mitt i gatan mitt i stan i Östhammar. Ett vackert djur som ska bevaras. Endast individer som inte beter sig som varg, blir orädd för människan till exempel ska skjutas.
Om/när det blir för mycket varg kan det kanske minskas lite i stammarna, inte annars. Men minst 1000 djur ska det kunna finnas i Sverige!

Men beter man sig friskt som varg, om man spatserar omkring inne i samhällena? Det tycker jag starkt tyder på att den var orädd för människor.
Anma
CITAT (Huggorm @ 17-09-2010, 11:34) *
Men beter man sig friskt som varg, om man spatserar omkring inne i samhällena? Det tycker jag starkt tyder på att den var orädd för människor.

Den var på vandring för att hitta ett eget revir och hamnade här, numera finns den en bra bit söderut (misstänker att det är den) och har bildat en egen flock. Den kom förbi efter 10 på kvällen när allt var tyst och stilla. Hade det varit mitt på dagen hade den nog inte gått genom stan.
Här är tråden jag skrev när detta skedde. Jag mötte vargen
Anki på Öland
Min f.d. granne mötte en varg, också ungdjur, i utkanten av ett bostadsomräde i Upplands Väsby. Det var en tidig morgon i gryningen. Också hon på hundpromenad. Den vände och sprang tillbaka till skogen när hon kom runt hörnet så dom såg varandra. Hon har också sett vargspår på sin tomt där hon bor nu mellan Väsby och Vallentuna.
Anki
Monaxe
Eftersom skyddsjakt ingår i "absoslut inte" var inte valet så svårt. Kan berätta att även här i Kungälv har vi varg, LindaLunda lyckades i vintras fotografera vargen bara 100 meter från sitt hem.
Huggorm
CITAT (Monaxe @ 17-09-2010, 12:37) *
Eftersom skyddsjakt ingår i "absoslut inte" var inte valet så svårt. Kan berätta att även här i Kungälv har vi varg, LindaLunda lyckades i vintras fotografera vargen bara 100 meter från sitt hem.

Kanske en som har utvandrat från bredfjällsreviret uppe vid Ljungskile
Meriona
CITAT (Huggorm @ 17-09-2010, 12:44) *
Kanske en som har utvandrat från bredfjällsreviret uppe vid Ljungskile

Eller kanske Hjärtum/Lilla Edet. Är det Brudfjället det heter där?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 17-09-2010, 20:06) *
Eller kanske Hjärtum/Lilla Edet. Är det Brudfjället det heter där?

Ja, det är samma, bara andra sidan området
zaaritha
Som jag skrivit förut: har haft o sett en varg i trädgården, en sen kväll.
Blev orolig för våra katter--men den brydde sej inte!
Se´n dess har vi sett spår i lera o snö i trädgården--så tydligen finns den
här i området!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon